vissza a főoldalra

 

 

 2016.03.18. 

Gazdasági alap a kisvállalkozók megsegítésére

Kecskemétre egyáltalán nem jellemző, hogy a kultúra mostohagyerek lenne

Orbán Viktor miniszterelnök február 9-én Kecskeméten, a Modern városok program részeként megállapodást írt alá Szemereyné Pataki Klaudia polgármesterrel, amelynek egyik pontja szerint, a kormány 25 milliárd forint összegű támogatást nyújt egy gazdaságfejlesztési alap működtetésére. Kik és milyen módon igényelhetnek hitelt az alapból? Hogyan kapcsolódik össze a gazdaságfejlesztési alap az újonnan létesülő ipari kutató központtal? Mit jelent a város számára az 52-es főút négysávosítása? Mikor lesz kész az egyetemi campus? – kérdeztük Szemereyné Pataki Klaudiától, Kecskemét polgármesteréről.

 A 2017-től működő gazdasági alapot úgy kell elképzelni, mint egy különleges hitelezési formát?

 – Úgy fogalmaznék, hogy Magyarországon szokatlan hitelezési formáról van szó. Nyugat-Európában sokkal ismertebbek az ehhez hasonló alternatív befektetési alapok.

 Miben segíti ez az alap a kecskeméti vállalkozókat?

 – A banki, legfeljebb, 5 éves futamidővel ellentétben az alapból történő hitelezés 10-15 évre is szólhat, a kamat pedig minimális, lényegében csak annyi, amennyiből az alapot kezelő, nonprofit gazdasági társaság működése finanszírozható. Így a vállalkozásoknak elegendő idejük lesz arra, hogy eredményt érjenek el, és a profitból fizessék vissza a hitelt. A vállalkozások így tudják majd hatékonyabban finanszírozni például kutatási és fejlesztési tevékenységüket.

 Ez a huszonötmilliárd forintos támogatás azt jelenti, hogy ekkora a keretösszeg, amelyből kölcsönözhetnek a helyi üzleti alapú vállalkozásoknak?

 – Igen, erről van szó.

 Esetünkben mindegy, hogy nagy- vagy kisvállalkozásról van szó?

 – Nem. Az alap kifejezetten a kkv szektornak nyújtana segítséget, mert ők azok, akik kevésbé jutnak hitelhez, ugyanakkor a város és az ország gazdasága szempontjából is fontos, hogy versenyképességben felzárkózzanak, akár külföldön is piacképes termékeket hozzanak létre, illetve beszállítóvá váljanak.

 Az éppen induló vállalkozásokat is tudják támogatni?

 – Az alap egy kisebb részéből az induló vállalkozásoknak nyújtunk majd hitelt. Nyilvánvalóan ez esetben még körültekintőbben kell elvégezni a kockázatelemzést.

 A profitból már vissza tudják fizetni a vállalkozók az alaptól kihelyezett pénzt?

 – Igen, erre számítunk, ezért hosszabb a futamidő.

 Mi történik akkor, ha ez valami ok miatt, egyeseknél mégsem sikerül? Tehát fontos-e a kockázatelemzés?

 – Természetesen elsődleges a kockázatelemzés, és a hitelezési feltételeket nagyon körültekintően kell kidolgoznia a létrehozandó gazdasági társaságnak ahhoz, hogy az alap vagyona biztonságban legyen.

 2017-ig milyen feladatokat kell elvégeznie az önkormányzatnak, hogy az alap addig működhessen?

 – Létre kell hoznunk az alapkezelő gazdasági társaságot úgy, hogy az az elkövetkezendő hónapokban megfelelő pénzügyi szakértelemmel, tapasztalattal és profi hozzáállással tudja kidolgozni a pénzkihelyezés feltételeit.

 Hogyan kapcsolódik össze a gazdaságfejlesztési alap az újonnan létesülő ipari kutató központtal?

 – A cél az, hogy a gazdaságfejlesztési alappal összhangban működjön, lehetőséget adva a kis- és közepes vállalkozásoknak például a saját termék kifejlesztéséhez, az üzlet, a piac, a meglévő termékek, a szolgáltatások fejlesztéséhez.

 Tudjuk, hogy a katonai repülőteret polgári célra is lehet majd hasznosítani. Elképzelhető, hogy a jövőben a repülőtéren lévő szolgáltatásokat biztosító vállalkozások beindításához is adnak hitelt a vállalkozásoknak?

 – Ezt többször említettem már példaként. A Modern Városok Program keretében érkező forrásból a külön kifutópálya épül meg, a kapcsolódó szolgáltatásokat viszont üzleti alapon kell létrehozni és működtetni.

 Miniszterelnök úrral pedig arról is megállapodtak, hogy az 52-es bekötőút négysávosra bővül. Ezáltal jobban és gyorsabban megközelíthető a város?

