2016.01.15.
Csurka István: Nincs mit tenni (II. rész)
A közép-európai
népek végérvényesen a víz alá vannak nyomva, és a Nyugat közömbös
a sorsunk iránt. A hetvenes évek ennek a nyomasztó kilátástalanságnak
a jegyében teltek el. A hatalom birtokosai pöffeszkedő
nyugalomban ültek a helyükön, és az ellenőrzésre, a
megfigyelésekre a szerveknek maguknak kellett ürügyet találniok.
Ma úgy mondanánk ezt, hogy a besúgást és a bizalmas nyomozást
egy kis marketingmunka előzte meg: kire érdemes kivetni a hálót,
kiből-miből lehet ügyet csinálni.
A következő
jelentés Gáli Jóska temetéséről szól, amely a nagymarosi
temetőben zajlott le 1981. március végén. Ez is a Krassó
anyagából került elő. Ez csak azért lehetséges, mert a többi
jelentést vagy eltüntették, vagy azokban én nem fordulok elő
név szerint. S ezért meg se kaphattam, még kitakarva sem. Ez a
temetés volt ugyanis a korszak egyik legjobban megfigyelt, ellenőrzött
eseménye. Ez Gáli Jóska személyéből és a résztvevők köréből
egyaránt adódott. Gáli, az előbb halálra, majd
a nemzetközi megmentési akciók hatására életfogytiglanra ítélt
ötvenhatos két osztállyal felettem járt a főiskolán. Barátságunk
ott kezdődött a kollégiumban, ahonnan elvittek.
A
mellettünk lévő manzárdszobában lakott egy merev, elszántnak
és hajlíthatatlannak látszó vad kommunistával, aki mindig a
diósgyőri partizán apjával hivalkodott, de a dramaturgiához
nem sokat konyított, meg egy furcsa nevű kispesti pék fiával,
aki úgy tett, mintha rendező szeretett volna lenni, holott első
osztályú szerelmi kapcsolatok létesítését látta fő feladatának,
de végeredményben ez sem sikerült neki, mert hiába volt meg az
adottsága, mint tehetségtelen, nem kellett a lányoknak. Visszatért
hát Kispestre, a pékség vevőkörébe meg a pörköltszagú
menyecskék és a Kistext munkáslányai közé. Mint őstehetséget
vették fel, de mi már elsősként is nevettünk civilségén.
Jóskával ötvenhatban
is sokszor mászkáltunk együtt. Súlyos szívbeteg volt, s néha
annyira elhagyta az ereje, hogy járni sem tudott. Egyszer a
forradalom egyik november 4-e utáni napján egy hosszú sétánk
alkalmával az Andrássy út közepén fogta el ez a gyengeség, s
mivel még a sötétedés beállta előtt haza kellett érnünk a
diákszállóba, a hátamra vettem és hazavittem. Nehézséget
csupán az okozott, hogy ettől feltámadt és folyton a nyakamba
vihogott.
De nem csak a régi
barátság jelölt ki engem erre a nekrológra, hanem az ismertség
is. Akkor – 1981-ben – egyszerre ment a Házmestersirató, a Döglött
aknák, és több darabom volt előkészületben. Kissé kínos
lett volna engem felelősségre vonni, hogy miért temetem el azt
a barátomat, akiért annak idején Heinrich Böll is kiállt, és
legutóbb, nem sokkal Jóska halála előtt, amikor itt járt
Budapesten, hosszan el is beszélgetett vele a Gellért Szállóban.
Nyolcvanegyben már hiányzott a rendszer mögül a magabiztos és
irányt szabó szovjet támogatás, pontosabban ennek a támogatásnak
az egyértelműsége. Már Heinrich Böll is kellett neki. A
Nyugatnak való megfelelés legalább annyira fontos lett, mint a
keleti ukázok betartása.
Fújt a szél a
nagymarosi temetőben, az elhúzó vonatok mozdonyai miért, miért
nem, hosszan fütyültek, s kissé távolabb, a töltésoldalban két
sorban álltak a szertartás hivatalos figyelői, közvetlenül a
sírnál pedig zárt körben a bajtársak, a volt börtöntársak
és a felesége családja. Mert Jóskának senkije nem volt. Az én
feleségem is kijött velem természetesen. Az egész olyan volt,
mint egy polgári temetés, de mégsem az volt.
Mit mondtam, nem
tudom már. A fénylő szemekben láthattam az egyetértést és
az elismerést. Egy bizonyos, a szót: forradalom, akkor kaphatta
fel a szél hosszú-hosszú évek után, s vágta a figyelők arcába,
a gyászolók szeméből pedig hálakönnyeket csalt ki a részvétkönnyek
mellé. Nem mondom: játszogattunk a gondolattal, már a gyászféldecik
megivása közben a helyi kocsmában, hogy mi lesz holnap, mire érünk
haza, nem jönnek-e értünk, de ez már nem volt egészen komoly
félelem, mert a rendszer anélkül, hogy ezért tettünk volna
valami hathatósat, megingott. Azok féltek, akik körülálltak
bennünket.
