2016.09.02.
Csurka István:
A különélés
Ezen a helyzeten
csak úgy és csak akkor lehet változtatni, ha keletkezik valami
új, ami új alaphelyzetet tud teremteni, ha összeáll egy új erő,
amelyik gyökeres változást hoz. Ehhez pedig szakítás kell.
Valakinek, valakiknek ki kell merészkedni a körön kívülre, és
be kell mutatni, hogy az elevenen való megnyúzás elviselhető.
A
magyar társadalom túlnyomó többségének kétségtelenül az
az utóbbi hat-hét évben szerzett keserű alapélménye, hogy
nem történt rendszerváltás. Ez az alapélmény néhány
kisebb, félretolt őrhelyet kivéve a hivatalos nyilvánosságban
nem jut felszínre. Ellenkezőleg, minden orgánum azt sulykolja a
közvéleménybe, hogy demokrácia van, szabadság, piaci gazdálkodás,
tőkés rendszer, versenytársadalom. Az európai jelleg térnyerését
mindennap megünneplik, miközben az emberek azt érzik, hogy
sorsuk rosszra fordult. Ráadásul a létrejött alapintézmények,
mint a többpárti parlament és az önkormányzatok, az új
szabadságjogok, mint a szabad ki- és bevándorlás, illetve a
konvertibilis forint egyaránt a változás tényét látszanak
bizonyítani. És mégis, az emberek nagy többségének közvetlen
élménye az, hogy az alaphelyzet ugyanaz.
Az
alapélmény ugyanis mindig és mindenkor, mindenféle társadalomban
az alaphelyzetből születik meg. Minden társadalomnak minden
korszakában van alaphelyzete, amely az anyagi és a szellemi
viszonyok összessége, a külső helyzet, a függetlenség vagy
alávetettség, a vezető vagy uralkodó réteg és a többséget
alkotók viszonyából rakódik össze, és az alaphelyzet
mindenkor megszüli az alapélményt. Az alapélmény milliók közös
tapasztalata, és e köznapi tapasztalások bölcs általánosítása.
Az alapélmény a legnagyobb hatóerejű társadalmi valóság. A
mindenkori energiaforrás és sajátságos módon a passzivitás működtetője
is. Ezt egy mégoly céltudatos sajtó és közvéleményt formáló
médiahatalom sem tudja átelőjelezni. Az alapélmény akkor is
él és hat, ha a média elnyomja. Az alapélmény független, és
esetenként, koronként elválik a közvélemény nyilvánosságra
került részétől, mert elbújik mögötte, és mert nem is
engedik felszínre jutni. A média csak ideiglenesen képes
elnyomni. De végül mindig az alapélmény az erősebb. Történelmet
csak az alapélmény csinál.
A
mindenkori hatalom mindig tudja, hogy az alapélmény támogatja-e,
együtt van-e vele vagy sem. A kommunista és posztkommunista társadalmak
többségében a hatalom által kitartott sajtónak éppen az a
feladata, hogy az alapélményt elnyomja. Ne engedje közvéleménnyé
formálódni. A cél az, hogy a tömegekben belső meghasonlást
idézzenek elő. Ezért az értelmiséget megtörik, szolgálatra
kényszerítik, az alapélményt megjelenítőket pedig
elszigetelik. Az uralkodó réteg egy percre sem szünetelteti az
alapélmény elnyomását.
Más
esetekben viszont – ilyen volt valamikor az amerikai társadalom
a hatalmas fellendülés korában, amikor az alapélmény az
alaphelyzet pozitívumaiból fakadt –, a nyilvánosság, a médiumok
arra kaptak felhatalmazást, hogy az alapélményből társadalmi
és gazdasági felhajtóerőt hívjanak elő. Ezek mindig erőtől
duzzadó, felívelő korszakok, felszálló ágak. Minden
ellentmondás ellenére ilyen volt a millenniumi Magyarország társadalma.
A
hatalom számára kínos, ellenséges, elnyomott alapélmény közegében
uralkodó társadalmakban a sajtót, a kultúrát, újabban a tömegkultúrát
a hatalom arra használja, hogy tompa, aktívvá válni nem képes,
megzavart közvéleményt teremtsen. Ennek egészen beteges formája
volt a szocialista erkölcs, a szocialista realizmus, ma pedig a kötelező
liberalizmus, a másság tisztelete és a nemzeti érzés elnyomása.
Az
alapélménytől mindig tart az a hatalom, amely nem természetes
módon jött létre, s benne, érvényre jutásában, közvéleménnyé
formálódásában mindig forradalmat sejt.
A mai magyar tömegtájékoztatás
és az egész kultúra a csatlós elit kezében van. A tévének
manipulációra való felhasználása korlátlan. Ezért az alapélmény
mindössze morgolódásban és elfojtott elégedetlenségben
kujtorog. Nagy füsttel, kevés lánggal egyelőre. De az egyéni
életek, a családi programok, a gazdasági magatartások, az intézményekhez
való viszony, a közerkölcs vagy erkölcstelenség, az adómorál
és a vállalkozói magatartás mind az alapélmény szerint
alakul. Természetesen óriási kilengésekkel, és az egyéni
sorsalakulások végtelen sok változatával.
Mert
a magyarságnak a török idők óta, a kuruc idők óta, 1956 óta
van egy különös beidegzettsége: hosszú ideig képes különélni
attól a hatalomtól, amelyik elnyomja.
