| 
               2016.03.18. Az ének a
              lelki gazdagság alapja
 Szolmizáción felnőni egyet jelent a magyar zenei nyelv elsajátításával
Schwimmer János
              operaénekes, a Győri Nemzeti Színház tagja 1954-ben született.
              Tanulmányait 1975 és 1981 között a Zeneművészeti Főiskola
              ének szakán végezte. Tanárai Sziklay Erika és Polgár László
              voltak. 1981-től a győri színház magánénekese, Szent István
              díjas örökös tagja. 1989-ig a győri konzervatórium és zeneművészeti
              főiskola énektanára. Főbb színházi
              szerepei: Sparafucile (Verdi: Rigoletto); Colline (Puccini: Bohémélet);
              Masetto (Mozart: Don Giovanni); Ferrando (Verdi: A trubadúr);
              Biberach (Erkel: Bánk bán); Cillei (Erkel: Hunyadi László);
              Frank (ifj. J. Strauss: A denevér); Zuniga (Bizet: Carmen); Fáraó
              (Verdi: Aida); Ping (Puccini: Turandot); Nonancourt (Nino Rota: A
              florentin kalap); Második őrt álló (Mozart: A varázsfuvola);
              Carnero (Strauss: A cigánybáró). Filmszerepek:
              Konyec – Az utolsó csekk a pohárban (2006); Szabadság,
              szerelem (2006); Zsaruvér és Csigavér II.: Több tonna kámfor
              (2002); Zsaruvér és Csigavér I.: A királyné nyakéke (2001);
              Komédiások – Színház az egész… (2000); Kisváros (1993);
              Szomszédok (1993); Öcsi, a sztár (1988); Uramisten (1984).
              1981-ben kezdte az énektanítást a győri konzervatóriumban,
              majd a főiskolán. 1990 óta a színház énekmestereként minden
              műfajban segíti éneklő kollégáit. A Pesti Magyar Színiakadémia
              hallgatóit is tanítja egyéni hangképzésórákon. 
               Tehetséggondozó énekmester 
               Lukács Gyöngyi a világhírű magyar drámai szoprán
              egyszer azt nyilatkozta: „Tizenhat éves voltam, amikor
              Jevgenyij Nyesztyerenko kurzust tartott a Zeneakadémián és a győri
              konzi ének tanszaka kollektíven felutazott az eseményre. Az énektanárom,
              Schwimmer János (Isten áldja őt ezért!) rábeszélt arra, hogy
              énekeljek ott.” Több hazai zenei kiválóságot is elindított
              a pályán? 
               – Lukács Gyöngyi volt az egyetlen a tanítványaim közül,
              akinek munkásságát Kossuth-díjjal jutalmazták. Persze, ez nem
              jelenti azt, hogy a többi növendékem nem ért el sikert. Gyöngyi
              15 évesen kezdte el énektanulmányait a győri konzervatóriumban.
              Még másik két tanszakon is tanult: a zongorán és a zeneszerzőin.
              Majd ezeket leadta, mert nem győzte energiával, hiszen ezenkívül
              a Győri Leánykarban is énekelt, és rendszeresen koncertezett.
              Gyöngyi különleges kincs volt; és számomra az jelentette az
              óriási felelősséget, hogy a jövő operaénekesétől ne
              vegyek el semmit, amit ki tud magából hozni. Nyesztyerenkót
              pedig mindig is rajongással figyeltem, s énekkurzusain azt
              tapasztaltam, hogy azok utolsó óráiban a hallgatóságból bárkit
              meghallgatott, és elmondta véleményét. Rábeszéltem Gyöngyit,
              hogy ő is énekeljen a kurzus utolsó napján. Musette keringőjét
              énekelte és Csajkovszkij egyik dalát. Nyesztyerenko mindenkiről
              az éneklése után röviden elmondta a véleményét, Gyöngyit
              viszont arra kérte, hogy a meghallgatás után maradjon a
              teremben. Ezután közölte vele: „fölveszem önt a moszkvai
              Csajkovszkij Konzervatóriumba. Szeptembertől várom”. Gyöngyi
              leérettségizett, majd kiment Oroszországba, s ott szerzett
              diplomát. 
