vissza a főoldalra

 

 

 2016.06.10. 

Fényforrás a nemzet számára

Hapák József–Solymos Szilveszter: Pannonhalma
 

Pannonhalma millenniumi évében a legkiemelkedőbb esemény kétségkívül a Szentatya látogatása volt 1996. szeptemberében. Ő az első pápa, aki felkereste az ősi monostort. Együtt imádkozott és ünnepelt a bencés szerzetesekkel. Tanításával összefoglalta a magyar bencés rend múltját és kijelölte a jövő útját is. Őt idézzük: „és te pannonhalmi bencés közösség, légy továbbra is – mint hegyre épült város – fényforrás e vidék és a nemzet számára. Maradj hűséges ehhez a hivatásodhoz, amint azt az elmúlt évszázadok során is tetted.”

            A könyv első fejezet Pannonhalma történetét mutatja be. Megtudjuk, hogy Pannonhalma Szent Mártonról kapta ősi nevét: Sacer Mons Pannoniae; Pannónia szent hegye, Szent Márton hegye. 1965-ig a falut Győrszentmártonnak hívták, ezután vette át a Pannonhalma nevet. 996-ban érkezett a helyre Szent Adalbert a brevnovi bencésekkel, ez a bencés szerzetesek letelepedésének dátuma Pannonhalmán. 1001-ben támogatását élvezve, felszentelhették a templomukat. Szent István, adománylevelet állított ki az apátság részére, mellyel földterületeket, Somogy megyei tizedet és más kiváltságokat biztosított a bencés rendnek. A templomot Oros apát (1207-1243) építtette, az Ő idejében alakult ki a bazilika mai formája. A XIII. és XV. század szomorú időszaka volt az szerzeteseknek, ugyanis olyan emberek birtokolták az apátságot, akiknek semmi közük sem volt a szerzetesi élethez. Ennek az időszaknak Tolnai főapát (1500-1534) vetett véget. Ő a római törekvésnek tett eleget, miszerint a magyar apátságokat testvéri közösségekbe kell tömöríteni, hogy így jobban megvédjék a függetlenségüket a világi hatalmasságoktól, valamint biztosítsák a szerzetesi fegyelem megtartását. Tolnai apátnak köszönhetően 1510-től Pannonhalma lett Magyarországon a bencés kongregáció főapátsága. 1639-ben kezdődött meg a bencés szerzetesi rend visszaállítása a török megszállás után. Ezután jelent meg az új pannonhalmi címer: öt szív a PAX felirattal az egyik oldalon, másik oldalon pedig a hiteleshelyi pecsét ábrázolása Szent Benedekkel. A XVIII. században a felvilágosodás hatással volt a szerzetesrendekre. Az uralkodók hasznosság szerint ítélték meg a közösségek munkáit, és csak azokat tartották elfogadhatónak, melyek betegápolással vagy tanítással foglalkoztak. Mivel a regula alapján a bencés rend a közösségi életre tette a hangsúlyt, és nem a közösségi munkára, így 1786- ban II. József beszüntette az összes bencés rendház működését. A rendet 1802-ben állították vissza, és legfőbb feladataként a középiskolai oktatást kapta. 1945- ben államosították a bencés iskolákat és a rendhez tartozó birtokokat is. A győri és pannonhalmi bencés iskolák működését újra 1950-ben engedték meg. A szerzetesközösség a nehéz években is hűségesen végezte munkáját, helytállt az istenszolgálatban, és a II. Vatikáni Zsinatot követő évektől sokat fáradozott liturgiájának megújításán és a zsolozsma magyar szövegeinek és dallamainak elkészítésén. A rendszerváltás után a pannonhalmi bencés közösség — az iskolai munka folytatása mellett — új munkaterületeken is próbálja megteremteni azokat az anyagi lehetőségeket, amelyek lehetővé teszik számára, hogy betöltse szerepét az egyházban és a világban. A III. évezred kezdete így Pannonhalma számára a szerzetesélet újradefiniálásának, a monasztikus alapokhoz való visszatérésnek és a közösség építésének időszaka.

            Pannonhalma három ékköve a könyvtár, a levéltár és a képtár. A könyvtár létrejötte 1802-höz köthető, amikor, mint már említettük, újra működhetett a rend. Az új munkakör, az oktatás, hamarosan magával hozta a könyvtár megépítésének gondolatát. Egyértelmű, hogy a tanárképzés és a tudományos munka fontossá tette egy korszerű könyvtár felépítését. A század szellemében alkotott templombelső a tudományok temploma lett. A korra jellemzően immár nem az egyházatyák és hittudósok alakjai népesítik ne a könyvtárat, hanem a klasszikus görög-római világ figurái. Így nem véletlen, hogy a mennyezeti ábrázolás főalakja a rómaiaknál a tudományok istennőjének tartott Minerva. A főapátok sok könyvet szereztek be külföldi vásárlások útján, a feloszlatott nyugati kolostorok régi anyagaiból is. A könyvtár kódexeinek a száma ma egytucatnyi; az ősnyomtatványoké mintegy 300. A könyvek száma megközelíti a 300 ezret. A XIX. században még nem volt sajátos profilja a könyvtár fejlesztésének. Tehát mindent gyűjtöttek, a hittudományoktól az irodalomig, a filozófiától a természettudományokig. Tolnai főapát idejéből származik az egyik ritkaság, a ma inkább Pannonhalmi kódexnek nevezett Forgách-kódex, amely három részből áll. Az első evangéliumoskönyv a szentmiséhez, a második rész főpapi áldásokat tartalmaz, a harmadik a bencés fogadalmi rítust írja le. A könyvtár különösen értékes része a Paintner Mihály jezsuitától származó jezsuita kéziratgyűjtemény. A Kézirattár dobozai az elhunyt rendtársak kéziratait, irodalmi és tudományos munkásságát őrzik és mentik át az utókornak.

