vissza a főoldalra

 

 

 2016.09.30. 

Nyelv és rög
A felvidéki magyar habitus és fejlődésének hátterei
X. rész

Gímesen is főleg az 1946 után bekövetkező kitelepítések, a többiek reszlovakizáció általi hivatalos elszlovákosítása, majd 1946-tól 1950-ig a magyar iskola négy évre való megszüntetése alapozták meg legjobban a magyartalanítási folyamatot. Ez hintette el a magyarsorvadás első magját falum közösségi lelkében is, és azzal az egyén lelkében, tudatában azon kételyt, mely a magyar jövőbe vetett hitét mardosni kezdte, míg majdnem kirágta. Közvetlen a reszlovakizáció elmúltával úgy tetszett, hogy Gímes faluközösségének léte már nincs veszélyeztetve, ám az azt követő évtizedekben mutatta ki valódi hatását a reszlovakizáció két éve alatti magyar nemzetiségűek megfélemlítése, zsarolása és a magyar tannyelvű iskola 4 évre való bezárása. A szlovákiai össztársadalomba így elhintett és erősödő, magyar nyelvet, magyar nemzetiséget, magyar jövőbe vetett bizodalmat megvető közgondolkodás addig fajult, hogy mára falum lakosságának csupán 20%-a magyar. E magyarságcsökkentő folyamat legnagyobb gerjesztője épp a jogfosztottságunk ideji reszlovakizáció, melynek végén az 1948-ban kitalált Jelenec szlovák falunévalak az 1990-es évekbeli magyar közösségsorvadás emblémájává válik a szlovák nemzetépítők kezében.

Pedig minket, zoboraljaiakat nem lehetett amiatt büntetni, amiért általában a felvidéki magyarságot büntették. Nem büntethettek azon ok miatt, amely miatt a háború utáni csehszlovák politikum a többi magyarlakta területet büntette. Mi nem csatoltuk önmagunkat a Magyar Királysághoz, mint ahogy ezzel a többi magyarlakta területet vádolták. Mi a szlovák állam területén kellett maradjunk. Nagyapáink a második világháborúban a szlovák hadseregben kellett teljesítsenek szolgálatot. A szlovák állam érdekeit kellett védjék, akár a keleti fronton a Szovjetunió ellen kivezényelve, akár az 1944-es szlovák nemzeti felkelésben a német fasiszta megszállás ellen a szlovák nemzet megmaradásának érdekében. Ennek ellenére sem számítottunk ártatlannak.

Mi, zoboraljaiak is háborús bűnösök lettünk, pedig nagyapáink, mint ahogy anyai nagyapám is közkatonaként az említett szlovák nemzeti felkelés kötelékeibe vezényelve azon fasisztaellenes felkelésben vett részt, mely Szlovákiát a második világháború győztesei közé sorakoztatta. E nép-nemzeti megmozdulásukra szlovák testvéreink máig büszkék, és a nap mikor e felkelés kirobbant, augusztus 29-e, a Szlovák Köztársaság egyik államünnepe. Az idei augusztusi megemlékezéskor a szlovák nemzeti felkelés mindenkori szlovák nép-nemzeti jellege mellett meg lett említve a cigányság jelentős szerepe is e felkelésben. A felvidéki magyaroké nem volt említve, sem azelőtt, sem most. Nem volt olyan súllyal feldolgozva, mint a szlovákok, illetve most a cigányság szerepe e felkelésben, s félő, hogy sehogy sem volt feldolgozva. A Szlovákia fejlődésében szerepet vállaló magyarok a magyar és a szlovák történelemírás egyik terra incognitája.

A 12 zoboraljai magyar falu emberanyagával a szlovák államot, s benne a szlovák nemzet igényeit kellett szolgálja, s ezért a köszönet a háború után a kizsarolt elszlovákosítás, a kitelepítések, vagyonelkobzások, magyar tannyelvű iskolák megszüntetésének formájában lett kézbesítve a zoboraljai magyarságnak. Ránk is ránk nehezedett az állami zsarolás, ha nem leszünk szlovákká, költözhetünk Magyarországra. A faluneveink megváltoztatása legerősebben Gímest érintette. Míg a többi zoboraljai falunak volt szlovák népnyelven élő ősi névváltozata, Gímes nevét a szlovákok is Gímesként használták. Ám épp ez volt a hibája e névnek, mert a nemzetépítők nem akarták, hogy megmaradjon azon Gímes, ami a magyar jelleget minden hangzójában hordozta, és hirdette szlováknak és magyarnak egyaránt.