Az eseményről
kivételesen két dokumentumot is közlök. Az első jelentéktelen,
a „Nádasdy” fedőnevű tmb.-től származik, szóbeli közlés,
de pontos.
Ebből az látható,
hogy ezek csak az általuk megfigyelt személy, Krassó György
felől nézve értékelik a dolgot, és nem tulajdonítanak neki különösebb
jelentőséget. A másik, ugyanerről a temetésről szóló
jelentés, amelyen több törlés és beírás is látható, már
sokkal komolyabban veszi a dolgot és nem Krassóról, hanem a
jelenségről szól. Erre már azt írta rá valamelyik főnök,
hogy „személyesen beszéljük” meg. A jelentéstevők
mindketten alezredesek. A személyes megbeszélés eredménye
nyilván az, hogy a részt vett személyeket fokozottan kell ellenőrizni.
Azt, hogy ki küldte a sírbeszédemet a Szabad Európa Rádiónak,
nem tudom. Több embert az ötvenhatosok közül ekkor ismertem
meg, és ekkor csapott az arcomba ezeknek az embereknek az évtizedek
óta tartó üldöztetése. Végtelen elhagyatottságuk ténye. A
sír körül megviselt emberek, derékba tört egzisztenciák álltak.
Voltaképpen az egész magyarságot személyesítették meg. Temetünk,
megkönnyezzük az elhunyt bajtársat, őrzőink meg ott állnak körben,
süvít a szél, fütyül a vonat, csak a reménység és az erkölcsi
fölény tart életben bennünket. Az, hogy különbek vagyunk
azoknál, akik uralkodnak fölöttünk. Szerettem ezt a cibált üstökű,
különféle kopott kabátokban didergő, s végül Himnuszt éneklő
társaságot. Egyszerre éreznem kellett a magam kettős szerepét,
minőségét: egykori bajtársként, barátként és ugyanakkor
sikeremberként állok ott. De már egy bujdosó sereg karéjába
felvételizőként. Minden reménytelen, de szép, mint a szél
dallama. Akartam-e vagy sem, ott, a nagymarosi temetőben ismét
irányba állítódott az életem.
Mindig a temetések
szabnak irányt a sorsomnak? Ötvenhét szeptemberében Szabó Lőrinc
temetésén, látva a felvonuló ávós sereget, az elbújás és
a magam megőrzése mellett döntöttem, most pedig a saját
szavaimtól is felbátorodva, a bajtársak háláját és szeretetét
érezve a kiálláshoz, az esetleg áldozatokkal is járó példaadáshoz
kötöztem oda magam.
Ugyanakkor egyáltalán
nem bíztam sorsfordulatban, különösen politikaiban nem. Az
egyik, igaz, valamivel korábbi feljegyzésemben arról elmélkedem,
hogy miért is nem veszi észre az ember a saját rákját, sokáig
a legsúlyosabb betegségét sem. Nem azért-e, mert az az életről,
a saját életéről szerzett alapélménye, hogy a dolgok nem
mennek rendben. Mindig fáj valami, mindig hiányzik valami.
Valami soha sincs rendben. Ez elsősorban annak a háborús nemzedéknek
az életélménye, amelyiknek én is a tagja vagyok, és amelyik a
gyermekkorában is, az ötvenes években is, ifjúsága idején is
mindig hiányokkal, kényelmetlenségekkel, szorításokkal nézett
szembe. A mi virtusunk sokszor öntudatlanul is nem az volt-e: végigállni,
elviselni, túlélni? Ha a világ rendben lett volna körülöttünk,
talán a saját szervezetünk fájdalmait is jobban számon
tartottuk volna. Én soha nem voltam beteg, de nem azért, mert
valójában soha nem voltam az, hanem azért, mert ha nem volt tűrhetetlen
a fájdalom, ijesztő a baj, akkor azt tartottam normális állapotnak,
ha valamely testrész, szerv fáj. Ha elképesztő rendetlenség
vesz körül bennünket, de mi már azért nem képedünk el, mert
már ezt fogadjuk el normális állapotnak, akkor a saját
szervezetünk akadozásaira sem figyelünk oda úgy, amint
kellene. Lehet, hogy ez a gondolatmenet orvosilag és lélektanilag
nem áll meg, több huszadik századi nemzedék életérzését
azonban kifejezi. Olyan emberekét, akik életük folyamán nem is
egyszer nemcsak az állásukat, hanem egész létalapjukat, minden
vagyonukat is elvesztették, és másodrendű állampolgárokká,
üldözöttekké váltak. Csoda-e, ha ezek az emberek nem ismerték
a „body building” fogalmát?
