2016.07.01.
Csurka István: Nyomasztó szétbogozhatatlanság
Mai életünk
jelenségeinek, összefüggéseinek feltárásához, programkészítéseinkhez
feltétlenül hozzátartozik az elmúlt évtizedek megismerése,
pontosabban a leváltott rendszer belső szerkezetének velejéig
romlott, korlátolt működésének, aljasságának feltárása,
megértése. Valójában mi magunk, az átélők és átvészelők,
a túlélők sem tudjuk, miben éltünk. Most látjuk csak, hogy
annak idején aránylag ellenállás nélkül elfogadtunk
elfogadhatatlan dolgokat. Még magunkra nézve bántó, sérelmes,
megalázó beavatkozások felett is szemet hunytunk.
Magunkba
zártuk a gonoszságot. Már amikor megtörtént, akkor sem fordítottunk
elég figyelmet annak az aljasságnak a megértésére, ami körülfolyt
bennünket. Azt hiszem, hogy ezek a dokumentumok és hozzájuk fűződő
történetek hozzájárulnak majd az 1956 után kialakult rendszer
mibenlétének, sunyi, lapos, középszerű gonoszságának a
megismeréséhez. Minden részletében, mindegyik megnyilvánulásában,
humánusnak kikiáltott félrenézéseiben és kommunista szigorában,
osztogatásában és fosztogatásában éppen úgy buta, gonosz,
bután-gonosz, sunyi és lábszagú rendszer volt ez, a műveletlenség
és a középszerűség tombolása, elvetemült alakok dáridója.
De ez sem az irodalom, sem a történettudomány, sem a szociográfia
által nincs még kellőképpen feltárva, megírva.
A
rendelkezésemre álló dokumentumokat három csoportban adom elő,
de egyszersmind igyekszem az időrendet is tartani. Az első
csoportban a magánéletembe való behatolásokat mutatom be. A második
tömbben igyekszem az íróként való ellenőrzésem és a közéleti
szerepem megfigyeléseit összegyűjteni. A harmadik kazalban
politikusi szerepvállalásom szerteágazó, gyakran más
megfigyelt személyekre vonatkozó anyagai kerülnek. Az 1986-ban
ellenem elrendelt bizalmas nyomozás, amely természetesen
kiterjed az egész akkori ellenzék és az MDF szemmel tartására
is, látszik ma a leginkább politikai adunak. Ebből részben választ
kaphatunk arra is, hogy miért alakultak 88-89-90-ben úgy a
dolgok, ahogy alakultak. Ellenfeleink, az akkori kormány és a Párt
káderei, akik ma is politikusok a demokráciában, sőt a demokrácia
élharcosai mostan, Európában jó pénzért, sok hazaárulásért
elfogadott szociáldemokraták, naponta megkapták a rólunk szóló
jelentéseket. Européerként csámcsoghattak magánéletünk eseményein,
szokásainkon, tudtak terveinkről, céljainkról, minden
gondolatunkról. Valójában ők rendelték el ellenem és társaim
ellen a bizalmas nyomozásokat azért, hogy megakadályozzák a
rendszerváltást. Hamiskártyások. Azok voltak előtte negyven
évig, azok ma is. És pontosan ugyanilyenek a fiataljaik, akik ma
csatlakoznak hozzájuk, s azzal mentegetőznek, hogy azokban az időkben
még nem is éltek. A hamiskártyás-technika köztük elvtársról
elvtársra száll.
Feltételezhető,
hogy az a hálózat, amelyik akkor ellenőrzött bennünket, ma is
működik, esetleg valamely idegen titkosszolgálat részeként,
és pontos információkat juttat el hozzájuk, vagy a sorsunkat
kint intézőkhöz a terveinkről, indulatainkról, céljainkról
és a hozzájuk képzelt eszközökről.
A
szervek átbújása már akkor megkezdődött. Maga az
anyaszervezet, a KGB is csak úgy tudott fennmaradni, hogy részlegesen
idegen zsoldba szegődött. A Stázival is ugyanez történt.
Magyarországon sem csak őrző-védő káefték alakultak meg magánnyomozó
irodák, hanem nyilvánvalóan szervezett átszegődések is.
