vissza a főoldalra

 

 

 2016.06.24. 

Hamis próféták

Szalai András: Más Jézus, más lélek, más evangélium

Bizonyára alig akad olyan ember, akit az utcákon, tereken ne szólítottak volna meg különböző kis egyházacskás, mai szóval élve szekták képviselői. Beszélnek az apokalipszisről, s miegymásról, egy általuk gyártott Biblia alapján. Céljuk, hogy a történelmi egyházakat ócsárolják. A legjobb esetben, csak megtévesztett emberkék. Aki időmilliomos leáll velük beszélgetni, vitatkozni, de a legtöbben egy kézlegyintéssel továbbállnak. De vajon mit mondjuk, mi keresztények azoknak, akik hisznek a lélekvándorlásban, vagy állandóan azzal jönnek, hamarosan itt a végítélet? Ehhez is útmutatást ad Szalai András kötete.

Második kiadását érte meg Dr. Szalai András az Apológia Kutatóközpont vezetőjének könyve. Az Apológia Kutatóközpont vallásismereti és hitvédelmi ismeretterjesztéssel kívánja az egyetemes keresztény egyházat és a vallási keresésben levőket szolgálni. A szerző a bevezetőben megemlíti, hogy bizony nem könnyű eligazodni a magukat keresztényeknek tartó közösségek, mozgalmak világában. Önkéntelenül is felvetődik bennünk a kérdés: melyik valóban keresztény? Honnan lehet ezt tudni? Elég, ha ők ezt állítják magukról? Vagy vannak tárgyilagos szempontok, amelyek alapján mindez eldönthető? Léteznek ugyanis olyan vallási közösségek, amelyek nem csupán kereszténynek, hanem a kereszténység egyetlen igazi vagy legtisztább képviselőinek vallják magukat. Amikor azonban a hitükről olvasunk, vagy őket hallgatjuk, hamar megérezzük, hogy valami nagyon nem stimmel. Kellően alapos vizsgálat után pedig azt is kimondhatjuk, hogy mást tanítanak, mint a bibliai és történelmi kereszténység. Egy másik Jézusban hisznek, másfajta lelkekre hallgatnak, és megmásított evangéliumot hirdetnek. Vajon hogyan és miért alakultak ki? Melyek a sajátosságaik, és mi a közös bennük? Milyen hatást gyakorolnak a tájékozatlan keresőkre vagy a bizonytalan hívőkre? Hogyan érdemes hozzájuk viszonyulni, és hogyan nem lenne szabad? Milyen tanulságokat kell levonni az evangelizációra és a lelkipásztorlásra vonatkozóan? A könyv az ilyen és hasonló kérdésekre próbál válaszolni. A közös hit védelméhez kíván segítséget nyújtani a protestáns, a katolikus és a görög-keleti (ortodox) olvasóknak. A szerző meg van róla győződve, hogy a sok vitatéma ellenére létezik a felsorolt egyházak közt teológiai közös nevező, és ez képezheti a mai felekezetközi keresztény hitvédelem alapját. A könyv elsőssorban keresztény teológiai, és bibliaiskolai hallgatóknak, vallástanároknak, lelkészeknek, és minden hívő kereszténynek készült.

            A könyvből megtudhatjuk, hogy hazánkban legalább 20-30 olyan vallási közösség működik, amelynek tanítása annyira eltávolodott a bibliai és hagyományos keresztény alapoktól, hogy gyakorlatilag más vallásnak tekinthető. Ennek ellenére mind azt vallja, hogy ők az igazi keresztények, és a legtöbbjük úgy véli, hogy üdvösségünk érdekében hozzájuk kellene tartoznunk. S most lássuk a régi figyelmeztetéseket. Az Újszövetség szerint kívülről és belülről is támadnak olyanok, akik kereszténynek tűnnek, de nem azok, és akiknek tanai a hívők hitéletére és üdvösségére nézve valós veszélyt jelentenek. Máté evangéliumában olvashatjuk: „Óvakodjatok a hamis prófétáktól, akik juhok ruhájában jönnek hozzátok, de belül ragaszkodó farkasok. Gyümölcseikről ismeritek meg őket.” A hamis tanítók egy része nem csupán tanítónak, hanem kifejezetten prófétának vagy hírnöknek vallja magát, tanait pedig jellegzetes módon természetfeletti forrásból származtatja. Így mennyei látomásból, belső hangtól, szellemi lényektől. A lexikonok szerint a próféta az, aki előadja, amint Istentől halott vagy látott. A hamis próféta pedig, az álpróféta, akit Isten nem bízott meg üzenet előadásával, és üzenete ellentmond Isten korábbi üzeneteinek. A hamis próféták közül ott vannak az úgynevezett jövendölők. Őket a jövő érdekli, különösen az utolsó idők témaköre, így az elragadtatás, az Armageddon. Egyesek isteni ihletre vagy sugallatra hivatkozva jövendölnek, többségük azonban „csak” a Bibliára hivatkozik: bibliai adatokkal számolgat, bibliai képeket és fogalmakat azonosít saját kora jelenségeivel, majd bejelenti például Krisztus visszatérésének dátumát. A dátum pedig elmúlik anélkül, hogy a várt esemény bekövetkezne. Így egyértelműen hamis prófétával van tehát dolgunk, ha valaki emberfeletti tekintélyre hivatkozva, egy előre megadott időpontra egy konkrét eseményt jövendöl, de a megadott időpontban a várt dolog nem történik meg. Felvetődik a kérdés, hogy vajon a követőik nem látják, hogy mi történik? Egyesek bevallják, hogy bolondot csináltak belőlük, mások lelkileg összeomlanak, elvesztik hitüket. A követők tömegei azonban maradnak, több okból is. Főleg büszkeségből. Nem meri, nem akarja beismerni, hogy becsapták.

