2016.05.27.
A hazai igényekre épül a nemzeti
buszgyártás megújítása
Évtizedes hagyományaira
építve újul meg a magyar buszgyártás – jelentette ki Varga
Mihály a hazai buszgyártók képviselőivel tartott sajtótájékoztatón.
A nemzetgazdasági miniszter elmondta, a kormány múlt heti ülésén
fogadta el a tárca által kidolgozott nemzeti autóbuszgyártás
cselekvési programjáról szóló előterjesztést.
A kormány határozott
törekvése, hogy az autóbuszgyártást kiemelten fejlessze – tájékoztatott
Varga Mihály. Mint mondta: ehhez jó alapot adnak az autóbuszgyártás
terén meglévő hagyományaink, a járműgyártásban elért
eredményeink. A
nemzetgazdasági tárca – a társminisztériumok bevonásával
– igen rövid határidővel kidolgozza azokat a gyakorlati lépéseket,
amelyek autóbuszgyártás megerősítését szolgálják –
tette hozzá a szakminiszter.
A közösségi közlekedésben használt buszok átlagéletkora
14 év, de nem ritka – 8000-ből hozzávetőleg 1000 – a 20 évnél
többet futott jármű sem – emlékeztetett a miniszter.
Kijelentette: ahhoz, hogy 2020-ra ez 10 év alá csökkenjen, évente
1000-1200 új busz beszerzésére van szükség. Már a 2017-ben
felmerülő 1200 darabos beszerzési igényt is képesek fedezni a
hazai gyártói kapacitások. Varga Mihály megjegyezte: azokban
az országokban, ahol jelentős az autóbuszgyártás, ott a hazai
szükségleteket elsősorban ezeknek a gyártóknak a járműveivel
elégítik ki.
A buszgyártás fellendülésének egyik legfontosabb pozitív
hatása a foglalkozatás bővülése lesz – érvelt Varga Mihály.
A következő három évben, a beszerezni kívánt mintegy
3000-3500 hazai autóbusz gyártásával több ezer új munkahely
jöhet létre az országban – tudatta a miniszter hozzátéve,
hogy a program megvalósításával a keletkező tőke- és munkajövedelmek
hatásaként a költségvetés akár 30-40 milliárd forintos többletbevétellel
is számolhat.
Az 1990-es évekig Magyarország Európa legnagyobb autóbuszgyártó
nemzete volt, jól képzett mérnök- és szakmunkás-kapacitással,
versenyképes beszállítói háttérrel – hívta fel a
figyelmet Lepsényi István. Az NGM gazdaságfejlesztésért és
-szabályozásért felelős államtitkára elmondta, ahhoz, hogy
ismét megerősödjön a magyar buszgyártás, állandó és
folyamatos rendelés-állományra van szükség.
Mészáros Csaba,
az Evropo Kft. elnök-vezérigazgatója a magyar mérnökök
innovatív képességét és felkészültségét a fejlődés
legfontosabb zálogának tartja. Mint mondta: nagy előnye a hazai
gyártásnak, hogy pontosan felmért igényekhez tudják igazítani
a fejlesztést.
Krankovics István,
a jól ismert Credo-buszokat gyártó Kravtex Kft. ügyvezető
igazgatója elmondta, termékeik versenyképesek a magyar piacon
is, és nagyobb kapacitásigényt is képesek kiszolgálni.
(Nemzetgazdasági
Minisztérium)
|