vissza a főoldalra

 

 

 2016.02.19. 

A Budapest–Varsó tengely egyre erősebb

Ugyanezen címlapon vázoltuk fel elsőként még októberben, a Jog és Igazságosság győzelme után, hogy Budapest és Varsó között újszerű együttműködés alakulhat ki. Egy eddig nem látott lehetőségben bizakodtunk, remélve, hogy a menekültválság következményeként szorosabban együttműködő V4-ek közül a legnagyobb népességű, gazdasági és katonai erejű Lengyelország, valamint a legstabilabb és legprogresszívabb politikai vezetésű Magyarország irányításával egy majd 70 milliós tömb jöhet létre Európa szívében. Reményünk azóta valósággá vált, ezer éves barátságunk hétfőn újabb megerősítést nyert politikai szinten, amikor hazánkban járt a lengyel miniszterelnök asszony, Beata Szydlo.

A tárgyalásokon Orbán Viktor történelmi szövetségként jellemezte a lengyel–magyar kétoldalú kapcsolatokat és biztosította a lengyel kormányfőt, hogy hazája számíthat Magyarország szolidaritására, érje őket bármilyen kettős mérce Brüsszelből. Mire Beata Szydlo köszönetét fejezte ki és biztosította hazánkat Lengyelország mindenkori gazdasági és politikai támogatásáról.

Számos gazdasági és infrastrukturális megállapodás született a két kormányfő között. A lengyel és magyar cégek közötti kapcsolatok szorosabbra fűzése érdekében megállapodtak arról, hogy a két ország keleti iparvidékeit négysávos gyorsforgalmi utakkal fűzik majd össze. Konkrétan Miskolcot említették, amelyet Kassa irányába autópályarendszer kötne össze Lengyelország keleti részével. Megegyeztek továbbá a vasúti összeköttetések és a közvetlen légi közlekedés megerősítésében, például Budapest és Katowice, illetve Krakkó között. A magyar–lengyel közvetlen együttműködési lehetőségek között még szó esett vasúti, közúti és energetikai fejlesztésekről is.

A két ország a brit kormány által javasolt uniós reformcsomaggal kapcsolatban is közös platformra helyezkedik, Orbán Viktor elmondta, hogy a javaslatok nagy részével egyetértenek, de vannak olyan pontok, amelyekről még tárgyalni fognak a jövő hétfői prágai V4-egyeztetésen, amelyen nem mellesleg részt vesz Bulgária és Macedónia is.

Természetesen közös az álláspont a migrációt illetően is. Mivel Görögország nem tudja megvédeni a kontinenst, ezért a magyar kabinet szerint egy új védelmi vonalra van szükség a bolgár–görög és a macedón–görög határon, ezzel együtt a válság megoldását az EU határain kívül kell megtalálni. Orbán Viktor amellett érvelt, hogy a nyugatiak csatlakozzanak a közép-európaiak déli védvonalat szorgalmazó gondolkodásmódjához, megjegyezve, hogy a következő években a közép-európai térség sikerén múlik az egész Európai Unió sikere, ugyanis „ha mi nem leszünk sikeresek, akkor Európában nem lesz gazdasági növekedés”.

A Budapest–Varsó tengely néhány hónap alatt olyan erőssé vált, hogy ma már nemcsak Csehország és Szlovákia tartozik ehhez a szövetséghez, de egyre szorosabbra fűzné vele kapcsolatát Macedónia, Bulgária, Szerbia, Horvátország és Szlovénia is. A közép-európai államok összefogása egyértelmű siker, a külpolitikai nyitás mellett időszerű a szélesebb körű gazdasági nyitás és a kulturális közeledés is.

 

Märle Tamás