            Minden hamis krisztus és hamis próféta egyúttal hamis tanító is, de a hamis tanítók többsége nem adja ki magát Krisztusnak, és nem feltétlenül hivatkozik természetfeletti forrásra. Ú teológiáját az ésszerűségre vagy titkos ismeretekre hivatkozva, illetve alternatív világnézete alapján alkotja meg. A racionalistának nevezhető hamis tanítók mind a „józan ész” nevében lépnek föl, és ami a „logikának” ellentmond, mindenekelőtt a háromságtant. Valójában nem a józan ész áll szemben a logikátlansággal, hanem a kinyilatkoztatáshoz való eltérő hozzáállások. Abban a történelmi egyházak között teljes az egyetértés, hogy Isten adta az emberi értelmet, és hogy Isten nem beszél értelmetlenséget. A racionalisták szerint ami az észnek ellentmond, nem lehet kinyilatkoztatás.

            Ma sokat lehet hallani az ezoterizmusról. Ennek eredője a gnoszticizmus. A gnosztikusok, a hamis tanítók e csoportja sajátos „ezoterikus kereszténységet” teremtett, amely rendszerint valamilyen Biblián kívüli forrásra, konkrétan titkos ismeretekre hivatkozik. A gnózis, mint vallásosság Nagy Sándor birodalma idején, a hellenizmus korában jött létre, hívei többnyire városi értelmiségiek voltak, akik szellemi felsőrendűséggel nézték le a tömegek vallását. Vallásosságuk lényege a vallási szinkretizmus, amely az úgynevezett gnosztikus mítoszt szolgálta ki. A részleteiben iskolánként eltérő mítosz lényeg nagyjából a következő: a világ eredetileg egy és tisztán szellemi volt, de egy gonosz hatalom megteremtette az anyagi világot, az ember lesüllyedt a sötét anyagba, egy felsőbbrendű lény azonban lehozta neki a titkos tudást, ami segít visszaemelkedni a tisztán szellemi világ örök fényébe. A gnoszticizmus már a kereszténység előtt is létezett, de a kereszténység megjelenésével egy „krisztianizált” irányzata is létrejött, amely a bibliai fogalmakat a bibliaitól teljesen idegen tartalommal töltötte meg. Ahogy az ókori, úgy a modern „ezoterikus kereszténység” az igazi, a szellemi kereszténységnek tartja magát. A spiritualistákhoz hasonlóan a neognosztikusok is mindig olyan tudásra hivatkoznak, amely a keresztény egyházban nem elérhető. Ők már nem csupán „hisznek”, hanem „tudnak”. Aki azonban azt állítja, hogy többet tud, a következőket teheti: vagy saját magát nevezi meg az ismeret forrásaként, de akkor bizonyítania kell, hogy miért bízzunk benne. Vagy egy túlvilági forrás beavatott közvetítőjeként lép föl, amit viszont egy kívülálló sem tud ellenőrizni. Vagy másokra hivatkozik, akik régen éltek – és már nem vonhatók kérdőre –, de a tudásukat titkos társaságok őrizték meg. A neognosztikus tanító rendszerint ellenőrizhetetlen forrásokra hivatkozik, és arra kér, hogy feltétlen hittel fogadjuk el állítólag a túlvilágról, vagy a sokadik kézből származó tudását. Ez ezoterikus körökben azért nem feltűnő probléma, mert a tipikus hozzáállás szerint csak az nem fogadja a tant, aki nem is alkalmas a befogadására. Ezzel szemben a keresztény hit kétszeresen is első kézből származik. Egyrészt az apostolok szem-, fül-és kéztanúk voltak, akik életükkel és mártírhalálukkal egyaránt igazolták szavaik hitelességét. Tanításuk az ezoterikusok bibliahamisítási elméletei ellenére fennmaradt, tanításuk valóságát pedig az élő és ható megtapasztalhatóvá teszi minden hívő számára.

