2016.10.14.
A természetes
éneklés a legszebb
Számomra olyan nincs, hogy egy előadás jobb ne lehessen
Kertesi Ingrid
Liszt Ferenc-díjas magyar opera-énekesnő, érdemes és kiváló
művész, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem tanára,
adjunktusa Budapesten született Marvalics Éva egykori válogatott
és többszörös magyar bajnok vívó és Dr. Kertesi Károly
szakgyógyszerész és szintén első osztályú kardvívó
egyetlen gyermekeként. Fiatal korában sportolt, vívott, úszott
és karatézott. Kislányként hét éven át csellózott. Zenei
tanulmányait 1985-ban fejezte be Sziklai Erika tanítványaként
a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem ének, majd opera tanszakán.
Művészi pályáját közvetlenül ezután a Magyar Állami
Operaház magánénekeseként kezdte meg. 1987-ben fél évig
Geszti Szilviánál tanult Stuttgartban. Operaházi tagsága
mellett és annak folyamatos megtartásával a düsseldorfi és
bonni operaház tagjaként is rendszeresen énekelt főszerepeket
1996 és 1999 között. Berlinben a Komische Operben Harry Kupfer
rendezéseiben szerepelt. Fellépett Európa számos országában
operai és koncertpódiumokon, emellett énekelt többek között
Japánban, az Egyesült Államokban, Kanadában, Izraelben, Thaiföldön
és Kínában. Pályája során sikerrel vett részt több nemzetközi
énekversenyen, ahol többek között az alábbi díjakat nyerte:
a Lipcsei Nemzetközi Bach Énekverseny 2. helyezettje – 1984.;
a güterslohi „Neue Stimmen” Énekverseny győztese – 1987.
1996-ban a Magyar Televízió egy órás portréfilmet készített
róla.
Operai fellépései
mellett gyakran énekel dalokat, oratóriumokat, kortárs és
kamarazenét, különösen kedveli a barokk kor műveit. Az éneklés
mellett sok éve tanít. Korábban Szombathelyen, a
Nyugat-magyarországi Egyetemen, majd a Pécsi Tudományegyetem Művészeti
Tanszékének adjunktusaként, jelenleg pedig a Liszt Ferenc
Zeneakadémián. Pályafutása során több mint ötven lemez, CD
jelent meg közreműködésével. Énekével számos alkalommal járult
hozzá templomokban az imádkozás szentséges nyugalmához. Díjak:
Magyar Rádió Nívódíj (opera-, oratórium- és dalfelvételeiért)
– 1989, 1990 és 1992; Bartók Béla–Pásztory Ditta-díj –
1992; Juventus-díj (a Magyar Állami Operaház legjobb fiatal énekese)
– 1992; Liszt Ferenc-díj – 1995; Artisjus-díj – 1999,
2000, 2003, 2004, 2011; A Magyar Köztársaság Érdemes Művésze
– 2001; Magyarország Kiváló Művésze – 2015; Keresztény
Kulturális Akadémia Cornelius-díja – 2015; Halhatatlanok Társulata
Örökös tag – 2015. De a legnagyobb elismerést számára a közönség
szeretete jelentette.
Főbb szerepei:
Gara Mária (Erkel: Hunyadi László), Melinda (Erkel: Bánk bán),
Olympia (Offenbach: Hoffmann meséi), Lucia (Donizetti:
Lammermoori Lucia), Adina (Donizetti: Szerelemi bájital), Norina
(Donizetti: Don Pasquale), Corilla (Donizetti: Viva la mamma),
Gilda (Verdi: Rigoletto), Annuska (Verdi: Falstaff), Oscar (Verdi:
Álarcosbál), Júlia (Gounod: Rómeó és Júlia), Romilda (Händel:
Xerxész), Adél (J. Strauss: Denevér), Amina (Bellini: Alvajárók),
Silberklang és Madame Herz (Mozart: Színigazgató), Blonde
(Mozart: Szöktetés a szerájból), Zerlina (Mozart: Don
Giovanni), Despinetta (Mozart: Cosi fan tutte), Sophie (Richard
Strauss: Rózsalovag), Zerbinetta (Richard Strauss: Ariadne auf
Naxos), Léna (Vajda János: Leonce és Léna), Annuska (Weber: Bűvös
vadász), Dzsufi (Ránki: Pomádé király új ruhája).
Allűrök nélkül
Először Olympia szerepében láttam, majd jöttek a
Verdik, de ami számomra a legnagyobb élményt jelentette, az a
Lammer moori Lucia. A tanítás mellett még mindig énekel.
