vissza a főoldalra

 

 

 2016.09.21. 

MEGJELENT A HAVI MAGYAR FÓRUM SZEPTEMBERI SZÁMA!

A tartalomból:

 ÉVFORDULÓ – GRÓF SZÉCHENYI ISTVÁN

A hazaszeretet azon szent láng, melyért, bármily gyermeki érzelemnek gúnyolják is azt a világ hidegen számító cosmopolitái, nincs mit pirulnunk, mert legtöbb magasztos cselekedet mégis innen vette, innen veszi, és innen fogja venni a Földön eredetét.

 Széchenyi István gróf imája

Mindenható Isten! Hallgasd meg minden órai imámat! Töltsd el szívemet angyali tiszta szeretettel embertársaim, hazám és honfitársaim iránt! Világosíts fel engem egy kerub lángszellemével, erős eszével! Engedj a jövőbe pillantanom s megkülönböztetnem a jónak magvát a gonoszak magvától! Add tudtomra, mit tegyek és miként kezdjem, hogy neked egykor arról a tőkéről, melyet reám bíztál, beszámolhassak! Gondolkodni akarok és dolgozni éjjel és nappal egész életemen át. Segítsd sikerre bennem azt, ami jó; tipord el csírájában azt, aminek rossz gyümölcs lehetne! Nyújtsd segélyedet, hogy minden heves indulatot elnyomhassak magamban! Engedd, hogy igazi lelki alázattal tekintsek mindent a világon, s úgy fogjak hozzá bármihez!

Ámen! Ámen!

 Felszólalás a főrendiházban

1844. október 1. Kiadás: gr. Széchenyi István (1791–1860), Beszédei szerk. Zichy Antal (gr. Széchenyi István munkái, 2) (Budapest: Athenaeum, 1887), pp. 352–356

A magyar nemzetiség még nemrég oly körülmények között volt, hogy bizony csuda – és abban látom a legnagyobb garantiát a nemzetiség jövendője iránt, hogy ti. annyi erővel és életszikrával bírt oly közel a sírhoz, miszerint az élet felé fordult; s akkor ugyan intoleransok voltunk. Igen természetes, hogy egyik túlságból a másikba esünk. Most az összes emberiséget, az embereket a zsidókkal együtt szívünkhöz szorítjuk, és most a legnagyobb liberalisták vagyunk; ámde a mi helyzetünk e részben nem oly kedvező, mint például az angoloké. Az angol nemzet ugyanis elibertálhatta a zsidófajt, mert ha például én egy palack tintát töltök egy nagy tóba, azért annak a vize nem romlik el, és mindenki ártalom nélkül megihatja; a nagy angol elemben a zsidó transeat, s ugyanez áll Franciaországra nézve is; de ha a magyar levesbe az ember egy palack tintát önt, megromlik a leves, és azt meg nem eheti az ember. Más példát is hozok fel. Ha egy bárkában ülök és abban van gyermekem és más gyermeke, és ha a bárkába bejő a víz, s előttem apodictice áll, hogy ezen két gyermeket benn nem tarthatom, az igaz, ha a magamét lököm ki és a másikat benn tartom, azt az újságban fogják hirdetni, de biz én inkább a magam gyermekét conserválom és a másikat kilököm. E tekintetben tehát a liberalismus egyenesen a nemzetiség rovására történik, és ez nem vélekedés, mert apodictice szám szerint be lehet bizonyítani, hogy minden ilyféle kedvezés csorba a nemzetiségre nézve.

 Németh László : SZÉCHENYI

Történelmi dráma – 1946

Széchenyi: Mi lehet utálatosabb a földön, mint a képmutatásnak az a fajtája, mely nem elégszik meg az áldozat vérével; azt is el akarja hitetni vele, s főként a világgal, hogy ő a civilizáció belémarására tapadt a nyakára, s hogy azon ónos bágyadtság, mely minden tagját ellepte, nem a végső elgyengülés, hanem valami üdvözült lebegés könnyűsége. Ennek az exforradalmár, exminiszter és főként exhóhér Bachnak az ő önmagát osztályozó, bérelt tömjénű “Visszapillantása” valóban olyan remekműve a politikai arcátlanságnak, melyre egy “Pillantást” vetni – a fordulat, valljuk be, nem rossz, bár körülbelül az utolsó jó a könyvben – kevésbé epés embereket is fölkapathat a szatíra előre-hátra rúgó szamarára, mint a mi emigránsunk lehetett ott a túrós csusza helyett a ködtől és széntől füstölgő Temze mellett.