 – Az 52-es főút négysávosítása rendkívül fontos számunkra, hiszen a város vonzáskörzetében lévő számos jelentősebb településről ez az út vezet a városba, de az autópályán érkezők java része is ezen az útvonalon keresztül közelíti meg a belvárost. Kecskeméten belül pedig az 52-es mellett helyezkedik el több kiterjedt városrész, az épülő egyetemi campus, a főiskola műszaki kara, a sport és rekreációs fejlesztések előtt álló Rudolf-laktanya, valamint a Homokbánya városrész, ahol jelentős bérlakás és oktatási jellegű fejlesztéseket tervezünk.

 Régi tervük az úgynevezett intermodális vasúti csomópont megépítése. Ez most már valósággá válik?  

– Valósággá válik, csak más formában. A Modern Városok Program keretében került a megállapodásba a meglévő vasúti pályaudvar felújítása, korszerűsítése, hozzá kapcsolódóan P+R parkolók építése. A vasúttechnikai fejlesztésekkel és a szomszédos autóbusz pályaudvarral együtt megvalósul az intermodalitás összes feltétele. A MÁV kérte a várostól az Intermodális Csomópont terveit, elképzelhető, hogy annak több eleme beépül majd az új koncepció szerinti megvalósításba. Az ICS kialakításában innentől kezdve a MÁV-é a főszerep, természetesen együttműködésben a várossal.

 Sokan azt hangoztatják, hogy a kultúra mostohagyerek. Kulturális és oktatási fejezete is van a miniszterelnök úrral kötött megállapodásnak?

 – Kecskemétre egyáltalán nem jellemző, hogy a kultúra mostohagyerek lenne, az elmúlt években közel kétmilliárd forintot költöttünk kulturális intézmények felújítására, létrehozására. A most megkötött megállapodásnak is jelentős kulturális tartalma van. Fejlődhet a Kodály Intézet, egyebek között 250 fő befogadására alkalmas koncertterem épül hozzá, tantermekkel, stúdiókkal bővül, a beruházás értéke mintegy 3 milliárd forint lesz.

 A város az elmúlt tíz évben milyen jelentős sikereket ért el?

 – 2006-ban egy olyan komplex elképzeléssel láttunk neki a munkának, amely minden területet felölelt. A gazdaságfejlesztéssel kezdtük, például a helyi iparűzési adót 2 százalékról fokozatosan 1,6 százalékra csökkentettük. Ennek köszönhetően – bármilyen hihetetlen – megdupláztuk az éves helyi adóbevételt, amely tavaly már elérte a 10 milliárd forintot. Rendkívüli módon megnőtt a befektetők érdeklődése Kecskemét iránt, több ezerrel nőtt az itt működő vállalkozások száma. Kecskeméten indult be először a duális képzés a szakképzésben és a felsőoktatásban egyaránt. Elértük, hogy 2016. július 1-jétől a főiskola egyetemként működjön tovább. Épül az egyetemi campus. Létrejött 8000 új munkahely. A közlekedésfejlesztésben a legnagyobb eredmény, hogy végre szinte teljes egészében megépült az északi elkerülő, amire harminc évig vártunk. Tízmilliárdos beruházás keretében bővült a kórház. Óvodákat építettünk, bővítettünk, iskolákat fejlesztettünk. Támogatás nélkül építettünk új fürdőkomplexumot, világszínvonalú versenyuszodával. Felsorolni is nehéz volna mindazt, amit elértünk az elmúlt tíz évben.

 Az eddigi sikerek, és a jövőre működő gazdaságfejlesztési alap hozzájárul ahhoz, hogy a városban még inkább csökkenjen a munkanélküliségi ráta?

 – A kecskeméti munkanélküliségi ráta elég alacsony, erre már azt mondják, hogy szinte megvalósult a teljes foglalkoztatottság. Azt ugyanis tudni kell, hogy folyamatosan van egy réteg, amely semmilyen formában nem aktivizálható a munkaerőpiac által. Arra koncentrálunk, hogy folyamatosan legyen elegendő megfelelően képzett munkaerő.

 Ilyen sok sikertörténettel bővelkedő városra az a jellemző, hogy a munkahelyteremtés miatt egyre jobban fokozódik a beköltözők száma?

 – Megfigyelhető ez a tendencia, és minden erőnkkel azon vagyunk, hogy erre felkészültek legyünk. A lakosság számának növekedése ugyanis megköveteli, hogy legyen ehhez megfelelő infrastruktúra – utak, bérlakások, iskolai, óvodai férőhelyek, kikapcsolódási lehetőségek stb. – és elegendő mennyiségű és minőségű szolgáltatás.

 

Medveczky Attila