| 
               2016.07.15. Fejleszteni
              kell a közlekedési folyosókat
 Hiába jó a cél, ha az egész folyamat megreked
A holland soros
              elnökség égisze alatt Rotterdam városa ad otthont június 20-a
              és 22-e között az idei TEN-T közlekedési korridor napoknak.
              Deli Andor kifejtette: ahogy a folyók nem állnak meg az EU határain,
              úgy a közlekedési útvonalak sem érnek véget az országhatárokon.
              A délvidéki európai parlamenti képviselőt a közlekedés
              fenntarthatóságáról, a magyar-szerb határ mentén élő árufuvarozókat
              érinti nehézségekről is kérdeztük. 
               Elsőként legyen kedves olvasóinkkal megértetni, hogy
              mit jelent TEN-T folyosók fogalma?
              
               
               –Felismerve, hogy a közlekedés létfontosságú Európa
              számára, az Unió létrehozta a Transzeurópai Közlekedési Hálózatot,
              az úgynevezet. TEN-T hálózatot. Kilenc fő közlekedési folyosó
              (ún. törzshálózat) és az erre kapcsolódó útvonalak célja
              egy összeurópai hálózat létrehozása, amely nélkül Európa
              gazdasága nem növekedhet és az egyes régiók elszigetelődnek.
              Magyarország területén 3 törzshálózati folyosó halad
              keresztül, a Mediterrán, a Kelet-Mediterrán és a Rajna-Duna
              folyosó. A folyosókat vasútvonalak, közutak, repülőterek,
              vízi útvonalak (folyók, tengerek), kikötők, vasúti-közúti
              terminálok alkotják.
              
               
               Kik és milyen témában keresték a háromnapos rendezvényen
              a megoldásokat? 
              
               
               –A háromnapos rendezvény kitűnő lehetőség,
              platform egyrészt a politikusok, az EU intézmények tisztviselői,
              EP képviselők, az egyes tagállamok miniszterei, másrészt
              pedig a közlekedési ágazat képviselői, közlekedési cégek
              számára, a lényegi és őszinte eszmecserére. A fő
              programpontok mellett rengeteg ágazatokat tömörítő találkozó
              is zajlik, kiegészítve ezeket kiállításokkal, szakmai fórumokkal
              és konkrét tematikus egyeztetésekkel. Magyarországról is számos
              vállalat képviseltette magát. A rendezvényen az Európai Unió
              jogalkotói és a közlekedési szakma képviselői a fenntartható
              és multimodális közlekedés jövőjére keresték a megoldást.
              A nyitóbeszédek folyamán Maroš Šefčovič energiaügyi
              biztos, az Európai Bizottság alelnöke, Violeta Bulc közlekedési
              biztos és Melanie Schultz van Haegen, a holland környezetvédelmi
              és infrastruktúráért felelős miniszter is ismertették véleményüket
              a témában. A délutáni intézményközi vitán, melyen az uniós
              intézmények képviselőin túl a tagállamok miniszterei és államtitkárai
              voltak jelen, a jövőbeni kihívásokról és lehetőségekről
              folyt az eszmecsere. Ez egy rövid panel volt, mely során reakciókra
              nem volt lehetőség, inkább meghallgattuk egymás véleményét
              a megadott témákkal kapcsolatban azzal a meghagyással, hogy az
              elhangzott vélemények figyelembevétele fontos mind az Európai
              Bizottság és az európai parlamenti képviselők, mind pedig a
              tagállamok részéről. 
               Hogy-hogy ön volt Rotterdamban az Európai Parlament
              egyetlen magyar résztvevője?
              
               
               –Magyar európai parlamenti képviselők közül én
              voltam az egyedüli, aki részt vett a rendezvényen. 
               Korrekt, rövid, lényegre törő válasz…Miként érhető
              el a közlekedés fenntarthatósága?
              
               
               –Erre próbáltuk Rotterdamban is és a múltban is megtalálni
              a választ. Több különböző kezdeményezés van folyamatban,
              mint például a Shift2Rail, vagyis a vasúti közlekedés felélénkítésére
              irányuló projekt. A közúti közlekedés területén is keressük
              a megoldásokat, hogyan lehetne tisztább és fenntarthatóbb a jövőben,
              például az elektromos vagy hibrid járművek segítségével.
              Mintegy egy hónappal ezelőtt például kezdeményeztem egy
              tanulmány kidolgozását a tengerjáró-hajók kibocsátását és
              légszennyezését illetően, hiszen a nagy turistahajózás az
              egyik leggyorsabban fejlődő turistaág, miközben ezeknek a
              tengeri óriásoknak hatalmas károsanyag-kibocsátása van. 
               Képviselő urat idézem: „a közlekedési útvonalak
              nem érnek véget az országhatárokon, ezért elengedhetetlen
              azok mielőbbi bővítése, illetve a szűk keresztmetszetek megszüntetése.”
              Mit ért a szűk keresztmetszetek alatt? 
               –Abból kell kiindulnunk, hogy hiába határozzuk meg a
              folyosókat az Északi-tengertől a Fekete-tengerig, ha van két-három
              olyan pont, ahol az egész folyamat lelassul, megreked. Ilyenek
              lehetnek például a határmenti vasútvonalak, hiszen gyakran éppen
              a határon hiányzik csupán néhány kilométernyi vasútvonal,
              de ilyen például az egyvágányú vasúti vonalak, vagy az eltérő
              nyomtávok esetei is. Mindezek akadályozzák az úgynevezett.
              „folyosó effektus” kiaknázását és szűk
              keresztmetszetekhez, brüsszeli terminológiával élve „bottleneck”-ekhez
              vezetnek. Ezek megszüntetése az egyik legfontosabb feladat a
              folyamat során. 
               Milyen módszerekkel lehet befektetéseket és új tőkét
              bevonni a közlekedési fejlesztésekhez?
              