Most
már tapasztalatokkal bőségesen megrakodva tudom, hogy az a
szervezet, amely 1986-ban elrendelte és végre is hajtotta
ellenem a bizalmas nyomozást, nem szűnt meg azzal, hogy 1989.
december 5-én utolsóként feloldotta az ellenem elrendelt nyomozást,
és az akták egy részét eltüntette. Az utolérhetőségét szüntette
meg, és átmentette magát részben a CIA-ba, részben a KGB
egyes orosznak, ukránnak megmaradt részeibe, de főként a
Moszadba. Ellenőrzés ma is van, és ez kiterjed a kormányra is
és a kormány minden szervére. Az ellenőrzés célja azonban
megváltozott. Ma nem a Szocialista Renddel szembeni ellenállást
akarják elfojtani, nem a szocialista rendszert védik meg tőlem,
és nem is a tőkés rendet, hanem azt az elitet, azt a bankárkasztot,
azt az idegen érdeket, amelyik kiárusította az országot. Ma a
nemzeti politika áll ellenőrzés alatt, ennek a lépéseit fürkészik,
és ezt akarják céljai megvalósításában megakadályozni. Jövőképünket
ellenőrzik, személy szerint azokat a magyarokat, akik magyar jövőt
képzelnek el a magyarságnak. Ma a globalizmus céljainak
keresztezése olyan, mint régen a Szovjetunió avagy Lenin sértegetése.
(Erről lesz majd szó bőségesen, mert egyik főbűnöm Lenin
sajátos minősítése volt.) Ma a függetlenségért való küzdelem
bűn a liberális hatalom szemében.
Ezért
szükséges megtudnunk, megértenünk, hogyan dolgoztak ugyanezek
húsz, harminc, vagy éppen tizenvalahány évvel ezelőtt. Lehetőségeink
korlátozottak. Csak azoknak az iratoknak alapján ítélkezhetünk,
csak azokon derülhetünk – mert ilyen is lesz –, amit méltóztattak
hátrahagyni, amit nem zúztak be, vagy nem vittek magukkal új
rejtekhelyükre. A mai közélet, politikai élet számos jelensége
azt mutatja, hogy a nemzeti erők megfigyelése és számontartása,
akadályozása ma is folyik. Ellenem, hozzátartozóim ellen már
az Antall-kormány elrendelt bizonyos titkosszolgálati eljárásokat,
adatgyűjtéseket, holott akkor sem én magam nem álltam olyan állami
kinevezés előtt, sem hozzátartozóm nem esett olyan rendelkezés
hatálya alá, hogy őt valamiért át kellett volna világítani,
mégis nyomoztak utána. Turkáltak a kapcsolatrendszeremben.
A
MIÉP megalakulása idején, 1993-tól kezdve, s aztán a
Horn-kormány hivatalba lépése után már nyomatékosan és félreérthetetlenül
érezhető volt a hatóság jelenléte gyűléseinken. Ekkortájt
alakítottak meg egy részleget a Nemzetbiztonsági Hivatalban, az
úgynevezett „Extremistákat megfigyelő” osztályt, amelynek
a jobb- és a baloldali szélsőségesek megfigyelése volt a
feladata. Ez leginkább velünk, MIÉP-pel foglalkozott. Természetesen
eljárt a „kopaszok”, a „bőrfejűek”, a különböző
menetelő szervezetek, csoportok ellen is. Hamar rájöttünk,
hogy ezek közül a műnyilas vagy félnáci szervezetek közül
sokat maga a titkosszolgálat hozott létre, és miután ezekkel különféle
gyanús akciókat hajtatott végre, a sajtónak már csak hozzánk
kellett ragasztani ezeket. Láthattuk, hogy minden azért történik,
mert belőlünk szélsőségest, nyilast kellett csinálni. Ha erőszakkal,
hát azzal.
