2016.10.21.
Célunk minél
jobban erősíteni a hódmezővásárhelyiek közösségét
Azt szeretnénk, hogy városunk gazdasága gyarapodjon, s ennek
fontos eleme a belső fogyasztás növekedése
Újabb 800 millió
forintot fordíthat a hódmezővásárhelyi önkormányzat a Területi
Operatív Programban közösségi terek kialakítására, felújítására,
valamint programokra, képzésekre. Hegedűs Zoltántól, Hódmezővásárhely
alpolgármesterétől megtudtuk, hogy kulcsprojektjük az olvasókörök
támogatása, mert ebben a városban működik a legtöbb ilyen
civil szervezet, mely évente több
programot szervez.
Milyen feltételek
mellett pályázhatnak erre a programra?
– A Nemzetgazdasági Minisztérium Regionális
Fejlesztési Operatív Programok Irányító Hatósága hirdette
meg a TOP7-es prioritási tengely keretében a közösségi
szinten irányított városi helyi fejlesztések megvalósítása
érdekében ezt a pályázati lehetőséget. Ez pályázat, így
eltér a megyei jogú városokra, illetve megyékre meghatározott
TOP-keretektől, tehát nem dedikált összegről van szó. Városunk,
s az ahhoz hasonló lakónépességű települések maximum 800
millió forintra pályázhatnak. Ezzel a lehetőséggel mi is élni
szeretnénk. Az intézkedés keretében a kulturális és közösségi
terek, szolgáltatások fejlesztése, kínálatuk bővítése kap
támogatást, lehetőség szerint hozzájárulva a helyi gazdaság
fejlesztéséhez is. Célunk, minél jobban erősíteni a hódmezővásárhelyiek
közösségét. Közösségi terek fejlesztését, programok, események
finanszírozását, a helyi gazdaság fejlesztését, a helyi termékek
piacra kerülésének támogatását szeretnénk ebből a forrásból
megvalósítani. Ennek érdekében még idén megalakult a helyi
akciócsoport, amit sikeresen regisztráltattunk június 30-án.
Jelenleg ötletbörzét tartunk; arra kértük a hódmezővásárhelyi
egyesületeket, vállalkozókat, civil szervezeteket, egyházakat,
illetve a magánszemélyeket, hogy a helyi közösség fejlesztésére
vonatkozó elképzeléseikkel – a hozzájuk eljuttatott kérőív
kitöltésével – segítsék a helyi akciócsoport munkáját.
Ezek az adatlapok folyamatosan érkeznek. Nagy öröm számunkra,
hogy sokan fontosnak tartották városunk jövőjét, s ezért kitöltötték
az íveket. Sőt volt olyan civil szervezet, mely a Facebookon
keresztül hívta fel a figyelmet arra, hogy minél többen töltsék
ki az adatlapot. Természetesen, a saját információs csatornáin
keresztül, a város is igyekezett minél több egyesülethez, magánszemélyhez
eljuttatni ezt a projektgyűjtő ívet. Az adatok kiértékelése
után október 30-áig kell elkészíteni a Helyi Fejlesztési
Stratégiát, amely alapján pályázhatunk. Ezt benyújtjuk, s
amennyiben az irányító hatóság elfogadja, meghatározza, hogy
mekkora összeget ítél meg a város számára. Ha nyerünk a pályázaton,
akkor következik egy újabb szakasz, amikor a Helyi Fejlesztési
Stratégia alapján a helyi akciócsoport pályázatot ír ki
azoknak a szervezeteknek, akik a rendszerben részt vehetnek. Tehát
ez egy többkörös, talán kissé bonyolultan hangzó, az előző
ciklus leaderrendszeréhez hasonló, közösségerősítő pályázati
elosztási rendszer.
Amennyiben
megkapják a 800 millió forintot, gondolom csak a megvalósítható
ötleteket támogatják.
– A helyi akciócsoport feladata a pályázatok elbírálása.
Ebből az összegből 60% használható fel infrastrukturális
fejlesztésekre, a maradék pedig úgynevezett soft-elemekre –
programokra, rendezvényekre, képzésekre. Kulcsprojektünk pedig
az olvasókörök támogatása. Hazánkban Hódmezővásárhelyen
működik a legtöbb olvasókör. Ezek az 1848-as szabadságharc
után jöttek létre, 1949-ben beszüntették működésüket, s a
rendszerváltás után újraszerveződtek a helyi társadalmi életben
jelentős szerepet betöltő civil szervezetek. Hódmezővásárhelyen
főleg önkormányzati ingatlanokban működnek, s ezek felújítása
mára elkerülhetetlen. Az olvasókörök több programot
szerveznek, ezért is vált támogatásuk pályázatunk
kulcsprojektjévé.
Említette, hogy ebből a forrásból lehetne élénkíteni
a helyi gazdaságot úgy, hogy az a helyi termékek fogyasztására,
a helyi szolgáltatások igénybevételére ösztönözze a hódmezővásárhelyieket.
Ma, mikor főleg szupermarketekben vásárolnak az emberek, hogyan
tudják rávenni a lakosságot a helyi termékek fogyasztására?
– Nem az önkormányzat feladata ezt a módszert kitalálni,
ezért közösségi szinten irányított a pályázati rendszer. Várjuk
a civil szervezetek, vállalkozók ötleteit. 2014-ben nyitotta
meg kapuit a hódmezővásárhelyi Árkádos piac, ahol a helyi és
a környékbeli kistermelők, kézművesek árulják portékáikat
minden hónap második péntekén. Bízom benne, hogy ők is pályáznak
erre a lehetőségre.
Szavaiból azt veszem ki, hogy Hódmezővásárhelyen erős
a lokálpatriotizmus.
– Aki ismeri a hódmezővásárhelyieket, jól tudja róluk,
mennyire kedvelik városukat. 2015-ben felmérést végeztünk,
amelynek alapján a lakosok 75%-a nagyon fontosnak ítélte a
helyi termékek piacra juttatását és a helyi vállalkozások támogatását.
Ez iránymutatás számunkra. Ha azt szeretnénk, hogy Hódmezővásárhely
gazdasága növekedési pályára álljon, ennek fontos eleme,
hogy a belső fogyasztás is növekedjen.
Medveczky Attila
|