2016.10.28.
Csurka István:
Örök ellenségeket szereztem ekkor
Az én legnagyobb
bűnöm az volt, s ezért minősültem hangadónak, mert 1956 őszén
a főiskola gyűlésén Simon Zsuzsa és Redőné leváltását
követeltem alkalmatlanság címén. Töröljék el a marxizmus, a
párttörténet és a felesleges politikai tárgyak oktatását
és helyette tanítsanak szakmát, a színész és rendező
tanárok tartsák meg az órákat. (3/1. sz. dok.) Ezt a gyűlést,
amelyet megkésve, szeptember 27-én az összes főiskola és
egyetem közül, azt hiszem, utolsóként tartottunk meg, kicsit
szégyenkezve, hogy a Színművészeti lemarad a szegedi egyetem,
a Műegyetem és a bölcsészet mögött, lázas, lelkes előkészítő
tanácskozások, összeesküvések sora előzte meg.
Esténként
hol itt, hol ott, azaz vagy a Vas utcai épület valamelyik
termében, vagy a diákszállóban, vagy egyszerűen egy
kocsmában – rendszerint a szomszédos „Bástya” étteremben
jöttünk össze. Szerepet osztottunk. Ki miről fog beszélni. Az
iránt, hogy az intézmény minden diákja és tanára jelen lesz,
kétségünk sem volt.
Szeptemberben
és október elején már forradalmi volt a hangulat Budapesten.
Az egyetemi és főiskolai diákságnak a jobbik része, a
pártmunkától amennyire lehetett abban az időben érintetlen,
felső rétege állt a megmozdulások élére. Azok a diákok,
akik az előmenetelt pártmunkával, spicliskedéssel, a szólamok
hangoztatásával pótolták, félrehúzódtak. A szervezők
persze ki is közösítették őket. A forradalom előszele volt
az is, csak persze mi még ezt nem tudtuk, hogy egyre többet és
egyre nyíltabban beszéltünk arról, hogy ki kicsoda a főiskolán,
közöttünk. Hogy ki a tehetségtelen, akit csak a pártmunka
tart benn, ki a spicli és a kegyelt. Kezdett kiderülni, hogy kik
a kedvezményezettek és az alkalmatlanok.
Azt hiszem, minden
forradalom így kezdődik, még a „csendes” is. Ezért hazug
az az elmélet, amely szerint nem kell igazságtétel és elegendő
a szervezeti kereteket megváltoztatni, az állami vállalatból
részvénytársaságot csinálni és meghagyni élén a régi
vezetőket, mert a nép csak személyes értékeléseken
keresztül tudja érzékelni a változást, és minden forradalom
a jellemtelenség és az értéktelenség elleni lázadással kezdődik.
Mi is esténként szidtuk a sztalinistákat, a tehetségteleneket,
tanárokat és diákokat egyaránt, és a saját különbségünk,
tudásunk, tehetségünk volt fellépésünk fedezete. Hivatalosan
és a nyílt színen természetesen a sztalinizmus
felszámolásáról és a személyi kultusz visszásságainak
megszüntetéséről beszéltünk, de legbelül tudtuk,
beismertük magunk előtt, hogy ez szembefordulás a rosszak,
tehetségtelenek, élősködők rendszerével.
Ezért
a tíz percért internáltak. Mit mondtam? A bennem bujkáló
drámai érzéktől vezérelve, de teljesen ösztönösen a
teremben meglévő emberi alaphelyzetre, azaz a kint ülő
hatalom, és a széksorokat és az oldalakat megtöltő álló
társaság ellentétére, a félelem és az akarás ellentétére
építettem fel beszédemet. Valószínűleg valaki vezetett
felülről. Azt hiszem, életem legihletettebb pillanata volt ez.
Ezt már akkor is éreztem, a sorsomra ható későbbi
következményekkel együtt, később pedig, amikor a börtönben
merengve sokadjára is össze-összeraktam magam, életem, mindig
oda érkeztem, hogy én ebben a pillanatban lettem az, aki ma is
vagyok, a magányos küzdő, a kiálló, az Ady képével:
„muszáj Herkules”, természetesen a Herkulesből nem a
félistenséget, hanem a „muszájt” örökölve.
