vissza a főoldalra

 

 

 2016.10.21. 

Fejlődik Esztergom tömegközlekedése

A védett épületek száma megközelíti a százat, de ezeket szinte mind fel kellene újítani

Az autóbuszállomást a vasútállomás mellé telepítik, és polgármester asszony javaslatára eseti bizottság alakult a folyamatban lévő beruházással kapcsolatban annak érdekében, hogy a beruházó és kivitelező, valamint a lakosság között folyamatos, mindenre kiterjedő kommunikáció valósuljon meg. Romanek Etelkát, Esztergom polgármesterét ezenkívül a megélénkülő idegenforgalomról, a Prímás-sziget állapotáról, a járműipari cégről és a védett épületek felújításáról kérdeztük.

 Szeptember elején kétszer is jártam Esztergomban, és örömmel tapasztaltam, hogy újból él a város. Vásárokat rendeznek a Széchenyi téren és a Kis-Duna partján. Ezáltal megélénkült az idegenforgalom is? 

– Egyik célkitűzésünk volt, hogy élhetőbb legyen a város, és mivel ezt a célt sokan támogatták, ezért rengeteg programot szerveztünk. Fontos a város szépítése. Jelentősen növekedett az idegenforgalom; olyan országokból is meglátogatták Esztergomot, ahonnan korábban nem érkeztek turisták – például Dél-Afrikából, Spanyolországból. Ezt visszaigazolta az éttermek forgalma és a szállodák kihasználtsága.

 A Prímás-szigeten a hajdani Vasas sportpálya területe viszont eléggé lehangoló látványt nyújt. Oda mit terveznek?

 – Addig, míg az árvízvédelmi gát nyomvonala pontosan nem alakul ki, a Prímás-sziget tervezését nem tudjuk elindítani. Egyértelmű, hogy a szigetnek meg kell maradnia a város tüdejének, így az ahhoz kapcsolódó elgondolásaink a szabadidőhöz, a sporthoz kötődnek. Heteken belül várható az árvízvédelmi nyomvonal kijelölése. Egyeztetünk a tervezőkkel, és csak ezután tudunk a város jövőjéről dönteni. A prioritásokat kidolgoztuk, de azt tudnunk kell, merre vezetnek ezek a fő nyomvonalak.

 Mosóczi László, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedésért felelős helyettes államtitkára a nyár végén közölte lapunkkal: „komoly feladat lenne az esztergomi vasútállomást a város szívébe áthelyezni, hiszen ahhoz rengeteg ingatlant kéne lebontani. Ezért célszerű az autóbusz állomást a vasútállomás mellé telepíteni, s ez az esztergomi projektben meg is valósul.” Ezért is döntöttek a szeptember 26-ai képviselő-testületi ülésen egy eseti bizottság létrehozásáról az intermodális csomóponttal kapcsolatban?

 – Nagy örömünkre elindult a beruházás, és azért tartottam fontosnak ennek az eseti bizottságnak a létrehozását, hogy a lakosság és a kivitelezők, illetve az önkormányzat között mindenre kiterjedő kommunikáció valósuljon meg, és a beruházás során az ott élők igényei és kérései érvényesülhessenek. A bizottságban a térségben élők választott képviselői vesznek részt. Hiszen lényeges, hogy mindenről tudjanak a majdani csomópont környékén élők. Már megtörtént az első megbeszélés a beruházó, a NIF Zrt. képviselőivel, ahol azt kértük, hogy minden tervet, hatástanulmányt, engedélyt tegyenek nyilvánosan elérhetővé, bízom benne, hogy a lakosság, ha megvizsgálja a terveket, megnyugszik, és ráébred, hogy a város érdekében történő beruházásról van szó. Esztergomnak végre rendezett lesz a vasút- és autóbuszállomása, és az önkormányzat megoldja a helyi közlekedés fejlesztésével a városba való bejutás biztosítását.

 Ez azért is lényeges, mert nem igazán igazodik a helyi busz menetrendje a vonatéhoz.