               A győri Dallos-Nyers Boglárkát az Eurovíziós
              Dalfesztivál hazai versenye, a 2014-es Magyar Dal döntőbe
              jutott indulójaként ismerte meg az ország, holott a tehetséges
              lány már korábban második helyezést ért el az Europop
              Fesztivál nemzetközi versengésén. Tudtommal neki is ön az énektanára. 
               – Bogi a győri színházban kis gyermekként nagyon ügyesen
              táncolt; a Dzsungel könyvében volt az egyik kis majmocska. Néhány
              év múlva befejezte a táncolást, s angol számokat kezdett el
              megtanulni. Megkerestek, hogy hallgassam meg. Olyan perfekt angol
              kiejtéssel és stílusérzékkel énekelt kislányként, hogy azt
              mondtam: nagyon szívesen foglalkozom vele, azzal a kikötéssel,
              hogy mivel még nem mutált, ezért hangképzésórát nem adok
              neki, hanem csak a zenével foglalkozunk. A lényeg, hogy könnyedén
              énekelje, amit szeretne, s azon, ha kell, javítunk. Alkalmanként
              órát vett tőlem, és a mai napig együtt dolgozunk. Annyira a
              zenén és a stílusérzékén keresztül bontakozott ki, hogy tőlem
              szinte stílust alig tanult, a ritmusvilágot, a pontos intonációt
              ismertettem meg vele, s arra biztattam, felszabadultan énekeljen.
              Ma már egy új csapattal dolgozik, neki szereznek számokat, s
              Bogi írja a dalszövegeket. Ilyen a 13-as ház című dala is,
              melyet remekül énekel. 
               Minden zenei műfajban tanít?
              
               
               – Nincsenek számomra műfaji határok, mert azok könnyen
              átjárhatók. Persze, ha valaki nagyon rockosan akar énekelni
              koloratúrszoprán tartományban, akkor arról lebeszélem. A
              hangképzésben a felszabadult, könnyed éneklést tartom lényegesnek,
              szinte a tanítvány beszédhangjából kiindulva. Viszont nem értek
              egyet azzal, hogy az éneklés felerősített beszéd. Ennek
              szinte az ellenkezője igaz. Vannak olyan énektechnikával
              kapcsolatos gondolataim, amelyekhez ragaszkodom. Ilyen például,
              hogy a legátót nem lehet eléggé fokozni. Ha egy jó énekes a
              dallal érzelmeket közvetít, akkor nem gondolhatja, hogy igazán
              jól elénekelte. Inkább törekednie kell még kifejezőbb legátó
              éneklésre az érzelmi ív megmutatásához. Sok színésszel, énekessel
              dolgozom. A Pesti Magyar Színiakadémián tanítom az I–III. évfolyamosokat,
              a tanítványaim a legkülönbözőbb helyekről jöttek. Néhányuk
              olyan szépen énekel népdalt, hogy sokszor csak azt mondom, ezt
              még egyszer kérem. „A stílus – maga az ember” – ez a népdaléneklésre
              mélyen igaz. Sokszor tehát én tanulok a hallgatóim produkcióiból.
               
               A Pesti
              Magyar Színiakadémián nem is írják elő, hogy az egyes évfolyamokon
              melyek az énekkövetelmények? 
               – Követelményeket szerencsére az énekben nem írtak elő.
              A színiakadémia tulajdonosa a Pesti Magyar Színház. A növendékeknek
              játszaniuk kell az előadásokban. Cserébe átadják a termeket,
              s a jelmeztárat a vizsgaelőadásokhoz. Én pedig arra törekszem,
              hogy növendékeim szabadon énekeljenek az aktuális feladat
              teljesítéséhez. Az év végi vizsgákon pedig nyomon lehet követni
              a hallgatók fejlődését. Emellett zenés mesterségvizsgákon
              is megmérettetik magukat. 
               A Győri Nemzeti Színház énekmestere. Mi a különbség
              az énekmester és az énektanár között?