Azzal
kezdtem, hogy ma még itt a főiskolán, sajnos a félelem az úr,
és alig mernek beszélni az emberek, a hallgatók, ma még csak
tapsolni mernek, közösen. Ezért ne csak azt vegyék figyelembe,
hogy mit mondok itt el én egyedül, hanem azt is, hogy hogyan
fognak tapsolni beszédem után a jelenlévők. Ez lesz a
szavazás, nem az, amit az előttem szólók nem mondtak el és
nem is az, amit én elmondok, hanem a taps. Ha pedig nem lesz
taps, akkor nekem kell levonnom a konzekvenciát. De ha lesz,
akkor a sztalinista vezetőknek. És ezután mondtam el, hogy Redőné
és Simon Zsuzsa sztalinisták és alkalmatlanok, nem művészek,
márpedig művészetre tanítani csak művész tud, és hogy
feleslegesen sok sztalinizmussal tömik a hallgatók fejét, a
szakmát meg nem oktatják, mert minden tanárnak hét másik
állása is van és akad olyan tanár is, akinek osztálya van, de
már egy fél éve nem is látták. (Ez Major volt, persze.) Ez
felelőtlenség. A latin dráma felszólításával, Plautus
szavával fejeztem be: „plaudite!” (Lat., a. m.: tapsoljatok!)
Percekig zúgott a taps, a hallgatók felálltak, ütemesen
tapsoltak, mintha Rákosit éltették volna. Simon Zsuzsa és
társulata ott olvadt el a pódiumon. Könnyeivel küszködve
felállt, rebegett valamit, hogy ezt majd folytatni kell és
berekesztette a gyűlést azzal, hogy neki is, a főigazgatónak
és Redő, valamint Berg elvtársnőnek is apró gyermekeik vannak
otthon, akiket el kell látniuk. Ilyen szánalmasan, ilyen
nyárspolgári pelenkaszaggal dőlt meg a cionista sztalinizmus
– egy időre – a Színház- és Filmművészeti Főiskolán.
(Simon Zsuzsa gyermeke Mányai Zsuzsa színésznő lett, a
Nemzetiben játszott, korán elhunyt.)
Örök
ellenségeket szereztem ekkor. Akiket akkor megtámadtam,
említést sem téve származásukról, amely valóban mellékes
volt számomra, noha számot vetettem vele már 22 évesen,
kivétel nélkül mind zsidók voltak. És kommunisták, a
véresszájúságig. Gonoszok voltak.
Október
23-án délután ragyogó idő volt, de egy kicsit szeles.
Hajnalra viszont, mire a székesfehérvári szovjet tankok
felértek a Moszkva térre, didergősre váltott az ősz. Mire
odaértünk Balázzsal, már csak egy lezajlott csata nyomait és
a bevonuló utóvédeket láttuk. Valahol azonban még felkelőknek
is rejtezniök kellett. Ezért úgy tértünk haza a
diákszállóba, hátunk mögött a most már állandósult
fegyverropogással, a fáradtságot nem érezve, hogy ez már
más. Nem az, ami elindult, amibe belebeszéltünk mi magunk is,
hanem valami sorsszerű, félelmetes és hatalmas. Meg lettünk
szólítva. És nem lett vége! Mert ettől tegnap még féltünk.
Ez öröm, remény és kötelesség volt egyszerre. Ott voltunk a
Rádiónál, „Józsi” ledöntéséről csak értesültünk és
az eredményét láttuk, és most hogyan tovább?
Most is ilyenféle
volt a kérdés a zárkában, mert még mindig nem tudtuk elhinni,
hogy minden elveszett. Egy-egy ember számára csak évek,
évtizedek után derült ki, hogy hiábavalóak voltak a
börtönbeli szenvedések is. A smasszerok kasszírozták be a
szenvedések és kutyakénti elföldelések ellenértékét,
értve a smasszerokon azt a csőcseléket, amely az ávóból, a
szétesett pártból, az én főiskolai feljelentőimből és
elhurcoltatóimból, aláíratóimból és a pozícióikat újra
elfoglaló káderekből állt. Az igazi elit – hitte magáról
százezernyi fiatal magyar – a börtönben sínylődött
1957-ben, és a csőcselék – Szerov tábornok ukázai szerint
– kormányozta az országot. Ezt senki nem mondta ki
évtizedeken át, mert ezt el sem lehet gondolni. Halál járt
érte.
Aztán
az idő, a feledés ráborult az elhallgatott forradalomra. Az új
korszak új eszközöket, újfajta tudást, új kapcsolatokat
igényelt, és az ötvenhatos nemzedék s vele a félrehúzódó,
az erkölcsi tartást megőrző része a magyarságnak szépen,
lassan visszaszorult, el-elmaradozott, kiesett az időből,
helyét elfoglalták az élősködők, a félműveltek, a kisszerűek,
a középszerűek, és a nemzetnek megint nem lett szerves vezetőrétege,
elitje és jó, népben gyökerező középosztálya, mint amilyen
a megmaradáshoz kellett volna. Ez ötvenhat elhallgatásának
nemzeti tragédiája.
