2016.06.03.
Csurka István:
A módszer ott kell világosítson minden mai politikus előtt
A „Forradalmi
Munkás-Paraszt Kormány” fokozatosan haladt a forradalomtól az
ellenforradalom felé, szavakban szembefordult a „személyi
kultusszal”, Rákosi és Gerő rendszerével. Valójában az első
időkben rá volt szorulva mindenkire, aki hajlandó volt neki
dolgozni, szolgálatokat tenni. Azt akarta elhitetni, hogy most ez
a kormány fogja a forradalom vívmányait megvalósítani,
ahelyett, amelyik eleinte a jugoszláv nagykövetségen, majd a
Bukarest melletti deportálásban volt fogva tartva.
Valójában hathatós
szovjet közreműködés, fedezet nélkül, és nem mellékesen a
romániai rendszer segítsége nélkül, amely magyarul tudó erdélyi
szekusok átküldéséből állt, tehát a béketábor segítsége
nélkül Kádárék nem lettek volna képesek berendezkedni. A
hatalmuk a szovjet fegyverek erején nyugodott és eleinte a
napiparancsokat is Szerovéktól kapták. A Szovjetunió szabad
kezet kapott Amerikától a magyar kérdés tetszés szerinti
elintézésére, és ebben korlátlan mennyiségű gyilkosság is
benne volt.
Valójában
ebben sem volt semmi új! 1946-ban a Szövetséges Ellenőrző
Bizottság amerikai tagja, K. altábornagy átiratot intézett a
magyar miniszterelnökhöz, amelyben arról értesíti, hogy Bárdossy
László magyar miniszterelnök kivégzésének amerikai részről
nincs semmi akadálya, mert nevezettet a Nürnbergi Nemzetközi
Bizottság már nem kívánja tanúként felhasználni. Azaz kivégezhető.
A
Szövetséges Ellenőrző Bizottság egyébként 1945–46-ban
minden kivégzéshez hozzájárult és a dr. Bajtha Béla vezette
Népbíróság óriási mennyiségben gyártotta a halálos ítéleteket
és utasította el a kegyelmi kérvényeket. A Szövetségesek
pedig, miután előbb valahol Nyugaton, Németországban vagy másutt
elfogták az általuk már jegyzékbe vett háborús bűnösöket,
katonákat, minisztereket, nyilasokat és nem nyilasokat, rendre
hazaszállították, és a vérszomjas, bosszúra éhes kommunistákkal
kivégeztették őket.
Ezekről a tényekről
a mai nemzedék már semmit sem tud. Bele van darálva az egész a
nyilas bűnök zsákjába, az ártatlanul elhurcoltak szenvedéseibe.
Megkezdődött egy kíméletlen bosszúhadjárat, amely „szemet
szemért, fogat fogért” alapon állt és végeredményben
megsemmisítette a magyar történelmi osztályt, minden bűnével
és minden értékével együtt.
Ma
már az értékek hiányát szenvedjük.
A
világsajtó és az ENSZ természetesen még sokáig foglalkozott
a magyar üggyel. A goromba Szovjetunióval és a magyar menekültekkel,
akiket szépen fogadtak, de a magyarkérdés már el volt intézve
és be volt fejezve. Ugyanakkor mi még hihetetlennek, képtelennek
tartottunk ekkora aljasságot. Hallgattuk a híreket és minden
apró jelből nagy reményt kovácsoltunk. Legalább az ötvenhatos
év végéig dolgozott a lelkünkben valami erőszakolt reménykedés,
hogy ez így nem maradhat, valami kiegyenlítődésnek meg kell születnie,
mert ekkora igazságtalanság nem történhet meg egy néppel.
Ahogy fogyott ez a magyar remény, úgy növekedett a szovjet
realitás. Az elfogadhatatlan realitás. Egyre többen álltak be
a sorba mégis. Felvették a munkát, megkeresték eldobott piros
könyvüket vagy kiváltották az újat, s miközben valamelyik
hozzátartozójukról semmit sem tudtak, vagy még nem írt
odakintről, a szabad világból, maguk beálltak ebbe. Lassan
elkezdődött a beilleszkedés. Először azt kellett Kádáréknak
megértetniök a néppel, hogy nincs mese, nincsen remény a
kibontakozásra, a forradalom és szabadságharc végérvényesen
elbukott. Erre kellett a véres terror, a sortüzek és a letartóztatások.