 Németh László: Levél Timár Józsefhez

Egy ember a sors csapdájába szorultan: öngyilkosságra készül. Ez olyan sugallat, terv, elhatározás, amelyről nem lehet beszélni; még a csapda szorulását is félig-meddig lehet csak szavakkal konstatálni: a szó ugyanannyira rejti, mint amennyire elárulja a megrendülést. Már ez is rengeteget bíz (a szövegben azért pontosan előírt) játékra. Azonkívül maga a főhős is „játékos” ember. Persze, nem a mi századunk homo ludenseinek a játékát űzi, hanem azt, amelyre romantikus hajlama s egy nemzet képzeletét foglalkoztató politikai múltja nevelte őt. Az emberek megzavarásában gyönyörködő fölény s elragadtatásukat kivívni akaró alkalmazkodás játéka ez: az életet törpítő távlatba süllyesztő iróniáé s a hirtelen fölbuzgó vallomásoké, amelyekről a következő percben már nem tudjuk, mit gondoljunk –megtévesztés-e vagy gyilkos őszinteség. A játék –ebből az öngyilkossága percéig folyton játszó hősből (nem hihetetlen, hogy sakkozik előtte) –, a „végtelen terek” félelmét is játékban eláruló romantika betegéből árad a darabba, akinek az őrültsége is inkább e század betegsége volt, az őrültség határáig felfokozva, mint az elmegyógyászatokban megtalálható kórformák valamelyike.

 2016 AZ 1956-OS FORRADALOM ÉS SZABADSÁGHARC EMLÉKÉVE

Az én 56-om

Dr. Nagy Béláné: Egy kislány elindul ...

„Már őszülő fejjel írom e sorokat, s most értem meg igazán, milyen idők voltak azok az évek! Férjem tizennégy éve halott, az Ő emlékére fogtam tollat.”

A Budapestre vezető úton velünk szembe jöttek a szovjet tankok, nem állítottak meg, úgy hittük, elhagyják az országot. Már közel jártunk Budapesthez, mikor feltűnt, hogy a tankok velünk egy irányba is mennek, nem sűrű sorokban, inkább elszórtan. Nem értettük, de a győzelem mámorában nem törődtünk vele.

 Bordás Ákos: Évforduló küszöbén

Dr. Anisits Ferenc, Ausztriában élő magyar és német állampolgár, a német BMW vállalkozási csoport nyugalmazott világhírű vezető fejlesztőmérnöke 18 éves korában, 1956-ban a Magyar Forradalom oldalán harcolt. Akkori elkötelezettsége nemzetünk létkérdései iránt mindmáig, 78 éves korában is megmaradt. „Aki a forradalomban aktívan részt vett és több mint fél évszázadot emigrációban töltött el, az természetesen más szemmel látja a történéseket, mint a hazai honfitársai. Az emigrációban a magyarok felvállalták világszerte a forradalom örökségét, és azt mindmáig ápolják. Ez az egész világot átfogó folyamat. Kibontakozott egy forradalmi irodalom, és kialakultak kulturális közösségek, amelyekben Ötvenhat valódi történelmét, és a magyar identitást őrző tevékenységek folynak. Mindannyian közvetlenül tapasztaltuk a forradalom dicső visszhangját és a magyarokat övező szimpátiát a világban.

 SZERZETESEK A HOROGKERESZT ÉS A VÖRÖS CSILLAG ÁRNYÉKÁBAN

P. RADNAI ANTAL Anasztáz (1889. október 23. - 1969. augusztus 17.)

Radnai Anasztáz móri kapucinus házfőnök ellen semmi okot nem találtak, amely elegendő lett volna letartóztatásához. Gyártani kellett! Az ÁVH számtalan olyan összeesküvést leplezett le, amelyet tulajdonképpen ő maga szervezett. Nem kell mást tenni, mint Anasztáz atyát szóra bírni, hogy nyíltan szidja a kommunizmust, az erőszakos szövetkezetesítést és párt vezetőit.

 BRENNER JÁNOS Anasztáz (1931. december 27. – 1957. december 15.)

Miután Lenin és a kommunista bolsevik párt 1917-ben magához ragadta a hatalmat, néhány éven belül templomok ezreit rombolták le, papok, szerzetesek tízezreit gyilkolták le Oroszországban. Amikor 1945-ben hozzánk is bevonultak Lenin szellemi örökösei, a vallásüldözésnek ezt a véres változatát azonnal nem valósíthatták meg. Tekintettel kellett lenniük a szabad világ közvéleményére. Ehelyett a vallás lassúbb, kis lépésekkel történő visszaszorítására törekedtek. Sátáni módszerük abban tetőzött, hogy a hitélet elsorvasztására végül magát az egyházi hierarchiát mozgósítottak.