A magyarság
rendszerattitűdje öt-hat évtized óta változatlan: elutasítja
azt, amiben él. Ha sorra vesszük megélt történelmünket,
egyszerre minden kiderül.
A
háború utáni alaphelyzet a következő volt: a magyar nemzet a
vesztett háború után, számot vetve korlátozott lehetőségeivel
a polgári demokratikus fejlődést választja. Kezdetben minden
nyomorúság ellenére örül új helyzetének, van felszabadulásélménye,
remél, de a Szovjetunió a Szövetséges Hatalmak elnézése
mellett a szovjet formájú diktatúrát erőszakolja rá. Rövid
idő alatt megszünteti a magántulajdont, amely iránt pedig a
magyarságnak különösen erős a kötődése. Szétveri a társadalom
demokratikus intézményeit, és egy szovjet érdekeket maradéktalanul
kiszolgáló kisebbség uralmát vezeti be. Ez a korszak a véres,
kegyetlen, erőszakos diktatúra korszaka. A társadalom óriási
többségének az az alapélménye, hogy ezt el kell viselni, túl
kell élni, ezt bensőleg nem szabad elfogadni, ebbe csak látszólagosan
és ideiglenesen szabad beilleszkedni, és ezt ott és akkor kell
kijátszani, amikor csak lehet. Ezt az államot becsapni, ez elől
elbújni hőstett. Gyűlölet, megvetés övezte ennek a
rendszernek képviselőit. A társadalom az első adandó
alkalommal fellázadt és elsöpörte az alaphelyzetet, amelyet ráerőszakoltak.
Nem a szocializmust, mint olyat, hanem azt a rendszert, módszert,
elvet – a hazugságok özönét – amelyet nem választott.
A
forradalmat leverték, november 4-e után ismét ráerőszakolták
– és ismét a nyugat elnézése mellett – a magyar társadalomra
a most már módosított, enyhített szovjet rendszert. A megtorlás
szörnyű évei után enyhítettek ugyan az önkényuralmon, de az
alaphelyzet nem változott. Ennélfogva az alapélmény sem: a
nemzet olyan rendszerben és olyan körülmények között élt,
amelyet nem választott, nem tarthatott sajátjának, és amely mögött
ráadásul a forradalom rövid szabadságélménye csillogott.
A
Kádár-korszak igen hosszúra nyúlt uralmi idején az egész világon
hatalmas technikai, ipari, termelési fejlődés valósult meg.
Maga a rendszergazda, a Szovjetunió is ipari nagyhatalommá, űrkutatási
versenytárssá nőtte ki magát, de erre az időre esett az USA
szédületes gazdasági növekedése és a német és japán
gazdasági csoda is. A világon a termelő tőke olyan hatalmas
fejlődésnek indult, amely lehetővé tette a magyar rendszernek
a kapitalisztikus jellegű egyéni érvényesülések ellenőrzött
és korlátozott megengedését, és az ezzel járó szerény
gazdagodást. A társadalom megosztottá vált, sokkal többen
szakadtak le az alapélmény tömbjéről, mint korábban, mert több
embert kötött a rendszerhez egy bizonyos, rendszerint titkolt és
illegális anyagi érdek. Az alaphelyzet azonban nem változott: a
társadalom többsége most is külön élt. A Kádár-diktatúra
úgynevezett puhasága éppen abban nyilvánult meg, hogy
megengedte ezt a különélést. A különélésnek gazdasági
szerkezete is kifejlődött: a másodlagos gazdaság. A másodlagos
gazdasági tevékenységek és az aktív különélés megváltoztatta
az alapélmény indulati töltését. A társadalom újabb és újabb
nemzedékei elfeledték a rendszer korábbi kegyetlenségét, elnézték
gyatraságát, és miután beleszoktak a különélésbe, művészi
tökélyre fejlesztették azt. A Kádár–Aczél-rendszer végére
a külön élő magyar társadalom saját belső, titkos vagy nem
titkos intézményeket alapított, szokásjogot teremtett, összefüggő
hálózattá fejlesztette az állami fennhatóság alól kitüremkedő
gazdasági és társadalmi rendszerét. Saját szertartások, saját
humor, saját életstílus. Kialakult a sajátos magyar külön élő
társadalom, amelyben a legterjedelmesebb és a legvirágzóbb a másodlagos
gazdaság, amelyben a félrenézés az uralkodó politikai
magatartás, melyben semmit sem kell komolyan venni, hiszen minden
ideiglenes, kvázi. Kvázi gazdaság, kvázi kultúra, kvázi
szigor és kvázi törvényesség. S éppen ezekből fejlődött
ki az alapélmény: itt van ez a nem választott rendszer, amelyet
a szovjet hadsereg és a ráépülő magyar erőszakszervek hálózata
biztosít, amely saját erőből leküzdhetetlen, legjobb tehát,
ha csendben maradunk, ha különélésünket minél jobban kihasználjuk,
és ha mindent megteszünk a túlélésünkért.