 – Ebben az ügyben a tömegközlekedést szolgáló cég vezérigazgatójával két héttel ezelőtt egyeztettem. Megígérte, hogy összehangolják a menetrendeket. A beruházás után pedig az önkormányzat még további járatsűrítésekkel biztosítja, hogy minél gyorsabban jussanak be az utasok a városba. Kompromisszumra törekszünk, ezért lényeges a lakosság meghallgatása, így az sem kizárt, hogy azok a buszok, melyek eddig a város központjában tették le utasaikat, továbbra is bejönnek a városba, ott is lesz megállójuk, és csak utána mennek ki az intermodális csomóponthoz. Természetesen előtte meg kell vizsgálni az utak terhelhetőségét is. A bizottság pedig a lakosság kérését képviseli, tolmácsolja azt a kivitelező felé, mert egy olyan beruházást szeretnénk, amely mindenkinek a javát szolgálja majd.

 A képviselő-testület döntött a Tatabánya–Esztergom Kiemelt Járműipari Térség Nonprofit Kft. megalapításáról. Nem elég a Suzuki-gyár? Vagy nincs elég szakképzett munkaerő?

 – Egészen másról szól ez a döntés, melynek előzménye az a 2014 áprilisában született kormányhatározat, amelyben a kormány Tatabánya és Esztergom térségét kiemelt járműipari központtá nyilvánította. Így, ha élünk ezzel a lehetőséggel, akkor a térséget különböző források által a kormány kiemelten támogatja. A megvalósulás érdekében kellett létrehoznunk ezt a szervezetet, ami megpályázza, kezeli a kiemelt támogatásokat, s a térség gazdasági életét fellendíteni. A nonprofit kft.-nek a megyei önkormányzat, Tatabánya és Esztergom városának önkormányzata, a Komárom-Esztergom Megyei Kereskedelmi és Iparkamara, az Edutus Főiskola, lesznek a tagjai, melyek kidolgozzák a térség gazdasági programjait, menedzselik a fejlesztési projekteket, támogatják az autóipari cégek beruházásait, segítik a beszállítói cégek foglalkoztatottságának növelését.

 Esztergom – 2008 óta először – csatlakozik a 2017. évi Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíjpályázathoz. Kiknek folyósítható a program keretében ösztöndíj?

 – Az ösztöndíjrendszer célja az esélyteremtés érdekében a hátrányos helyzetű, szociálisan rászoruló fiatalok felsőfokú tanulmányainak támogatása. A program keretében olyan szociálisan hátrányos helyzetű felsőoktatásban résztvevő hallgatóknak folyósítható az ösztöndíj, akik a települési önkormányzat illetékességi területén lakóhellyel rendelkeznek, felsőoktatási intézményben teljes idejű, nappali tagozatos képzésben vesznek részt vagy ide jelentkeznek, és ahol az egy főre jutó havi nettó jövedelem nem haladja meg a 100 ezer forintot. A diákok havonta 5000 forintnyi támogatást kapnak a várostól, melyet kiegészít a megyei önkormányzat és az Emberi Erőforrások Minisztériuma is azonos összegben. Ezzel a három forrással biztosított számukra az esélyteremtés és felsőfokú tanulmányaik támogatása.

 Mit kívánnak tenni a sok műemlék, és műemlék jellegű épület felújítása érdekében? Hiszen az önkormányzat épülete maga is felújításra szorul.

 – A városban a védett épületek száma megközelíti a százat, de ezeket szinte mind fel kellene újítani. A legfontosabb, hogy ezeknek az épületeknek meglegyen a funkciójuk. Már folyamatban vannak a tárgyalások, de míg azok nem zárulnak le, addig nem beszélhetünk róluk. Mindenképpen olyan funkciókat keresünk ezen épületek számára, melyek hozzájárulnak a kultúra közvetítéséhez, az idegenforgalom növekedéséhez, az oktatáshoz, a képzéshez, a tudományos kutatáshoz – éppen azért, hogy a látogatottságuk a nagyközönség számára is biztosított legyen. Szeretnénk, ha a felsőoktatás bővülne Esztergomban, így ennek teret adnánk, és számos olyan művészi anyagot őriznek raktárakban, melyeket ki kellene állítani. Az iskolák és a kiállítóterek mellett közösségi tereket – könyvtárakat, előadótermeket – is létesítenénk, ahol szabadidejüket hasznosan tölthetik el Esztergom lakói. Ezért fontos a védett épületek tartalommal való megtöltése.

 

Medveczky Attila