2016.10.21.
Pályázati dömping
Érdemi előrelépésre lehet számítani az elbírálásokban
A 2014–2020 közötti
Vidékfejlesztési Programban mintegy 1300 milliárd forint keret
áll rendelkezésre, ebből több mint 940 milliárd forintnyit már
meghirdetett a Miniszterelnökség. „Október 16. után lehet előleget
kifizetni, amennyiben azt az adott tagállam vállalja. Magyarország
vállalja ennek az ódiumát, és mi akarunk a gazdák számára
előleget kifizetni. Ez az év végiéig megtörténik” – szögezte
le Kis Miklós Zsolt. A Miniszterelnökség agrár-vidékfejlesztésért
felelős államtitkára szerint a MOSZ azért bírálja a vidékfejlesztést,
mert a támogatások jelentős részéhez korlátozottabban férnek
hozzá, mint eddig, hiszen ezeket a pénzeket
elsősorban a kis- és középvállalkozások számára biztosítja
a kormány.
Mielőtt a konkrét pályázatokra rátérnénk; néhány
héttel ezelőtt a Mezőgazdasági Szövetkezők és Termelők
Országos Szövetsége (MOSZ) közleményt jelentetett meg,
melyben azt írják, hogy „bár a források rendelkezésre állnak
és Magyarországnak 2015. augusztus 10-e óta elfogadott Vidékfejlesztési
Programja van, 2016-ban nem lesz kifizetés.” Mi erről a véleménye?
– Abszolúte nem értek egyet ezzel az állítással. Célunk,
hogy megtörténjenek a kifizetések, ezért dolgozunk. Sőt már
voltak kifizetések, bár főleg még az előző időszak determinációjából.
Ezen nem kell meglepődni, hiszen a vidékfejlesztési pénzek két
nagy típusát különböztethetjük meg. Az egyik, ami hektár,
illetve állatlétszám alapon igényelhető. Ez 2014-ben,
2015-ben és idén is folyamatos volt, és a kifizetések ennek
megfelelően működnek. Azt is tudni kell, hogy október 16. előtt
egyetlenegy uniós tagállam sem fizethet ki támogatásokat.
Ezt nem tudják a MOSZ-osok?
– Persze, hogy tudják! Október 16. után lehet előleget
kifizetni, amennyiben azt az adott tagállam vállalja. Magyarország
vállalja ennek az ódiumát, és akarunk a gazdák számára előleget
kifizetni. Ez az év végiéig megtörténik. A másik típusú támogatás
a beruházásokra vonatkozik. Azokhoz ki kell írni, el kell bírálni
a pályázatokat, s miután a számlák is beérkeznek, akkor –
az ellenőrzések után – fizetjük ki az összegeket.
A MOSZ-t elsősorban
az idegesíti, hogy a támogatások jelentős részéhez korlátozottabban
férnek hozzá, mint eddig, mert ezeket a pénzeket nem a nagyüzemeknek,
hanem elsősorban a kis- és középvállalkozások számára
biztosítjuk. Ezt a frusztráltságot megértem, de nem szándékozom
ezen az elven módosítani, ahogy a kormány sem. Most megpróbálnak
pressziót gyakorolni, de azt tudni kell, hogy alig egy éve
fogadták el a Vidékfejlesztési Programot, s az első számú
prioritásunk az volt, hogy lehetőleg minden beruházási jellegű
pályázati felhívást 2016 végéig meghirdessünk. Nem azt a
metódust követtük, mint korábban, hogy kiírunk egy olyan pályázati
rendszert, amiben 100 milliárd forintot a nagy beruházásokra
lehet fordítani, azt gyorsan elköltjük, s a maradék pénzből
hirdetünk meg a többiek számára támogatásokat. Mi azt a
logikát követtük, hogy minden felhívás először jelenjen
meg, és utána lehet az érdemi döntéshozatalban is eredményeket
felmutatni, illetve kifizetéseket eszközölni. Az igaz, hogy azt
az ambiciózus számot, melyet meghatározott magának a
Miniszterelnökség, ami 280 milliárd forintos kifizetést
jelent, valószínűleg nem tudjuk tartani, de ennek elég sok az
oka…
Egyet mondana?
– Nekünk elsősorban a pályázati felhívásokra kell
koncentrálnunk, és időközben ki kellett építeni az intézményrendszert,
főleg az informatika területén. Rugalmas rendszert dolgoztunk
ki. Úgy terveztük, lesznek majd hiánypótlások. De arra nem
gondoltunk, hogy tömeges hiánypótlásokat kell eszközölni,
szinte a pályázatok 95%-ánál. Amíg a hiánypótlás tart, nem
lehet támogatói döntéseket hozni, és megkezdeni a pályázat
értékelését. Egyértelmű, hogy a kifizetések feltétele a döntés.
A döntéseket pedig csak akkor tudjuk meghozni, ha jó, tökéletes,
hibátlan dokumentumú pályázatok érkeznek be. Mivel nem ez történt,
meg kell várnunk, míg az egyes pályázók hiánytalan dokumentációkat
juttatnak el hozzánk, és csak utána kezdődhet meg a tartalmi
értékelés.
Igaz, hogy nyárig számos esetben olyan cégek próbáltak
meg több százmilliós vagy akár milliárdos nagyságrendű támogatást
elnyerni, amelyek árbevétele a nullához közelít?