A
Kádár-rendszer belső irányváltoztatásaival, reform- vagy
vaskalapos korszakaival nem érdemes külön foglalkozni, mert az
alaphelyzeten soha nem változtatott egyik sem. A nép örült
ugyan a reformoknak, és ha választhatott volna, mindig inkább a
reformereket választotta volna, hiszen ezek látszólag nagyobb
teret engedtek a különélésnek. Valójában a szocialista
reformok mindig a különélés felszámolására irányultak, de
ezt úgy akarták megvalósítani, hogy a rendszer szovjetes kövületeit,
merevségét támadták. A végcéljuk azonban az volt, hogy egy
egységes, jól működő államkapitalizmust teremtsenek, második
gazdaság nélkül, tehát mindent a szocialista menedzserek által
ellenőrizetten. Ezt a célt a reformkommunisták sohasem vallották
be. Talán nem is ismerték fel saját ilyetén törekvéseiket.
Erre
a megzavarodott, kissé összekeveredett alapélményre jött rá
a rendszerváltás korszaka azzal az ígérettel és azzal a várakozással,
hogy új alaphelyzetet teremt.
De
hát nem teremtett. A magyarságnak ugyanaz a viszonya az elszakított
nemzettestekhez, mint a párizsi békeszerződés aláírása óta
akármikor: nincs módja és nincs ésszerű lehetősége a határok
megváltoztatására, nincs revíziós kormánya, senki nem meri
kimondani az etnikai határvonalak meghúzásának indokoltságát.
És ettől egyre távolodunk. Márpedig e nélkül a külpolitika
nélkül nincs új alaphelyzet.
Másodszor:
a magyarság két úgynevezett szabad választás után is idegen
programot hajt végre, olyan gazdasági rendnek és olyan pénzügyi
parancsuralomnak van alávetve, amelyet soha nem képzelt el és
nem akart, amikor választott. A magyar társadalmat az IMF és a
Világbank programjai alapján, ezeknek elvárásai szerint
vezetik. Minden költségvetés ezek követelményei szerint készül
el, s még abban is megegyezik a mindenkori kormány magatartása
a Kádár-kormányokéval, hogy egy bizonyos cinkossági formula
szerint igyekszik becsapni az előírót, mint ahogy Moszkvát is
igyekezett hűségnyilatkozatokkal, aktatáskában kivitt dollárokkal
gazdasági engedményekre késztetni. A magyar kormánynak, a
magyar rendszernek most is van felettese. Ez most nem Moszkva,
vagy nem csak Moszkva. A hatalom szóbeli magatartása ugyan megváltozott,
de ez alig jelent valamit. Kádár és Aczél letette a hűségesküt,
és megkövetelte a társadalomtól is a szovjetek iránti lojalitást,
pontosabban azt, hogy erről ne is beszéljen senki. Ez a mostani
rendszer ezzel szemben saját függetlenségét hangsúlyozza, de
a legjobb adós, a legkészségesebb kamatfizető és a legkészségesebb
kiszolgáló. Ezért a társadalom alapélménye ismét az, hogy
idegen uralom alatt él. Valakik parancsolnak a kormánynak, adva
van a gazdasági világrend, amit el kell fogadni, mert gyengeségünk,
kicsinységünk és korábbi elnyomott voltunk következményeként
kiszolgáltatott helyzetben vagyunk. S ehhez az új alapélményhez
még az is hozzátartozik, hogy ezen két úgynevezett szabad választás
sem tudott változtatni. Az első még legalább a reményt
felkeltette, de a paktummal nyomban el is temette. A gazdasági és
pénzügyi rendszer, az adósságcsapda helyzete változatlan
maradt, a kormány az egyházi javakat részben vissza tudta ígérni,
Mindszenty Józsefet és Horthy Miklóst újra tudta temetni, de független
magyar politikát, gazdasági önérdekűséget nem tudott
teremteni. S amikor emiatt, keserű indulatában a társadalom
azokra adta a voksát, akik a régi különéléses alaphelyzet
visszahozatalát helyezték kilátásba, még súlyosabban csalódott,
mint előzőleg. A szocialista–liberális kormány porig
rombolta a különélés intézményeit, és a társadalmat a korábban
összegyűjtött javak felélésére kényszerítette. Egy új
padláslesöprésnek vagyunk tanúi, amikor már nem a parasztporták
padlásairól viszik el a gabonát, hanem a munkásosztály
panellakásaiban kapcsolják ki a meleg vizet. Az új padláslesöprés
a minden közszükségleti cikkre is kivetett súlyos forgalmi adó,
valamint a szándékosan gerjesztett infláció. Éppen az a kormány
telepíti rá a magyar társadalomra az idegen kívánalmakat, az
idegen programot, s követel meg minden előzőnél nagyobb áldozatot,
teherviselést, amelyik a nemzeti és keresztény kormány
bizonytalankodásai után a különélést ígérte meg. Az
antalit felváltó szociálliberális kormány fejezi be az ország
teljes kiárusítását, köti magát feltétel nélkül a Nemzetközi
Valutaalap követelményeinek teljesítéséhez, ez döngöli le
az életszínvonalat a hatvanas évek szintje alá.