De
hát ez is ismétlődés. Ugyanez játszódott le a 19.
században, akkor is a levert szabadságharc után. A Bach-korszak
1853-ig tartó sötét csendjében nyomult be az idegenség, a
cseh és morva hivatalnokréteg, és kezdte meg helyosztását a
német és zsidó polgárság, miközben a törzsökös magyar
középnemesség és annak legértékesebb része a
reformértelmiség és a szabadságharc életben vagy szabadon
hagyott és börtönviselt tisztikara emigrált, visszahúzódott
a birtokára, és ott tengette az életét. Amíg aztán a birtok
is el nem úszott. Az életforma fenntartására adott kölcsönt,
jelzálogot a bank, de a termelés nem volt nyereséges és nem
fedezte az életforma költségeit. És még mondja valaki, hogy a
magyar történelemben nincs kegyetlen ismétlődés. Ugyanez
játszódott le a Kádár-korszakban is, csak a köznemes már nem
volt nemesember, és a bankot Világbanknak hívták, mígnem
Tisza Kálmán a Rothschildok kívánságára mentette fel a
tiszaeszlári sakterokat.
S közben az idő
haladt, az eladósodó mindig eladósodottabbá lett, a hitelező
pedig egyre több kérdésben utasított, rendelkezett. Mindez
természetesen csak később, a kiegyezés után, a Tiszák
korában öltött történelemformáló méretet, a huszadik
században pedig a rendszerváltás után. Azt azonban nem lehet
elvitatni, hogy a 20. századra zsákutcásra fordult magyar sors
ennek a kiszorulásnak és idegen helyfoglalásnak az ismétlődését
mutatja fel. A magyarnak saját hazájábani másodrendűsége, a
kisebbségbeni élete először ezzel a negyvennyolc utáni
félreszorulással kezdődik, és az 1956 utáni kiszorulással
és helyosztással válik teljessé. S ha a forradalom részben
negyvennyolc újrateremtődése volt, akkor a megtorlás és a
nemzet jobbik részének részben önkéntes félrevonulása ennek
a köznemesi tragédiának a megismétlődése.
Mi valamit
megsejtettünk ebből ott bent, a börtönben. A legtöbb zárka
egy-egy kis szeminárium volt. Nem azért, mert mindenkinek két
diplomája maradt a leadott értékei között a karórájával
és a bicsakjával együtt az őrzőben, hanem azért, mert
mindenkitől lehetett valamit tanulni, és mindenkinek olyan
története volt, ami azt bizonyította, hogy azért hozták be,
mert valahogyan, valamiben kiemelkedett. Pedig az emberek nem
dicsekedtek. Az egyik csak meg akarta menteni egy község gyűlölt
kommunistáinak, párttitkárjainak és padláslesöprőinek az
életét a felgerjedt tömeg haragjától, lecsitította a népet,
és ő lett a közösség vezetője. A másik megszervezte az
ellátást és az élelemszállítást a pesti srácoknak, a
harmadik harcolt, és fegyvertelenül is megfutamította a
ruszkikat, kézzel fojtotta meg az egyiket, és nem ismerte a
félelmet, a negyediket csak kiengedték a börtönből, Recskről
vagy máshonnan, és még össze sem tudta szedni magát
egészségileg, máris behozták. Sorsok, életegyetemek, tudás,
bátorság és józanság. És szenvedés és
közösségvállalás a szenvedőkkel.
A magyar
értelmiség felelőssége ’56 elhallgatásában olyan mérvű,
mint amilyen a köznemességé volt a Bach-korszak után, amikor
félrevonulva átengedte a kapitalista fejlődést idegen
elemeknek. Most is hasonló történt az emlékezés, a kultúra
és a nyilvánosság átengedésével.
Az
a hatvanhat éves író, aki ma, kétezerben megkísérli
újraéleszteni elmondással a történetet, azonban már azt is
tudja, amit a huszonhárom éves személy, aki ugyanő volt,
akivel ezek a dolgok megestek, még nem tudott, hogy ez az
újraélesztés istenkísértés. És az utolsó kísérlet. Mert
ha nem sikerül, ha most nem éled fel megtett tetteink,
gondolataink, érzéseink és fegyverforgatásaink eleven
igazsága, ha nem méltón és a maga igazsága, szépsége,
véressége és esetlegességei teljességében válik közös
mesévé, kinccsé, akkor elveszünk. Az elregélt közös múlt,
az életre regölés művelete nélkül nemzet nem is létezhet.
|