Hogyan sikerült megőrizni hangját? Hiszen ezt nem sok lírai
koloratúrszoprán mondhatja el magáról.
– Jogos a kérdés. Példaképeim, mint László Margit,
Kalmár Magda, Lehoczky Éva 50 év felett is énekeltek főszerepeket.
Valószínűleg egyrészt genetikai adatottság, hogy még mindig
meg tudtam őrizni hangomat, másrészt mindig is közel állt
hozzám a dal és az oratórium. Úgy érzem, s ezt tanítom is a
növendékeimnek, hogy a természetes éneklésre törekedjenek.
Tehát mindenki csak annyi hangot adjon ki magából, és az a
legszebb – most nem akarom technikai módszerekkel untatni az
olvasókat –, ami természetesen jön, akár a beszéd. Hiszen
szinte szállóigévé vált az énekesi pályán: „az éneklés
felnagyított beszéd.” Tehát nincs más helyen egy szöveges rész
az éneklésben, mint ha beszélnénk. Erre mestereim vezettek rá,
akik közölték, ne akarjak a született adottságaimnál többet
kiadni magamból. Például lírai koloratúrszopránként ne a
Tosca legyen a szerepálmom. Nyolc és fél évig csellóztam,
sajnos nem zongoráztam, mert akkor jól tudnám a növendékeimet
kísérni, ennek ellenére ez a vonós hangszer hasznomra válik,
ezáltal tudom vezetni a dallamot, és nagyon figyelek arra, hogy
a hang ne lebegjen, ne vibráljon túl. Azzal szinte ki lehet üldözni
a világból. Sajnos már az Operaházban, a 30 év körüli
fiataloknál is észrevettem – persze vannak kivételek –,
hogy gyönyörű színű matériával rendelkeznek, jó művészek,
színpadon is megállják a helyüket, de mégis káros „operaénekesi
allűrt” fedeztem fel náluk. Túl drámaian akarnak énekelni,
és akkor rögtön lebeg a hang. Ez a dallam halála. Ahogy bármilyen
hangszeres muzsikus másként játszik egy Bachot, Vivaldit, mint
Verdit, így kéne az énekeseknek is a különféle stílusokban
másképpen vibrálni – máshogyan kell kötni a dallamot a különböző
zeneszerzőknél. Sokszor mindent ugyanazzal a vibratóval énekelnek,
s így idővel elfárad a hangszalag – ezek kicsiny izmocskák,
amiket ugyanúgy be kell járatni, edzésben tartani, mint a sport
világában. Így alakul ki az a természetes érzés, hogy a küszködést
kiiktatva az éneklés közben nem fáradunk el.
Ez az oka, hogy még mindig aktív énekes?
– Bizonyára, mert Sziklay Erikánál, akinél diplomáztam,
és később Geszti Szilviánál is elég sokat tanultam. Szilvia
70 éves is elmúlt, amikor olyan íveket tudott énekelni,
mindenféle allűr nélkül, hogy azt gyönyörűség volt
hallgatni. Ezt követem – de nem mindig sikerül, mert számomra
olyan nincs, hogy jobb ne lehessen. Még most is szeretnék fejlődni,
amennyiben lehet, és a koncertek és előadások után mindig
azon töprengek, mennyire voltam jó.
Visszahallgatja magát?
– Amikor csak tehetem, és olyankor megállapítom, hogy
nem voltam rossz, sőt eléggé jó, de nincs olyan előadás, ami
ne lehetne jobb. A fejlődés alapja: arra kell törekedni, hogy
az énekes még szebben és még jobban énekeljen. Éppen a fejlődés
miatt még nem kell küszködnöm. Abban a pillanatban, mikor azt
érzem, lebeg a hangom, és nem esik jól az éneklés, marad a
tanítás.
A zeniten szeretné befejezni énekesi pályáját,
nehogy egy bukással emlékezzenek önre?
– Eltalálta. Biztos nehéz abbahagyni az éneklést, az
olyan lehet, mint leszokni drogról. Sosem drogoztam, de az éneklés
szenvedély. Tavaly volt a 30 éves jubileumom a Szerelmi bájitalban,
és szerepem szerint fiatal nőt játszom, és nagyon jól esett a
siker. Bár mindig megfogadom, hogy holnaptól újra sportolok, de
ez nem igazán sikerül. Korábban rendszeresen sportoltam, még
talán ez látszik a színpadon…
Ifjan több sportágban is jeleskedett. Vívott, úszott,
karatézott. Ez hozzásegítette a fizikai állóképességhez?