Halálos némaságba borítani a társadalmat. Elhurcolni, tönkretenni
az ellenfeleket, a forradalom intézményeit felszámolni: féljen,
rettegjen a magyar! Az 1956-os év november negyedike utáni része
lényegében ezzel telt el. December 8-án volt az utolsó nagy tüntetés,
a Nőtüntetés, aztán az ostromhangulatú Karácsonyvárásában
és az egyre inkább érezhető magunkra maradásban szépen
lassan kifulladt a nemzet ellenállása. Elhatalmasodott a kilátástalanság:
tudomásul kellett vennünk, hogy a Nyugat elárult bennünket. Az
újságok hangja fenyegetőbbé vált, egyre több letartóztatásról
lehetett hallani, olvasni, s lassan kezdték lezárni a határokat.
Kétszázötven-háromszázezer ember menekült el. Fiatal, életképes
emberek, egész családok. A vérveszteséget soha többet nem
tudta kiheverni a magyarság. A sok fiatal tehetség, a kiszaladt,
elveszett ember hiányát megérezte a sport, a tudomány, az élet
minden része a feltalálóktól a színművészetig.
Még
csak tíz-tizenkét éve múlt, hogy egy másik, hasonló nagyságrendű
embercsoport elhagyta az országot, részben ugyancsak az oroszok
elől menekülve. A 45-től 48-ig terjedő emigrációban nemcsak
háborús bűntetteikért vagy az erre irányuló vádolás elől
menekülő, politikailag érintett vezető emberek szaladtak ki
Nyugatra, hanem tudós, értékes középosztálybeliek és
arisztokraták, később nagytőkések és értelmiségiek hagyták
el az országot. Jobb- és baloldali gondolkodású demokraták,
egy egész kormányra való politikus, író, közéleti ember, a
társadalom krémje. A másik része ennek az elitnek már börtönben
ült vagy internálták, és sokan akasztófán végezték. Ennek
még tíz éve sem múlt, és most megint ugyanez volt kilátásban.
Egyes, harcokban részt vett parancsnokokat igen hamar kivégeztek.
Rögtönítélő bíráskodást vezettek be. Gyilkoltak. De
mindezt csak azután, hogy a szovjetek segítségével megerősítették
a hatalmukat és odasereglett, vissza mindenki, aki korábban is köztük
volt. Szadista, gyilkos ösztönű emberként könnyű lett
karriert csinálni. A Magyar Szocialista Munkáspártba azonban
nem mindenki lépett vissza, aki korábban benne volt. Rákosiék
alatt értelmiségi munkakört nehéz volt Budapesten betölteni párttagság
nélkül. Negyvennyolcban sok volt szociáldemokratát is átsodort
az egyesülés az új pártba. A forradalom után viszont csak az
lépett vissza, aki leszámolt a saját magyarságával, aki vállalta
a pufajkások gonoszságait és abban a rendszerben akart előrejutni,
amelyik letaposta a nemzetet. Az értelmiség lassanként két részre
oszlott. Akik elfogadták Kádárékat és vezetői beosztásukba
visszatértek, vagy ilyen pozíciót újólag, de máshol elvállaltak
és azokra, akik belsőleg mindenképpen passzív rezisztenciába
vonultak, nem vállaltak vezetést, de mert élni kell, dolgoztak.
Ha csak lehetett, felvették a munkát, de életüket amazok életétől
elkülönítve élték.
Nehéz
pontosan leírni az ötvenes éveknek és a hatvanasok elejének a
hangulatát és a lényegét. Mert nemcsak a terror, a létbizonytalanság,
hanem a hatalom által már akkor engedélyezett és egy kicsit ösztönzött
piacosítás is megjelent a színen. Sok vendéglőt, kocsmát
kiadtak gebinbe, igaz, többnyire volt ávósoknak, pártembereknek.
Az élsportolók, hogy itthon maradjanak, üzleteket nyithattak.
Nagy mulatozások estek meg mindenütt. Ittak az üldözöttek és
ittak az üldözők. És közben folytak a kivégzések, amelyekről
azonban nem beszélt senki.
Ez
a néhány nagyon sötét év volt a magyarság életének mélypontja,
minden mai baj gyökere, a végzetes elromlás kezdete. A magyar
akkor tanult meg alakoskodni. Rámosolyogni arra, aki fogva tartja
az uramat, állást kérni attól, akit tegnap mint a forradalmi
bizottság tagját, megbélyegeztünk, tekintélynek, tudósnak
elfogadni azt, akit senkiházinak tartunk. Hallgatni a gyerek előtt.