Ez
nagyon különös folyamat. A társadalom egyik fele védekezik, a
másik fele támad. A támadónak megvan az a látszatra jogos öntudata
– a sajtó ezt harsogja –, hogy ő képviseli a haladást,
hiszen a különélés felszámolása valóban egy korszerűbb,
jobb társadalom, és célszerűbben működő gazdaság képét
rejti magában. A védekező viszont a saját szerzett jogait védi,
és az életvitelébe való durva beavatkozást lát és tapasztal
is, amikor ki-kiverettetik különélése bástyáiból. Így aztán
kialakul az egymásra mutogató társadalom, amelyben mindenért a
másik oldal a felelős, és amelyben azért nem lehet rendet
teremteni, mert a rendtől mindegyik szereplő csupán a másik
megrendszabályozását várja. Ugyanakkor az alaphelyzet az, hogy
a hatalom végletesen egyenlőtlenül oszlik el: minden a támadó
kisebbség kezében van. Ez viszont a védekezők védekezési
ethoszát szökkenti szárba.
A rendszerváltás
korának gazdasági anarchiája, a liberális elvek és nyomások
hatására bekövetkezett államelgyengülés, az állami tulajdon
széthordása és a maradék összeomlása – bármennyire
hihetetlen is ez – maga után vonta a különélés intézményeinek,
viszontszolgáltatási rendszerének összeomlását. Az állam
ugyanis nem csupán tehetetlen, merev súly, elnyomó intézmény
volt a maga durva szovjetes formájában, hanem a különélés
forrása is. Egy nagy tömegű tehetetlen vagyon, amelyet alul-felül,
minden irányból csapolt, szívott a különélők sokasága. Mégpedig
alapjában véve bűntudat nélkül. Mert függetlenül attól,
hogy valójában milyen volt ez az állami gazdaság, hogyan működött,
alapjában véve az alaphelyzetet testesítette meg, az idegen erőszakot,
a nem sajátot. A rendszerváltás azzal fenyegetett, hogy ez a
helyzet megváltozik. A magántulajdonnal ezt nem lehet megtenni.
Fel kell adni a különélés gazdasági forrásait?
Részben
másképpen történt: az állam olyannyira gyengévé és „sóherré”
vált, hogy már alig volt mit kilopni belőle. És a maradékra a
felső réteg, a menedzserek és az új vezető réteg tartott igényt.
A rendszerváltás eszméje már politikai bekövetkezése előtt
az úgynevezett spontán privatizációban megbukott.
Mert
benne már előrevetült, hogy a korábbi vesztesek, a dolgozó többség
az új rendszerben is vesztes marad, sőt kétszeresen is vesztes
lesz: összedőlnek különélése intézményei,
kapcsolatrendszere szétfoszlik.
Ez a szomorú élmény,
amit a vesztesek nem tudnak feldolgozni. Hiszen ez érthetetlen.
Hogy valami éppen akkor omoljon össze, amikor az rendül meg,
amivel szemben kialakult, ez a történelem egyik új fintora,
amire nincs példa.
A
tömeg, miután megtapasztalta az új rablókapitalizmus, rablóprivatizáció,
spontán privatizáció, a munkanélküliség és a kárpótlás
szájba veréseit, s mindezt először az Antall-kormány, a
nemzeti-keresztény kormány idején, elkezdte a visszavágyódást
a különélés „ez van”-jának kicsit áporodott középszerűségébe.
Ott, abban a homályban már minden ismerős volt. Lett volna.
Mert a szocialisták, noha megígérték, természetesen nem tudták
újra előhívni az elsüllyedt különélést. Sőt, éppen a
szocialista kormányra hárította most a csatlós elit vezérsége,
a liberális pénzügyek, bankárok csoportja a különélés intézményeinek
végső felszámolását.
Elkezdődött
a korábban szerzett javak végső felélése. Újra megmaradási
szükségletté vált a különélés. A szabályokat és törvényeket
betartva megint nem lehet megmaradni, és különösen a középosztályt
megillető életet fenntartani. Csalni kell. Ki kell bújni minden
alól, ami alól csak lehet. És nem szabad az időt tölteni a köz
dolgaival, a politikával, mert az hamis. Annak idején is
pontosan így kezdődött. A Rákosiék alatt keletkezett nyomor
és lágerélet kényszerítette bele az embereket, a jobb érzésű
polgárokat, a mindenüktől megfosztottakat a különélésbe.
Csak aztán jött Kádár, aki félrenézett: vidd. De Surányi György
és Demszky Gábor most nem néz félre. Nincs vidd és nincs
kegyelem: a kisembernek nyomorognia kell. Csak már nem tudja
pontosan, ki miatt és mi miatt. Mert az uralom ismét ügyesen,
liberális propagandafedezettel elszemélytelenedett. Most éppen
ismét az SZDSZ-es, haszonélvező, hatalombirtokos, bűnös újságírók
kezdik annak a rendszernek a kritikáját fújni, amelyet ők
hazudtak össze. És lehet, hogy a különélő nyárspolgár ismét
ebbe csimpaszkodik. Mert nem akar lezuhanni a szakadékba.
De
még nem végeztünk a különélő társadalom leírásával.