            Az tény, hogy Istennek vannak titkai, és az általa nem közölt, vagy nem részletezett dolgok egyes hívőkben olyan feszültséget keltenek, ami próbára teszi az Isten iránti bizalmukat. Aki nem akarja elfogadni, hogy bizonyos dolgokat még nem tudhat, mert nincs rá szüksége, vagy nagyobb szüksége van arra, amit tudhat, annak az elégedetlensége engedetlenségbe csaphat át. Nyitottá válhat azokra a hamis tanításokra, amelyek éppen ezekre az izgató, vagy fájó kérdésekre adnak választ. Nem adnak több okot a bizalomra az Isten iránt, aki titkai egy részét megtartja magának, de több információt kínálnak, mint a Biblia. Próbálják betömni a „lyukakat”, leleplezni a „titkokat”, és ezáltal igyekeznek kioltani azt a feszültséget, ami hittel bizony együtt jár. Bizonyos hamis tanítások éppen az értelmünket éppen az értelmünket felülmúló témákról szóló, és – korrekt tanítás híján – értelmetlennek tűnő keresztény tanításokkal szemben kínálnak ésszerű és egyszerű megoldást. A csapda az, hogy az értelem-és emberfelettit úgy mutatják be, mint amihez elegendő az emberi logika, vagy a matematika. Tehát nem kell elfogadnunk semmilyen hittel kapcsolatos kijelentést, csak azért, mert valaki emberfeletti tekintélyre hivatkozik, például egy angyalra, látomásra, belső sugallatra. Minden egyes hívőnek oka van rá, és joga is van hozzá, hogy megvizsgálja az olvasottakat, vagy hallottakat. Először is utánanézhet, hogy mit tanít a Szentírás az adott témáról, és ha az Írás az ellenkezőjét vagy sok mást is tanít, akkor a tanítást nem kell elfogadnia, mert nem igaz, vagy, mert csak féligazság. Másodszor használhatja józan eszét, és ha a tanítást értelmetlennek, zavarosnak tartja, nem kell elfogadnia. Harmadszor megvizsgálhatja a tanítás „gyümölcseit”, azaz következetesen végiggondolhatja, hogy a tanítás gyakorlati alkalmazása hova vezethet, vagy hova vezetett. A vizsgálathoz és a döntéshez időre van szükség, tehát kérhetünk időt. Aki ezt a jogunkat nem ismeri el, arra nem szabad hallgatni. Mindegy, hogy a viselkedése kedves, vagy arrogáns, hiszen nem személyesen őt, hanem tanítása tartalmát kell megítélnünk. Mert van mihez viszonyítanunk.

A kézikönyv fő témája a hit védelme olyan vallási irányzatok tanaival szemben, amelyek önmagukat az igazi kereszténységnek tekintik, ugyanakkor tagadják a kereszténység egyetemes hitvallásait, a katolikus, ortodox és protestáns egyházak teológiai közös nevezőjét. A kézikönyv új utat kíván mutatni egy felekezetközi teológiai apologetika irányába, amelynek fókusza a keresztény egyház tagjainak, valamint a keresőknek a védelmére, illetve a könyvben ismertetett irányzatok tagjainak evangelizációjára irányul. Az új megközelítés alapja az egyház ókori tanításának és lelkiségének újrafelfedezése, a keresztény hit lényegét megfogalmazó apostoli és patrisztikus hagyománynak a mai napig tartó folyamatossága, és ennek, mint írásértelmezési vezérfonalnak a jelentősége az alapvető hitbeli témákban. A kézikönyv ezért a hamis tanok örök problémájának kezelésére a tipikus protestáns hitvédelmi művek bibliai reflexióin túl a hermeneutikát és a patrisztikát is bevonja. Ezzel pedig nemcsak az „eretnek” rendszerekkel szemben, hanem egyes protestáns lelkiségi irányzatok számára is pozitív inspirációt tud nyújtani. A szerző tizenkét keresztény hátterű közösséget mutat be, illetve elemez a keresztény teológia szemszögéből. Alapvető különbségeket lát a keresztény felekezetek, illetve a könyvben tárgyalt közösségek között. Szalai új szempontokkal, értékes információkkal és mély együttérzésből fakadó tanácsokkal szolgál mindazok számára, akik az elemzett vallásközösségek tagjaiként kétségekkel küszködnek, és akik odatartozó családtagjukon vagy barátjukon segíteni szeretnének.

 

(Szalai András: Más Jézus, más lélek, más evangélium; Harmat-Apológia, Budapest, 2011)

 

M.A.