               
               –Több lehetőség is mutatkozik, melyekről gyakran nem
              is tudunk. Itt van például a tavaly útjára indított Európai
              Stratégiai Befektetések Alap (EFSI), amely nagyobb volumenű
              projektek finanszírozásának elősegítését hivatott támogatni
              főként magántőke segítségével. Ehhez kapcsolódóan három
              héttel ezelőtt Jirky Katainennel, az Európai Bizottság alelnökével
              tartottam bilaterális megbeszélést. 
              A finn származású biztos a Bizottságon belül a
              munkahelyteremtésért, növekedésért, beruházásokért és
              versenyképessségért felel és hozzá tartozik az előbb említett
              EFSI is. Elsősorban a közlekedési beruházások pénzügyi
              vonatkozásairól, a közlekedési infrastruktúrára nyújtandó
              pénzügyi keretről, a közép- és kelet-európai tagállamok,
              valamint a nyugat-balkáni tagjelölt országok számára elérhető
              pénzelési lehetőségekről és infrastruktúra-fejlesztéséről
              egyeztettünk. 
               Hogyan látja, hogy a délvidéki magyarok által sűrűbben
              lakott térségekből mennyire nehéz árut, szolgáltatást
              kijuttatni az EU-ba? 
               –Jól ismert tény, hogy a délvidéki magyarság túlnyomó
              többsége a határmenti régióban él és dolgozik. Ezt előnyként
              kezelhetjük, hiszen a határon átívelő programok számos lehetőséget
              kínálnak. Ugyanakkor a határvonalak, határátkelők sokszor szűk
              keresztmetszetet jelentenek az árú- és szolgáltatásforgalom
              szempontjából. Számos esetben, például Csehország-Németország
              vonatkozásában a mai napig fennmaradtak hiányzó kapcsolódási
              pontok, szakaszok a határvonalak mentén. Ezért nagyon fontos,
              hogy már a csatlakozási folyamatban meginduljon a gondolkodás,
              a tervezés ezek felszámolására. Hiszen közösségünk számára
              csak így biztosítható hosszútávon is a versenyképesség növelése. 
               Kiknek meghozni azokat a döntéseket, hogy Szerbiát
              sikeresen rá lehessen kapcsolni a fő európai közlekedési hálózatokra? 
               –Az úgynevezett Berlini-folyamat keretén belül,
              amelynek során a Nyugat-balkáni térség vezetői és az Európai
              Bizottság egyeztettek, s a tavalyi, Bécsben megtartott
              konferencián megrajzolásra kerültek a térséget érintő útvonal-vázlatok,
              amelyek szervesen kapcsolódnának az uniós TEN-T törzshálózathoz.
              Sajnos ez a folyamat most egy kicsit lelassulni látszik. Ezért
              is lesz fontos az idei párizsi tanácskozás, amely remélhetőleg
              új lökést adhat a történetnek. Szerbiának és a térség többi
              országának pedig tovább kell dolgozni egy olyan szabályozási
              háttér létrehozásán, amely ösztönzőleg hathat további
              befektetések bevonzására. Az EU intézményei, elsősorban az
              Európai Bizottság segítsége és támogatása pedig rendkívül
              fontos. 
               Az árufuvarozók is sokat nyerhetnek a közlekedési
              folyósok fejlesztésével?
              
               
               –Természetesen, hiszen ők a gazdasági folyamatok tényleges
              mozgatói. Ezért is olyan jelentős a szűk keresztmetszetek leküzdése,
              hogy ezt minél gyorsabban, olcsóbban és hatékonyabban tehessék
              meg. 
               A közlekedési hálózat kibővítésével mennyire
              javulhat a dunai és adriai-tengeri régió versenyképessége? 
               –Nagyon fontosnak tartom a hálózatbővítést ezekben a
              makro-régiókban. Hiszen ez a térség, földrajzi fekvését
              tekintve, Európa szívében van és egyúttal csomópontját képezi
              a kelet-nyugati, észak-déli áruszállítási vonalaknak. A hálózatok
              bővítésével és fejlesztésével pedig sikeresebben tudjuk növelni
              a versenyképességünket más régiók viszonylatában. 
               A TEN-T-napokon felvetett problémákat orvosolják majd
              a jövőben?
              
               
               –Ez egy nagyszerű fórum, ahol találkozhatnak a szakma
              érdekeltjei és az európai törvényalkotók, és a jövő kihívásairól
              egyeztethetnek. Mi sem bizonyítja jobban az éves rendezvény létjogosultságát,
              minthogy az idei, eddigi legnagyobb szabású TEN-T napok több
              mint 3000 résztvevővel zajlottak le. A véleménycsere, egymás
              érdekeinek, céljainak megértése pedig csakis segíthet azon,
              hogy a meglévő problémák mielőbb megoldódjanak. 
               
               Medveczky Attila
             |