vissza a főoldalra

 

 

 2016.10.21. 

A legfontosabb feladat a külső határok megfelelő védelme

Nem fogadjuk vissza azokat a migránsokat, akik nem Magyarországon léptek be az EU területére

Takács Szabolcs konzultált Samuli Virtanen finn európai uniós ügyekért felelős államtitkárral. A megbeszélésen a felek áttekintették az Európai Unió jelenlegi helyzetét és kihívásait. A Miniszterelnökség európai uniós ügyekért felelős államtitkára kijelentette, hogy a hazánk ellen kezdeményezett eljárás bár kényelmetlen ügy, de nem mérgesíti el a finn–magyar kapcsolatokat.

 A pozsonyi uniós csúcs előtt egy nappal Dánia, Svédország, Finnország és Norvégia eljárást kezdeményezett Magyarország ellen, mert nem akarunk befogadni tőlük migránsokat. Rákérdezett finn kollégájára, hogy egyáltalán ismeri-e a magyarországi helyzetet?

 – Természetesen felvetődött ez a kérdés, és többek között ezért is kezdeményeztük a magyarországi találkozót. Finnország a skandináv országok csoportjához tartozik, mint ahogy mi a V4-ekhez. Természetesen azt az országcsoportot is jellemzi a csoportdinamika, és a szolidaritás. Főleg Svédország kritikus velünk szemben ebben az ügyben. Finnország – mely kevésbé hangosan fogalmazza meg kritikáit – szintén érintett a migrációs válságban. Abban egyetértettünk a finn államtitkár úrral, hogy az nem ismétlődhet meg, ami tavaly megtörtént; hogy másfél millió illegális bevándorló érkezik meg Európába, átvonulnak a határokon, és ezután a tagállamok közti együttműködésekben okoznak zavarokat. Szintén közös álláspontunk, hogy az illegális bevándorlást meg kell állítani, és ezért a legfontosabb feladat a külső határok megfelelő védelme. A kérdésében említett levél egy meglévő problémából keletkezett; a több százezer migráns helyzete megoldatlan, és a tagállamok egymást hibáztatják. Finn részről – a belügyminiszter, aki a migrációval foglalkozó miniszter is – tehát aláírták azt a levelet, amit a többi északi ország kormányzati tényezői. Arról tájékoztattam államtitkár urat, hogy Magyarország teljes körűen betartja a dublini és a schengeni szabályokat. Ezek a szabályok kimondják: az a tagállam felelős az illegálisan Európába beérkező migráns visszavételében, aki első belépési pontként őt beengedte. Akikről beszélünk, nem Magyarországon lépték át az Európai Unió, illetve a schengeni térség határait. Tehát mi csak azokat fogadjuk vissza, akik bizonyítottan Magyarországon léptek be első belépési pontként. Más kérdés, hogy hazánk volt az első tagállam, amely regisztrálta őket, hiszen mi betartjuk a szabályokat – de ez nem jelenti azt, hogy nálunk léptek be elsőként. Logikus, hogy a migránsok legalább egy uniós tagállamon keresztül átmentek, ahol viszont elmulasztották a regisztrációjukat. Magyarországot nem lehet azért büntetni, mert betartja az uniós jogot, inkább azt kell megvizsgálni, ki az, aki ezt szelektíven alkalmazza. Ez a magyar kormány álláspontja, amiből az következik, ha valaki egy nyugat-balkáni országból származik, és valóban Magyarországon lép be elsőként, azzal foglalkoznunk kell. A finnek esetében viszont nem erről van szó.

 Megértette ezt finn kollégája?

 – Természetesen tudomásul vette az általam elmondottakat. A tárgyalásunk amúgy sem kedvezőtlen légkörben folyt – sőt ellenkezőleg. Egyértelmű, hogy nekik a saját állampolgáraik felé kell elszámolniuk a kérdésekkel. Az ominózus levelet az Európai Bizottságnak írták, s az EB-t kérték fel arra, hogy lépjen fel Magyarországgal szemben.

 Ez az eljárás mennyiben mérgesíti el a finn–magyar kapcsolatokat?

 – Nem hiszem, hogy ez az eljárás – ami azért persze eléggé kényelmetlen ügy – elmérgesítené a két ország kapcsolatát. Számos egyéb területen együttműködünk, s azt se felejtsük el, hogy amikor tavaly szeptember 22-én a Bel- és Igazságügyi Tanács döntött a kötelező elosztási kvótákról, azt Finnország nem szavazta meg, hanem tartózkodott.

 A megbeszélésen a migrációs válság mellett számos további témát tekintettek át. Finnországot mennyire érinti az orosz szankció?

