2016.11.18.
Magyarország mint tényező
Lapunk megjelenésének
hetében Orbán Viktor miniszterelnök London vendége, méghozzá
az új angol miniszterelnök asszony, Theresa May meghívására,
aki tárgyalni hívta őt a szigetországba. Theresa May még csak
kevés ideje van hivatalában, így a magyar miniszterelnök a
legelső vendégeinek egyike. Emiatt ennek a meghívásnak komoly
jelentősége van, egyben pedig hazánk jelentős felértékelődését,
szerepének átértékelődését is mutatja. A változás, amely
igazán örömmel tölthet el bennünket, nem véletlen és nem
csupán az európai politika átrendeződésének velejárója,
hanem hazánk önálló véleményének, egyedi és sikeres útjának
elismerése is.
2010-ben, nyolc évnyi
balliberális kormányzás következményeként gazdasági értelemben
is mélyponton voltunk IMF-csapdában vergődve, emellett
szemernyi szavunk sem volt az európai folyamatokban. Egyetlen reményünk
abban volt, ha bőszen bólogatunk Brüsszel és a hozzá kapcsolódó
bürokraták minden megnyilvánulására, és szolgaian végrehajtjuk
utasításaikat, mert akkor talán legközelebb is kapunk
IMF-hitelt…
A helyzet az Orbán-kormány
színre lépésével alapjaiban megváltozott. Előbb a sokat támadott
unortodox gazdaságpolitika, majd a komoly hörgést kiváltó
illiberális állam felépítésének bejelentése következett.
Mindkettőről elmondtak minden rosszat az állítólagos demokraták,
meg az ő felkent szakértőik, és természetesen minden véleményalkotás
azzal a lesújtó jóslattal zárult, hogy ez nem lehet életképes
és rövid idő alatt be fog igazolódni az Orbán Viktor által
elképzelt állam működésképtelensége.
Az eredmény
finoman szólva sem igazolta a baljós előrejelzéseket. Hazánk
előbb stabilizálta romokban heverő gazdaságát, majd elkezdődött
az építkezés. A növekvő bevételből az utolsó fillérig
visszafizettük a teljes IMF-tartozást, és az állam átvállalta
az önkormányzatok teljes adósságállományát. Ezzel egy időben
a stratégiai fontosságú közműszolgáltatókban is többségi
részesedést szerzett, amely egyedülálló rezsicsökkentést
tett lehetővé. Növelte a hadiipari költségvetést, és
megkezdődött a kiemelt ágazatokban – oktatás, egészségügy,
rendvédelmi szervek, közigazgatás – dolgozók rendkívül
alacsony átlagbérének több lépcsős emelése is. A családpolitika
és annak részeként a gyermekvállalási kedv növelése érdekében
tett erőteljes intézkedéscsomag pedig több évtizedes lemaradást
pótolt, miközben európai szinten egyedülállónak nevezhető.
Bár a Nyugat véleményalkotó
„demokratái” szerint Orbán az illiberális állam kiépítésével
diktatúrát épít, amelyben elnyomják az ellenzéket, 2014-ben
minden korábbinál több jelölt és párt indulhatott a szavazáson,
eltörölték ugyanis a korábbi ajánlószelvény-rendszert, és
egy szavazópolgár teljesen legálisan több jelölt és párt
indulását is támogathatta. A soha nem látott pluralizmus közepette
lezajlott választáson azonban mégis újból kétharmados,
alkotmányozó többséget szerzett a polgári kormányzat, ami
egyértelmű jelzés volt mindenkinek: a magyaroknak tetszik az
orbáni irány, tetszik mindaz, amit 2010 és 2014 között a kormányzó
párttól látott. A gazdasági eredmények mellé tehát ismét
megérkezett a politikai felhatalmazás is. Ráadásul immár nem
lehetett azzal magyarázni Orbánék kétharmadát, hogy az a korábbi
balliberális kormány elleni protest eredmény, hiszen négy év
kormányzás után született meg az újabb győzelem, méghozzá
olyan elsöprő mértékkel, amit nem lehetett többé figyelmen kívül
hagyni.
