2016.01.29.
Csurka István: a harc kíméletlen és
gonosz
1987-től
1990-ig, Lakitelektől a választásokig a gulyáskommunista
rendszer saját maga teremtette gazdasági nehézségei következtében
omlott össze. Ezt az összeomlást mi nem siettettük, mert nem
tudtuk, mi jön utána. Velünk senki nem közölte, miközben
megfigyeltek, lehallgattak, követtek és büntettek bennünket
– magam másfél évre, 1986 tavaszától 87 őszéig el voltam
tiltva, darabjaim mind levették a műsorról –, hogy a
Szovjetunió egy lyukas garasért eladta Amerikának egész Közép-Európát
vasfüggönyöstül, berlini falastul, s azt különösen nem,
hogy itt majd kapitalizmus lesz, azt meg, hogy ilyen, amilyen
lett: rabló – még annyira sem.
Amikor
az antiszemitizmusba, mint vádba beleütköztünk, meghökkentünk.
Hamar kiderült, hogy a harc kíméletlen és gonosz lesz. A durva
megnyilvánulások is előkerültek. Amikor Spiró György verse
megjelent: „jönnek a szarból” – már tudniillik mi, a népiek
– Spiró a velünk rokonszenvező fiatalabb írókra, költőkre,
nemzedéke népi elemeire gondolt elsősorban. Nehéz volt nem látni
benne, mögötte a megrendelőt, és az üzenetet: mi még mindig
erősebbek vagyunk. Tudnunk kellett, hányadán állunk, és miről
van szó.
Spiró
felütése olyan erős cionista agresszió volt, hogy Aczélék is
megijedtek tőle, és az esetleges következményektől. Az írószövetség
zsidó liberálisai elhatárolódtak tőle, és valami büntetésfélét
is kapott.
De
nem jól mondom, és helyesebb is, ha csak a magam nevében beszélek.
Azt hittem, hogy tudom, miről van szó, de fogalmam sem volt arról,
hogy ez voltaképpen egy módszer tudatos alkalmazása, és nincs
benne semmi új.
A
XX. században, sőt olykor már a XIX. században is mindig
megindult valamilyen lázadás a „csúcsra jutott muzsikok”
ellen már akkor, amikor még valójában nem is jutottak fel a csúcsra,
de már sejthető volt, hogy majd részt vesznek a helyosztó küzdelemben.
A
helyosztó már a Bach-korszakban megindult, amikor a szabadságharc
katonatisztjei, hivatalnokai helyére, a vármegyék magyar elemei
helyére cseh–morva és zsidó tisztviselőket raktak, akik aztán
fedezték az ugyanilyen elemek gyáralapításait. Ugyanilyen
helyosztó küzdelem alakult ki a kiegyezés után, a sajtóban és
a kulturális életben. Tulajdonképpen 1918–19 is egy nagy híres
helyosztásnak tekinthető.
Mindezt
azonban ma írom, visszatekintve. Akkor természetesen, minthogy
álmomban sem jutott eszembe, hogy valamilyen poszt elnyerése érdekében
teszem ezt, amit teszek, azt sem tudtam elképzelni, hogy valaki
ezt feltételezi rólam, hogy nem hiszi el teljes jóhiszeműségem.
A visszatérő magyar történelmi naivitás rabja voltam, mint
valami kései Hunyadi László, aki nem hiszi el, hogy őt a vesztőhelyre
kísérhetik.
1987-től
1990-ig, Lakitelektől a választásokig a gulyáskommunista
rendszer saját maga teremtette gazdasági nehézségei következtében
omlott össze. Ezt az összeomlást mi nem siettettük, mert nem
tudtuk, mi jön utána. Velünk senki nem közölte, miközben
megfigyeltek, lehallgattak, követtek és büntettek bennünket
– magam másfél évre, 1986 tavaszától 87 őszéig el voltam
tiltva, darabjaim mind levették a műsorról –, hogy a
Szovjetunió egy lyukas garasért eladta Amerikának egész Közép-Európát
vasfüggönyöstül, berlini falastul, s azt különösen nem,
hogy itt majd kapitalizmus lesz, azt meg, hogy ilyen, amilyen
lett: rabló – még annyira sem.
Küzdelmünk
végeredménye elveszett valami bizonytalan ködben. A meggyengült
Szovjetunió megenged és lehetővé tesz számunkra, magyarok és
lengyelek és csehek számára valami kevert és szabadabb
rendszert anélkül, hogy a Szovjetunió felbomlana. A legtöbb,
ami lehetséges: a reform, a nemzeti sorskérdések megoldása,
sajtószabadság, értelmes élet, a nemzeti öntudat feltámasztása.
Azoknak
egy része, a fölső része, akik leantiszemitáztak bennünket,
nem így voltak ezzel. Velük közölték a Világbankban és másutt
a változások lehetséges határait. Erről már írtam. Azok,
akik a velünk szemben állókat irányították – ezek már régen
nem a pártközpont főemberei voltak – sokkal több és jobb
információ birtokában, és egy nagyhatalom, az USA bizonyos köreinek
támogatását élvezve cselekedtek. Írom most, visszakövetkeztetve.