Az
igazság az, hogy 1993–94–95 táján soha nem lehetett
biztosan tudni, hogy milyen szerv ellenőrzése alatt vagyunk,
hivatalos magyar vagy belföldinek álcázott külföldi-e a közbiztonsági
őrizetünk. Gyűléseinken meg-megjelentek olyan személyek, akik
külföldi újságírónak adták ki magukat, budapesti lakást is
igazoltak, netán még interjút is készítettek, de
hogyan-hogyan nem, amikor odasodródtak az ember mellé kezükben
a mikrofonnal, mindig előkerült egy ismeretlen ember, egy
nagyhangú MIÉP-es, akit nem ismert senki, és ez indíttatva érezte
magát, hogy harsányan antiszemita kijelentéseket ordibáljon.
Esetleg kiforgatva valamelyik korábbi kijelentésemet, írásomat.
És az újságíró pedig csak dolgozott szenvtelenül. A környezetem,
a helyi MIÉP-szervezet az egésznek a drámájából jóformán
semmit nem vett észre. Felfedni, elmagyarázni reménytelen dolog
lett volna, mivel az emberek óriási többségétől olyan mérhetetlenül
messze van mindez, annyira fogalmuk sincs ezekről a dolgokról,
ezeknek a cseles eljárásoknak a mibenlétéről, céljáról,
hogy a magyarázkodás csak zavart keltett volna. Ma már egy
kicsivel képzettebbek és tapasztaltabbak vagyunk mindannyian. De
már ránk van ragasztva a szélsőségesség bélyege, és ellenségeinknek
sikerült egész Európában elterjeszteniök a ránk vonatkozó rágalmakat.
Voltaképpen nemcsak ellenünk, hanem az egész nemzeti oldal, a
nemzeti gondolat ellen van ez az egész kitalálva. Szélső
jobboldaliaknak azért kell lenniök, hogy velük szemben legyen középjobb,
azaz olyan gyengített nemzeti erő – gyengített vírus –,
amelyik elhallgat bizonyos tényeket, összefüggéseket, amelyik
eltűri a liberalizmus hegemóniáját, sőt elő is segíti,
amelyik fejet hajt a bankvilág előtt, amelyik partner a privatizáció
magyart lenullázó módszereiben. A szélsőjobb fogalmával és
rémével az egész nemzeti oldalt tartják sakkban, s a voltaképpen
korántsem szélsőséges, még csak nem is igazán jobboldali MIÉP
mellé azért ragasztanak oda jelentéktelen, csak ordítozó, szélsőségesen
viselkedő, Wehrmacht-egyenruhás, karszalagos csoportokat, hogy
az 1944-es múlt visszatérésének rémével riogatni lehessen,
és hogy a magyar jövő felől való gondolkodást olyan korlátok
közé szorítsák, amelyben az érdekvédelem, s a magyar elem
megnehezül vagy egyenesen lehetetlenné válik. Nem a nácizmus
az ellenség, hanem az a gondolat, amelyre ráfogják, hogy náci
gyökerű. Ha azonban valamely társadalom túlságosan sok erőt,
eszközt, figyelmet fordít nem létező vagy teljesen jelentéktelen
veszélyekre, jelenségekre, s ha emiatt a közfigyelem hamis irányba
fordul, akkor a jelentéktelen, sőt nem is létező veszély elhárítói
felfúvódnak, jelentőségük egészségtelenül feldagad, kiválasztott
demokrácia-őrség keletkezik.
A
demokrácia-őrség sajtóbeli hatalma segítségével megteremti
a félelem légkörét és az amúgy is nehezen élő emberek körében
az egzisztenciális szorongást. Azokban pedig, akiknek mint értelmiségieknek
ellent kellene állniuk, kialakul a
rituális elhatárolódók köre. Erről még lesz szó.
Ahol privilégiumok vannak, ott korrupciónak is kell lenni. A
demokrácia őreinek privilégiumai átfolynak a korrupcióba, és
kialakul a privatizáció nyerteseinek és vagyonosainak szűk köre.
Így a demokrácia őrei elsősorban afölött őrködnek, hogy a
nép sohase tudja meg, honnan hová áramlik a pénz. És hogy
mennyi. A korrupció és a rituális elhatárolódás intézményesül.
