vissza a főoldalra

 

 

 2016.06.10. 

Angyallá változott bábú

Deim Pál (1932 – 2016)

Szentendrei barátom, Deim Pál halálával a szívemből egy jobb rész szakadt ki. És a magyar képzőművészeti életből is – pótolhatatlanul. Személyében az élő, lüktető, szinte percenként megújuló avantgárd egyik jelese – ha nem a legérvényesebben szóló kitűnősége távozott. A Korniss Dezső, Vajda Lajos és Barcsay Jenő fémjelezte szentendreiségből letört egy darab, s jöhetnek helyette bármilyen modernek, nincs mód fölragasztani. Noha így egy kissé csorba maradt a "tányér" – a világűrben forgó, fényességével mindenbe életet lehelő Nap –, de a hiány ellenére is érezni, hogy a hajdani ottlét minő energiákat hagyott hátra. Elsőbben is az erkölcs parancsát. A tisztán szólás becsületét. A városért és lakóiért – magyarokért, szerbekért, sokácokért – aggódó lelkiismeretet.

Deim egymaga volt a szépség. A sugárzó teljesség. A halk szavúságában is megnyilatkozó bölcsesség. Egyéniségét mindenik munkája, grafikája, festménye, szobra visszatükrözi.

Sok évtized előtt szinte balladai mód – a papírhiánytól dideregve – teremtette meg magát ama valahai kolostorban. Keresztek tüzében vergődve, és mégis valahol a fölszabadultság érzésétől ittasulva. Bibliai jelképek közt is az alkotó ember nagyszerűségét, hitét, akarását hirdetve. Ötvenhatos emlékműve is, és megannyi munkája a mártírsorsot krisztusivá emelve magában hordta – jelképerejű igazságánál fogva hirdette – ama régi grafikai sorozat fenségét.

Deim úgy volt hű mestereihez, Vajda Lajoshoz, Gadányi Jenőhöz és Barcsay Jenőhöz – ha az 1978-as Ars poetica helyett című vallomásának Bartóktól Németh Lászlóig húzódó névsorolvasását vesszük, tág a szellemi terrénuma –, hogy műveiknek dörömbölő csöndjeit saját arcára szabta. Kitalált magának egy szimbólumértékű motívumot – a bábut. Eme egyetemes testben a férfi, a nő, a gyermek, a család, Ádám és Éva paradicsomi bűnbeesése, a Golgota drámája és az angyali vigasságokon túli öröm egyként benne foglaltatik. Színorgiákban, szerkezeti villódzásokban, rendteremtő fázisokban gazdag életmű. A természet gyönyöre is, a kristálytiszta geometria is, a szürrealizmus is sajátja. Múlt és jelen, helyi szín és egyetemes igazságok összefoglalója.

A maga nemében – mindenségoltár.

Ám nem csupán a szentendrei kozmosz képi, plasztikai megteremtőjét siratjuk, hanem a kortársait írásokban – emlékezésekben, kiállítás-megnyitókban, elemzésekben – megbecsülő gondolkodót is. A minden értékre nyitott barátot. Akinek a szava – szív, tudás, érzelem együtt – aranyat ér.

Deim Pál nem érhette meg a szinte a betegágyához kapott új könyvének a sikerét. Amelynek címe – A nagy művészet csendben növekszik – vallomás: egyéniségének koronája. Egyetlen vigaszunk lehet: Szentendre légterében, s onnan földrészeket besugározva, most már végképp ott fog lebegni az angyallá változott bábú. A hűség, a nyíltság, az önfeláldozás szobra.

 

Szakolczay Lajos