              
               
               – Az énekmester kifejezés elegánsan hangzik, valójában
              átfogóbb képzettségre utal: zenés színházak szólistáinak
              énektanára ő, aki egyéni órákon segíti az énekest a hangképzéstől
              a művészi előadásig. Jár hozzám operaénekes és színész,
              ha valamelyikünk, vagy a színház vezetése igényli. Például
              Fejszés Attila kitűnő színészünk, aki remek énekes is, úgy
              nyílt ki most Háry Jánosként, hogy sokaknak meglepetést
              szerzett. Hangja fényes baritonban teljesedik ki, miközben tenor
              szerepeket is énekel, így a János vitézt vagy a Mágnás Miska
              bonvivánját. 
               Vannak olyan tanárok, akik növendékeikkel rendszeresen
              beszélgetnek azok álmaikról, jövőterveikről, félelmeikről,
              sőt magánéletükről is. Egy énektanár pszichológusnak is
              legyen? 
               – Empátiával kell rendelkeznie, s ismernie kell minden
              egyes tanítványa erősségét, úgy kell fejlesztenie. El kell
              érnie, hogy, akivel foglalkozik, minden énekóráról sikerélménnyel
              távozzon. A hangzókon is sok múlik az éneklésben. A magyar
              magánhangzókészlet pedig feladja a leckét. Nyelvünk kevésbé
              dallamos, mint az olaszoké. A hangképzést személyre szabottan
              művelem. Néhány „eretnek” instrukcióm is van. Előfordul,
              hogy azt mondom: „ne artikuláljon annyira, beszédszerű
              pontossággal. Vagy:„most ne az érthetőségre törekedjen,
              hanem a dallam ívét énekelje.” Tehát győzzön a zene. Természetesen
              lényeges az artikuláció, ami a mássalhangzók impulzustechnikája. 
               Újra rájöttek a zenei nevelés fontosságára 
               Megfelelő színvonalú az általános és középiskolai
              énektanítás?
              
               
               – Nem kerülöm meg a kérdésre a választ, de azt elöljáróban
              el kell mondani, hogy az éneklő ifjúság színvonala nagyon
              magas. Húsz évvel ezelőtt még elképzelhetetlen volt, hogy a
              fiatalok ilyen hatalmas mennyiségben találkozzanak a kedvükre
              való énekfelvételekkel. Most, ha hall valaki egy számot, akkor
              az interneten számos feldolgozásban meghallgathatja. A legjobbat
              választhatja ki, s az alapján énekelhet. A tehetségkutató
              programok is a muzikális énekesek sokoldalúságát bizonyítják.
              Az énekoktatásra rátérve: zenei általános iskolába jártam,
              s áldom Kodály Zoltánt. Ő a Hernád utcai zenei általános
              iskola működését évente kétszer is kontrollálta.
              Mindennapos volt az énekóra, és még valamilyen hangszeren is
              tanulnunk kellett. Minden gyerek kapott egy furulyát az iskolától,
              s mellette szolmizáltunk. Szolmizáción felnőni itthon egyet
              jelentett a magyar zenei nyelv elsajátításával. A nagyon
              modern darabok tanulásánál is a szolmizációból kialakult
              hangközismeretem segített. Ezért a hangközlépésben sokkal
              otthonosabban mozgok. Ma újra rájöttek a zenei nevelés fontosságára,
              ahogy arra is, ha csak az alsó tagozatban bármilyen hangszeren
              tanul a gyerek, bizonyítottan jobban teljesít a többi tárgyból
              is. Kitalálták, hogy legyen minden nap ének-zene foglalkozás.
              Ami alapvetően jó ötlet, viszont a gyerekek annyira
              leterheltek; nulladik órára járnak, délután meg szakkörökre,
              edzésekre, így nem várható el, hogy még egy órát tanuljanak
              naponta. Csak abban az esetben lehet visszahozni a napi énekoktatást,
              ha leveszik a terhet a gyerekekről. 
               Korábban előfordult, hogy valakinek a nevére mentek be
              az Operaházba. A fiatal énekesek közt vannak egyéniségek? 
               – Valóban a mai zenés színház egyik hiányossága,
              hogy a közönség nem egy híresség miatt vált jegyet egy előadásra.
