vissza a főoldalra

 

 

 2016.05.27. 

Az Isten és a világ harmóniája

Jálics Ferenc SJ: Lelkivezetés az evangéliumban

Jálics Ferenc 1927-ben született Budapesten. A jezsuita rend tagja. Sok éven át tanított dogmatikát és fundamentális teológiát Argentínában. 1963 óta kísér folyamatosan lelkigyakorlatokat, először Argentínában, majd az Amerikai Egyesült Államokban, 1978-tól Németországban. A rendszerváltás óta gyakori vendége a jezsuita lelkigyakorlatos házaknak Magyarországon is. Jálics atya ebben a könyvben azt szeretné bemutatni, Jézus miként volt az emberek lelki vezetője. Ugyanis ő arra hív minket, hogy földi életünket úgy fogjuk föl, mint az utat az Atya felé. De mivel ez az út igencsak hosszú, és különböző szakaszai vannak, így Jézus mindig csak a következő lépés megtételére hív minket – ahogy a szerző írja kötete bevezetésében. Ráadásul ez az út meredek is. Az Isten Fia a tízparancsolattal kezdi. Ő egészen azonosul azzal a követelménnyel, hogy először a parancsok útján járjunk. Majd Jézustól még három hívás hangzik el, és pedig mindig új szakaszokra. Ezek a lelki utak. Nem egymással ellentétes, egymást kizáró, hanem egymást követő utak, ahogy az ifjúság éveit követi a felnőttkor, és ahogy az alkotó munka éveire következik az öregkor. Ez a szám szerint négy út a Jézussal kapcsolatos elmélyüléshez vezet. És mindegyik lépés új felfedezéssel jár, új fordulatokat hoz; Jézust egyre mélyebben ismerjük, és az előzőleg már megtalált út egészen különleges módon tökéletesedik.

Viszont mindegyik útszakasz új kihívásokkal szembesíti a meghívottakat. No de miben is különböznek ezek a lelki utak? – tehetjük föl jogosan a kérdést. Jálics Ferenc szerint a különbségek a magatartási módokban és az imádság formájában rejlenek. Mélyebb szinten megmutatkozik, Jézus Krisztus mennyire foglalta el életünk középpontját, és mennyivel kerültünk közelebb Istenhez, az Atyához. Mind a négy meghívás új feladatot ad, amelyek sokkal közvetlenebbül érintik a lelkivezetőt, mint a hívők. Hogy ezek a feladatok miben is állnak, erről a szerző a könyv mindegyik fejezetében ejt néhány szót. Ezzel nem utasításokat akar adni a lelkivezetőknek, hanem csupán konkrétumot vázol föl annak bemutatására, mit is akar Jézus elérni ezekkel a feladatokkal. Az új lelkiségre való átmenet fordulópontján Jézusnak – úgy látom – nagyon nehéz megértetnie a tanítvánnyal az új távlatot, és rávezetni ő azt új útszakaszra. Ennyire újak, meglepőek, és ilyen sokat követelnek ezek a továbblépések. A szerző kiemeli, hogy Jézus szavainak gyakorisága és éle kifejezik, milyen nagy hangsúlyt fektet a meghívásokra. Ezért Jálics Ferenc összeszedett minden idevonatkozó, párhuzamos szöveghelyet, némelyiket még meg is számozta, hogy így láthatóvá váljék, mennyire következetesen próbálja Jézus rávenni az embereket az új szakasz megkezdésére. A könyvet elolvasva a keresztények talán világosabban látják majd, hol is állnak, milyen utat tettek már meg, és mennyi van még előttük. Korunk jellemzője egyébként, hogy az eddig kolostorban rejtőzőnek és a papok privilégiumának hitt lelkiség most áttöri a falakat, és ott kopogtat minden ember ajtaján. Nem kell ugyanis lelkipásztornak lenni valakinek ahhoz, hogy az evangéliumot élje. Ezt Jézus sem akarta. Ez akkor is így van, ha rohanó világunk mintha eltávolodott volna az egyháztól, mint intézménytől. Mi arra kaptunk meghívást, hogy Jézust állítsuk életünk középpontjába. A szerző abból indul ki, hogy Jézus ígérete szerint a Szentlélek elvezeti a tanítványokat minden igazságra, és ő sugalmazott a négy evangélistának is. Jálics atya a lelki út négy szakaszát négy fejezetben írta el. Mindegyikben szerepelteti az evangélium szövegét, és elmagyarázza a hátterét. Az egyes fejezetekben viszont a témák nem mindig ebben a sorrendben találhatók. Végül mindegyik résznél röviden leírja, hogy tapasztalata szerint hogyan tudnák ezeket a feladatokat a lelkivezetők ma elvégezni. A fejezetek végén összefoglalja, hogy az előző lelki szakaszhoz képest mi jelenti az előrelépést, s miben van még szükség további fejlődésre.

A legfontosabb fejezet a harmóniáról szól. Mindhárom szinoptikus evangélium elbeszéli Jézus találkozását a gazdag ifjúval. Ő azért jött oda Jézushoz, hogy útmutatást kérjen az örök életre. Az örök élet pedig nem más, mint Isten élete, maga Isten. Tehát lelki vezetést kér. Hiszen a lelkivezető feladata, hogy egyengesse utunkat az örök élet felé. Minden ember lelke mélyén, még ha nem is vallja be, ott lappang az Isten utáni vágy. Ez egy velünk született tudás arról, hogy hazánk nem ezen a földön, hanem Istennél van. Nála vagyunk igazán otthon. Ez a vágyakozás nem kívánság. A vágy forrása mélyebbről fakad. A lélek mélyéből ered. Valahányszor a Szentírás örök életről, Isten országáról számol be, vagy közöl valamit a Messiásról, a halálról és a feltámadásról, Krisztusról, az Atyáról, vagy a Szentlélekről, mindig ezt a vágyakozást szólítja meg bennünk. Természetesen a vágyakozást nem könnyű felismerni. Csak abból látható meg, milyen választ ad az illető Isten meghívására. A nagy szavak itt mellékesek. Csakis azok a szavak érvényesek, amelyeket a mindennapi élet hitelesít, amelyek mögött tények vannak. A szerző kiemeli, hogy a tízparancsolat a szeretet világrendjét képviseli. Kötelez minket az Isten és az ember iránti szeretetre. Isten és a világ harmóniában vannak. Aki Istent szereti, az az embereket is szereti, és aki az embereket szereti, az Istent is szereti.

Ez a könyv azoknak szeretne segítséget nyújtani, akik azon fáradoznak, ahogy elkísérjék az embereket Istenhez vezető útjukon, s szól mindannyiunkhoz, akik úton vagyunk Jézus és az Atyaisten felé.

 

(Jálics Ferenc SJ: Lelkivezetés az evangéliumban; Jezsuita Könyvek-sorozat; Jézus Társasága Magyarországi Rendtartománya; 2014.)

 

M.A.