vissza a főoldalra

 

 

 2016.02.19. 

Mi is az a Spinto?

A Spinto Operatársulat és Művészeti Egyesület, rövidített nevén Spinto Operatársulat, hivatalosan 2015 júliusában alakult. Az Egyesület elnöke Ágoston Edith nyugdíjas opera-énekesnő, aki 20 éven át volt a Pécsi Nemzeti Színház magánénekese. A társulat zenei vezetője, karnagya Bolba Lajos, karmester, zenei rendező.

 Kinek az ötlete volt a Spinto Operatársulat létrehozása? – kérdeztük Kecskeméti Róbertet a társulat művészeti vezetőjét, szinte mindenesét, hiszen az interjú előtt megbizonyosodtam róla, hogy ő intézi a próbák egyeztetését, sőt még a technikai felszereléseket is ő szerzi be.

 – Először Bolba Lajos karnagy úrral egy produkcióban gondolkodtunk, nem pedig társulatban. Ez volt a Rászedett kádi, amit két évvel ezelőtt el is kezdtünk próbálni, s egy helyről ígéretet is kaptunk arra, hogy befogadják a produkciót. De aztán mégis visszamondták az egészet. Ez számunkra jelentős anyagi problémát jelentett. Akkor döntöttünk az intézményes formáról, a társulat létrehozásáról. Mégpedig egyesületi formában, mert akkor tudunk pályázni, és kapcsolati tőkét is kialakíthatunk. Így jött létre a társulat. Először is koncertekben gondolkoztunk, hogy minél jobban megismerjenek minket. Még egy évet kell várnunk ahhoz, hogy a Nemzeti Kulturális Alaphoz pályázhassunk. De nemcsak oda, hanem a VII. kerületi önkormányzathoz is pályázni szeretnénk, hiszen ebben a városrészben vagyunk bejegyezve. Az egyéves időszakot azzal töltjük, hogy koncertjeink révén egyre többen megismerjenek bennünket. Promóciós anyaggal is rendelkezünk; megpróbálunk műsorokat, koncerteket eladni. Nem csak támogatásokból szeretnénk élni. Önfenntartók szeretnénk lenni, csak ehhez idő kell.

 Társulatról van szó, de amint látom az első koncertjük plakátját, egy adott produkcióra külsősök is jönnek, például Győrből.

 – Tízfős a társulat magja. Őket kiválogatták az alapító tagok. Emellett kérünk föl a koncertekhez, darabokhoz külsősöket is. Sőt már folyamatosan jelentkeznek az énekesek is. Őket meghallgatjuk a koncertjeiken, előadásaikon. Ágoston Edith, Bolba Lajos és jómagam döntünk közös megegyezéssel arról, hogy ki lehet a társulat tagja.

 Azért jelentkeznek egyre többen, mert elég sok az énekes, viszont kevés a fellépési lehetőség?

 – Nem csak azok keresnek föl bennünket, akiket méltánytalanul hanyagolnak, hanem olyanok is, akikről tudom, hogy nagyon sok helyen lépnek föl, de mégis szeretnének több helyen énekelni, s részt venni mindenben, ami újdonság.

 Nagyon sok helyen játszanak operákat, miért érezték szükségesnek, hogy egy új társulat jöjjön létre? Tehát mi a Spinto különlegessége?

 – Az, hogy magánszínház lesz a Spintóból. Nem csak énekeseket, hanem színészeket is alkalmazunk. Úgy kell elképzelni, hogy a Spinto egy többtagozatos színház, amely elsősorban operát szeretne játszani. Azonban művészeink sokoldalúsága magában hordozza a minőségi operett, musical és prózai előadások, illetve fellépések létrehozásának lehetőségét, sőt esetenként igényét is. Sőt még „három tenor”-műsort is szeretnénk csinálni. Nagyon lényeges, hogy olyanok jelentkezését várjuk, akik színészileg is megállják a helyüket.

 Színház épület nélkül?

 – A színház számomra társulatot jelent. Nem egy épületen múlik, hogy egy adott színház minőségi vagy sem. Sajnos sok állami színháznál nem a szakmai szempontok az elsődlegesek, hanem az, hogy ki kinek a barátja, ismerőse. Ez mindig is így volt, s így is lesz. Egy magánszínháznak viszont profitorientáltan kell működnie, ezért a szakmai szempontokat kell előtérbe helyezni. Olyan művészeket keresünk, akik biztosan nálunk maradnak, és tehetségesek is – ez természetes követelmény. Nagyon fontos a rutin, de az is, hogy kipróbáljunk fiatal tehetségeket.

 Egy fiatal művésznek hogy lehetne rutinja?

 – Úgy, hogy nem első szereposztásra osztjuk ki őket, hanem másodikra. A fiataloknak ezzel lehetőséget adunk, s így szerzik meg a rutinjukat.

 Az operajátszás az elsődleges, de operetteket is előadnak.

 – A társulatot fenn kell tartani, így a zenekart is, és a darabokat nem oratórikus formában adnánk elő, hanem jelmezben, díszletekkel. Amihez szükségesek a támogatások is. Az operettre, musicalre sokan bejönnek, szeretik ezeket a műfajokat, és az abból bejövő pénzt, vissza tudjuk forgatni. Nem a műfaja miatt minőségi vagy pocsék egy előadás, hanem attól, hogy milyen színvonalon adják elő. A musicaleket nem úgy mutatjuk be, mint sok helyütt, ahol a látvány az elsődleges, és a színészi játék háttérbe szorul.

Először színészetet tanult. Hogy jött a képbe az éneklés?

 – Párhuzamosan tanultam a színészetet és az éneklést még az egri Gárdonyi Géza Színház stúdiójában. Pont azért jelentkeztem oda, mert tudtam, hogy hangképzésórákat is kapok a stúdióban. Sőt a színiiskolák mellett zeneiskolákban is tanultam, hol Veszprémben, hol Budapesten. Amikor a zeneiskolákban felemelték a képzések árát, akkor döntöttem úgy, hogy magántanárt keresek föl. Így lettem Ágoston Edith tanítványa. Ami nagyon jó döntés volt részemről. Több mint 15 éve tanulok nála, és hálás vagyok neki minden egyes instrukcióért.

 

Medveczky Attila