              De vannak ellenpéldák is. Amikor az Operaház Faust előadásába
              beállt Rost Andrea, akkor arra sokan bejöttek. Bándi János és
              Komlósi Ildikó produkcióira is sokan kíváncsiak. Tudomásul
              kell venni, hogy a nagy magyar tehetségek inkább külföldön énekelnek,
              s ők kint is húzónévnek számítanak. Az meg egyéni habitus kérdése,
              hogy valaki itthon vagy külföldön szeret-e jobban énekelni.
              Melis György ugyan elmehetett volna külföldre, de itthon énekelt,
              ahogyan Bede-Fazekas Csaba is. A világhírhez vezető út azonban
              igen rögös. Elég csak arra gondolni, mennyire intenzív a képzés
              például az operatanszakon. 
               Apropó, azt miért nem végezte el?
              
               
               – Hat évet jártam a Zeneakadémiára, énekművész-énektanári
              szakra. Az első három évet Sziklay Erika művésznőnél
              tanultam. Engem mint basszistát tanított ő, a lírai szoprán.
              Nem minden ponton volt ez fejlesztő hatással rám, s három év
              után, mikor Polgár László jött tanítani a Zeneakadémiára,
              megkerestem azzal, hogy lenne-e a tanárom. 1977-ben a tanárváltás
              igen nagy „eretnekségnek” számított. Polgár ezért úgy döntött,
              hogy csak akkor vesz át, ha Sziklay Erikával ezt meg tudom beszélni.
              Sikerült, és az ötödik évben Polgár Lászlónál úgy fejlődtem,
              hogy a vezetőség megszavazott nekem m ég egy tanévet. Ami költségvetési
              szempontból is nagy dolog, mert néhány millió forint többletet
              jelentett a Zeneakadémia számára egy hallgató egy éves képzése.
              Mikó András ezután arra biztatott, hogy felvételizzek az
              operatanszakra. Úgy éreztem, hogy hangilag nagy megterhelést
              jelentene számomra az operatanszakra járni, napi 5-6 óra éneklés
              nem tett volna jót a hangomnak. 
               Miért pont Győrbe szerződött?
              
               
               – A győri színház akkor erősítette meg az operatársulatát,
              ráadásul egy új épületben. Első és egyetlen vidéki színházi
              meghallgatásom volt. Fölvettek magánénekesnek, azzal a kitétellel,
              hogyha a rendező vagy a vezetőség úgy dönt, akkor operettben,
              musicalben, prózai darabokban is játszanom kell. Lehet, hogy másoknak
              ez problémát okozott, de én örültem annak, hogy színész is
              lehetek. A színészi pálya számomra azért volt elérhetetlen,
              mert a gimnáziumban nem volt valami magas a tanulmányi átlagom.
              Így nem tudtam elképzelni, hogyha még be is kerülnék a Színművészeti
              Főiskolára, akkor miként tudnék megfelelni a követelményeknek.
              Győrben megvalósult az álmom. 
               Operaénekesként Bujtor-filmekben 
               Sőt még filmekben is szerepelt. 
               – Több magyar filmsorozat epizódjaiban játszottam. A
              legkedvesebb szerepem az 1984-es Uramistenben volt, amelyet Gárdos
              Péter rendezett. A Metropolitan Operából elhívott operaénekest
              játszottam, Feleki Kamill és Eperjes Károly asztalához kellett
              mennem frakkban, s elénekeltem a Don Giovanniból Leporello áriáját.
              Filmes geg volt, hogy Amerikából egy nagy operaénekest hívtak
              oda az asztalhoz. Bujtor István Zsaruvér és csigavér
              filmjeiben is szerepeltem. Korábban nem dolgozott velem Győrben,
              de mint társulati tagot ismert. Amikor megkérdeztem, hogy miért
              éppen engem választott ki, akkor így felelt: „én tutira
              megyek, édesapám.” Egy mindenes figurát, Dugót játszottam a
              Bujtor-filmekben, aki kissé népies volt, másfelől jó üzletember.
              A motoros sárkányrepülő vezetése közben még operaáriát is
              énekeltem… 
               Tehát révbe ért. Senki sem akarta lebeszélni az operaénekesi
              pályáról? Édesanyja mint zenekritikus, zenész, biztos ismerte
              ennek a hivatásnak a buktatóit. 