Amikor a keresztény értelmiség egy része és a nemzeti pártok
értelmiségi holdudvara méltatlankodva tesz szemrehányást a tömegembernek,
hogy miért dőlt be a szocialisták ígéreteinek, s miért nem
haragszik már rájuk eléggé, miért nem takarítja el őket,
elfelejt valamit. Elfelejti az első benyomás lélektanilag
elhanyagolhatatlan tényét. A magyar különélőnek az volt az
első benyomása, hogy cuccait az Antall-kormány, a
nemzeti-keresztény kormány vette el tőle. A magyar különélőt
azért volt aránylag könnyű becsapni, mert arra emlékezett,
hogy valamikor az a hatalom hagyta, de legalábbis nézte el a különélést,
amelyik a változás előtt volt színen. Kádár apánk. Hátha,
most újra… Most már pedig, a sok nyomorúság közepette
minden mindegy. A különélő sokaság fia, a különélő nyárspolgár
a különélés új formáit keresi. Alapoz. És csak csodálkozik,
hogy ezt az urak nem látják, nem veszik észre. Ő már az új
barakkot alapozza, pontosabban a léceket meg a hullámpapírt
szedegeti össze, mivel az ilyenfajta épületeknek nem kell
alapot ásni. Szerszámokra van szükség, kacatokra, és ezek nem
politikai szerszámok. A politikai kacat semmire se jó.
Vagyis menekülő
társadalom ez a mostani. Menekül a szembesülés, a döntés, a
valódi elhatározás elől. Már jómaga is tudja, hogy a különélés
visszahozhatatlan, de még nem vallja be magának. Telebeszélik a
fejét azzal, hogy a különélés nélküli társadalom jobb és
fejlettebb, és többet nyújt a polgároknak, mint az összefonódásokra
épülő. És ez elvileg igaz is, ő mégis az összefonódásokat
keresi. Hatalomban lévő emberek után szaglászik, akik még nem
felejtettek el félrenézni. Tudnak ezek még félrenézni? És
egyáltalán, hogyan kell ezt csinálni, ebben a rideg világban?
Egy biztos: gátlástalanul. Úgy, mint ahogy az MDF-es igazságügy-miniszter
tette, amikor engedte a feleségét beállni az ellenség fellegvárába,
a VICO-ba. (Mellesleg: egy mostani kisgazda tanácsnok is ott
dekkol.) A gyakorlat erkölcstelenséget mutat, az ellenzéki pártok
pedig az erkölcsről prédikálnak. A csatlós elit nem tiszta
kapitalista társadalmat akar, hanem teljes uralmat. Nem engedélyezheti
a különélést, mert az adózatlan és általa ellenőrizhetetlen.
A tulajdon már az övé, minden az övé és külföldi –
nyugati és keleti – üzlettársaié, akik szintén oda
nyilatkoztak, hogy nem vállalhatják a különélés rezsijét.
Ezt ugyanis régen részben az az állam vállalta el, amelyiktől
most mindent elvettek, amely most már képtelen is állni ezeket
a kiadásokat. A jövendő államát továbbra is a hitelek pórázán
akarják tartani, de csak módjával. Csak annyi hitelt akarnak
felvétetni vele, amennyit biztosan vissza tud fizetni, és
amelynek fejében biztonságosan csörgedez a kamat. Meg vannak
szabva a kvóták, amennyi hitelt egy-egy államnak el kell
fogyasztani, és amely után kamatot kell fizetni. Ezekkel a
kamatfizetésekkel kell az egyes kicsi és nagyobb államoknak, összességben
a népeknek hozzájárulniok a rendfenntartás költségeihez. A
rendfenntartás pedig egyre költségesebb. Néhány háború már
lezajlott rendfenntartás-jelleggel, de eredménytelenül. Terjed
a terrorizmus. De senki nem teszi fel a kérdést, hogy vajon nem
a rendfenntartás miatt-e? Hátha éppen a globális pénzügyi
zsarolás, embargózás, egyes térségek gyarmatosítása és
milliárdos tömegek szegénységbe kényszerítése vagy szegénységben
hagyása, és minden nyílt, demokratikus eszköztől való liberális
megfosztása váltja ki a terrorizmust? Amellyel mindezek ellenére
is le lehetne számolni, de nem számolnak le. Mert az ellene való
folyamatos küzdelem: fogyasztás. Ha más nem, újságpapír- és
műsoridő-fogyasztás. Reklámdohány jár egy-egy véres helyszínelésért.
A pénzügyi világrendet vajon miért kell ennyire költségesen,
haderők, békefenntartók állandó mozgatásával és irdatlan tömegű
konferencia-vándorcirkuszként való lejátszásával működtetni?
Ezért kell felszámolni
most hirtelen a nagy elosztó rendszereket Magyarországon. Volna
ugyan még bennük mit elosztani, azonban ez már magántulajdon,
a csatlós elit vagyona, meg le is van kötve valamelyik bankban,
bolond volna oda dobni a különélés nosztalgiájában búsongó
népnek. Dögöljön meg.
Ez egyébként a végső
cél, de erről majd később.
De
hát ennek ellenére is igaz, hogy a különélés nélküli társadalom
jobb volna, rendeltetésszerűen és takarékosabban működne.
Ilyen éhenkórász, fafejű, maradi társadalommal azonban nem
lehet megteremteni, mondják odafent csatlósék. Vizet prédikáltok
és bort isztok, mondják viszont odalent. Egymásra mutogató társadalom
lett a magyaroké. Mindenki a másiktól várja a tetteket. Valaki
lépjen már ki a körből! Nézzük, megnyúzzák-e?
Valamikor
a különélés fénykorában az ellenőr és a korcsmáros azonos
oldalra tartoztak. Hiába volt az ellenőr az állam
alkalmazottja, küldötte, a kocsmárosnak, különösen ha ávósból
lett gebines, jobbak voltak az esélyei, mert jobbak voltak az összeköttetései.
