2016.10.21.
Fejlődik
Esztergom tömegközlekedése
A védett épületek száma megközelíti a százat, de ezeket
szinte mind fel kellene újítani
Az autóbuszállomást
a vasútállomás mellé telepítik, és polgármester asszony
javaslatára eseti bizottság alakult a folyamatban lévő beruházással
kapcsolatban annak érdekében, hogy a beruházó és kivitelező,
valamint a lakosság között folyamatos, mindenre kiterjedő
kommunikáció valósuljon meg. Romanek Etelkát, Esztergom polgármesterét
ezenkívül a megélénkülő idegenforgalomról, a Prímás-sziget
állapotáról, a járműipari cégről és a védett épületek
felújításáról kérdeztük.
Szeptember elején kétszer is jártam Esztergomban, és
örömmel tapasztaltam, hogy újból él a város. Vásárokat
rendeznek a Széchenyi téren és a Kis-Duna partján. Ezáltal
megélénkült az idegenforgalom is?
– Egyik célkitűzésünk
volt, hogy élhetőbb legyen a város, és mivel ezt a célt sokan
támogatták, ezért rengeteg programot szerveztünk. Fontos a város
szépítése. Jelentősen növekedett az idegenforgalom; olyan
országokból is meglátogatták Esztergomot, ahonnan korábban
nem érkeztek turisták – például Dél-Afrikából,
Spanyolországból. Ezt visszaigazolta az
éttermek forgalma és a szállodák kihasználtsága.
A Prímás-szigeten a hajdani Vasas sportpálya
területe viszont eléggé lehangoló látványt nyújt. Oda mit
terveznek?
– Addig, míg az árvízvédelmi gát nyomvonala pontosan
nem alakul ki, a Prímás-sziget tervezését nem tudjuk elindítani.
Egyértelmű, hogy a szigetnek meg kell maradnia a város tüdejének,
így az ahhoz kapcsolódó elgondolásaink a szabadidőhöz, a
sporthoz kötődnek. Heteken belül várható az árvízvédelmi
nyomvonal kijelölése. Egyeztetünk a tervezőkkel, és csak ezután
tudunk a város jövőjéről dönteni. A prioritásokat
kidolgoztuk, de azt tudnunk kell, merre vezetnek ezek a fő
nyomvonalak.
Mosóczi László, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedésért
felelős helyettes államtitkára a nyár végén közölte
lapunkkal: „komoly feladat lenne az esztergomi vasútállomást
a város szívébe áthelyezni, hiszen ahhoz rengeteg ingatlant kéne
lebontani. Ezért célszerű az autóbusz állomást a vasútállomás
mellé telepíteni, s ez az esztergomi projektben meg is valósul.”
Ezért is döntöttek a szeptember 26-ai képviselő-testületi ülésen
egy eseti bizottság létrehozásáról az intermodális csomóponttal
kapcsolatban?
– Nagy örömünkre elindult a beruházás, és azért
tartottam fontosnak ennek az eseti bizottságnak a létrehozását,
hogy a lakosság és a kivitelezők, illetve az önkormányzat között
mindenre kiterjedő kommunikáció valósuljon meg, és a beruházás
során az ott élők igényei és kérései érvényesülhessenek.
A bizottságban a térségben élők választott képviselői
vesznek részt. Hiszen lényeges, hogy mindenről tudjanak a
majdani csomópont környékén élők. Már megtörtént az első
megbeszélés a beruházó, a NIF Zrt. képviselőivel, ahol azt kértük,
hogy minden tervet, hatástanulmányt, engedélyt tegyenek nyilvánosan
elérhetővé, bízom benne, hogy a lakosság, ha megvizsgálja a
terveket, megnyugszik, és ráébred, hogy a város érdekében történő
beruházásról van szó. Esztergomnak végre rendezett lesz a vasút-
és autóbuszállomása, és az önkormányzat megoldja a helyi közlekedés
fejlesztésével a városba való bejutás biztosítását.
Ez azért is lényeges, mert nem igazán igazodik a helyi
busz menetrendje a vonatéhoz.
– Ebben az ügyben a tömegközlekedést szolgáló cég
vezérigazgatójával két héttel ezelőtt egyeztettem. Megígérte,
hogy összehangolják a menetrendeket. A beruházás után pedig
az önkormányzat még további járatsűrítésekkel biztosítja,
hogy minél gyorsabban jussanak be az utasok a városba.