qA Gímes hangsort nem csak az előzőkben említett Ghymeskosztolány nevéből száműzték. Megkísérelték e hangsort a falu nevének Jelenecre való megváltoztatásával a falu fölé emelkedő vár nevéből is törölni. Egy sor szocializmus idején kiadott turisztikai kiadvány, térkép, várakról, településekről szóló könyv, tankönyvek nem úgy említették a várat, ahogy a szlovák nyelvben rendjén volna az, tehát hogy „hrad Gymes”, hanem Jelensky (Jelenszkí) hrad, Jelenecky hrad néven, esetleg ritka kivétellel zárójelbe odatették a Gymes nevet, mint egy fakuló megnevezés modern korban még élő, de nem megfelelő példáját. A falu névváltoztatása pedig a várra nem vonatkozott, s mégis úgy alkalmazták. A várat hivatalosan soha senki nem keresztelte át.

Annak névváltoztatására dekrétum nem vonatkozott. Valószínű, sorok közül olvasta ki a szlovák nemzetépítés ebbéli igényét a szocializmus kori publicisztika. Ha már egy falut Jelenec névvel illetnek, hogy lehetne a vára Ghymes?! – mondhatták maguknak a szlovák jelleget mindenhol látni akaró erők. Napjainkig e vár névváltoztatási kísérlete csődöt mondott, mivel a Gímes hangzás ősiséget sugall nemcsak a szlovák szakértői füleknek. A kilencvenes évek óta a várral foglalkozó szlovákiai kiadványok újonnan rehabilitálták a nevet, nem hagyták magyar mivolta miatti száműzetésében, és ha szlovák névalakban is, de újra Gymesként (Gímes) jelenik meg Ghymes vár neve.

A szocializmus majd ötven éve alatt az asszimiláció a reszlovakizáció eredményeinek védelme, a városba munka után, tanulmányok után való elszivárgás által, és a faluba a környező városokból Nyitráról és az Aranyosmarót környéki szlovák barsi falukból beszivárgó szlovákság szintén nagy hányadot mosott el a gímesi magyar faluközösség partjából, és ezzel dagasztotta a falubéli szlovák kisebbség vizeit. Ám a faluban működő Csemadok (Csehszlovákiai Magyar Dolgozók Kultúregyesülete) alapszervezete a szocializmus évtizedeiben meghatározó kultúr- és közösségi életszervező volt.

A reszlovakizációra válaszként már 1949-ben Pozsonyban alapított magyar kultúregyesület Gímesen megszervezett alapszervezete a hatvanas és a hetvenes évek elején a zoboraljai magyar közösségi élet szervezője lett. Minden évben megtartattak a Csemadok-napok, amely többnapos kültéri rendezvénysorozatot jelentett hazai magyar és magyarhoni fellépőkkel, mely esemény többezres magyar tömegeket vonzott Gímesre.

A korszak egy érdekes jelenséget is szült, mégpedig az 1968-as csehszlovákiai forradalmi események kapcsán. A Varsói Szerződés Csehszlovákiát megszálló hadseregeiből Szlovákia déli területire a Magyar Néphadsereg vonult be. Magyar és szovjet katonák vertek tábort a falu üdülőközpontjában. A magyar katonákat Jancsó János nagybátyám, aki a helyi Csemadok-elnök volt, a házára kitűzött nagyméretű magyar zászlóval fogadta, melyet feleségével varratott meg. A csehszlovák hivatalok ezért meg is hurcolták. Megismétlődött az 1938-as zászlókitűzés, amikor is gímesi legények a magyar zászlót a templom tornyára erősítették abban a reményben, hogy a honvédség Gímesig menetel, s ha a felderítők meglátják a nemzeti színű zászlót, tudják, hogy Gímesen is fogadva vannak. Ám 1938-ban a Magyar Királyi Honvédség Zoboraljáig nem menetelt fel, 1968-ban a Magyar Néphadsereg pedig igen. Harminc év és szöges ellentétű világnézet és eltérő indíttatás választotta el a magyar bakák észak felé menetelését. A szovjetek jelenlétével a faluban a második világháborút megjárt volt frontkatonák – mint gímesi nagyapám – nem voltak épp kibékülve. Ellenben a magyar katonák és a gímesiek között az egy nyelv, egy nemzetiség olyan viszonyszöveteket teremtett, melyek udvarlásba, esküvőig menő szerelembe csaptak át. A magyar katonák két évi jelenléte a faluban építő hatással volt a magyar közösségi tudatra, bár a Varsói Szerződés kötelékei Csehszlovákiában paradox módon nem jósoltak jó fejlődési irányt Csehszlovákiának. Ez az 1968-as események elmúltával a hetvenes évekbéli Gustáv Husák-i konszolidációval be is következett, ami Gímesen is a szocializmus építményének megerősítésére szolgáló intézkedéseket hozott.