               – Édesanyám nagyon örült, hogy „sínen vagyok”.
              Kezdetben zongorázni tanultam, de nem tudtam nehezebb darabokat
              óráról órára kigyakorolni. Így maradt a dzsessz, és otthon
              a hangversenyzongorán szabadon játszottam. A gimnáziumban
              megalapítottunk egy spirituálé énekegyüttest, a
              SchwimMericske Soót. Az együttes elnevezése a tagok nevéből
              eredeztethető: Schwimmer János, Mericske Zoltán és Soós András.
              Mericske Zoli zeneszerzővel,a zuglói ütő zenekar vezetőjével
              jelenleg is jó baráti kapcsolatot ápolok, évtizeden át zörejbrigádként
              működtünk együtt. Akkor még nem döntöttem az éneklés
              mellett, az István Gimnázium szimfonikus zenekarában doboltam,
              ahol még néha ma is játszom. Az, hogy a Zeneakadémiát eredményesen
              elvégeztem, elégtételt jelentett számomra. Bár a tanítás
              akkor nem motivált annyira, de úgy gondoltam, lehet abban valami
              jó, hogy én mondjam meg, hogy ki miként énekeljen. Negyedik és
              ötödik évfolyamban már kötelező jelleggel kellett növendékekkel
              foglalkoznom, s ötödik év végére vizsgatanítást írtak elő.
              Akkor kezdtem megszeretni az énekoktatást. Érdekesség: félénk
              tanítványom egyszerűen nem jött el a vizsgatanításomra. Vártunk
              rá egy ideig, azt hittük, késik. Ónody Márta tanszékvezető
              úgy döntött, hogy Tóth János operaénekes, kedves csoporttársam
              „ugorjon be” a növendék szerepébe. Meghagyta, hogy János
              úgy énekeljen, hogy legyen rajta mit javítanom. S akkor ott, a
              vizsgabizottság előtt Tóth Jánost megénekeltettem. Olyan jó
              énekórát csináltunk, hogy ötöst kaptam a tanári diplomámra.
              Így két diplomával kezdtem a győri színházban, hatalmas
              boldogságban, azért is, ahogy már említettem, mert prózai
              szerepeket is osztottak rám. Sőt prózával debütáltam a Cigánybáróban.
              Az egyik cigányt kellett alakítanom Bor József – Isten
              nyugosztalja – rendezőm kérésére. „Untermann” szereplő
              voltam, s megéreztem, hogy milyen az, amikor a poént nem én
              mondom, de rajtam múlik, hogy miként mondja be azt a partnerem.
              Tehát prózával kezdtem, de már abban az évben a Rigoletto bérgyilkosát,
              Sparafucilét is énekeltem. Ez volt számomra az igazi pályaindítás
              27 évesen. 
               Hobbija: legózás, barkácsolás 
               Kissé számoljunk. Kihagyott néhány évet az érettségi
              és a zeneakadémiai felvételi között?
              
               
               – Pontosan. Három éven át elektronikai műszerésznek
              tanultam. 
               Akkor azért látok a lakásában annyi régi, de működő
              rádiókészüléket. 
               – Igen (nevet). A mai napig érdeklődőm az elektronika
              logikai része iránt. Szeretek a kapcsolásokkal foglalkozni. 
               Kikapcsolódást jelentenek a kapcsolások?
              
               
               – Hogyne! Sokszor várom, hogy mikor lesz annyi időm,
              hogy barkácsoljak, vagy megjavíthassak egy lámpát, netán átforrasszak
              egy berendezést. Lehet, hogy nevetségesnek tűnök egyesek szemében,
              de a mai napig legózom. Ezzel is a logikai képességeimet
              fejlesztem. A kreativitás a gondolkodás szabadsága. Nemrég jártam
              a bolhapiacon, és 50 forintért vettem meg azokat a
              fogaskerekeket, melyek a mai készletben már nincsenek benne.
              Hihetetlen, hogy milyen logikai elem egy szerkezetben a fogaskerék. 