Ő már kapitalista volt a szocializmusban. És azáltal is, hogy
ő kenyerezte le az ellenőrt, s neki volt miből adnia, cinkosok
lettek az állam ellen. Ma a kocsmáros nehezen tud adni, nincs
vendég, drága a sör, mert magas az áfája, az ellenőrnek
pedig lelkifurdalása van, mert igazságtalan adók alól kell kibújást
engedélyeznie, és ezekért a magas adókért ő is felelősnek látszik,
holott nem az. Ezt mindjárt be is bizonyítja: félrenéz. De a
dolog már nem a régi. Még talán egy táborban vannak, de a
recesszió már félig ellenségekké tette őket. Méregetik egymást.
Ez már nem különélés, ez már maga a marxi elidegenedés. Mi
lesz holnap, ha ez a kocsma is bezár?
Ma a
hatalombirtokos csatlós elit folyton támad és követel, a társadalom
pedig állandóan védekezik. Egy pillanatra sem szünetel a harc.
És mindenki mindenki ellen harcol. Már nincsenek szekértáborok,
véd- és dacszövetségek, nincsenek klubok és nincsenek olvasótáborok.
A felső tízezer golfozik, a tömeg pedig már meccsre sem jár.
Akinek nincs pénze könyvre, nem olvas. Akinek nincs pénze temetésre,
azt éppen hogy elkaparják, mert a temetkezés is nyereséges vállalkozás
lett. Minden nyereségességre törekszik, de nyereséget csak a másiktól
lehet kizsarolni. Régen nem így volt: az állam állta a cechet,
legalábbis részben.
Mint
említettük, a rendszerváltás legnevetségesebb ellentmondása,
hogy a szocialista állam összeomlása, amelyet a liberalizmus évszázados
követelésére és parancsára hajtottak végre, maga után vonta
az ellene fellépő, küzdő különélés ellehetetlenülését.
Pontosabban: a különélés bizonyos szerény mértékig szabotázs
volt. Azt szabotálták, akiből éltek. A gyűlölt Moloch –
kiderült – milliókat tartott el, mégpedig úgy, hogy hagyta,
hogy eleven testéből harapjanak ki húsdarabokat.
Most
ezt nem lehet. Ott állnak körülötte a liberális elit által
fizetett őrző-védők, és elhessegetik az éhes, népi kutyákat.
Sovány már a Moloch, és ami hús még van ványadt testén,
amint itt elterül Budapesten, az kell az elitnek.
A különélő társadalomnak
volt egy sajátos viszontszolgáltatási rendszere. De ma már a
kocsmáros nem tudja rendesen lefizetni az ellenőrt és beteg az
orvost. Felborult és kiürült a rendszer. Nincs pénz
paraszolvenciára. Ez is egymással fordítja szembe az embereket.
Azelőtt az egyik különélő jól meg tudta fizetni a másik különélőt,
a lekenyerezésnek becsülete volt, súlya és tekintélye. A
lekenyerező is büszke lehetett, hogy adott szépen. Volt az egész
ügyletben valami szociális érzékenység. Mondta is a
lekenyerezett, hogy nagy családja van neki is. A különélő
nagy borravalókat osztogatott. A pincér vastagon adott a pedikűrösnek,
a pedikűrös szépen megfizette a fia zongoratanárát, mert a
gyerek botfülű volt, a zongoratanár pedig beajánlotta az elvált
feleségét egy utazási irodába, ahol a nyugati utakon jól
lehetett keresni, és így jobban megoszlott a gyermektartás.
Mert valakit a végén azért el kellett tartani – az állammal
együtt. Az elit milliomosa most senkinek nem ad semmit. Nincsenek
hekatombás lakodalmak. Csak rock van, ami még lakodalmas.
A
régi barakk összedőlt, az új meg még sehol se tart. Még a
telket sem sikerült névre íratni, mert a kárpótlási jegyre
nem adják ki a földet. Milyen volt a régi barakk, a legvidámabb?
Két bejárata volt, egy keleti és egy nyugati. Mindkettő csak
bejárat volt, kimenni egyiken sem lehetett. Benyomult a különélés
nyárspolgára a keleti oldalon legatyásodva, mindenétől
megfosztva, a puszta ravaszságával és évszázados különélési
tapasztalataival, hogy átfúrja magát a nyugati oldalra, ahol működnek
a szolgáltatások, ahol van fogyasztás, van áru, de megrekedt
valahol középen. Már saját kis körlete volt a barakkon belül,
de a neonfényhez nem jutott közel. Csak a felvillanásokat látta:
„no exit, kein ausfahrt!”. Szóval, tudomásul kellett vennie
határait. Megtette. Beletemetkezett a parcella ápolásába. Mire
a barakk düledezni kezdett, már volt mindene, több is, mint
amit fenn tudott tartani ott a deszkavilág – művilág, kvázi
világ – közepén. Az eltartandóra már nem jutott neki, és már
az állam is kezdett elromlani: megtagadta az eltartásra szóló
készfizető kezességet.
