vissza a főoldalra

 

 

 2016.10.21. 

Célunk minél jobban erősíteni a hódmezővásárhelyiek közösségét

Azt szeretnénk, hogy városunk gazdasága gyarapodjon, s ennek fontos eleme a belső fogyasztás növekedése

Újabb 800 millió forintot fordíthat a hódmezővásárhelyi önkormányzat a Területi Operatív Programban közösségi terek kialakítására, felújítására, valamint programokra, képzésekre. Hegedűs Zoltántól, Hódmezővásárhely alpolgármesterétől megtudtuk, hogy kulcsprojektjük az olvasókörök támogatása, mert ebben a városban működik a legtöbb ilyen civil szervezet, mely évente több programot szervez.

 Milyen feltételek mellett pályázhatnak erre a programra?

 – A Nemzetgazdasági Minisztérium Regionális Fejlesztési Operatív Programok Irányító Hatósága hirdette meg a TOP7-es prioritási tengely keretében a közösségi szinten irányított városi helyi fejlesztések megvalósítása érdekében ezt a pályázati lehetőséget. Ez pályázat, így eltér a megyei jogú városokra, illetve megyékre meghatározott TOP-keretektől, tehát nem dedikált összegről van szó. Városunk, s az ahhoz hasonló lakónépességű települések maximum 800 millió forintra pályázhatnak. Ezzel a lehetőséggel mi is élni szeretnénk. Az intézkedés keretében a kulturális és közösségi terek, szolgáltatások fejlesztése, kínálatuk bővítése kap támogatást, lehetőség szerint hozzájárulva a helyi gazdaság fejlesztéséhez is. Célunk, minél jobban erősíteni a hódmezővásárhelyiek közösségét. Közösségi terek fejlesztését, programok, események finanszírozását, a helyi gazdaság fejlesztését, a helyi termékek piacra kerülésének támogatását szeretnénk ebből a forrásból megvalósítani. Ennek érdekében még idén megalakult a helyi akciócsoport, amit sikeresen regisztráltattunk június 30-án. Jelenleg ötletbörzét tartunk; arra kértük a hódmezővásárhelyi egyesületeket, vállalkozókat, civil szervezeteket, egyházakat, illetve a magánszemélyeket, hogy a helyi közösség fejlesztésére vonatkozó elképzeléseikkel – a hozzájuk eljuttatott kérőív kitöltésével – segítsék a helyi akciócsoport munkáját. Ezek az adatlapok folyamatosan érkeznek. Nagy öröm számunkra, hogy sokan fontosnak tartották városunk jövőjét, s ezért kitöltötték az íveket. Sőt volt olyan civil szervezet, mely a Facebookon keresztül hívta fel a figyelmet arra, hogy minél többen töltsék ki az adatlapot. Természetesen, a saját információs csatornáin keresztül, a város is igyekezett minél több egyesülethez, magánszemélyhez eljuttatni ezt a projektgyűjtő ívet. Az adatok kiértékelése után október 30-áig kell elkészíteni a Helyi Fejlesztési Stratégiát, amely alapján pályázhatunk. Ezt benyújtjuk, s amennyiben az irányító hatóság elfogadja, meghatározza, hogy mekkora összeget ítél meg a város számára. Ha nyerünk a pályázaton, akkor következik egy újabb szakasz, amikor a Helyi Fejlesztési Stratégia alapján a helyi akciócsoport pályázatot ír ki azoknak a szervezeteknek, akik a rendszerben részt vehetnek. Tehát ez egy többkörös, talán kissé bonyolultan hangzó, az előző ciklus leaderrendszeréhez hasonló, közösségerősítő pályázati elosztási rendszer.  

Amennyiben megkapják a 800 millió forintot, gondolom csak a megvalósítható ötleteket támogatják.

 – A helyi akciócsoport feladata a pályázatok elbírálása. Ebből az összegből 60% használható fel infrastrukturális fejlesztésekre, a maradék pedig úgynevezett soft-elemekre – programokra, rendezvényekre, képzésekre. Kulcsprojektünk pedig az olvasókörök támogatása. Hazánkban Hódmezővásárhelyen működik a legtöbb olvasókör. Ezek az 1848-as szabadságharc után jöttek létre, 1949-ben beszüntették működésüket, s a rendszerváltás után újraszerveződtek a helyi társadalmi életben jelentős szerepet betöltő civil szervezetek. Hódmezővásárhelyen főleg önkormányzati ingatlanokban működnek, s ezek felújítása mára elkerülhetetlen. Az olvasókörök több programot szerveznek, ezért is vált támogatásuk pályázatunk kulcsprojektjévé.

 Említette, hogy ebből a forrásból lehetne élénkíteni a helyi gazdaságot úgy, hogy az a helyi termékek fogyasztására, a helyi szolgáltatások igénybevételére ösztönözze a hódmezővásárhelyieket. Ma, mikor főleg szupermarketekben vásárolnak az emberek, hogyan tudják rávenni a lakosságot a helyi termékek fogyasztására?

 – Nem az önkormányzat feladata ezt a módszert kitalálni, ezért közösségi szinten irányított a pályázati rendszer. Várjuk a civil szervezetek, vállalkozók ötleteit. 2014-ben nyitotta meg kapuit a hódmezővásárhelyi Árkádos piac, ahol a helyi és a környékbeli kistermelők, kézművesek árulják portékáikat minden hónap második péntekén. Bízom benne, hogy ők is pályáznak erre a lehetőségre.

 Szavaiból azt veszem ki, hogy Hódmezővásárhelyen erős a lokálpatriotizmus.

 – Aki ismeri a hódmezővásárhelyieket, jól tudja róluk, mennyire kedvelik városukat. 2015-ben felmérést végeztünk, amelynek alapján a lakosok 75%-a nagyon fontosnak ítélte a helyi termékek piacra juttatását és a helyi vállalkozások támogatását. Ez iránymutatás számunkra. Ha azt szeretnénk, hogy Hódmezővásárhely gazdasága növekedési pályára álljon, ennek fontos eleme, hogy a belső fogyasztás is növekedjen.

 

Medveczky Attila