 – Finnországot főleg a szankcióval szembeni orosz ellenlépések érintik. Ugyanúgy nem vesznek át tőlük mezőgazdasági termékeket, mint tőlünk. Mivel szomszédosak Oroszországgal, az EU és az orosz kapcsolatok alakulását kiemelt figyelemmel kísérik. Ezzel együtt Finnország, ahogy Magyarország is tagja annak az uniónak, mely megszavazta az Oroszországgal szembeni szankciókat. Nem törik meg az EU egységét, fontosnak tartják a közös uniós fellépést, ezzel együtt őket is negatívan érintik a szankció következményei.

 Mi a finnek véleménye a brit népszavazás várható hatásairól?

 – A Brexittel kapcsolatban hasonló a finn álláspont a magyaréhoz. Szoros szálak kötik őket Nagy-Britanniához, sok finn állampolgár él a szigetországban, és számos brit Finnországban. Tehát a gazdaságin kívül, komoly társadalmi kapcsolat alakult ki a két állam között. Magyarország számára is jelentősek a brit kereskedelmi kapcsolatok. A kilépést követően ők lesznek a legnagyobb unión kívüli kereskedelmi partnerünk. A magyar kormány arra törekszik, hogy a Brexit, azaz Nagy-Britannia uniós kilépése miatt ne sérüljenek a magyar–brit kapcsolatok. A finnek sem érdekeltek abban, hogy a britek minél hamarább kezdjék meg a kilépési tárgyalásokat, amelyeken Magyarország arra fog törekedni, hogy a Nagy-Britannia és az EU közötti befektetési, kereskedelmi és gazdasági kapcsolatok minél akadálymentesebbek legyenek a jövőben is. A finnek is úgy látják, hogy a britek az Európai Unióból kilépnek, de Európából nem.

 Mennyiben értenek egyet az EU többéves pénzügyi keretének felülvizsgálatával?

 – A finnek a nettó befizetők, mi pedig a kedvezményezettek csoportjába tartozunk, ezért ebben a kérdésben eltérő álláspontot képviselünk. A magyar kormány szerint azokat az uniós támogatásokat, amelyek a kevésbé fejlett országok felzárkózását segítik, így például a kohéziós politikát, nem szabad megszüntetni. Hiszen az a gazdasági, társadalmi és területi kohézió, melyet ez a politika szolgál, éppen azt hivatott elérni, hogy minél inkább egymáshoz közeledjenek a gazdasági-fejlettségi szintek. Ez hosszabb távon megakadályozná a kelet-európai munkaerő nagyobb volumenű beáramlását a fejlettebb országokba – a britek többek között ezért is döntöttek a kilépés mellett. Kérdés, hogy a nettó befizetők milyen álláspontra jutnak, és kialakul-e a konszenzus. Ez nagyban függ attól, hogy a nettó haszonélvező tagállamok mennyiben tudják igazolni, hogy összeurópai érdek a kohéziós támogatások fenntartása. Abban egyetértünk a finnekkel, hogy vannak olyan EU-s kihívások, melyekre forrásokat kell találni – ilyen a migrációs válság kezelése. Azt kértem a finn államtitkártól, hogy bár értjük a szempontjaikat, de válasszák külön a kohéziós politikától a külső határvédelemre fordított összegeket. A kohéziós politikát – főleg a migrációs álláspontok területén – ne olyan eszköznek tekintsék, mellyel jutalmazni és fegyelmezni lehet. A kohéziós politika és a strukturális alapokból finanszírozott pénzek nem könyöradományok, hanem a kevésbé fejlett uniós tagállamok gazdasági versenyképességét szolgálják. Nyitottak vagyunk egy átfogó, teljes körű egyeztetésre az EU 2020 utáni költségvetéséről, de a két kérdést kezeljük külön. Azt kell megvizsgálni, hogy a pénzügyi forrásokat hogyan tudjuk úgy allokálni, hogy egyik politika sikere se kerüljön veszélybe.

 Jövőre ünnepli Finnország függetlenségének századik évfordulóját. Magyarország – akár a hivatalos álláspont szerinti nyelvrokonság miatt is – részt vesz az ünnepi programokon?

 – Természetesen Finnország és Magyarország között erős kapocs a finnugor nyelvrokonság, attól függetlenül, hogy ebben a kérdésben tudományos viták zajlanak. Politikailag kedvezőnek tartjuk, hogy az utóbbi századokban erőteljes szimpátia alakult ki a két nép között – éppen a sokak szerint valós nyelvrokonság miatt. Októberben közösen emlékezünk meg Helsinkiben az 1956-os forradalom és szabadságharc hatvanadik évfordulójáról, és biztos vagyok benne, hogy magyar részről megfelelő szinten veszünk részt azokon a rendezvényeken, melyeken a 100 éves finn államiságot ünneplik.

 

Medveczky Attila