vissza a főoldalra

 

 

 2016.07.08. 

A kínai fél nyitott a magyar technológiák és termékek behozatalára

Hazánk a kínai kultúra népszerűsítésével, illetve kínai nyelvoktatással foglalkozó állami hátterű Konfuciusz Intézetek világhálózatában is fontos szerepet tölt be

Magyarország mezőgazdasági prémium termékekkel, a gazdaságfejlesztésben és az okos városépítési programokban használható legkülönbözőbb innovatív megoldásokkal, technológiákkal keresi a szorosabb együttműködés lehetőségét a közép-kínai Hupej tartománnyal –szögezte le Szabó László. Miniszterhelyettes urat arról is faggattuk, hogy milyen a híre Hupejben a magyar áruknak, a magyar kis-és középvállalkozások is tudnak-e kereskedni Kínával, mi egy okosváros feladata, s hogy mennyi kínai regionális központ működik Magyarországon.

 

Hazánkat hogyan tartják nyilván Kínában?

 

Kínában innovatív, kreatív és megbízható partnernek tartják hazánkat. A számok is önmagukért beszélnek, hiszen 2016 első három hónapjában – dollárban számolva – 23%-kal nőtt Kínába irányuló exportunk 2015 azonos időszakához képest, a Magyarországra érkező kínai befektetések összértéke pedig meghaladja a 3,5 milliárd dollárt. A hazánkban működő legnagyobb kínai vállalatok, melyek közép-kelet-európai elosztó központként funkcionálnak, jelenleg már több mint 7500 embert alkalmaznak. Bár a magyar jelenlét főként Shanghai és Peking térségére koncentrál, arra törekszünk, hogy azok a tartományok is megismerjék a kiváló minőségű magyar termékeket és szolgáltatásokat, technológiai fejlesztéseket melyekben még nincsenek jelen a versenytársaink. Ezért próbáljuk szorosabbra fűzni a gazdasági együttműködésünket például Hupej tartománnyal is.

 

Milyen a híre Hupejben a magyar áruknak, szolgáltatásoknak?

 

–A magyar termékek ismertsége eltérő Hupejben, általában ismerik a magyar borokat, húsipari termékeket és néhány szolgáltatást, technológiát. A Magyar Nemzeti Kereskedőház (MNKH) irodája 2015 októberében kezdte meg működését Wuhan városában és az elmúlt 6 hónapban számos prezentációt és termékbemutatót tartott tartományi, valamint helyi kereskedő cégek vezetőinek. A bemutatókat és termékeket kedvező fogadtatás övezte.

 

Lehetséges, hogy a magyar kkv-szektor is kivegye a részét a Kínával folyó kereskedelemben?

 

–A magyar kormány fontos küldetése, hogy az exportképes kis- és közepes vállalkozásoknak támogatást nyújtson abban, hogy a földrajzi, nyelvi, kulturális távolságokat leküzdve sikeresen be tudjanak lépni a hatalmas lehetőségeket jelentő kínai piacra. A kínai fél nyitott a magyar technológiák és termékek behozatalára, szívesen látják a magyar KKV-szektort. A partnerek egymásra találásában, a konkrét üzleti együttműködés kialakításában pedig komoly segítséget tud nyújtani a nagykövetség és a kibővített külgazdasági attasé hálózat, valamint a Kereskedőház és a Nemzeti Befektetési Ügynökség is.

 

Mi lesz a feladata a Nemzeti Kereskedőház wuhani képviseletének?

 

–Bár a hivatalos megnyitóra még csak június elején került sor, a wuhani képviselet már intenzív kapcsolatokat épített ki a tartomány és a nagyobb városok politikai vezetőivel. Több együttműködés is körvonalazódik. A szeptemberi magyar termékek hete rendezvény szervezése elkezdődött, nagy érdeklődés várja. A magyarországi befektetésekkel kapcsolatos alapinformációk átadása, a magyar gazdasági helyzet bemutatása folyamatos ezen a célpiacon. A képviseletnek – szorosan együttműködve a nagykövetséggel és a főkonzulátusokkal – emellett feladata a turisztikai és kulturális kapcsolatok és együttműködések fejlesztése.

 

Ebben a kereskedőházban csak olyanok dolgozhatnak, akik beszélik a kínai nyelvet?