– Egyértelműen, de nem csak a fizikai állóképességhez,
hanem a színpadi mozgáshoz is. Kérdéséhez hozzá kell fűznöm:
amikor a berlini Komische Operben énekeltem a Harry Kupfer által
rendezett darabokban, akkor ez olyan volt számomra, mint egy második
opera szak. Ott sokszor térden állva vagy fekve kellett énekelni,
de mivel volt mögötte egy jó rendezői koncepció, mindezeket
az utasításokat könnyű volt végrehajtanom. Ehhez hozzásegíttet
sportos múltam. Most is kéne sportolnom, de az éneklés és a
tanítás után hirtelen eljön az este, és akkor azt mondom:
„na, majd holnap”.
Nem bánja, hogy nem lett vívó vagy karatebajnok?
– Azt nem, de a sportnak a családban megvolt a hagyománya.
Szüleim élsportolók voltak, ezért én is komolyan vettem a
sportolást. Miután napi szinten kezdtem el énekelni, akkor már
csak ennek éltem.
A karatézó énekesnő
Ha megtámadnák az utcán, meg tudná védeni magát?
– A nők inkább a gyorsaság és a meglepetés fegyverével
védekezhetnek.
Konkrétan meg is támadták már?
– Kétszer is. Egyszer kloroformmal támadtak meg, egy előadás
után. És még egy eset volt, akkor addig futottam, míg világosabb
részhez nem értem. Ha nem tudtam volna egy kombinált védő rúgás-ütést
csinálni, akkor ki tudja, mi történik velem.
Említette, bánja, hogy nem tanult zongorázni. Miért
éppen a csellót választotta első hangszerének?
– Csellózni még a sportolás előtt kezdtem, majd egy időben
a kettőt párhuzamosan végeztem. Szüleim rendszeresen elvittek
hangversenyekre, operaelőadásokra; ezt fontosnak tartották.
Volt otthon zongoránk,
és most már tudom, hogy a zongoratanulás sokkal nagyobb
hasznomra lett volna az összhangzattanban és a zeneakadémiai énekórákon
kívüli tárgyakban. De én akkor mégis a csellót választottam.
A cselló után rögtön jött az éneklés?
– Négy-öt éves koromtól állandóan énekeltem. Az
vonzott. Anyukám őrzi gyermekkori rajzaimat; mindig királylányokat
rajzoltam, akiknek nyitva volt a szájuk, mert énekeltek. Általános
iskolában több rendezvényen énekeltem, de akkor még nem
gondoltam arra, hogyan is fejleszthető a hangom.
Felvételizett a konzervatóriumba?
– Nem, mert gimnáziumba jártam. S mikor a Zeneművészetin
az osztálytársaimnak már első évben jól ment az összhangzattan,
akkor nekem erre nagyon sokat kellett koncentrálnom. Egy éves
volt a kislányom, mikor elkezdtem a Zeneakadémiát – elsőre
felvettek –, és nagyon nehéz volt az elméleti tárgyakat gimnáziumi
végezettséggel elsajátítanom. Akkor bántam meg először,
hogy nem tanultam meg zongorázni.
Milyen segítséggel tudta bepótolni lemaradását?
– Nagymamáméknál laktunk, és csak így tudtam
megfelelni a kihívásoknak. Egész nap tanultam, majd
foglalkoztam a gyermekemmel, és éjszaka próbáltam hárfapedálos
pianínóval.
Ez a családi segítség. És a szakmai?
– Elméleti részben nem voltam olyan szinten, mint akik a
konzervatóriumban végeztek. Maria Teresa Uribénél tanultam énekelni
– én voltam az első tanítványa 16 évesen. 19 éves voltam,
mikor megszületett kislányom és 20 évesen kezdtem el a
Zeneakadémiát.
Ismertem olyan szoprán énekeseket, akik szülés után
rögtön Desdemonát énekeltek. S utána lekerültek a pályáról.
– Tanáraim tisztában voltak azzal, hogy kisgyermekem
van, és még akkor nem is voltam a pályán. A titok nyitja: míg
a gyermekünket anyatejjel tápláljuk, nem szabad énekelni. S utána
fokozatosan kell kezdeni.
Nem állt meg az ének tanszaknál, hanem folytatta a kétéves
opera szakot. Vonzotta a színpad?