Az
állam egész szerkezete elromlik, összetekeredik, mert az álveszély
elhárítására alakult erőkből valódi hatalmi központ épül
ki, amelyik a nemzet életbevágó törekvéseit is képes csírájábán
elfojtani. Ennek a hatalmi központnak, amely továbbra is úr a
sajtóban, most az a célja, hogy a jelenlegi, Fidesz vezetésű
kormányt megakadályozza abban, hogy nemzeti érdek szerinti
cselekményeket hajtson végre, hogy kiszabaduljon az ellenőrzése
alól, és változatlanul célja ezeknek a MIÉP, és minden
jellegzetesen nemzeti erő kiküszöbölése, hatalmon kívül
tartása.
A
nemzetköziséget hirdető liberális, globális erők számára
igen fontos, hogy ne alakuljon ki szolidaritás a nemzeti erők között.
A nemzeti oldal mindaddig legyen széttagolt, amíg egyenként fel
nem morzsolódott. A szélsőségeket ítéljék el a nem szélsőségesek.
A még nem szélsőségesek. Ez a rituális elhatárolódás.
Miben
áll ez? A rituális elhatárolódás nem feltétlenül és nem
kizárólagosan politikai nézetek közti különbségtétel és
szétválasztódás. Mert ha csak az volna, nem volna benne semmi
rituális. A politikai nézeteknek az a természetük, hogy erősen
különbözhetnek egymástól. Az elhatárolódásnak csak akkor
lesz rituális jellege, ha az elhatárolódó személy egyúttal
meg is alázza magát. Rendszerint úgy, hogy azt a másik
magyart, az ártatlan nemzettársat ítéli elfogadhatatlannak,
piszkosnak, embertelennek, gonosznak, alrendűnek, aki ugyanilyen
erővel a barátja is lehetne. A rituális elhatárolódásban
mindig az a megalázó elem, hogy bizonyíték nélkül kell
emberiségen kívülre helyezni valakit.
A
rituális elhatárolódás történelmi előképe az inkvizíció.
Csakhogy az inkvizíció jezsuitái többnyire meg voltak győződve
halálos ítéletük helyessége felől, amikor máglyára küldtek
egy tudóst, vagy egy-egy pogánynak és gonosznak tartott spanyol
zsidót. Most ilyen Loyola Ignácos hevület nincs a rituális
elhatárolódást követelőkben, amikor egy-egy antiszemitának
kinevezett ember sokszor hosszadalmas kiközösítését végrehajtják.
A
rituális elhatárolódásban az elhatárolódásra kényszerülő
ember nemcsak áldozat, hanem közreműködő is, az inkvizítor
pedig többnyire cinikus. A bizonyítás hiánya és a kényszer,
amellyel az elhatárolódás végre van hajtva, valamint az
elhallgatott és elfojtott beismerés – nekem ez valójában nem
a megyőződésem – jelenti az elhatárolódó megalázódását.
Tudja, hogy szemmel van tartva. Önmaga előtt beismeri, hogy kényszer
alatt cselekszik és azt is, hogy gyáva az ellenállásra. A rítusban
ezt a gyávaságot bátorságnak, a demokrácia melletti kiállásnak
tüntetik fel. A rituális elhatárolódás minél fontosabb személy
ellen irányul és minél magasabban jegyzett személy végzi el,
annál nagyobb nyilvánosságot kap. Eredménye kettős. Akit
kirekesztettek, az esetleg az utolsókat rúgja, azt mindenképpen
megfosztották valamijétől. Egy lehetőségtől. Aki a rituális
gyilkosságot elkövette, feljut valahová. Vagy megmarad a posztján.
Ez is nagy eredmény. Vádalku nélkül nincs rituális elhatárolódás.
A rituális elhatárolódás mindig egy kis hangtalan gerinctörés.
Az
első nagyarányú rituális elhatárolódást Kádárék akkor
hajszolták végig a magyar írókon, amikor az ENSZ tárgyalni
kezdte a „magyar ügyet”. A megtorlás, a még sűrű terror
ideje volt ez. Elhatárolódni mindenkinek a forradalomtól
kellett. Ellenezni kellett a „magyar ügy” tárgyalását. Egy
körmönfont, hamis szöveg aláírásával kellett elválasztania
mindenkinek önmagát attól, amit tegnap még legbensőbb énje
minden rezdülésével szeretett, csodált, féltett.