 

–A Kereskedőház wuhani irodájában a kínai nyelvet anyanyelvi szinten beszélő kolléga is dolgozik. Fontos azonban, hogy a kereskedelmi párbeszéd kialakítása és fenntartása érdekében az irodában mind a magyar, mind pedig a helyi viszonyokat, gazdasági szereplőket is jól ismerő kollégák lássák el a feladatokat.

 

Többször hallani a magyar-kínai közös okosváros-megoldásokról. Mi egy ilyen okosváros feladata?

 

–Az okosváros koncepció egy nagyon komplex tudomány. A város "okos" irányítását, üzemeltetésének egyszerűsítését, a hatékonyság növelését és a költségek csökkentését értjük alatta. A kereskedőház egy komplex „Smart City” koncepciót dolgozott ki, mely magába foglalja a közlekedéshez, egészségügyhöz, közigazgatáshoz, oktatáshoz és lakókörnyezetekhez kapcsolódó intelligens megoldásokat. Ezt, a főleg külföldi önkormányzati partnereknek kínált portfóliót az aktuális igényeknek megfelelően rugalmasan lehet változtatni, így az MNKH képes akár zöldmezős beruházásban egy teljes okos város rendszerhez megoldásokat szállítani. Azonban arra is lehetőség van, hogy a külföldi partner a teljes kínálatból kiválassza azt az egy, vagy néhány terméket vagy szolgáltatást, amire éppen szüksége van. A kereskedőház jelenleg több mint 80 olyan magyar céggel áll partneri kapcsolatban, melyek működő okos város megoldásokkal rendelkeznek. Számos területen lehet együttműködés a kínai vezetéssel, amelyek informatikai, technológiai, logisztikai és várostervezési feladatok is lehetnek. Előzetesen a szennyvízkezelő rendszerek, magyar várostervező cégek rendszerei és informatikai megoldások transzferéről folynak a tárgyalások a helyi vezetőkkel.

 

Az ellenzék azzal vádolja a kormányt, hogy semmire nem kötelező megállapodások tömkelegét kötötte az utóbbi időben a kínaiakkal, a kazahokkal vagy a szaúdiakkal. Mi erről a véleménye?

 

–Az együttműködési megállapodások nagyon is fontosak és hasznosak. Kína esetében például a kultúra sajátosságaiból adódóan a konkrét eredményekhez, a kapcsolat kiépítéséhez, szektorális vagy üzleti kapcsolatok fejlesztéséhez szükség van a politikai támogatásra ahhoz, hogy később a konkrét megállapodások megkötése is létrejöhessen. A keleti és déli nyitás egyik fő célkitűzése pontosan az, hogy a politikai és gazdaságdiplomáciai feltételek megteremtésével konkrét üzleti lehetőségekhez segítsük a magyar kkv-kat. A Kazahsztánnal létrejött stratégiai viszony biztosítja azt, hogy a különböző projektek létrehozására és végrehajtására kellő politikai figyelem irányuljon. Ennek egyik legutóbbi példája a Magyar-Kazah Pénzügyi Alap létrehozásra, amely a mezőgazdaság területén történő befektetéseket támogatja. De említhetnénk itt a különböző egyetemeink közötti csereprogramok beindulását is. Magyarország és Szaúd-Arábia közötti kapcsolatok fejlődése az elmúlt években komoly lendületet vett. Ennek alapjait a kormányközi együttműködési keretegyezmény tette le.  A kétoldalú kapcsolatok fejlesztésének köszönhetően ma már konkrét szervezeti együttműködés van az MTA több kutatóintézete (köztük a Wigner), illetve a Szegedi Tudományegyetem, valamint szaúdi partnere között. Az utóbbi év sikerei közé tartozik továbbá a nukleáris energia békés célú felhasználása kapcsán kötött egyezmény, melynek révén a Királyság – képzési és nukleáris biztonság területén – szeretne a magyar szakértelemre támaszkodni. Azt azonban mindenképpen szeretném hangsúlyozni, hogy a Magyarország és Szaúd-Arábia közötti intenzív gazdasági kapcsolatok nem tekintenek vissza évtizedes múltra. Szisztematikus építkezéssel, évek alatt lehetett eljutni arra bizalmi és a méreteinkhez képest megbecsült szintre, ahol ma állunk, illetve mely révén elmondhatjuk, hogy a világ egyik legnagyobb gazdasága, és egyetlen arab G20 tagországa több, akár szenzitív területen is számít Magyarországra, mind az államközi, mind a céges együttműködés keretében.

