vissza a főoldalra

 

 

 2016.09.09. 

Az erőszakos téeszesítéssel felbomlott a hagyományos szokásrendszer

S. Lackovits Emőke: „Az Úrnak irgalmát örökké éneklem…” – Református vallási néprajzi tanulmányok

Laczkovits Emőke az 1970-es évek végétől publikált a népi vallásosság témakörében, azokban az időben, amikor aligha járt érte hivatalos elismerés. Mindez azért lényeges, mert nagyon sokáig hiányzott a református önismeretből a vallási néprajz. Persze, korábban is esett róla szó. Illyés Endre tollából származik az első önálló hazai könyv, amelynek témája egy tételes vallás – a református – néprajza. Ez a kötet 1931-ben jelent meg, s a folytatásra várni kellett. Laczkovits Emőke kötete, amely számos tanulmányt tartalmaz nem könnyű olvasmány, nem olyan, hogy elkezdjük az elején, s befejezzük a végén. Mégis alaposan ír több olyan témáról, melyek a néprajz iránt érdeklődők, a kutatók és a protestánsok számára érdekes és értékes lehet. Ilyen az úrvacsora a magyar református népi hitéletben, a dunántúli keresztelési szokások, a kisebb-nagyobb református–katolikus „csetepaték”, a református liturgikus textíliák és Szűz Mária alakja a Veszprém megyei reformátusok vallásgyakorlatában.

Lássuk először a vallások egymás mellett élését. Ma, amikor a szekták jelentik a legnagyobb veszélyt a történelmi egyházakra, és olyan sokszor hangoztatják az ökumenizmust, el sem tudjuk képzelni, hogy milyen kisebb harcok dúltak egy-egy településért a felekezetek között. A dunántúli református egyházkerületben a 17. században nagy villongások voltak a katolikusok és a reformátusok között. Az 1781-ben meghozott türelmi rendelet, majd az 1791. évi törvények biztosították a protestánsok szabad vallásgyakorlatát és ezzel a békés egymás mellett élés lehetőségét is. Ezután a reformátusok energiáját a gyülekezetépítés és az egyházszervezés kötötte le. A dunántúli egyházmegye vegyes vallású arculata, katolikus többséggel ugyan, de megmaradt. A 19. század első felében a békességet még mindig az áttérések, a vegyes házasságok és a reverzálisok zavarták meg, amelyek többnyire a katolikusok javára, a protestánsok kárára történtek. Borzavár, Sur, Aszófő, Lepsény, Tihany szerepel a korabeli vizitációkban olyan falvakként, ahol az áttérések megközelítették a tízet, míg a protestánsok javára csupán a hármat érték el. A katolikusok szerint a protestánsok elcsábították az ő híveiket, míg a protestánsok szerint a katolikusok voltak erőszakosak. Sajnálatos tény, hogy a korszakot végigkíséri a katolikusok és a protestánsok egymás kárára történő ünneprontása. Így egyértelmű, hogy azokban a falvakban, ahol az egyik felekezet többséget alkotott, a lakosság egyenlő elbírálása sérelmet szenvedett. Így történt ez Kenesén, ahol a katolikusokat eltiltották a közös malom jövedelmétől, a falu rétjéből a plébánosnak nem adtak szénát, csak a lelkész kaphatott belőle. Több esetben panaszkodtak arról is, hogy vegyes házasságoknál a református anya katolikus gyermekeit reformátusnak neveli. Nem véletlen, hogy mind a katolikus, mind a protestáns fél tiltotta a vegyes házasságot, amely tilalom egészen a 20. század közepéig életben maradt. A katolikus plébánosok híveik vallási buzgósága csökkenésének okát protestáns falubeliek viselkedésében, szerintük lazább erkölcseiben látták. A protestánsok pedig a hívek vallásgyakorlatában előforduló, sőt általánossá is váló, károsnak ítélt jelenségeket a katolikusok hatásának tulajdonították, így a bábakeresztség – amikor asszony keresztelt – elfogadását, a betegnek kért úrvacsorát, mint utolsó kenetet… Ugyanakkor, mint az etnográfus írja: voltak az együttélésnek szép és békességről tanúskodó példái is, mint a nemespécselyi és paloznaki temető közös használata, vagy a balatonszőlősi református harangöntetés, amelyhez római katolikusok is hozzájárultak, cserébe halottaiknak ingyen harangoztathattak.