A
magyar írók egy másik része még börtönben volt akkor. Az
elhatárolódó nyilatkozat aláírása azt is kilátásba
helyezte, hogy az aláíró ezzel az önmegtagadásával enyhébb
elbírálást eszközöl ki írótársainak. Esetleg felmentést.
De azt is sejteni lehetett, hogy az aláírásáért majdan nem
lesz felmentés. Majdan, egy jobb korban, amikor már nem lesz
ilyen kerékbetörés. Igaz, ez a kor akkor végtelenül távolinak
tűnt föl. Az inkvizíciós hatalom megenyhülő szigora,
amelyben megjelenés, kenyér, vaj is felsejlett az aláírás
nyomán.
Ebben
az első 56 utáni inkvizíciós akcióban már megmutatkozott az
eljárás lényege. Zord funkcionáriusok jártak körbe az ívvel,
vagy hivatták be a tekintélyesebbeket az őrzött irodákba.
Sokan aláírták. Köztük volt 1964-ben meghalt apám is.
1945-ben bezáródott előtte minden kapu, nem is gondolhatott
arra, hogy írásból éljen meg, s a fia internálva volt. Neki később
elkezdtek megjelenni az írásai az akkor népieseket is közlő Népszavában,
engem pedig nem vittek vissza Kistarcsára. Ezek az én
legnehezebb éveim voltak, de én mégis elleneztem az aláírást.
Ez a „magyar ügyben” történt író-aláíratás a rituális
elhatárolódás alapesete.
Természetesen
ma is vezényelnek ilyesféle lelki csuklógyakorlatokat. Ma már
a színészi képesség is számít. A legmagasabb körökben az
elhatárolódót, az akadémikust, a főpapot, a kétszeres díjast
annyira át kell hogy hassa a meggyőződés, a felháborodás,
hogy ne egyszerű magánelhatárolódó legyen belőle, hanem néptribun.
Az egyetlen helyes igazság megszólaltatója.
Az
egykori kommunista égbolt ma liberális égbolt. A mai liberális
mag, amely az elhatárolódásokat szervezi, a kommunista pártban
keletkezett, s előzőleg legfeljebb reformkommunista volt,
mindenesetre csak olyan múltú egyén, akinek semmi erkölcsi
alapja nincs önmegtagadást, másik magyartól való elhatárolódást
követelni. Ahhoz, hogy mégis ezt tehesse, üldözötté vagy
legalább az üldözöttek védelmezőjévé kell válnia.
Kiterjedő, áradó legendaképzés veszi kezdetét. A hatalom csúcsain
élő demokrácia-őrség tagjai, akik a korrupciós, privatizációs
vagyonból is hegyeket birtokolnak, félelmek között élő,
visszaszorított emberként jelennek meg, reformkommunista múltjuk
is megannyi hányattatással van teli. Őket most is mindig
agresszió éri.
S
lesz gyorsan még egy erényük: ők maguk sohasem hajtottak végre
rituális elhatárolódást. Pedig a Párt elvárta tőlük. Az
inkvizítor gerinces. Csak az gerinctelen, akit rákényszerítenek,
hogy egyék a testvére égett húsából.
A
rituális elhatárolódásokat szervezők, kikövetelők így eszközük
által, kínzószerszerszámaik miatt válnak ellenszenvesekké.
Rituális elhatárolódást kihajtani valakiből ma már csak
rejtett agresszióval lehet. Az agresszió ma is áthatja az életet,
mint az ötvenhat utáni megtorlás, de rejtve marad és elsősorban
egzisztenciális jellegű. Meg akarsz élni, gazdagodni,
gyarapodni akarsz, karriert akarsz? Figyelj arra, mit mondasz ki
és mit hallgatsz el.
Ma
is van „magyar ügy”, nem az ENSZ közgyűlése előtt, hanem
a lelkiismeretünk előtt.
Az
agresszió a sajtóban jelenik meg. Mivel a liberális vagy ma már
globális hatalom fennmaradása szempontjából a féken tartás létkérdés,
és hogy az agresszió a demokrácia keretében rejtett tudjon
maradni, azaz ne öltsön rendőri jelleget, az agressziót a sajtóba
kell rejteni.
Ezért
számukra a sajtó, a közvélemény-formálás létkérdés. Miután
ezt megszerezték, állandóan és folyamatosan tematizálják a közvéleményt.