 

A keleti nyitás politikájának meghirdetése óta több kínai regionális központ működik Magyarországon?

 

–Igen, így van, és úgy gondolom, hogy erre büszkék lehetünk. Két rendkívül jelentős vállalat, a telekommunikációs óriáscég, a Huawei, és a világ tíz legnagyobb bankja között található Bank of China Magyarországon hozta létre regionális központját. 2015-ben továbbá a Kínai Központi Bank a Bank of China hazai regionális központját jelölte ki a közép- és kelet-európai régió renminbi elszámolási központjául. A közelmúlt nagy sikere továbbá, hogy március elején a Kínai Nemzeti Turisztikai Hivatal (CNTA) Budapesten nyitotta meg első irodáját a közép- és kelet-európai régióban, és innen koordinálja majd térségbeli tevékenységét. A fentieken túlmenően Budapest ad otthont Kína és 16 közép- és kelet-európai országot tömörítő multilaterális együttműködés keretében legelsőként megalakult, a 2014-ben létrehozott Kína–Közép- és Kelet-Európai Országok Turisztikai Koordinációs Központjának.  Érdemes megemlíteni azt is, hogy hazánk a kínai kultúra népszerűsítésével, illetve kínai nyelvoktatással foglalkozó állami hátterű Konfuciusz Intézetek világhálózatában is fontos szerepet tölt be. Magyarországon már négy Konfuciusz Intézet működik és egyedülálló módon 2014-ben az ELTE 2006 óta működő Konfuciusz Intézete került kijelölésre a közép- és kelet-európai térség Konfuciusz Intézeteinek Regionális Továbbképző Központjaként. Mindezeken kívül fontosnak tartom azt is, hogy a magyar-kínai két tanítási nyelvű általános iskola mellett Magyarországon már magyar-kínai két tanítási nyelvű gimnázium is megkezdhette a működését.  

 

A külképviseleti hálózat és a politikai kapcsolatok megerősítése terén sikeresnek tekinthető a keleti nyitás?

 

–A keleti nyitás jegyében sikeresen megerősítettük jelenlétünket a kelet-európai, dél-kaukázusi és közép-ázsiai térségekben. Bár a keleti nyitás eredményeit sok kritika éri az ellenzéki sajtóból, le kell szögezni, hogy 2015-ben a teljes keleti reláció tekintetében annak ellenére növekedett a magyar export, hogy Oroszországba 28 százalékkal, Ukrajnába 20 százalékkal csökkent a magyar kivitel a szankciók és az árfolyamhatások miatt.

 

A Magyarországon megtelepedni, itt beruházni kívánó keleti vállalatok mennyire találnak hazánkban pénzügyileg stabil környezetet?

 

–Teljes mértékben, hiszen a magyar kormány 2010 óta tudatos munkával törekszik a kedvező befektetési környezet kialakítására. Az fDi Magazine, amely a Financial Times csoport kéthavonta megjelenő befektetési melléklete, a tavalyi év után továbbra is kiemelten vonzó beruházási helyszínként tartja számon Magyarországot. A Site Selection magazin legjobb beruházási célpontokról készült összeállítása szerint pedig Magyarország mind az abszolút rangsorban, mind az egy főre jutó külföldi működő tőke alapján összeállított listán az első helyen végzett a kelet-európai régióra vonatkozóan. A számok is önmagukért beszélnek, hiszen a 2014-es éves beruházási adatokat forint alapon (5.464 milliárd forint) sikerült túlszárnyalni, ezáltal pedig 2015-ben új csúcsot (5.582 milliárd forint) felállítani. A Nemzeti Befektetési Ügynökség még soha nem tárgyalt le sikeresen annyi beruházást, mint tavaly. A HIPA támogatásával ugyanis 67 befektetési projekt esetében született pozitív döntés, amelynek köszönhetően 21 új beruházás jöhet létre Magyarországon, közel 13 ezer munkahelyet teremtve. Az pedig, hogy a beruházók kétharmada újrabefektetést valósít meg azt bizonyítja, hogy a külföldi vállalatok elégedettek a magyar döntéshozatali rendszerrel, a magyar gazdaságpolitika irányával.

 

Medveczky Attila