vissza a főoldalra

 

 

 2016.11.11. 

Magyar nyelvű vígoperákkal kéne a műfajt népszerűsíteni

Énekelhetek a maximumon, ha a közönség unja a játékomat, akkor nem vagyok jó operaénekes

Pataki Bence operaénekes (basszus) 1990-ben született Budapesten. Tanulmányok: két évig Szent István Konzervatóriumban Hormai József operaénekes tanítványa. A Szegedi Tudományegyetem Zeneművészeti Karán végezte el a hároméves énekművészi alapképzést, utána a kétéves masterképzést. Mestere: Prof. Temesi Mária. Jelenleg a Pécsi Tudományegyetem Zeneművészeti Karának hallgatója – az énektanári masterképzésre jár, valamint Budapesten a Zeneakadémia részképzésében Marton Évánál tanul énekelni. Fellépett Jacques Offenbach: Hoffmann meséi, Giuseppe Verdi: Macbeth, Álarcosbál, Donizetti: Szerelmi bájital (vizsgaelőadás), Farangi kalamajka, Giacomo Puccini: Tosca, W. A. Mozart: Figaro házassága, Erkel: István király, Tóth Péter: Árgyélus királyfi, Britten: Szentivánéji álom című operájában. 2012-ben a Simándy József Énekverseny II. kategóriájának megosztott 3. helyén végzett. A Szegedi Operabarátok Egyesületétől Gregor József-díjban részesült.

 Nemrég a Spinto Operatársulat vezetőségének felkérésére megtanulta Gluck: A rászedett kádi operájából Omár és a Megtért részegesből Gúnár szerepét. A vígoperák közelebb állnak önhöz?

 – Mind a víg-, mind a drámaibb operákat szeretem nézni, és bennük énekelni, játszani is. Az, hogy megnevettetni mennyire nehéz a közönséget, az inkább az egyes énekes habitusától függ. Valakinek a személyiségéhez a vígoperák állnak közelebb. Úgy érzem, hogy buffo karaktereket sokkal könnyebb eljátszanom, mint a komolyabbakat, vagy a nagy hősies érzelmeket átadnom. Talán viccesebbnek lenni nekem egyszerűbb… Persze az ilyen szerepekre is komolyan fel kell készülni. Egy buffo szerep lehet sokkal egyszerűbb, mint mondjuk Fülöp király a Don Carlos ból. Hangilag is más kihívást jelent.

 Azért ez nem biztos. A Szöktetés a szerájból Osminját nem éppen könnyű elénekelni.

 – Ez igaz; az Osmin már sokkal nehezebb, és hangilag is megterhelőbb. A drámaibb szerepeket viszont sokkal jobban szeretem. Énekeltem már Samuelt, az egyik összeesküvőt az Álarcosbálból, és a Tosca Angelottiját. Az utóbbit nagyon megkedveltem, attól függetlenül, hogy csak egy felvonásban van a színen, de egy nagyon jó drámai karakterszerep.

 Ha magyarul játsszák az operákat, az hasonló élményt nyújthat, mint egy szinkronizált film

 Sokan vitatják, hogy a vígoperákat eredeti, vagy magyar nyelven kell játszani. Hová teszi a voksát?

 – Úgy gondolom, hogy Magyarországon játsszunk egyre többször magyar nyelven operákat, mert sokszor fogalma sincs a nagyérdeműnek, hogy miről szólnak az előadások. Amint a kivetítőn megjelenik a szöveg, onnantól nem is a produkcióra figyelnek. Ezt saját tapasztalatból is mondom; miközben olvasom a szöveget, a színpadi játék feléről lemaradok. Ha magyarul játsszák az operákat, az hasonló élményt nyújthat, mint egy szinkronizált film.

 Az ellenérv: a magas hangon énekelt szövegeket alig érteni, és ha valaki magyarul tanulja meg a szerepeket, akkor nem tud azokkal külföldön fellépni.

 – Ebben van igazság, de azért ez szorgalom és tanulás kérdése. Meg lehet azokat a szerepeket több nyelven is tanulni. Érhetően is lehet énekelni. Ha visszatekintünk az időben, akkor az Operaházban – néhány Wagner-zenedráma kivételével – minden magyarul ment. Most pedig csak a magyar operákat játsszák magyar nyelven, és néhány nagyoperettet az Erkel Színházban. Még a vígoperákat is eredeti nyelven adják elő. Közben pedig azon kesergünk, hogy miért nem érdekli a mai embereket az opera. Először is, csak azt szerethetjük, amit ismerünk. Az opera műfaját úgy kéne népszerűsíteni, hogy rövidebb vígoperákat – például Donizettitől –magyar nyelven adunk elő. Ezek a fiatalokat és a kisgyerekeket is lekötik. Természetesen szükséges a megfelelő artikuláció, a jó szövegtudás. Ha olasz nyelven nem jut eszünkbe a szöveg, akkor valamit „rizsázhatunk”, de ez magyar nyelvű előadásoknál már kínos.

