vissza a főoldalra

 

 

 2016.09.09. 

Térképzetek és lélekkáprázatok

Fekete Nóra és Lakatos Pál Sándor kiállítása az Erlin Galériában

Egy textilművész és egy szobrászművész közös tárlata – egy évtizeddel ezelőtt is együtt léptek (Kecskeméten) közönség elé – azért is izgalmas, mert az anyagok: a puha textil és a kemény bronz (vas) kontrasztja ellenére is kitűnik az együttgondolkodás hatékonysága. Szellemi és lelki tartalom is van ebben a ki tudja, a műveltség és a kultúra mely mélyrétegéből merítő találkozásban. Fekete Nóra műveinek némelykor a bőr bársonyát idéző puhasága és Lakatos Pál Sándor szobrainak – kürtőinek, tornyainak, több cím mondja: Tércsapdáinak, téralakzatainak – keménysége olyan ütközőpont, ahonnan a különbözőség azonos arca is látszik.

Valójában két absztrakt művészről van szó, ám a nonfiguratív vagy fél-figurális lét mögött erős érzelmi tartalmak munkálnak. Ha furcsán hangzik is, Fekete Nóra több textilképén – természetesen modernizálva az eredeti klasszikus monumentumok – ott villódzik a reneszánsz fénye. Nem véletlenül, hiszen a művész 2001–2002-ben, római tudós lakozásakor (Accademia di Belle Arti), a szépség iránti áhítatában tudatosította magában az ég és föld összetartozását mint kimeríthetetlen forrást.

Az erdélyi születésű Lakatos Pál Sándor pedig a jól funkcionáló alakrajzot és a nem akármilyen invencióval mintázott figurát hagyta ott – gyönyörű Kós Károly-plakettjét mindmáig szívközelben őrzöm – egy, a gépvilágot és szellős korunkat, vagyis a tört egészet „ábrázoló” viaszveszejtéses műveiért.

Ha Fekete Nóra érzelmi húrokat penget meg az elegánsan formált, a vegyes technikába (pasztell, tus) a kollázs tépettségét is belopó lélekkáprázatain, Lakatos Pál Sándor kemény következetességgel épített, a gyárkémény huzatát és a szabadság szellőjét egyként involváló tornyai, mint térképzetek hatnak.

Minthogy a textil – az alkotó szerint: textil applikáció – valaminő benső tárnákat is megmozgató létteljességet sugall, nem nehéz észrevenni az anyagformálás mikéntjén és a szerkezeti gazdagságon túlmutató (pontosabban: velük egy) tartalmakat. A szépség fájdalma és mítoszi kisugárzása nem csupán a szerteágazó műveltségből eredeztethető fogás, hanem a részeket egybefogó teljesség. Lásd a magyari tartalmakat – a Bartók emlékére és a Radnóti Miklóst is megidéző Térképet –, valamint az itáliai klasszikumot közvetítő papírkollázsokat.

Már a tíz évvel ezelőtti utazáskárpitokon is észlelni lehetett – fejedelmi bőséggel – a dantei menny és pokol, a gomolygó felhőrácsok közé belopott irgalom hathatós jelenlétét. S nem egy, sajnos itt nem szereplő textilen a valóságot látomássá emelő mítosz képi illúzióját: a tengermély, hullámmagas, feszítettségében is harmonikus „hegyvonulat” erejét. A két 2007-es képre, a Sztüxre és a Hádész hadára gondolok, amelyen a gépi hímzés a bőrhatású textíliát – most ne menjünk a holtakat fegyelmező alvilág rejtelmeibe – valósággal organikus „tájképpé” avatja.

Az applikáció mint technikai fogás természetesen másképp hat a különféle felületeket egymásra soroló (ragasztó, hímző, fűző stb.) műveken. A tárlat egyik legszebb darabja, a Bartók emlékére (2006), ez a vonósok mélybarnáját a fájdalom sötét tüzével vegyítő textil éppúgy mutatja, mint a római emlékeket idéző, a pasztell és a tus fényét reneszánsz tartalommá alakító megannyi papírkollázs (Circus Maximus; Vesta templom; Ég és föld – mindhárom 2001, Ostiai oszlop – 2000). A szigorú kontúrú rendezettség és a felületi folthatást izgalommá borzoló tépettség tehát ugyanannak a karakteres kifejezőerőnek a bizonyítéka.