– Olyan énekesnő szerettem volna lenni, aki a színpadon
énekel, de dalokat és oratóriumokat is megszólaltat. Számomra
rendkívül fontos volt, hogy barokk műveket, és dalokat is énekeljek.
Ennek egyik oka, hogy már gimnazistaként is vonzódtam a
kamarazenéhez. Nem véletlen, hogy vannak olyan lemezeim, melyen
hárfa, trombita és ének is megszólal. Az opera szakon Sziklay
Erika volt az egyik mesterem, Medveczky Ádám pedig komplett
szerepeket tanított be nekem.
Akkor még az Erkel Színházban voltak a vizsgaelőadások.
Élt önben valami kis félsz, mielőtt színpadra lépett?
– Hogyne! Egy nagyobb előadás, nehezebb szerep előtt még
mindig azon gondolkodom, miért is jó ez nekem, mert előtte úgy
érzem, mintha lázas lennék. Ahogy szétmegy a függöny, átlényegülök,
és akkor már nem izgulok. Szükséges egy kis drukk, egészséges
adrenalin – nálam ez néha több.
Még diplomája előtt nemzetközi énekversenyen vett részt,
s második helyezésben részesítették. Ez megerősítést
jelentett?
– Ez a „Neue Stimmen” Énekverseny volt, amin azok
indultak, akik már elértek egy versenydíjat. A Lipcsei Nemzetközi
Bach Énekversenyen indulhattam el. Ennek a helyezésnek köszönhetem
a Komische Oper meghívását. A versenydíjak abban erősítettek
meg, hogy jó úton járok, de még fejlődnöm kell.
Első szerepe Oscar volt Verdi Álarcosbáljából, ami
egy nadrágszerep. Bevallom, számomra Kertesi Ingrid a mai napig
az Oscar.
– Ez kedves. Tudja, egy szerencsétlenségben szerencsém
volt. Autóbalesetet szenvedtem éppen a diplomám után, mikor
felvett az Operaház. Több nagyobb szerepet kaptam volna, de a
baleset után „csak” az Oscart és a Carmenből Frasquitát
kaptam meg. Elkeseredtem. Nem tudtam, hogy ez csak jót tesz
nekem. Bár Oscar nem könnyű szerep, de mégsem annyira nehéz,
mint a Lucia, vagy a Melinda. Így nem terheltem meg a hangom. Közben
rendszeresen jártam énekórákra, hiszen a Zeneakadémiával nem
ér véget az énektanulás, és kell egy külső kontroll. Geszti
Szilvia és Adorján Ilona jelentette ezt számomra.
Három évig a düsseldorfi és bonni operaház tagjaként
is rendszeresen énekelt főszerepeket. Meghallgatáson vett részt?
– Itthon tartották a meghallgatást a düsseldorfiak.
Karl Richter mint új intendáns új tagságot keresett; előénekeltem,
meghívtak. Úgy történt, hogy szinte állandóan ott kellett
tartózkodnom, és onnan jártam haza. Megtarthattam operaházi
tagságomat, így részt vettem a Falstaff, a Rózsalovag premierjén.
Kint pedig a Lammermoori Lucia címszerepét, Gildát a Rigo lettóból,
Zerbinettát Richard Strauss operájából, és a Szerelmi bájital
Adináját. Tehát nagyon szép szerepeim voltak, de hiányzott az
oratórium – Németországban koncerténekesként ismeretlen
voltam. Miután hazajöttem, ezeket bepótoltam, először a
Magyar Rádió Zenekaránál.
Csak volt valami hozadéka a nyugati főszerepeknek?
– A premiereket hallották más színházak igazgatói, és
később vendégként meghívtak Bonnba, Genfbe és nagyon sok
országba.
Már bánom, hogy a zürichi felkérést visszautasítottam
Nem is gondolt arra, hogy hosszabb ideig csak Nyugaton énekel?
– Akkor nem, de most már bánom, hogy egy felkérést
visszautasítottam. A zürichi operától felkerestek, hogy legyek
tagjuk úgy, hogy közben megtarthatom hazai operaházi tagságomat.
Azt válaszoltam, csak vendégként vállalom. Viszont ott is tagság
volt, s nem szerepre szerződtették az énekeseket. Volt még néhány
olyan eset, hogy annyira ragaszkodtam a budapesti Operaházhoz,
hogy mindig csak vendégnek akartam elszerződni.
Sokszor említette az oratóriumokat, a dalokat. Más
technika, módszer kell hozzá, mint egy operához?