 Emlékszem, hogy a ’80-as években, a szombati, vagy vasárnapi matiné-előadások előtt, kiállt valaki a függöny elé, és elmesélte a történetet.

 – Így van, és majdnem ugyanezt folytatja tovább jelenünkben Hábetler András operaénekes, operarendező, aki az Operaház OperaKalandjainak megálmodója, szervezője. A fiatalok számára a vígoperákat kissé átírják, viccesebben állítják színre, sokszor korunkba helyezik a cselekmény idejét. Előtte András ismerteti az opera cselekményét, azt, hogy ki milyen jellem, mire kell figyelni a gyerekeknek.

 Garázszenekarból az operaszínpadra

 Édesanyja, Wiedemann Bernadett kiváló, méltán elismert opera-énekesnő. Gondolom, ez motiválta, hogy erre a pályára lépjen.

 – Jól gondolja. Édesanyámnak azt mondtam régebben, hogy még véletlenül sem szeretnék operaénekes lenni. Természetesen a zenétől nem szakadtam el. A gimnáziumi évek alatt amatőr rockegyüttes, úgynevezett garázszenekar tagja voltam. Majd mégis úgy döntöttem, hogy operaénekes leszek. Gyerekkorom óta sokat voltam színházban, otthon hallottam, ahogy édesanyám tanítja növendékeit. Tehát körüllengett ez a világ. Bizonyára ez is befolyásolta elhatározásomat.

 Volt B-variáns?

 – Nem volt. Miután eldöntöttem, hogy operaénekes leszek, szorgalmasan tanultam, s eljutottam odáig, ahol éppen tartok. Az, hogy mit hoz a jövő, még nem tudhatom.

 Bizonyára arról is hallott, hogy ma már nem „életbiztosítás” operaénekesnek lenni. Ez sem vette el a kedvét?

 – Hogyne hallottam volna! Édesanyám elfogadta elhatározásomat, de felhívta arra a figyelmem, hogy nem lesz könnyű. Szegeden énekművészi mesterszakon végeztem, és most Pécsett az énektanári mesterszakon tanulok.

 A biztosabb megélhetés miatt választotta az énektanári szakot?

 – Terveim szerint csak később szeretnék tanítással foglalkozni, viszont a tanulóéveim során szeretnék belőle diplomát szerezni. Lehet, hogy valamelyik konzervatórium, vagy egyetem tanára leszek, de előtte szeretnék külföldön is énekelni. Tehát, ha már említette a B-variánst, legyen az a tanítás.

 Senki sem nézte csodabogárnak, mikor a gimnáziumban bejelentette, hogy operaénekesnek készül?

 – Nem, mert édesanyámat mindegyik barátom ismerte, és nagyon szerette.

 Növendékeitől csak jókat hallottam róla. Miért éppen Szegedre felvételizett?

 – Édesanyám javaslatára, mert nagyon jó az együttműködés a szegedi színház és az egyetem között. Tehát több ének tanszakos kisebb szerepekben játszhat a színház operaelőadásaiban. Nincs is annál nagyobb iskola, mint a tanulóévek alatt színházban dolgozni. Hiszen az egyetemen a szakmának csak egy részét lehet elsajátítani. Én is rögtön kisebb szerepeket kaptam. Szerencsém volt, mert Pál Tamáshoz, a Szegedi Nemzeti Színház operatársulatának első karmesteréhez jártam szerepgyakorlat-órára, aki ismerte a hangomat, és Toronykőy Attila rendező tartotta a színpadigyakorlat-órákat.

 Basszistaként voltak magyar példaképei?

 – Először Kováts Kolos hangja tetszett meg, és Gregor József is nagy példaképem volt. Reménykedtem benne, hogyha felvesznek Szegedre, akkor találkozhatom vele, talán tanácsokat is kérhetek tőle. Sajnos ez a reményem a legendás operaénekes halálával szertefoszlott… Özvegyével, Gregor Marikával többször találkoztam, jó kapcsolatot ápolok vele, nemrég hívott le Szegedre a X. Gregor József Emlékkoncertre.

 Ügyel arra, hogy egy szerep tanulásánál ne váljon valakinek az epigonjává?