A falu életében azon emberek kaptak prímet, akik lojalitásáról a csehszlovák szocialista rendszer meg volt győződve. A Csemadok nagyszabású, színvonalas, magyar kultúréletet támasztó kültéri rendezvényei is visszafogottabbá váltak, úgyszólván tető alá lettek hajtva. A falu lakosságának tetemes része viszont ez időkben még magyar nemzetiségű, és a falu még az 1989-es rendszerváltást követően ránk szakadó szabadságérzet kilencvenes éveiben is jelentős magyarsággal bír.

A szlovák népelemnek szocializmus kori feldagadása vidékeinken, habár jelentős volt, a második, meghatározó, már szinte teljesen magyartörlő fázisa 1989-től napjainkig figyelhető meg.

A szocializmusban a Csemadok precízen kiépített és svájci óraműként működő rendszere helyi szervezetei révén nagy horderejű nemzetmegtartó kulturális tevékenységet végzett. Ezen intézmény tevékenységének köszönhetően tudott a Csehszlovák Szocialista Köztársaságban élő félmilliós felvidéki magyarság ellenállni a reszlovakizáció eredményeit védő és azt burkoltan tovább fejlesztő magyar etnikumot bomlasztó intézkedéseknek. Ám egy teljesen más helyzet alakult ki a nemzetépítés terén szlovák testvéreink számára az 1989-es rendszerváltást követően. A Csemadokban a bársonyos forradalom nagy lenyakazásokat eredményezett. A kommunistának titulált szervezet az új demokratikus rendszer vezetői, magyar vezetői szemében kegyvesztett lett. A történelem szemétdombjára kívánták akkoriban, mint minden intézményt, ami a szocialista rendszert alkotta.

Szabadságérzettől elvakult vezetőink nem tudatosították nemzetmegtartó képességét kiválóan kiépített rendszere és magyar közösségeinkre hatni tudó és azokat mozgósító alapszervezetei révén. Valószínű, felvidéki magyar vezetőink is így akartak szakítani a kommunista múlttal. A Meciar-kormányok erősödő nacionalizmusával pedig az állami kisebbségi támogatásait is megnyirbálták.

Ellenben újraszervezhette sorait a szlovák nemzetépítéssel és szlovák kultúra kutatásával és terjesztésével foglalkozó intézmény, a Matica Slovenská (Matica Szlovenszká). A szocializmus éveiben inkább eltűrt, szinte csupán könyvtári, levéltári munkára kárhoztatott intézmény a kilencvenes évek demokráciájának beköszöntével vehemens erővel tért vissza a szlovák nemzetépítéshez, a szlovák kultúra kutatásához, terjesztéséhez. Úgy, mint az 1948-tól bekövetkező tevékenységének fokozatos beszűkítése előtti, reszlovakizációs időszakban, 1989 után is kiemelt figyelmet szánt a dél-szlovákiai magyarlakta területeknek. A reszlovakizációs eredmények szocializmus kori védése, burkolt fejlesztése, magyar tannyelvű iskolák megszüntetése, magyarlakta városok szlovák munkások ezreivel, tízezreivel való feltöltése által stb. kiváló alapot adott e szlovák nemzetfejlesztéssel foglalkozó intézménynek. Ekképpen vált a Matica Slovenská számára érdekessé a szlovák nemzetépítés fényében Gímes is. Úgy, mint ahogy a reszlovakizáció idején a Matica Slovenskával a magyartalanítás terén szűken együttműködő Szlovák Liga számára is, amely az 1946-tól 48-ig tartó időszakban Gímesen központot létesített, hogy innen irányítsa Zoboralja és Nyitra vidékének magyartalanítását, a szlovák népelem duzzasztását.

A Csemadok helyi szervezetének sorvadása, a felvidéki magyarság vezetőinek érdektelensége és az első Meciar-kormányok kisebbségi pénzmegvonásai által, teret adott egy új kulturális nemzetépítő játékosnak Gímesen, az államilag támogatott Matica Slovenskának, amely a Gímesen már asszimilációnak indult magyarsággal kiváló táptalajt kapott munkásságához. Az 1990-ben főnixként feltámadó Matica Slovenská kotlós módjára Zoboralja szlovák tyúkfiai fölé is szétterpeszthette óvó szárnyait.