Események és kijelentések százait kapcsolom össze, elsuhanó
tényeket és egyesek gyors feltűnését, és sokszor érthetetlen
eltűnését helyezve el egy kirakós játék lemezén. Úgy
gondolom, s ha kell, eskü alatt is vallom, hogy Antall József
ebbe a világbankilag informált körbe tartozott, s megbízatása
arra szolgált, hogy szordínóként illeszkedjék a nemzeti
gondolat húrjaira. De amikor miniszterelnöki jelölése és pártelnöksége
mellett szavaztam egy végzetes éjszakán, minderről fogalmam
sem volt. Mea culpa, mea maxima culpa.
Sűrű,
izgalmas napok torlódnak egymásra. Minden nap történik valami.
Szervezünk és nyilatkozunk, programokat készítünk, és lapot
írunk, szerkesztünk, mert megjelenik a Hitel. Óriási siker, rövid
idő alatt felfut hatvanezres példányszámra, és azonnal belerúgnak.
Eörsi István nagyon csúnyán megtámadja Trianonnal kapcsolatos
gondolatai miatt, és leantiszemitázza Püski Sándort, a lap első
kiadóját, anyagi forrásainak első összegyűjtőjét. Újabb
megdöbbenés. Az 56-os börtönviselt Eörsi? Akinek a hatalmas
Duna-parti termeiben ellenzéki összejöveteleken is jártam. Eörsi
zsidó? Illetve: elsősorban zsidó?
Arról,
hogy minek néztek, láttak minket megfigyelőink, akik fedőnevet
adtak nekünk, maguk a fedőnevek beszélnek ékesszólóan.
„Csókás”,
„Zsellér”, „Gatyás” valamennyi paraszti, szegényparaszti
világra utaló elnevezés, mintha ragadványnév volna. Még a
„Zsoké” is hiába hivalkodóan urbánus, azért alattam is ló
van. (Talán jómagam…) Megfigyelőnk és valószínűleg főnökeik,
akik a neveket jóváhagyták, „csúcsra jutott muzsikoknak”
tartottak bennünket, Szolzsenyicin kifejezésével élve. A nagy
orosz megfigyelő az Együtt második kötetében, az Oroszok és
zsidók a Szovjetunióban című történelmi hömpölygésének a
hruscsovi korszakról írott részében veti be ezt a moszkvai
kifejezést. A sokszor nyers és faragatlan ukrán, a kis, kopasz
kozák, Hruscsov, akit Szolzsenyicin egyáltalán nem szeret, és
nem menteget, de a XX. kongresszuson mégiscsak nagyot dobbantó
első titkár jóváhagyásával, s talán bátorításával orosz
népi káderek törtek fel a pártban és a kormányzásban.
Sztalin zsidó orvosperei, és a háború alatti és utáni
antiszemitizmus után a hatvanas évek elején helycsere kezdődött
a Szovjetunióban, Moszkvában. …a nómenklatúra fiatal nemzedéke
a kasztoknak járó privilégiumokért küzdve igyekezett
elfoglalni a posztokat a kultúrában, a tudományban, a
kereskedelemben, a pénzügyben.
Éppen
itt történt az újdonsült szovjet arisztokrácia megismerkedése
a zsidókkal, akiknek ezekben az ágazatokban különösen nagy
volt a fajsúlya – idéz egy Finkelstein nevű szerzőt
Szolzsenyicin. Húsz-huszonöt évvel később pedig Magyarországon
pártemberek, belügyesek, akik nevet adtak nekünk,
lakitelekieknek, népi és nem népi íróknak, történészeknek,
nyilvánvalóan arra gondolnak, és attól tartanak, hogy mi is
mindent azért teszünk, mert pozíciókat akarunk elfoglalni,
mint Hruscsov muzsikjai. Le- vagy felmuzsikozásunk természetesen
nem a bennünket közvetlenül figyelő belügyi tisztektől származott,
noha azok között is szép számmal volt ránk irigyen néző
zsidó, hanem a pesti televényből, az urbánus–népi vitákból,
és a párton belüli pozícióharcból. Rövidesen kiderült,
hogy a magas pártvezetés, elsősorban Aczél és köre, sokkal
ellenségesebben ítél meg bennünket, mint a belügy és a párt
egyéb káderei. Az engesztelhetetlen gyűlölet azonban felénk a
demokratikus ellenzék köréből fújt. Mi egy lehetséges és szükséges
reform, egy nemzeti megújulás feltételeit akartuk kiküzdeni, s
nem a magyar zsidóság ellenére, annak kiszorításával, hanem
legfeljebb a kontraszelekció megszüntetésével. Nem akartunk
forradalmat, de olyan reformnemzedék sem voltunk, nem is lehettünk,
amely az érdemtelenül betöltött posztokon nem akar személycseréket.
A szocialista hatalom, és később kiderült, az SZDSZ is éppen
ezeket az alkalmatlanokat, a besúgókat és megbízhatókat védte
körömszakadtáig. (2005)
|