Az Akvárium (2002) víztaraja a már említett Sztüxön és a Hádész hadára című alkotáson teljesedett ki, pontosabban vált drámaivá, mint ahogyan a szebbnél szebb friss textilképeken is észlelni, leginkább az önálló érzelmi kisugárzást reveláló foltmotívumok erejében, a korábbi textilképek invencióját. Egészen különös a Cím nélkül I. (2015) organikus oszlopának szerkezeti tagozódása. A vertikális építés húzóereje leginkább a Cím nélkül II. (2015) című képet, s nem különben a Cím nélkül III. (2016) textíliát jellemzi. Mindkettőn csaknem égmagasba nyúlnak az organikus lét oszlopaiként is értékelhető „folyók”, megváltoztatván a fizikai törvényeket az érzelmi terrénumok fontosságát hangsúlyozzák.

Lakatos Pál Sándor kemény következetességgel alakítja világát. Amely, korábban említettem volt, nem megtagadása a figurális szépségnek, hanem a korszellemet (?) szerinte jobban idéző alkotásmód. Váltás? Az is, de még inkább tudatosítása a kemény fém (legtöbbször bronz) hol ipari formát idéző, hol az őseredetű tornyoknak mitikus kisugárzást reveláló erejének.

A szobrászművész úgy akarja különleges építményeivel – ékítményeivel – belakni a teret, hogy szinte megborzongva érezzük, ebben a némileg furcsa időutazásban éppúgy ott leledzik Assur templomtornya (időszámítás előtti II. évezred) – Lakatos nem egy zikkurátja (Torony IV.; Torony V.) a hajdani pecsételő henger lenyomatát idézi térbe öltözötten –, mint az anyaméh, illetve a bárka (hajó) szimbólumaként is becses bölcső. (Ez utóbbi reprezentálására lásd a fölül pántokkal, „pólyaeresztékekkel” megdicsőülő szentséges fekvő hengert, a Bölcsőt.)

Persze ennek a szobornak, legalábbis formailag, köze van a tércsapda – a talapzatra ugyancsak hengert vagy ahhoz hasonló fémtestet fektető – megannyi változatához is (Tércsapda I.; Tércsapda IV.). Viszont a palástot fölül díszítő – a réseket összefogó (?), a levegőtől hasított csíkokat szinte exkluzív módon fedő – pántokat jó, ha „emberies arcukkal” érzékeljük. A plasztika evvel a szépségkazamatába csalogató illúzióval el tudja érni, hogy az alkotó összefogásélménye is kitessék.

Lakatos tornyait szemlélvén különleges élményben van részünk: a viaszveszejtéses öntőmód révén a palást felületi villódzása, homálybarnákat, -zöldeket és –szürkéket idéző derűje szinte érzelemtérképpé avatja a szobrot. Persze mind e mögött ott leledzik az ókori magaskultúra számtalan temploma, piramisa – egy kissé leegyszerűsítve, az égbe, magasba vágyódás képessége. Akár a pisai ferde tornyot idézzük meg időjátékunkban (Torony II.), akár szétzilálódó, a gépszörnyből gépcsonkaságot csináló korunk megannyi zűrzavarát (Tércsapda II.), eme szellős kicsapongásban, amely egyúttal plasztikai művészet, benne foglaltatik térszervező mániánk. amely egyben a bezártságból való kiszabadulás hathatós ismérve.

A művész utazást sejtet ott, ahol valójában, csak érezzük szobrainak sugallatát, a megérkezés szépséges, kijózanító könyörtelensége dominál. El lehet játszani a statikai libikóka különböző helyzeteivel – itt is eredményes a vizsgálódás (Torony II.; Utazás II.) –, ám a külső és belső szépség akkor töltődik meg igazán tartalommal, ha a fém kijózanító szilárdsága mellett megérint bennünket a biblikusan fenséges mítoszi tartalom is.

Az Utazás I. ilyen szobor. A sok kitűnő plasztika közül kiemelkedik: remekmű. Ha nem hajó, ha nem bárka – mindkettő formája eszünkbe juthat –, akkor mi? Előttünk Babits Jónásának cethala, s az a fájdalmas meneküléskényszer, amely eltölti a rabságban szenvedő embert.

 

Szakolczay Lajos