– Az oratóriuménekléshez főleg másfajta lelki hozzáállás
szükséges. Amikor templomban éneklünk, akkor a stílust másként
érzem, mint mikor a színpadon éneklek. A stílus más, de a
technika nem. Az operai szerepeket is a számomra optimális
technikával közelítem meg.
Mi jellemezte a légkört, mikor az Operaház tagsággal
rendelkezett?
– Németországban sokkal szigorúbb és merevebb volt a
tagok közti viszony; Ausztriában és Franciaországban kevésbé.
Németországban nagyon jó előadások voltak, de a rendezés –
kivéve Düsseldorfban – nem mindig állt olyan közel hozzám,
mint akkor idehaza. Itthon sokkal barátibb volt a légkör.
Voltak irigyei?
– Nem tudom, és nem is foglalkoztat ez a kérdés. Ha
valaki ugyanazt az szerepkört énekli, mint én, de érzem, hogy
hitelesen, tehetségesen, akkor képtelen vagyok az illetőre féltékeny
lenni. Persze, aki más kapcsolatokból lesz híres, az bosszantó.
Jó kapcsolatot ápolok az utánam következő generációval és
tisztelem elődeimet. Növendékeimnek is azt tanácsolom, hogy az
interneten nézzék meg a nagy elődök előadásait, mert sajnos
sokan még a nevüket sem ismerik.
Augusztus közepén, Kecskeméten, szabadtéren,
koncertszerűen énekelte el Melinda szerepét a Bánkból. Sokan
tartanak ettől a szereptől, mert egyszerre drámai és lírai
koloratúr. Hogyan sikerült ennek a kihívásnak megfelelnie?
– Mikor először kaptam lemezfelkérést az úgynevezett
ős-Bánkra, nem is gondoltam Melinda szerepére, mert addig nálam
sötétebb színű hangok énekelték. Az eredeti változatban
Melindának jóval magasabb hangokat kell énekelnie. Utána, a következő
premierre, ami már az átdolgozott Bánk volt – lehet, hogy a
lemez hatására –, engem kértek föl erre a szerepre. Melinda
fantasztikus, de szerintem két szopránra íródott. Az első
felvonás egy drámaibb szoprán színű hangra, a második és
harmadik felvonás pedig az én hangfajomra. Úgy oldom meg ezt a
kihívást, hogy az első felvonásban játékban próbálok meg
drámaibb lenni.
Két unoka, növendékek és a humor
A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem tanárként milyen
tanítási módszertant követ?
– Úgy vélem, első évben olasz dalocskákat, áriákat
kell énekelni, mert az elősegíti a megfelelő hangképzést.
Sokat számít számomra a humor, és ezt nem rejtem véka alá
tanítás közben sem. Tehát nem tartok nagyon rideg légkörű
órákat, de ez nem jelenti azt, hogy ne lennék durcás, ha
valaki felkészületlenül jön hozzám. Nagyon szeretek tanítani,
mert közben hangilag állandóan edzésben tarthatom magam. Állandóan
éneklek diákjaimmal, s bemutatom nekik a szabad technikát.
Nagyon tehetséges növendékeim is vannak, egy hete Sárközi Xénia
nyerte meg a Házy Erzsébet-versenyt. A többiekre is büszke
vagyok.
Szinte hihetetlen, hogy két unoka büszke nagymamája.
Azt mondják, a jó színész, operaénekes lelke mélyén
megmarad gyereknek. Csak úgy tud játszani. Sokat játszik unokáival?
– Én is megmaradtam gyereknek… Sajnos nincs időm
annyit játszani unokáimmal, amennyit szeretnék. Ezt a játékosságot
anyukámtól örököltem. Vele és lányommal is nagyon sokat
nevetünk. A játékosság mentalitás, típus kérdése, és kortól
független.
Honlapján Váci Mihály sora olvasható: „Nem elég a
jóra vágyni, a jót akarni kell. És nem elég akarni, de tenni,
tenni kell.” Eddigi pályafutása alatt sikerült elérnie, hogy
minél több jót adjon át a közönségnek és növendékeinek?
– Ha hiú lennék, azt mondanám, ez egyértelmű. De
ebben nem lehetek biztos. Ha majd növendékeimet hallom a nagy külföldi
operaházak színpadán vagy a budapesti Operaházban – ami egy
fantasztikus, minőségi dalszínház –, akkor kijelenthetem,
sikerült a jót átadnom. Nagyon sok jótékonysági koncerten lépek
föl. Ezzel tudok jót tenni és azzal, hogy úgy tanítok, ahogy
szívem diktálja.
Medveczky Attila
|