 – Hogyne! Mindenképpen önálló, egyedi személyiségként akarom megoldani a feladatokat. Lehet, hogy mások nem így tesznek, de nálam ez egyértelmű. Természetesen a rendezések segítenek a karakter megszületésében, ezért is lesz az egyedi.

 A fiatal nemzedék között többen törekednek az egyediségre, a közönséggel való kontaktusteremtésre, s nem arra, hogy csupán egy „mestervizsgát” adjanak elő?

 – Ez egy nagyon nehéz kérdés. Azért is, mert nem szeretnék senkit sem megbántani. Úgy látom, hogy nem mindenki törekszik arra, hogy valós tartalommal töltse meg színpadi játékát. Hiszen az opera komplex műfaj, tehát fontos a tiszta hang, a megfelelő ritmikai készség, de nem minden. Énekelhetek a maximumon, ha a közönség unja a játékomat, akkor nem vagyok jó operaénekes.

 Édesanyja a „külső füle”?

 – Énektanárom és természetesen édesanyám is. Egyetemi éveim alatt pedig baráti körömben, kis műhelymunka keretén belül, adtunk egymásnak tanácsot.

 Énekelt már édesanyjával egy színpadon?

 – Többször is. A Margitszigeten, az István királyban ő Gizellát alakította, én pedig Csanád vezért. Az Operaház Székely Bertalan Termében pedig egy Wagner-esten léptünk föl, Virág Emese zongoraművész, a Zeneakadémia egyetemi docense kíséretében. Ő is nagy segítségem, több darabot és dalt tanulok vele.

 A dalokat is kedveli?

 – Természetesen, de számomra egy dalt megtanulni, igen nagy kihívást jelent. Október 29-én a Zeneakadémia Solti termében „A Széchényi–Liszt barátság dalokban” produkcióban léptem fel. A koncerten Liszt dalain kívül gróf Széchényi Imre, a legnagyobb magyar unokaöccsének dalai jelentették az igazi kuriózumot. Amikor készültem a koncertre, bizony 4-5 dalt igencsak nehéz volt énektechnikailag elsajátítani.

 Ilyenkor lámpalázzal is küszködik?

 – Már nem, de az első két színpadi szerepemnél eléggé erősen izgultam. De csak addig, míg fel nem értem a színpadra.  

2012-ben a Simándy József Énekverseny II. kategóriájának megosztott 3. helyén végzett. Örült ennek, vagy csalódott?

 – Még szép, hogy örültem. Nem is gondoltam, hogy bejutok a döntőbe, vagy helyezést érek el. A legjobban a Gregor József-különdíjnak örültem, amit a Szegedi Operabarátok Egyesületétől kaptam.

 Öt ember is közönség

 Talán azért, mert buffo áriákat is előadott?

 – A versenyen a Figaro házasságából Don Bartolo áriáját énekeltem a buffo szerepkörből, de több olyan áriát is, ami Gregor József repertoárján szerepelt – így Fiescót a Simone Boccanegrából.

 Mit tapasztal, mennyire erős az irigység, a furkálódás az operaénekesek között?

 – A fiatal, pályakezdő magyar basszisták között az irigység nem jellemző. Igaz, nem is vagyunk sokan. Kiss András operaénekes nagyon jó barátom; kölcsönösen adunk át egymásnak koncertmeghívásokat.  

Említette, hogy szívesen énekelne külföldön. Hol?

 – Először azt szeretném, ha valamelyik hazai kőszínház aktív szereplője lehetnék. Nem vagyok karrierista, nem is álmodom arról, hogy a Metropolitanben lépjek fel. Boldog élettel szeretnék megöregedni, nem pedig a siker hajhászásával. Évi 7-8 szerep nekem elég is lenne…

 Vannak álomszerepei?

 – Igen, és azok szinte mind drámaiak. Így a Fülöp király, Attila, Mefistofele. Külföldi példaképem Samuel Ramey, aki 20 évvel ezelőtt az élvonalba tartozott. Nála jobb Mefistofelét nem láttam. Természetesen a hazai operaelőadásokat is látogatom, legutóbb a Székely fonót néztem meg, amiben édesanyám énekelte a Szomszédasszonyt.

 Kőszínházakban, vagy kisebb művelődési házakban szeret jobban fellépni?

 – Számomra a közönség a fontos. A kőszínháznak megvan a maga miliője, de emellett nagyon szeretem a kis koncerteket is, mert öt ember is közönség. Iskola udvarán is felléptem – ezzel is népszerűsítem a klasszikus zenét.

 

Medveczky Attila