De vajon mik voltak a református zsinatok szerinti nagy bűnök a 17–18. században? Néhányat sorolok csak föl a könyvben foglaltakból. Isten káromlása, Szentlélek szidalmazása, ünneprontás, emberölés, hitszegés, rágalmazás, babonaság, boszorkányság, rontás, korhelység, a sákramentumok elmulasztása, babonás ünneplés, öngyilkosság, tolvajlás, házasságtörés, vérfertőzés, bigámia, paráznaság. Az 1670-es években a farsangolást egyenesen az „ördög ganéjának” nevezik. A vétkeseket koronként változó módon fegyelmezték, büntették. A legsúlyosabb a kiátkozás volt. Akiket ezzel sújtottak, például a hittagadókat, azok számára megszűnt minden visszaút az egyházba. Kiközösítés volt a büntetése Isten és az egyház ellen nyilvánosan vétkezőknek – paráznáknak, tolvajoknak, gyilkosoknak –, akiket a gyülekezet előtti vezeklésre ítélve szégyenítettek meg, de ezzel egyszerre kegyelemben is részesültek, visszakerülve az egyházba, a gyülekezet közösségébe. Ez a nyilvános vezeklés az eklézsiakövetés volt. A nyilvánosan botrányt okozóknak büntetésképpen az elkülönítést szabták ki, amely az egyház kibékítésével véget ért. A kiközösítést vagy a kitiltást megelőzte az intés. A megintést magányosan vagy egy társ jelenlétében kellett a presbitereknek véghez vinniük. Akik ennek ellenére mégsem térek jó útra, azt kitiltással sújtották. A bűnösnek bűnbánati széken kellett vezekelnie. Az egyháznak törvénykező, bírói szerepe nem csak a fegyelmezést érintette. Hiszen sajátos egyházkormányzati szervek ellenőrizték mind a hívek, mind a gyülekezetek életét. Ennek egyik legjelentősebb eszköze volt az évenkénti egyházlátogatás, a vizitáció. Az anyagiak rendszeres és pontos megadását, továbbá a velük való gondos elszámolást különösen szigorúan vették. Tehát a gazdasági fegyelem külön területét jelentette az egyházi fegyelmezésnek.

Külön fejezetet szentel a könyv a keresztségnek, mely a református ember hitéletének egyik alapja. Egy családdal komasági kapcsolatba kerülni, gyermekét keresztvíz alá tartani még a 19. században is felelősségteljes szerep, feladat volt. Eötvös Károly szerint: „a két szó, a keresztapám és a keresztanyám nagy dolgot jelent a régi nemesi, kálvinista társadalomban.” A keresztfiú a keresztapa, keresztanya családjához tartozik. Főleg, ha a keresztülőknek nincs gyermekük, vagy ha a keresztfiúk árvák lettek. A keresztanyákról úgy tartották, gyógyítanak is. A komaság nem volt ugyan rokonság, de az esetek többségében erősebbnek bizonyult minden rokoni kötésnél.

Szintén sok mindenről árulkodik a Szűz Mária alakjához való viszonyulás református körökben. 1744-ben Felsőörsön a reformátusok széttörték Mária szobrát. Az ok nem abban keresendő, hogy Mária személyét gyűlölték volna, hanem Mária alakját a katolicizmussal azonosították. A 19. században a falusi református vallásgyakorlatban már sok esetben másként ítélték meg Máriát és a szenteket is. Mária, Jézus Krisztus anyja, tisztelete a katolikusoknál a hitélet természetes velejárója. A református felfogás mély tisztelettel övezi Máriát, mint az Isten kegyelméből kiválasztott személyt, de közbenjáró szerepét nem fogadja el. Így a református többségű falvakban vagy közömbösek Mária személye iránt, vagy a már említett általános tisztelettel beszélnek róla. Az asszonyok pedig főleg az anyát tisztelik benne. Azokban a falvakban, ahol sok volt a vegyes házasság, nagy volt a bizonytalanság. Előfordult, hogy protestáns asszonyok, a baj idején, titokban, hozzá fordultak, az ő közbenjárását kérték. Sőt amint a szerző leírja, voltak olyan református nők, akiknek álmukban megjelent Szűz Mária, és elmondta nekik, mi történik a családjukban.