A
volt béketáborban mindenütt volt különélés, de nem
egyforma. A Nagy Szovjetunióban mindössze abból állt, hogy a
muzsik ősszel a tábla szélére dűtötte ki előbb a műtrágyát,
aztán pedig a megtermett gabonát, és mindkét tételből csak
annyit nem hagyott megrohadni, amennyit hazavitt. Azaz műtrágyát
nem is vitt, minek? Ez nagyon durva különélés volt. Nagyjából
hasonló volt a román is, az erdélyi magyar rész kivételével.
A kétmilliónál is több magyar különélése és hagyományosan
magasabb kultúrája és az egész erdélyi románság ugyancsak közép-európaiasabb
magatartása a magyarországihoz hasonlító különélési formákat
valósított meg Erdélyben.
Lengyelországban
a 81-ben föld alá szorított Szolidaritás a különélés hősi,
nemzeti ellenállássá magasodó tartását teremtette meg, az
akkori katolikus egyház segítségével. A világ, a művelt
nyugat, Európa sajnálatosan kevés támogatást adott ehhez a különéléshez,
és csak azt vette észre belőle, ami csempészkedéssé és üzleti
kárrá züllött benne. Csak lelkes cikkek jelentek meg erről a
föld alatti különélésről, de a kormányok átnéztek rajta.
Óriási hiányok mozgatták ezt a különélést, és mégis
olyan szociális és kulturális értékeket termett, amelyeket be
kellett volna illeszteni az európai kultúrába. Jó volna most
az amerikanizálódás elleni kultúrharcban.
A
cseh különélésnek 68 után szintén voltak ilyen vonásai, de
ezt a Svejkség, azaz a beletörődés sajátos humorával fűszerezett
ellenállás-együttműködés, a sörivás közbeni szabotálás
tompábbá tette. De persze, nem hatástalanná. És persze mássá,
kegyetlenné tette a cseh viszonyokat a Habsburg-időkből áthozott
és általunk a Bach-korszakban megismert cseh-morva hivatalnoki
kegyetlenség, hidegség-ridegség. Husákék módszeresen
dolgoztak, nem fogadták el Kádár lazaságait.
Kelet-Németországban
alig-alig volt különélés. A háborút vesztett németeknek még
ezt sem engedték meg. Igaz, nézhették a nyugati tévéadásokat.
Ez a berlini fal társadalma volt, itt lőttek talán még az átrepülő
madárra is.
Ilyen
környezetben a magyar különélés csodabogárszerű volt. Az
ide járó német és cseh turisták nem győztek csodálkozni.
Azt hitték persze, hogy a politikai rendszer engedékenysége,
liberalizmusa tartja fenn ezt. Csak a lengyelek vették észre,
mint a magyarokkal sok tekintetben lelki rokonok, hogy ez bizony a
magyar virtus huszadik századi formája. Lett is lengyel piac számos.
És álmok is szövődtek, hogy majd együtt, vállvetve… A
magyar barakknak azáltal, hogy két bejárata volt, és a nyugati
végén korlátlanul ömölhetett belé a nyugati tömegkultúra,
a szenny és a kielégületlenség, lett egy különös tulajdonsága
is: önpusztító lett. Öngerjesztő, de ugyanakkor önmagát felélő
is. A lengyellel szemben, amelyik akadályozta, a magyar könnyűvé
tette az uralkodást a rezsimnek. Beavatta a különélő nyárspolgárt
a rendszerbe: nem büntette meg eseti szabotázsait, de a megbüntetés
eshetőségét mindig fenntartotta. Öncenzúrával dolgozott.
Aczél
György híres három „T”-je talán a legjellemzőbb erre a
magyar különélésre. Az írókat és a művészeket három részre
tagolta ez a kultúrpolitika. A „tűrt” kategóriában élt,
alkotott és ott öncenzúrázta magát a jelentős alkotók zöme,
ott születtek a nagy alkotások is minden műfajban. Mert a „tűrt”
művész vagy író akármikor lehetett „támogatott”, ha vállalta,
sőt a hatalom bizonyos kitüntetésekkel azt a látszatot
igyekezett kelteni, hogy a „tűrt” művész már az övé,
„támogatott”. A támogatott kategóriába a tehetségtelen
kommunisták tartoztak, akikre sokkal szigorúbb szabályok
vonatkoztak. Nekik szolgálniuk kellett, mert a párt tudta, hogy
tehetségtelenek, utálta, és nem olvasta-nézte őket, ellenben
luxusban tartotta mindegyikőjüket, és elhalmozta őket
megrendelésekkel. A támogatottak sóvárogva néztek a tűrtekre,
amelyek persze nem fogadták be őket. Mindebből azonban nem következett,
hogy a „tiltott”-ban voltak az ellenállók és az igazán
tehetségesek. Éppen ellenkezőleg: sok volt köztük a dilettáns,
az eleve bukásra ítélt, az akarnok, aki még az öncenzúrára
is tehetségtelen volt, és aki azért hozott létre tiltott művet,
hogy tiltott legyen, és így egy kicsit híres. Amellett a „tűrt”
osztályból bárki akármikor lesüllyedhetett a „tiltott”-ba.
Mert ugyanakkor „pofára” ment a dolog, és az államnak és a
pártnak nem is lett volna jó üzlet, ha merevek a határok. Az
egész csak úgy volt hatásos, ha mindig minden ideiglenes és
bizonytalan volt benne.
