vissza a főoldalra

 

 

 2016.06.03. 

Kényszerpályán 1920–2016

A trianoni békediktátum 96. évfordulójához közeledve megállapíthatjuk, hogy a magyarság Kárpát-medencei helyzete csaknem ugyanolyan, mint az 1920-as években volt. Tehetetlenek vagyunk, a környező népek, a kisantant szorításában élünk, amelyen csak a nagyhatalmak változtathatnának, ha éppen saját érdekük úgy diktálná.

Az Osztrák–Magyar Monarchia szétdarabolása után 1921-ben alakult meg Csehszlovákia, Románia és a Szerb–Horvát–Szlovén Királyság (1929-től Jugoszlávia) részvételével az ún. apró antant vagy kisantant. Szövetségük sokrétű volt, a17 esztendő során azonban végig komoly gazdasági érdekellentétek húzódtak közöttük, egyedül magyarellenes törekvéseiket tudták megvalósítani. Először megakadályozták a Népszövetségbe való felvételünket, majd meghiúsították a népszövetségi kölcsön felvételét is. Továbbá folyamatosan fenyegették hazánkat, IV. Károly visszatérési kísérleteikor azonnal hadba álltak Magyarország ellen.

Hazánkat és frissen összerabolt országaik magyarságát ellenségeiknek tekintették. Jól lehet a Népszövetség nyomására valamennyi állam ratifikálta a kisebbségek védelmét tartalmazó szerződéseket, a kisebbségek egyenjogúsága sehol sem valósult meg. A magyarság jogfosztottan élt a kisantant országaiban, tagjai kiszorultak a közéletből, hátrányt szenvedtek a munkavállalásnál, az oktatás ügyében nem vették figyelembe a kisebbségvédelmi előírásokat, továbbá a végrehajtott földreformok is ellenük irányultak. (A mai Romániában csak az igényelheti vissza birtokait, akitől a kommunizmus idején vették el földjét. Akit egyszerűen azért fosztottak meg birtokától Trianon után, mert magyar, annak nincs jogalapja ehhez.)

Magyarország a húszas években a vesztes háború és az igazságtalan trianoni döntés idején szövetséges nélkül maradt, ha tárgyalni próbált határon túlra szakadt honfitársai érdekében, akkor valamennyi alkalommal merev elutasításba ütközött.

A csonka ország szívós munkájának és Bethlen István kormányzásának köszönhető, hogy hazánk kitört a külpolitikai elszigeteltségből, felvehettük később a népszövetségi kölcsönt és Olaszország személyében szövetségesre leltünk. A szomszédos országok azonban továbbra sem voltak hajlandóak a párbeszédre, Magyarország viszont nem mondhatott le az igazságtalanul elcsatolt területekről, ezért kényszerpályára került. A Berlin–Róma tengelyhez csatlakozott a revízió reményében és Németország gazdasági és hatalmi térnyerése Közép-Európában meghozta a változást. A harmincas évek végén a kisantant gyakorlatilag rákényszerült a magyar viszony rendezésére, amely végül a két bécsi döntést eredményezte.

A második világháborúban azonban nagy árat fizettünk a német segítségért, majd hazánk több évtizedre elveszítette függetlenségét. A rendszerváltás utáni kormányok alig foglalkoztak a határon túli magyarsággal, olyannyira, hogy még a 2004. december 5-i csúfos népszavazás is megeshetett.

Mi a magyar most? Hol állunk Európában, milyen viszonyban állunk a környező országokkal? Ha pontosan nem is ugyanaz a helyzet, mint 96 évvel ezelőtt, de a lényeg nem változott, a magyarság ma is kényszerpályán mozog. Egyedül képtelenek vagyunk tenni szétszakítottságunk ellen, határon túli nemzettársaink ugyanúgy jogfosztottságban élnek. Elérhetetlennek tűnik, hogy a Kárpát-medencében minden magyar magyarként élhessen, elsőrendű állampolgárként. Ebben a témában hiábavaló mindennemű tárgyalás a szomszédos államokkal, kisebbségi jogoknak vagy esetleges határmódosításnak esélye sincs. A nagyhatalmak közül senkit sem foglalkoztat a magyar ügy, az Európai Unió az őshonos kisebbségek helyett egészen másokat vesz védelmébe. Jelenleg csak Oroszország közbeavatkozása elképzelhető, amennyiben komolyabban megtámadná Ukrajnát, úgy nekünk juttathatná Kárpátalját, ha úgy kívánják majd érdekei. A fizetendő ár azonban ismét óriási volna, de nem is ebbe az irányba tart a magyar külpolitika.

Amíg a határon túli magyarok ügyében nem tudunk eredményt felmutatni a tárgyalóasztalnál, addig Európában rég nem látott sikereket könyvelhetünk el a visegrádi együttműködés köré formálódó kelet-közép-európai szövetség élén Orbán Viktorral. És a magyar külpolitika ma ezen dolgozik: minél inkább erősíteni ezt az összefogást és minél jobb kapcsolatot ápolni a környező országokkal, bízva abban, hogy egyszer ez elegendő alap lesz ahhoz, hogy egyezségre jussunk az elcsatolt területek magyarságát illetően is. Ezért nem kerül szóba a Szlovákiával való sikeres együttműködés közepette a kettős állampolgárság ügye, ezért támogatjuk feltétel nélkül Ukrajna és Szerbia EU-csatlakozását. Kérdés, hogy helyes-e így ez a politika.

Sajnos a történelmi tapasztalat, az elmúlt 96 év alapján a kisantant országai azonnal kihátrálnak mögülünk, ha a magyar üggyel előhozakodunk. Kapásból lesöprik az asztalról a kérdést, mert megtehetik. Magyarországnak jelenleg irányt adó a bevándorláspolitikája és rendkívül népszerű a miniszterelnöke, de hatalma csak akkor lesz, ha fel tud mutatni számottevő gazdasági és katonai erőt. Ha majd összekapcsoljuk gazdaságilag a Kárpát-medencét, Erdély vagy a Felvidék kereskedelme Budapest felé irányul és komoly hadiiparunk lesz, akkor nemcsak népszerűek leszünk, hanem tekintélyt parancsoló tárgyalófél is.

Amennyiben nem változtatunk, úgy továbbra is kényszerpályán mozgunk és feláldozzuk határon túli nemzettársainkat a formálódó kelet-közép-európai szövetségért.

Azonban, ha jelenlegi politikánkat folytatjuk, akkor ugyanúgy kényszerpályán mozgunk, mint a húszas években, mivel Európa egységéért föláldozzuk az elszakított területeket és annak magyarjait.

 

Märle Tamás