Érdekesség, amit a néprajzkutató a protestáns karácsonyi népszokásokról ír. Szerinte a református közösségek a többnyire katolikus gyökerű szokásokat egyházi nyomásra kiszorították a szokásrendszerükből, viszont számos kifejezetten reformátusokra jellemző szokás létezik. Ezek jellemzően ott fordulnak elő, ahol nagy tömbben élnek kálvinisták, ilyen például az erdélyi Kalotaszeg, ahol két falu kivételével minden település vegytiszta református – még az Erdélyben gyakori unitárius vallás sem jelent itt meg. A reformátusokról azt tartják, hogy rendszeres Szentírás-olvasó emberek. Ez így nem teljesen igaz, viszont adventben ott, ahol az év többi részében nem forgatták naponta a Könyvek Könyvét, a karácsonyt megelőző várakozási időszakban rendszeresen felolvastak a Bibliából. Gyakori volt az is, hogy végigénekelték a református énekeskönyv összes adventi és karácsonyi dicséretét. Az adventet egyes alföldi közösségekben ezt kifejezetten Jézusvárásnak hívták. A magyar népszokások között advent idején számos házassághoz és termékenységhez kapcsolódó szokást ismerünk, ilyen például a Borbála-ág (december 4.) vagy a Luca-nap (december 13.): az asszonyi dologtiltás és a tyúkok termékenységének biztosítása is ehhez a naphoz tartozott. Ezek a szokások a reformátusoknál is megtalálhatók, bár kétségkívül kisebb szerepük van, mint a katolikusoknál. Számos karácsonyi népszokást is ismerünk, ilyen a betlehemezés, a kántálás, a regölés, de vannak kevésbé ismertek, mint például az aranyosvíz-vivés. A reformátusokra legjellemzőbb a kántálás volt, ez karácsonyi köszöntést jelent. A kántálók többnyire a református énekeskönyvi dicséreteket énekelték, és a falu minden házába beköszöntek. Ahogy a betlehemeseket, úgy a kántálókat is mindenhol szívesen fogadták, sőt sértésnek vették, ha nem kerestek fel valakit, aki a faluközösség tagja volt, de másik vallási közösséghez tartozott… A kántálók almát, diót kaptak, esetleg egy-egy szem szaloncukrot, később pénzt. Egyes közösségekben nemcsak a gyermekek, hanem a legények és a fiatal házas férfiak is mentek kántálni. A karácsonyfa állítása evangélikus német gyakorlatból jött, s ez a hagyomány még nincs háromszáz éves sem. Magyarországon a 19. század közepe táján főúri családok állítottak először karácsonyfát, majd a városi közösségek körében terjedt el. A falvakba a 20. század elejére került el a fenyőfaállítás szokása. A Balaton-felvidéken kedvelt volt a boróka is. A fákat főleg olyan anyagokkal díszítették, amelyek otthon is megtalálhatók voltak: dió, alma, tészta, papír, mézeskalács. A lényeg az volt, hogy örökzöld fa legyen, ami az örök életet és az újjászületést, az embernek Krisztus révén való újjászületését jelenti.

Mára néhány kivételtől eltekintve eltűntek ezek a szokások. Pedig egészen a második világháborút követő időszakig fennmaradt ez a hagyományos szokásrendszer a falvakban, de amikor megszüntették a föld magántulajdonlását és bekényszerítették az embereket a termelőszövetkezetekbe, akkor megbomlott ez a rend, és innentől a szokások töredékesekké váltak vagy meg is szűntek. Kivéve néhány nagyon elzárt helyet, ahol sokkal tovább megőrződhettek.

Laczkovits Emőke munkásságának óriási érdeme, hogy az elnéptelenedő kis gyülekezetekben gyakran az utolsó pillanatban mentett meg fontos emlékeket a feledéstől, ilyenformán akár azok újragyökereztetésére is sor kerülhet. A néprajz fogalmát kiterjedten, nemcsak a paraszti művelődésre értelmezi, hiszen az ünnepi és hétköznapi vallásgyakorlatban a liturgikus tárgyak és terek a társadalom minden rétegét egyaránt szolgálják. Mindenféleképpen hiánypótló ez a kötet, melyet azoknak ajánlunk, akik a protestáns néprajzi szokásokon keresztül meg szeretnék ismerni hazánk különleges értékeit.

 

(S. Lackovits Emőke: „Az Úrnak irgalmát örökké éneklem…” – Református vallási néprajzi tanulmányok; kiadja: A Dunántúli Református Egyházkerület Tudományos Gyűjteményei; Veszprém, 2012.)

 

M.A.