            „Itt élnek a holtak, itt beszélnek a némák” – hirdette egykor (lefordítva a latin szöveget) a felirat a pannonhalmi levéltár szobájának falán. A felirat találó, hiszen a némaságukban is beszélő iratkötegek a múlt életének írásban rögzített és feltámasztható emlékei. A levéltár a középkori bencés kolostorok féltve őrzött helyisége volt, főleg ott, ahol hiteleshelyi működést is gyakoroltak. Noha a hiteleshelyi működés 1890-ben hivatalosan megszűnt, az oklevelek rendezése, gondozása és föltárása továbbra is levéltárost igényel. Jelenleg a levéltárban a rendi levéltártól elkülönítve őrzik a hiteleshelyi anyagot. De itt vannak elhelyezve egyes családok letéti anyagai is. A levéltár legértékesebb darabjai a Tihanyi alapítólevél 1055-ből, a Pannonhalmi kiváltságlevél, és a Szent László-féle összeírás. Árpád-kori oklevél mintegy 60 darab. Az oklevelek nagy részét a 14 kötetes Rendtörténetben tették közzé.

            A bencés rend a műalkotások gyűjtését soha nem tekintette feladatának, de a kolostori környezet igényes kialakítására mindig gondot fordított. Feljegyzések tanúsága szerint 1650 körül a monostorban 73 festmény volt, emellett ereklyetartók, domborművek gazdagították a liturgikus felszerelést. A XIX. században, párhuzamosan az iskolák átvételével, a kultúra ápolása és a művészetpártolás is az előtérbe került. A könyvtárat tervező Páckh János a nagy könyvárteremhez oldalsó helyiségsort alakított ki a gyűjtemények számára. Itt kaptak helyett a képtár, a régiségtár, a numizmatikai és a természetrajzi gyűjtemények. A barokk kori festményeket a II. József-féle feloszlatás során elvitték. A XIX. század elején Kovács Tamás főapát vásárlás útján a pozsonyi Viczay Héderváry –gyűjtemény árverésén jutott hozzá értékes festményekhez. E gyűjtemény azonban nem annyira tudatos és rendszeres gyűjtés, mint inkább hagyatékokból, alkalmi vásárlások útján gyarapodott. Legújabban, a II. világháború idején az oroszvári (felvidéki) Lónyai-kastély képei és értékei kerültek hagyatékként Pannonhalmára. A rendi portrék, illetve a vallásos képek egy részét a kolostor folyosóin helyezték el. Mára a könyvtár után a képtár a Főapátság legnagyobb gyűjteménye, amely a mintegy 200 festményen kívül a 3000 grafikai lapot számláló metszettárat és szoborgyűjteményt is magában foglalja. A magyar állam 140 festményt védetté nyilvánított.

            A metszettár ugyancsak a XIX. század első felében alakult ki. Főleg hagyaték jóvoltából kerültek metszetek a gyűjteménybe. Kiemelkedő Szeder Fábián munkássága, aki könyvtáros korában az általa gyűjtött metszeteket lapokra ragasztva könyvvé köttette be. Jelentős számban vannak a gyűjteményben XVIII. század vallásos és profán témák. Pannonhalmi vonatkozásban különös jelentősége van annak, hogy a metszettárban megtalálhatók a monostor különböző korokban megörökített látképei, és építésének XVIII-XIX. századi tervrajzai. A magyar építésztörténetben is jelentős forrásnak tekinthető az a tervsorozat, amely 1770 körül készült a monostor átépítéséről. Hasonlóan értékesek a könyvtárat és a tornyot építő Engel Ferenc és Páckh János klasszicista tervrajzai, valamint Storno Ferenc historizáló épületrestaurálásának vázlatai.

            A numizmatikai gyűjteményt ma is a könyvtárban őrzik. S természeténél fogva több részgyűjteményből áll. Legértékesebb az a mintegy 5000 darabból álló rómaipénz –gyűjtemény, amely a XIX. században részben vásárlás, részben hagyatékok révén alakult ki. A római érmeket szakszerűen, leírásokkal ellátva rendezték el. A magyar és a külföldi pénzek gyűjteménye sem jelentéktelen, bár a II. világháború idején minden aranypénznek nyoma veszett.

Összefoglalva: több mint ezer éve, 996 óta koronázza a Győr melletti Szent Márton hegyét bencés monostor. Szent István apja, Géza nagyfejedelem hívta be az országba Szent Benedek szerzeteseit, hogy szellemiségükkel (Ora et labora – Imádkozzál és dolgozzál) segítsék a magyarság kereszténnyé válását. Az 1001-ben felszentelt templom és monostor a későbbi Árpád-házi királyok zarándokhelye lett, kisugárzó szellemiségű központ. A monostor több mint ezer éve visszatekintő történetét, látnivalóit, kincseit Sólymos Szilveszter bencés tanár mutatja be Hapák József több száz művészi felvételének segítségével. A könyv felidézi a bencés rend oktatónevelő tevékenységét éppúgy, mint a legutóbbi évtizedek kimagasló eseményeit:

 (Hapák József–Solymos Szilveszter: Pannonhalma. A hegyen épült város; kiadta a Magyar Könyvklub és a Pannonhalmi Főapátság 2000-ben)

 

M.A.