 P. KISS LÁSZLÓ Szaléz (1904. július 27. – 1946. október 20., (vagy: 1947. január 8.)

Páter Kiss Szaléz a gyónási titok áldozata, a huszadik századi magyar katolikus egyháztörténelem büszkesége. Amikor 1946. áprilisában – 28-án vagy 29-én – Gyöngyösön letartóztatták, széleskörű, soha nem látott szennyes sajtóhadjárat indult ellene az egész országban. A gyalázkodó, mocskolódó cikkek alá azonban csak elvétve írta alá nevét szerzőjük. Legtöbbjük névtelenségbe burkolózott.

 JÖHET IDŐ, HOGY EMLÉKEZNI BÁTRABB DOLOG LESZ, MINT TERVEZNI

Vass Krisztián: Nyerges András jobboldalbírálatának balfogásai 2.

Nyerges András önmagát „megrögzött balliberálisnak” és a „ténykultusz megbűvöltjének” nevezi. Több kötetben közli oknyomozó istenkáromlásait, számos sajtó- és irodalomtörténeti dokumentumot citálva. Írásom a szerző napi politikai utalásaival és párhuzamaival nem foglalkozik: csak a sajtó- és irodalomtörténeti tényekhez való viszonyát vizsgálom. Jobboldalbírálatának csak történelmi vonatkozásait tárom fel. Ennek alapján úgy tűnik, Nyerges András fentebb idézett ars poeticája csak annyiban felel meg a valóságnak, hogy megrögzött balliberális, elhomályosítva a ténykultuszra hivatkozó literátor látását.

 REGÉNY

Pósa Zoltán: Az elmulasztott találkozás (V.) – Részlet Pósa Zoltán LILA TRICIKLITURGIA című regényéből –

Egyetlen dolog van, az egyetemes testetlenséget, a test nélküli egyetemességet magában foglaló ÉN, (vagy a világegyetem, amely az én ÉNEMET is magában foglalja, de ez itt a lyukban nem érvényes ám) amely viszont hasonlíthatatlan, nem hasonlít semmihez, mivel nem is létezik rajtam kívül semmi, s az ÉN különben sem hasonlít semmiféle létezőhöz, illetve immár nem létezőhöz, pontosan olyan, mint Ő, azaz ÉN magam.

 TANULMÁNY

Dr. Sebestény Sándor ny. országgyűlési szakfőtanácsos, főisk. docens, egyet. tud. kutató: A kufsteini szomorú évek

Haynau menesztése után, 1850.szeptember 8-án az uralkodó báró dr. Alexander von Bach (Loosdorf, 1813. január 4. – Unterwaldersdorf, 1893. november 12.) belügyminisztert hatalmazta fel teljhatalommal. Reformterve szerint a katonai kerületek közigazgatási kerületekké alakultak át, élükön császári-királyi főispánok álltak. E kerületek megyékre oszlottak, melyek irányítását a megyefőnökök végezték, akik a főispánoknak voltak alárendelve. Az új rendszer a korábbitól lényeges eltéréseket tartalmazott, ugyanis járási szinten is elválasztotta egymástól a közigazgatási és igazságszolgáltatási funkciókat. Ezt az időszakot a történeti szakirodalom Bach-provizóriumának nevezi, utalva a kormányzás átmeneti jellegére.

 Dr. Diószegi György Antal: Szigetvár rettenthetetlen védői és művelődéstörténeti örökségük

450 esztendő távolából

Szigetvár hőse, gróf Zrínyi Miklós vitézi vértanúsága révén örök időkre szakralizálódott magyar történelmünkben. A magyar várvédők hősiessége minden korszak számára eszményt teremtett a nemzettudat értékvilágában. 1566-ban semmiféle külső segítség nem érkezett a szigetvári magyar katonák számára. Még az ostrom idején, 1566. szeptember 6-án hunyt el a várat akkor már egy hónapja ostromló szultáni haderő vezére, I. (Nagy) Szulejmán, akinek halálát a törökök titokban tartották. Így következett be szeptember 8-án az a várból való kitörés, melynek során minden magyar és horvát vitéz, valamint gróf Zrínyi Miklós életét áldozta a hazáért. Mohács után 40 évvel később ismét vérüket áldozták hőseink hazánk, Magyarország és Európa védelméért.