Ennél fogva
2014-től érezhetően megnőtt Orbán Viktor súlya Európában,
egyre többen pedzegették, hogy így vagy úgy, de működik,
amit csinál, és bár „a fékek és egyensúlyok rendszere”
állítólagosan megingott, ám az eredmények visszaigazolják a
kormány döntéseit. Paradox módon, de a megkülönböztetett
figyelem részeként kell értelmezni a 2014 őszi, 2015 tavaszi
eseményeket is, amelyek során a Nyugat – élén az Egyesült
Államokkal – minden korábbinál egyértelműbben próbált
beavatkozni a magyar belpolitikába, és civileknek titulált
helyi erők bevetésével a kormány megbuktatását szerette
volna előidézni.
Miután ez nem
sikerült, előbb-utóbb valószínűleg lenyugodtak volna a kedélyek,
és kénytelen-kelletlen megbarátkoztak volna Orbán regnálásával
Nyugaton is. Ám ekkor közbejött a migránsválság néven
emlegetett eseménysor, amelyről mára egyre többen mondják ki,
hogy nem spontán folyamat, hanem bizonyos, jól körülhatárolható
körök által tudatosan szervezett dolog. Az első pillanattól
fogva látszott, hogy a felmerülő probléma kapcsán Európa –
és különösen az unió elöljáróinak nagy része – vagy nem
érzékeli a migránsválságban rejlő veszélyeket, vagy szándékosan
ad arra rossz válaszokat. Orbán Viktor ebben is „önjáró”
volt, saját válaszokat keresett és talált is a kérdésre.
A folyamat ugyanaz
volt, mint a gazdaságpolitikai lépéseknél. Előbb jött a hőzöngés,
az olykor fenyegetésekkel is tarkított ledorongolás, a különböző
negatív jelzős szerkezetek, ám aztán a korábbi vérmes hőzöngők
előbb halkan, majd egyre hangosabban kezdték kimondani ugyanazt,
amit Orbán hetekkel, hónapokkal korábban már kimondott. Igenis
bizonyságot nyert minden lényeges gondolat, amelyet Orbán
Viktor a bevándorlással kapcsolatos veszélyekről és a szükséges
válaszlépésekről megállapított, illetve Magyarországon be
is vezetett.
Az Európai Unió
válsága is egyértelmű ma már, Orbán nem „kifelé” beszél,
csak az igazat mondja, amikor ilyen irányú véleményét
hangoztatja. Aki korábban kételkedett ennek igazságtartalmában,
legkésőbb a Brexit-népszavazás eredményének ismeretében
annak is el kellett gondolkodnia. Mindezek után természetes
dolog, hogy lassan, de biztosan egyre többen figyelnek fel hazánkra.
A tények a tamáskodók közül is mind többeket győznek meg,
egyre többen vallják nyíltan is, hogy a magyar ötletek jók, a
magyar megoldási javaslatok életképesek.
A dolog eredményét
láthatjuk. Mára Magyarország és miniszterelnökének szerepe
jelentősebb lett, mint az EU-tagság kezdete óta bármikor is
volt. Ennek a jele There sa May Orbán Viktornak szóló meghívása
is. Nem lettünk nagyhatalom, nem lettünk megkerülhetetlen erő.
Nem is lehetünk ilyenek, hiszen sem területi nagyságunk, sem lélekszámunk,
sem gazdasági potenciálunk, sem pedig hadseregünk ereje és ütőképessége
nem predesztinál bennünket vezető szerepre. Ám az nem vitatható
el, hogy az elmúlt bő fél évtized politikája és annak kézzelfogható
eredményei, igazságai miatt tényezők lettünk Európában. Immár
nem mi kullogunk mások után, nem csupán sodródunk az eseményekkel,
nem vagyunk bólogatójános-szerepkörre kárhoztatva, hanem bennünket
követnek, idéznek, a mi módszereinket másolják mások is. Ráadásul
a V4 többi államával karöltve erőnk megsokszorozódik.
Nagyobb eredmény ez, mintsem elsőre bárki is gondolná.
Kovács Attila
|