A társadalom minden ellentmondása bent, az egyes ember lelkében
rontott egymásra. Családon belül is szélsőségek fejlődtek
ki. Az egyik beállt, a másik elment. Házaspárok szakadtak szét,
némelyek válásra használták fel a disszidálást, gyermekeket
hagytak magukra. És a sikerhez nem kellett más, csak behódolás.
A pufajkás haramiák előtt ott virított, hogy feloszthatják
maguk között az országot.
Ugyanakkor
sok minden könnyebb lett. Eltörölték a beszolgáltatást, és
az az élelemhiány, ami az ötvenes évek elején volt, megszűnt.
Volt mit enni. Amikor egy közösség ezt elégedetten nyugtázza,
akkor nagy baj van az öntudatával. Volt mit enni.
A
jobb érzésűeknek újra el kellett tűrniök a kisstílűeknek,
a gonoszoknak, a tehetségteleneknek a rémuralmát. A törtetésnek
és a gátlástalanságnak soha nem tapasztalt forradalma zajlott
le az akkorra már ellenforradalomnak minősített két hét
tiszta csodája után. Az emlékek lettek meggyalázva, a magyarság
élete még az előző durva rémuralom, a Rákosi-korszak szörnyűségeinél
is elviselhetetlenebb, és ami a legfontosabb: szovjetesebb állapotba
került. Minden elszakadt, ami a saját múltunkhoz, történelmünkhöz
kötött bennünket. A parancsuralom pedig, amely a megszállással
fejlődött ki, azt mondta: most jobb, most jó. És voltak is,
akiknek most lett jó. Telkeket kaptak ingyen vagy nevetséges áron,
gebint, hogy csalhassanak, vezérigazgatóságot, zsíros állást,
kiküldetést, gyermekeiket felvételi nélkül vették fel, megnyílt
előttük minden ajtó. Ez a szovjet rendszer lényege: a selejt
uralma.
Szolzsenyicin
leírja a Gulag szigetcsoportban, hogy a húszas években már az
egyik sarkkörön túli tábor mellett az egyik élelmes elvtárs
felépített egy hatalmas kantint, amelyben a tábor élelmezésétől
elvont, ellopott anyagból egy fényűző vendéglőt csinált, szállodával,
bordélyházzal, minden földi jóval, és ide a moszkvai főelvtársak
is eljártak napokig tartó mulatozásokra és a hamis üzletet lényegében
ez fedezte. Itt esténként egy-egy volt hercegnő szolgálta fel
az italt, a francia konyakot és nyilván a testét is, és a maga
csiszolt modorát. Közben Moszkvában éheztek. S ott még az
elvtársi körök is. A rabvilág, a Gulag termelte ki magából a
tobzódó, habzsoló, csak a pillanatnak élő felszínt, a
„sose halunk meg!”-es éjszakákat, amelyek után rendszerint
mindenki a halál osonására ébredt.
Zelk Zoltán, az
egykor ünnepelt és kitüntetett költő, aki aztán elsőként
szabadult Kádár börtönéből, mesélte később, amikor már a
legközvetlenebb baráti körömhöz tartozott és együtt jártunk
a lóversenyre, hogy ezekben az években Váci úti kis panellakásában,
amelyet szabadulása után kapott régi zuglói lakása helyett,
amelyből a Sirály című gyönyörű versében elsiratott felesége
meghalt, és amit elvettek tőle, felkereste Illyés Gyula, aki
kortársa és barátja volt a harmincas évek óta. 1962-t vagy
hatvanhármat írunk, Illyés kinéz a Váci úti panelház ablakán,
köröskörül hasonlókat, vagy még korábban épített oszlopos
szovjetházakat lát, lent csoszog, nyomul a lehajlott fejű nép,
s elszorult torokkal mondja hátra Zelknek: „Nyizsnyij Novgorod,
1934.”
És a szeméből patakzik a könny. Igaz, többször is elmesélte
Zelk ezt a jelenetet nekem is, mindannyiunknak is, akik együtt
voltunk akkor és később is, de nem a sokszori mesélés miatt
jegyeztem meg. Magam is hasonlóképpen éreztem akkor. És
sokszor ma is.
(2006)
|