               Térjünk vissza a teátrumok világába. Egyre kevesebb
              színházban lehet társulatról beszélni, főleg szerepre szerződtetik
              a művészeket. Sajnálja, hogy megszűnőben van a társulati
              forma? 
               – A társulati lét megszűnését igen nagy problémának
              tartom, főleg azért, mert egyre több színiakadémiából kerülnek
              ki jól felkészült, képzett tehetségek, és ők nem tudnak társulathoz
              kerülni. Hiszen a még meglévő társulatoknál is gondot
              jelent, hogy a tagok minden évadban szerephez jussanak. 
               Egy énekmesternek is van mestere, akinek kikéri a tanácsait?
              
               
               – Sajnos nincs, de szerencsémre olyan remek mestereim
              voltak, akiknek fel tudom idézni a reakcióit éneklésemmel
              kapcsolatban. Ilyen volt Németh Anna, Polgár László, Jevgenyij
              Nyesztyerenko, aki a szláv éneklési technikát kiválóan valósította
              meg az ő varázslatos hangszínén. Mircea Breazu baritonista
              csodás énektanár – ő már az égi színpadon játszik – a
              Kolozsvári Román Operából havonta feljött Budapestre tanítani.
              Hozzá is járhattam. Több énekkurzuson vettem részt, így Hans
              Hotterén, Hertha Töpperén Bécsben, és Pavel Lisitsianén. Az
              utóbbi Weimarban került megrendezésre. Carelli Gábor magyar származású
              amerikai operaénekes, lírai tenorista kurzusát Budapesten
              hallgattam. Ő az olasz éneknyelv varázsát temperamentumosan közvetítette
              felénk. A nagy mesterekkel való találkozások komoly szakmai útravalóval
              láttak el. Kicsit elszomorít, hogy jelenleg énekesi pályám
              nem annyira intenzív, hogy külön kéne énektanárhoz járnom.
              Korábban szép szerepeket, sok elismerést kaptam operákban,
              operettekben, musicalekben, prózákban, s húsz éve bíztak meg
              az énekmesteri feladattal – emiatt nincs okom panaszkodni. Idén
              a győri színházban nem játszanak operát. A Háry János
              zeneileg nagyon igényes és zeneileg nagy formátumú daljáték,
              ám az operát kiváltja. Régebben az opera- és az operett-előadások
              miatt váltottak sokan bérletet. Amikor egy igazgatóváltás után
              nem volt egy évadon át operett, akkor hétszázzal csökkent a bérletesek
              száma. Így a következő évadban már játszottak operettet, s
              idővel a musical műfaja tömegeket vonzott. Most a győri színház
              történetében a legmagasabb a bérletvásárlások száma, mert
              olyan jók az előadások. Viszont mostanában nem énekelek sokat
              a színházban, ebben az évadban abszolúte nem, de olyan sokat
              foglalkozom tanítással, hogy a technika megmutatása közben
              karban tartom a hangomat. 
               35. évadját tölti a győri színházban. Ilyenkor átgondolja,
              hogy megérte-e ezt a pályát választania? 
               – Naponta megélem azt a pozitív életigenlést, amit a
              színház hihetetlen komplexitása idéz elő bennem. Az elmúlt
              évtizedek alatt számos műfajban mindig örömömet leltem, s
              ehhez jött az énektanítás. Már gyermekkoromban is szerettem
              megosztani az ismereteimet. Később mindig pozitívan értékeltem
              mások éneklését. Ezt megalapozta az, hogy zenei környezetben
              nőttem föl. Anyukám – hivatásához kötve – sokszor elvitt
              magával koncertekre és az Operaház előadásaira, azért is,
              hogy ne legyek este otthon egyedül, mert édesapám korán
              meghalt. Ezekből a gyökerekből nőtt ki a tanári és énekesi
              életfám. Tehát nem gondolom azt, hogy más hivatás ennyire
              boldogsággal töltött volna el. Régi kedvtelésem a fényképezés
              is kiteljesedett a színházban. Budapest régi városképeit gyűjtöm
              szenvedéllyel, s ha eközben Mozart muzsikája szól, úgy érzem,
              kerek a világ. 
               
               Medveczky Attila
             |