A későbbi, a békekori
nemzedékek tagjaiban már nincs meg ez a hányaveti tűrőképesség.
Az emberek ma rengeteget törődnek a saját testükkel, és a
legkisebb bajjal orvoshoz szaladnak. Amerikában mindenkinek van
pszichoanalitikusa. Ma a manipuláció egyik hathatós eszköze a
testkultúra, a testépítés és fogyókúrák sokasága. Ez jó
dolog volna, lehetne, ha nem járna együtt a szellemiek
elhanyagolásával, ha nem éppen azért erőltetné rá ezt a
luxust az emberekre az üzleti világ, hogy csak magukkal törődjenek,
és ne a köz ügyeivel. A szocializmusban élt egy-egy börtönviselt,
sok-sok nélkülözésen átment nemzedék, amelyik számára a fájdalom
és a rendellenesség volt a természetes, és ez nem szaladt
orvoshoz, még akkor sem, amikor már szükséges lett volna. Ma
pedig szaporodik a csak magukkal törődők társasága, akik elé
az üzlet azt a feladatot állítja, hogy sokat költsenek a saját
testükre. S ha jól mutatnak, akkor minden meg van oldva az életükben.
A sorskérdéseket pedig elintézik a (testépítő) szalonokban.
Melyik életstílusban
jelenik meg az Egész Ember? A feladatra és a küzdésre összpontosítóéban,
aki ezenközben a saját testi bajainak bizonyos mérvű
elhanyagolására is hajlamos, vagy az életfeladatát a saját
testi tökéletesítésében és a saját énje kiszolgálásában
látóéban? Anélkül, hogy ez utóbbit akárcsak egy szó erejéig
is elítélhetné bárki is, megállapítható, hogy ez a testépítő,
pontosabban testépítést fogyasztó újfajta ember tulajdonképpen
termék, a liberális manipuláció terméke, és sok keserű csalódás
előtt áll – miként az az egész fogyasztói világ, amely
becsalta a konditermekbe és a plázák ürességébe. Ez a különbségtétel,
vagy ha tetszik, minősítés természetesen nem az egészséges
testedzés és a sportolás ellen szól, hanem csak életünk kiüresedésének
a veszélyétől akar megóvni – nyilvánvalóan hiábavalóan.
Melyik az egész
ember, melyik egészséges? Amelyik megy előre, noha minden lépésre
belenyilallik valami vagy a másik, aki a tükör előtt áll és
gyönyörködik magában, de nem jut el sehová? Lassan mindegy
lesz. De ez utóbbit fogják az éhes, sovány, sőt girhes, sok
nyavalyával küzdő sárgák, barnák és még barnábbak
elkergetni a tükör elől.
A temetés napján,
a böjti szelek idején még reméltünk, s legszívesebben a
lengyel himnuszt is elénekeltük volna. Az év végére azonban
beborult megint, de az a teljes reménytelenség már nem jött
vissza, mint ötvenhat és hatvannyolc után. Három nép háromféle
ellenállást, s a mi fegyveres ötvenhatunkhoz képest önmagát
fokozatosan korlátozó forradalmat mutatott be a világnak. A
szovjet mindegyiket másként törte le, és a Nyugat mindegyiket
másként árulta el, mégis az ellenőrzött temetések népében
valami érthetetlen vak remény gyulladt fel, s ez engem is megszólított,
noha nem hittem számottevő változásban.
1982-ben
Lengyelország Jaruzelski-féle ravasz önmegszállása után most
már a Jaltai Szerződésről is említést lehetett tenni, mert
megkerülhetetlen lett a kérdés. Megint bekövetkezett valami,
ami újólag bebizonyította azt, amit már ötvenhat és tizenkét
év múlva hatvannyolc odavetése is bizonyított, hogy a közép-európai
kisállamok oda vannak dobva a szovjetnek, de ez a birodalom már
csak terület volt és tank és nevetség tárgya. Mi pedig el
tudtuk hitetni magunkkal, hogy ez a mi művünk. Ez dagadó vitorlákat
jelentett a lelkünkben, s közben azt nem vettük észre, hogy a
szubjektív jelentők köre már az átörökítésen dolgozik, és
az új világot szervezi a maga számára. 1981 decemberében, éppen
a lengyelországi puccs napján, egy viharos közgyűlésen az Írószövetség
elnökségének tagjává választottak, s elrémülve gondoltam
arra, hogy mi lesz a fiammal, aki akkor katona volt Vácott, vajon
bevonulunk-e, s egyáltalán: nem következik-e most valami
teljesen kiszámíthatatlan, apokaliptikus. Hamar kiderült, hogy
nem következik semmi, ha csak nem napirendre térés: Magyarországot
1982-ben felvették a világ legnagyobb body building szalonjába,
a Nemzetközi Valutaalapba.
(2002)
|