– Valóban vannak olyan vállalkozások, akik megpróbálnak
ilyen nagy mértékű, hirtelen fejlesztéseket eszközölni, de
az üzleti terv értékelésekor ezeket a pályázatokat górcső
alá vesszük, és semmilyen elrugaszkodott ötletet nem támogatunk.
2016 végéig milyen pályázatokat hirdetnek meg, s
mekkora keretösszeggel?
– Elég hosszú a lista, hiszen több mint 200 milliárd
forintot szeretnénk még idén meghirdetni. A Miniszterelnökség
már megjelentette az új, 40 milliárd forint keretösszegű agrár-környezetgazdálkodási
pályázatot. Októberben megjelenik a kertészeti gépbeszerzést
segítő pályázati felhívásunk, amelyre elsősorban kertészek
jelentkezését várjuk. Erre 18 milliárd forintot biztosítottunk.
A nem mezőgazdasági tevékenységek beindítására és fejlesztésére
irányuló beruházásokra 36 milliárd forintos pályázati felhívásunk
jelenik meg 2016-ban. Az önkormányzatok számára külterületi,
helyi közutak fejlesztésére több mint 18 milliárd forintos
felhívást teszünk közzé. Szintén az önkormányzatoknak a
helyi termékek értékesítését szolgáló piacok és a közétkeztetés
fejlesztésére több mint 12 milliárd forint áll majd rendelkezésre.
A fiatal gazdák induló támogatására 38 milliárd forint
keretet szánunk. A hosszú távon működő termelői csoportok,
szervezetek létrehozását 26 milliárd forint értékű pályázattal
támogatjuk. Tehát eléggé szerteágazó és sokrétű az a felhíváscsomag,
amit meghirdetünk az idei évben, s amiben nyilván a mezőgazdasági
vállalkozások és az önkormányzatok is megtalálják a maguk
lehetőségeit. Tanyavillamosításra például 8 milliárd
forintos kerettel hirdetünk meg pályázatot, csoportos szaktanácsadásra
pedig 14 milliárdot. Ez is mutatja a „széles repertoárt”.
Ugyanolyan túljelentkezésre számít, mint például az
állattartó telepek korszerűsítése esetében?
– Eddigi felhívásaink alapján úgy vélem, hogy várhatóan
minden egyes ősszel meghirdetett pályázati felhívásunkra
legalább két-háromszoros lesz a túligénylés, ami azt
jelenti, hogy jól mértük fel a pályázók igényeit. Tehát
olyan pályázatokat hirdetünk meg, melyekre valós az igény, és
nem pedig a pénz motiválja a vállalkozásokat a fejlesztések
irányába.
Honnan lehet tudni, hogy mely pályázatokra van valós
igény?
– Még a Vidékfejlesztési Program elkészítése során
olyan társadalmi egyeztetéseket folytattunk, melyek segítségével
meghatároztuk azokat a legfontosabb irányelveket és intézkedéseket,
melyek most már pályázat formájában is láthatók. Természetesen
lényeges a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara szerepe, hiszen minden
egyes mezőgazdasági és élelmiszer-ipari termelő tagja ennek a
köztestületnek. Az igényfelmérés a kamarában már korábban
megtörtént, de nyilván az összes releváns szakmai érdekképviselet
– mint ahogy a Vidékfejlesztési Program megalkotásakor, úgy
közvetlenül az egyes pályázati csomagok meghirdetése előtt
is – a munkacsoportok keretén belül elmondhatja az igényeit,
véleményét, és mi ennek megfelelően hirdetjük meg az összes
pályázati felhívást.
Említette már
az előleget. A támogatói döntés esetén mekkora előleget
vehetnek föl a gazdák?
– A beruházási típusú pályázatok esetében minden
egyes támogatás 50%-át, igénylés esetében, előlegként
megfinanszírozzuk. Azt viszont nem árt tudni, hogy a Vidékfejlesztési
Programra más EU-s jogszabályok vonatkoznak, mint a többi
operatív programra. Ezért e beruházások előlegtámogatásaihoz
a pályázónak biztosítékot kell letétbe helyeznie. Ennek a
legoptimálisabb esete a bankgarancia, vagy azzal egyenértékű
olyan fedezet, amelyet az uniós jogszabályok szerint is el tud
fogadni a kifizető ügynökség. Sokat egyeztettünk az
ingatlanfedezetről, de az nem lehetséges, mert nem egyenértékű
a bankgaranciával.
Többen panaszkodnak az értékelések lassúságára.
Rendelkezésre áll már a megfelelő informatikai bázis?
– Az elmúlt hónapokban fejlesztettük az informatikai bázist,
így a pályázatok értékelését felgyorsítjuk. Ennek köszönhetően
a következő fél év során sikerül feldolgoznunk a hátralékokat.
Tehát létrejött az értékelő rendszer, rendelkezésre áll az
informatikai háttér, ezért érdemi előrelépésre lehet számítani
az elbírálásokban. Ehhez az is szükséges, hogy a Mezőgazdasági
és Vidékfejlesztési Hivatal – közreműködő szervként –
a hiánypótlásokat minél hamarabb kezelje, és zárja is le. A
döntések meggyorsításában a pályázónak is nagy szerepe
van; minél kevesebb dokumentumot kell pótolnia, annál nagyobb
az esélye annak, hogy hamarabb elbírálják pályázatát.
Medveczky Attila
|