Meghatározzák az elfogadható, a nyugati mintájú magatartásokat,
beszédtémákat, kijelölik az elítélendőket, osztályozzák
az elfogadható, korszerű gondolatokat, lebontva ezeket egészen
a helyes mondatokig, kifejezésekig. Ehhez az is szükséges, hogy
ezeknek a témáknak, kifejezéseknek a megerősítésére időnként
magas helyekről, tekintélyes emberektől megerősítés érkezzék.
Mert a cinikus liberálisok szeretik, ha helyettük mások beszélnek.
A nemzeti tudat feldarabolását tulajdonképpen bérmunkában végeztetik.
A legjobb hentesek a saját jogú eredeti tekintélyek, azok a
nagyok, akik már az életművüket féltik, mint Galileo Galilei.
A tekintélyek java része természetesen a kor sanyarú viszonyai
között teremtett tekintély, favorizált, ajnározott ember, aki
tudja, hogy csak addig töltheti be posztját, kaphatja magas
fizetését, ameddig kielégíti ezeket a liberális elvárásokat.
Ha valakit magasabb polcra helyeznek, mint ami képessége szerint
jár neki, ha valakiből nagyobb írót csinálnak, mint amilyen
nagyságra tehetsége predesztinálja, annak útja szükségszerűen
vezet a rituális elhatárolódás mocsarába. Az ilyen tekintélyek
aztán igyekeznek egyéni színt vinni a szélsőségek elítélésébe.
A
gonosz rítus önálló fejlődésnek indul, színesedik. Állandó
szövegelemek képződnek. Kialakul az „unk-ünk” végződés
reneszánsza. A rituális elhatárolódó mindig „unk-ünközik”.
Csak azt nem mondja soha, hogy kollaborálunk.
Ma
már viszont, a tévékorszakban bizonyos elszürkülést
tapasztalunk. Ritkulnak a bölények. Kialakul az elhatárolódáson
belüli elhatárolódás művészete, és szépen megérkezünk a
skizofréniába. A hazudozás technikáját mégis inkább a bűntudat
fejleszti.
Mert
hát, miről van szó? Egy másik magyart kell megtámadni. A szélsőségesnek
nyilvánított embert kell kiszorítani idegen érdekek képviseletében,
de az idegen érdekeket el kell rejteni. Ezért kellenek a szóvirágok,
az egyéni hang és a magyarság történelmére, nagyjaira, vértanúira
való hivatkozások. Művészi tökélyre van fejlesztve az elhatárolódás
művészete. Ma az elhatárolódó mindig nyájas, talál jó
szavakat is amellett, akitől éppen elhatárolódik, megállapítja
tehetségét. De a legmagasabb helyekről elhangzó kinyilatkoztatásokban
is benne marad valami kényszeredettség, egy kis szemlesütés,
valami vékony pír, mint amilyen a homoszexuális férfiak orcáján
rózsálkodik fel, azokén, akik a női test szerepét játsszák
a kedvelt futamokban. (A nép közönségesen „köcsögöknek”
nevezi ezeket.) A hatalmas fizetésű, hatalmú, intézetet, osztályt,
médiumot vezető hivatásos elhatárolódó szeme rebbenésében,
félmondatában, elvétéseiben is ott rezeg a korábbi követelmény,
az egykori, ifjúkori kushadás, amikor először tett elhatárolódással
hűségnyilatkozatot, hogy osztályvezető-helyettes lehessen.
Mert Magyarországon minden értelmiségi legalább sejti, hogy
45–46-ban nem úgy történtek a dolgok, ahogy tanulta, hanem másként.
Mert mindenkinek megadatott, hogy bekerült olyan boros társaságokba,
ahol felszakadtak az emlékek, és a helyi tekintélyek és üldözöttek
szája megnyílt. És 1956 minden családot érintett. Úgy házasodni,
hogy egyik fél családjában se legyen érintett, meghurcolt, bebörtönzött,
földjétől megszabadított, tanyája-lerombolt, nem lehetett. De
hát az elhatárolódásokra is egzisztenciák épültek.
Ez
ennek a világnak a nyomasztó szétbogozhatatlansága.
|