Voltaképpen az egész
rendszer ezen a három „T”-s elven járt, mint egy rossz
malom. Egy cipőkészítő szövetkezet ugyanígy működött. A
legjobb mesterek, akiket annak idején jól menő saját üzletükből
kényszerítettek bele a szövetkezetbe, ugyanúgy a minőséget
előállító részlegeket alkották, hatalom és beleszólás nélkül,
mint az irodalomban, a vezetőség pedig, amelyet nem választottak,
hanem választási cirkusszal neveztek ki föléjük, a tehetségtelen
cipészeket támogatta, akik a pártmunkát végezték –
dikiccsel.
S
a jó iparosnak, aki talán a nagy öregek keze alól került ki,
ma, ha üzlete van, tengődik, ha nincs, talán munkája sincs, és
az is lehet, hogy kényszerből szakmát váltott. Mindez azért,
mert megszűnt a különélés és a piacon a nagyok, a nemzetközi
cégek uralkodnak, minden fel van osztva. Egy kérdés mindennap,
de ugyanaz: mihez lehet kezdeni? És ebben a kérdésben jelenleg
semmi politikai vonatkozás nincs, mert nem is úgy van feltéve.
A minden lehetőségből kiszorult ember nem úgy teszi fel a kérdést,
hogy mihez lehet kezdeni, majd ha Horn helyett Torgyán jön, vagy
Csurka Petőék helyett, és ha megint a keresztények, hanem úgy,
hogy akármelyik ember, párt, a helyzet, az alaphelyzet változatlan
marad. Ezért érdektelenek számára a politikai programok, a pártprogramok.
Lehet, hogy elmegy ugyan szavazni, és le is adja céduláját
valamelyik pártra, valamelyik figurára, de öt perc múlva már
el is felejtette az egészet. Nem hisz, mert nem hihet abban, hogy
ezzel valami csekélykét is változtatott az alaphelyzetén.
Ezen
a helyzeten csak úgy és csak akkor lehet változtatni, ha
keletkezik valami új, ami új alaphelyzetet tud teremteni, ha összeáll
egy új erő, amelyik gyökeres változást hoz. Ehhez pedig szakítás
kell. Valakinek, valakiknek ki kell merészkedni a körön kívülre,
és be kell mutatni, hogy az elevenen való megnyúzás elviselhető.
Társadalmi
változásra utaló stratégiai program kell. Egy nagy. A tömegembernek,
a volt különélőnek tökéletesen igaza van, amikor nem hisz a
kis szöszmötölő pártprogramoknak, amelyek növekedést ígérnek,
amikor a gyereke sem nő úgy, ahogy kéne – tejhiány miatt! Mármint
otthoni tejhiány miatt, ami viszont a különélés megszűnése
következtében állt elő. Tehát mivel a különélés
visszahozhatatlan – helyette kell valamit kitalálni.
Az
új társadalmat, amelyben lehet haragudni. A különélésben az
volt a rossz és a jó egyszerre, hogy semmiért nem kellett
haragudni, minden bűn bocsánatos volt. Ölni nem volt szabad,
legfeljebb csak lassan ölő mérgekkel, tömegkultúrával, három
„T”-vel, ahogy Aczél pajtás tette.
Addig
nem lesz rend, amíg meg nem tanulunk haragudni. A valóban bűnösökre,
a felelősökre, a gazemberekre és a saját kis bűneinkre is. Amíg
az egymásra mutogatás komolytalan, mert semminek sincs következménye,
addig nincs semmilyen kibontakozás. Teljesen mindegy, melyik párt
nyer. És nyilván az fog nyerni, amelyiknek a legtöbb pénze van
a kampányára. Az MSZP és az SZDSZ behozhatatlan előnyökkel
rendelkezik, mert a pénz fölött rendelkezik. Ezt csak egy valóban
haragvó, magyar radikalizmus egyenlítheti ki. Ha „fent”
nincs indulat, ha ott a lenti, a különélő belenyugvást,
bratyizást, az áldemokráciába való konstruktív belesimulást
lát, akkor mindössze az történik, hogy a különélő igazolva
látja a saját csüggedését, elkülönülését, és legfeljebb
elmosolyodik azon, aki ágál, de nem haragszik.
Ebbe
a béketábori békeszagba, ebbe a dagonyába és ebbe a pangásba
fulladjon bele a magyarság?
Egy
új programnak a pangás ellen kell irányulnia. Ezt pedig indulat
és harag nélkül nem lehet megtenni.
Meg
kell érteni a különélő embert. Nem romlott ő. A modern világrend
kényszeríti különélésre, s abban bizony ravaszkodni kell. De
a különélő emberrel lehet szót érteni. Részt kell venni az
életében. Nem szabad rákényszeríteni a „stiklikre”. Könnyíteni
kell a helyzetén. Nem „dotálni” kell, hanem világos,
tiszta, elviselhető körülmények közé kell helyezni. Meg kell
neki mondani, kik és mik a felelősek különélésbe visszasüllyesztéséért.
Azokra kell a haragját irányítani. De pontosan!
A jövő magyar
politikusának minden kétértelműség tilos. Nevén kell nevezni
a dolgokat és a szereplőket. Teljes nyíltság.
A megkövezés vállalása.
Csak ebből derülhet ki, hogy valóban mást akarunk.
Az új alaphelyzet
megteremtésére még van lehetőség. Az együtt élőké a jövő.
Havi Magyar Fórum,
1996. augusztus
|