vissza a főoldalra

 

 

 2016.05.13. 

Az érettségitől a készülő alaptantervig

Hétfőn a magyar írásbelivel megkezdődtek az érettségi vizsgák. Az oktatás átformálása és a 2018-ra megígért új Nemzeti Alaptanterv felveti a kérdést: mit ér ma egy gimnáziumi érettségi bizonyítvány? Az biztos, hogy az elmúlt évtizedekben óriásit esett az értéke, nemhogy az érettségi nem ér sokat, amíg 30-40 éve nagy szó volt gimnáziumba járni, addig ma már bárki bejuthat egyik-másikba. Azok a munkákhoz, amelyekhez a 90-es években elegendő volt a 8 általános – mint egy bolti eladónak –, ma már érettségi szükséges.

A középiskolák színvonalával együtt zuhant az érettségik színvonala is, ma egy középszintű érettségi történelemből nem okozhat gondot annak, akinek megy a szövegértés, értelmezni tud térképeket, grafikonokat, és egy-két rövidebb esszét meg tud írni, úgy hogy azokhoz nem mellesleg számos segítséget kap a feladatlapon. Háttértudás nem igen szükséges.

Természetesen nem azzal van a gond, hogy túl sokan kapnak érettségi bizonyítványt, hiszen abból nem lesz baja a társadalomnak, viszont az már sokkal égetőbb kérdés, hogy mi zajlik a gimnáziumokban. Milyen felnőtteket nevel az iskola? „Más a munka és más a szenvedély, de az ép ember más időkben mégsem volt munka és szenvedély teljes kétéltűje.” Maradva a Németh László-i gondolatnál, vajon nem vétkes-e abban a közoktatás, hogy elenyésző lett azoknak száma, akiknél munka és szenvedély párosulnak?

„Minden tanulás, képesítés haszontalan; a munka a szellem teljes önmegtagadását követeli.” Elvárjuk, hogy napról napra igen nagy mennyiségű tananyagot sajátítsanak el a gyerekek, pedig hosszú távon képtelenség ilyen mértékű ismeretet megjegyezni. Így szoktatjuk rá őket a „magolásra”, pedig nem ez az a képesség, amit különösebben fejleszteni kellene.

A kormányzat néhány hete ígéretet tett a tananyag csökkentésére, amely jó volna, ha úgy valósulna meg, hogy jobban kiemelik egy-egy tantárgyon belül a lényeget, másrészt kedvet csinálnak az adott tudományhoz. Mutasson a tanár sokat az órán, színeset és érdekességeket, viszont ebből a lényeget „vasalja be”. Sajátítsa el a gyermek az általános műveltség alapjait, és az óra keltse fel érdeklődését a továbbiakhoz.

Az őstörténeti korok és a kovalens kötés között elsikkadnak az alapvető tudnivalók a minket körülvevő környezetről. Hányan ismernének fel egy gyertyánfát az erdőben sétálva? Hányan keverik össze a szarvast és az őzet, pedig két külön fajról van szó. De saját tapasztalatom is van az ügyet illetően; egy általános iskolás fiút korrepetáltam, aki mindig szépen megtanulta, amit éppen kellett: Árpádok kora, maják, aztékok, a vasbordájúak, a felvilágosodás különböző eszméi. Mikor szóba került később, hogy mégis ki volt Szent István édesapja, akkor csak annyit válaszolt, hogy ezt már régen tanultuk.

A lényeg kiemelése mellett érdemes volna visszavezetni a reál, humán és egyéb tagozatokat, hiszen különböző képességű és irányultságú gyerekektől nem elvárható, hogy mindenki ugyanolyan mennyiségben tanuljon kémiát vagy nyelveket.

Ezzel együtt pedig kívánatos volna, hogy az iskola az életre neveljen, sokkal több legyen benne a gyakorlatiasság. Különösen a reál tárgyak esetében szembetűnő az eltolódás a minden napi élethez szükséges ismeretektől a tudomány felé. Ugyanígy humán tárgyakból erősíteni kell a szó- és írásbeli kifejezőkészséget, technikaórákon a háztartási ismeretek elsajátítását, informatika órán pedig honlapszerkesztés előtt nem ártana, ha megtanulnának vakon gépelni a diákok, ha már egyszer az internet világában élünk.

Nagyszerű kezdeményezés volt a kormány részéről néhány éve, hogy az érettségit 50 elvégzett óra szociális munkához kötötte. Ezen túl érdemes lenne elgondolkozni azon, hogy az iskolák nyaranta egy-két hét munkát szervezzenek a középiskolásoknak, ezzel kicsit bevezetve őket a munka világába. Több európai országban is működik.

Múlt heti cikkemben kissé sarkosan úgy fogalmaztam, hogy a közoktatás az általános műveltségen túl mást nem ad a diákoknak. Ehhez persze még hozzáadja az iskola a magáét, van, ahol a nevelés keresztény-nemzeti szellemben történik, van, ahol a liberális világnézetet hirdetik, minden intézménynek megvan a maga arculata. Ha azonban 2018-ra új Nemzeti Alaptanterv készül, akkor itt az alkalom, hogy az Orbán Viktor által szeptemberben, a kötcsei Polgári Pikniken meghirdetett „mindennapos patriotizmust” belecsempésszék a közoktatásba. Hiszen, ha az a szándék, hogy a társadalomban erősítsük a hazaszeretetet, akkor a felnövekvő generációknál jobb helyen nem is lehet kezdeni.

Nem lenne nehéz megvalósítani, hogy énekórákon nagyobb hangsúlyt fektessenek a népdalokra, a mindennapos testnevelésbe heti egy-egy testnevelés óra helyett néptánc, íjászat, vagy ahol mód van rá, lovaglás bekerüljön. Történelemórákon is érdemes több időt szánni a magyar történelemre, vagy akár földrajz órákon a Kárpát-medence tájaira. Ha azt akarjuk, hogy minél közelebb kerüljenek a gyerekek gazdag kulturális örökségünkhöz, akkor pedig érdemes megemelni a tanulmányi kirándulások napjainak számát.

Élményszerű oktatás, az általános műveltség elsajátítása, hazafiságra és életre nevelés. Amennyiben átalakítják az oktatást és új alaptanterv készül, érdemes ezeket számba venni.

 

Märle Tamás