Kompromisszumra törekszünk, ezért lényeges a lakosság
meghallgatása, így az sem kizárt, hogy azok a buszok, melyek
eddig a város központjában tették le utasaikat, továbbra is
bejönnek a városba, ott is lesz megállójuk, és csak utána
mennek ki az intermodális csomóponthoz. Természetesen előtte
meg kell vizsgálni az utak terhelhetőségét is. A bizottság
pedig a lakosság kérését képviseli, tolmácsolja azt a
kivitelező felé, mert egy olyan beruházást szeretnénk, amely
mindenkinek a javát szolgálja majd.
A képviselő-testület döntött a Tatabánya–Esztergom
Kiemelt Járműipari Térség Nonprofit Kft. megalapításáról.
Nem elég a Suzuki-gyár? Vagy nincs elég szakképzett munkaerő?
– Egészen másról szól ez a döntés, melynek előzménye
az a 2014 áprilisában született kormányhatározat, amelyben a
kormány Tatabánya és Esztergom térségét kiemelt járműipari
központtá nyilvánította. Így, ha élünk ezzel a lehetőséggel,
akkor a térséget különböző források által a kormány
kiemelten támogatja. A megvalósulás érdekében kellett létrehoznunk
ezt a szervezetet, ami megpályázza, kezeli a kiemelt támogatásokat,
s a térség gazdasági életét fellendíteni. A nonprofit
kft.-nek a megyei önkormányzat, Tatabánya és Esztergom városának
önkormányzata, a Komárom-Esztergom Megyei Kereskedelmi és
Iparkamara, az Edutus Főiskola, lesznek a tagjai, melyek
kidolgozzák a térség gazdasági programjait, menedzselik a
fejlesztési projekteket, támogatják az autóipari cégek beruházásait,
segítik a beszállítói cégek foglalkoztatottságának növelését.
Esztergom – 2008 óta először – csatlakozik a 2017.
évi Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíjpályázathoz.
Kiknek folyósítható a program keretében ösztöndíj?
– Az ösztöndíjrendszer célja az esélyteremtés érdekében
a hátrányos helyzetű, szociálisan rászoruló fiatalok felsőfokú
tanulmányainak támogatása. A program keretében olyan szociálisan
hátrányos helyzetű felsőoktatásban résztvevő hallgatóknak
folyósítható az ösztöndíj, akik a települési önkormányzat
illetékességi területén lakóhellyel rendelkeznek, felsőoktatási
intézményben teljes idejű, nappali tagozatos képzésben
vesznek részt vagy ide jelentkeznek, és ahol az egy főre jutó
havi nettó jövedelem nem haladja meg a 100 ezer forintot. A diákok
havonta 5000 forintnyi támogatást kapnak a várostól, melyet
kiegészít a megyei önkormányzat és az Emberi Erőforrások
Minisztériuma is azonos összegben. Ezzel a három forrással
biztosított számukra az esélyteremtés és felsőfokú tanulmányaik
támogatása.
Mit kívánnak tenni a sok műemlék, és műemlék
jellegű épület felújítása érdekében? Hiszen az önkormányzat
épülete maga is felújításra szorul.
– A városban a védett épületek száma megközelíti a
százat, de ezeket szinte mind fel kellene újítani. A
legfontosabb, hogy ezeknek az épületeknek meglegyen a funkciójuk.
Már folyamatban vannak a tárgyalások, de míg azok nem zárulnak
le, addig nem beszélhetünk róluk. Mindenképpen olyan funkciókat
keresünk ezen épületek számára, melyek hozzájárulnak a kultúra
közvetítéséhez, az idegenforgalom növekedéséhez, az oktatáshoz,
a képzéshez, a tudományos kutatáshoz – éppen azért, hogy a
látogatottságuk a nagyközönség számára is biztosított
legyen. Szeretnénk, ha a felsőoktatás bővülne Esztergomban,
így ennek teret adnánk, és számos olyan művészi anyagot őriznek
raktárakban, melyeket ki kellene állítani. Az iskolák és a kiállítóterek
mellett közösségi tereket – könyvtárakat, előadótermeket
– is létesítenénk, ahol szabadidejüket hasznosan tölthetik
el Esztergom lakói. Ezért fontos a védett épületek
tartalommal való megtöltése.
Medveczky Attila
|