2016.09.30.
Eredményes a
soproni színházi nevelési program
Kazinczy elvárásának felelünk meg. Jót s jól! Ebben áll a
nagy titok.
A Soproni Petőfi
Színház a korábbi évek hagyományához híven az idei évadot
is hívó szlogennel látta el, így született a Korok és stílusok
elnevezés. Arra ösztönözik nézőiket, váltsanak bérletet,
hogy ne maradjanak le egy időutazásról Goldoni és Shakespeare
világában. Pataki András, a Soproni Petőfi Színház igazgató-főrendezője
kiemelte: Az elmúlt négy évadban megsokszorozódott fiatal nézőink
száma. Korábban még csak meg sem fordultak az óvodások a színházban,
mára több mint ezer bérletesünk van. Az alsós korosztály
hagyományosan színházba járó réteg, az ő körükben is
sikerült növelnünk a nézőszámot, s hasonló tendenciát rögzíthetünk
a középiskolások esetében is.
2012-ben vette át a Soproni Petőfi Színház
vezetését. Lassan véget ér az öt éves ciklus, amelyre megállapodott
az önkormányzat, így jövőre pályázatot írnak majd ki az ügyvezetői
feladatok ellátására. Négy évvel ezelőtt milyen elképzelésekkel,
tervekkel vállalta el az igazgatói munkát, és ezekből mit
sikerült megvalósítania?
– Egy színházban évadot hirdetni mindig különleges
dolog. Ott munkál az emberben a kérdés: vajon sikerült-e kitalálnia
a közönség vágyát arra, amit látni szeretne, sikerült-e
meglelnie azokat a fókuszban lévő gondolatokat, amelyek a leendő
nézőt foglalkoztatják. Ráadásul ott van a színház számára
a megfelelés jó értelemben vett kényszere is. Teljesítenünk
kell azokat a vállalásainkat, amelyekre a pályázati ciklusunk
kezdetén ígéretet tettünk. Négy évvel ezelőtt azzal a meggyőződéssel
láttunk munkához Sopronban, hogy az igényes – egyszerre szórakoztató
és az önmegértést segítő, elgondolkodtató – közönségszínház
koncepcióját megvalósítsuk. Kialakult egy racionális, a sokrétű
nézői igényeket lefedő bérletrendszer, s a nézőszám jelentősen
megemelkedett. Létrejött a tánctagozatból az önálló Sopron
Balett. S nem utolsó sorban megvalósult egy jól átgondolt és
eredményesen működtetett színházi nevelési program, amely
találkozott a diákok és a pedagógusok igényével. Ez a
program egyszerre képes a színháziszöveg-értés készségszintjét
emelni, valamint az önmegértés színházon keresztüli élményét
megadni a diákok számára.
Az is elképzelése volt, hogy tematikus évadokat hirdet
meg?
– A Soproni Petőfi Színház a korábbi évek hagyományához
híven az idei évadot is hívó szlogennel látta el, így született
a Korok és stílusok elnevezés. Arra ösztönözzük nézőinket,
váltsanak bérletet, hogy ne maradjanak le egy időutazásról
Goldoni és Shakespeare világában, amelyből most a Chioggiai
csetepatét, illetve a Macbethet ismerhetik meg. Különleges élménynek
ígérkezik az Ingmar Bergman filmforgatókönyve alapján készült
Őszi szonáta című előadásunk. Minden korosztály élvezheti
majd Csajkovszkij balettjét, a Diótörőt, s vélhetően nem
csak az idősebb korosztály értékeli majd a My Fair Lady népszerű
slágereit.
Sikerült a fiatalokat is megszólítania?
– Nagy öröm színházunknak, hogy az elmúlt négy évadban
megsokszorozódott fiatal nézőink száma. Korábban még csak
meg sem fordultak az óvodások a színházban, mára több mint
ezer bérletesünk van. Az alsós korosztály hagyományosan színházba
járó réteg, az ő körükben is sikerült növelnünk a nézőszámot,
s hasonló tendenciát rögzíthetünk a középiskolások esetében
is. Az ő megszólításuk azonban további munkára, újabb utak
és módszerek kikísérletezésére sarkall bennünket. Négy évvel
ezelőtt indult el a 10-14 éves gyerekeket megszólító színházi
nevelési programunk – tantermi színház elnevezés alatt. A
programban részt vett csoportok számának növekedése sok
mindent elárul: az első évben 30, a másodikban 36, a következőben
43, míg a tavalyi évadban 51 osztály vett részt az előadáson
és a hozzá kapcsolt foglalkozásokon. A program egyértelmű
siker a gyerekek és a tanárok körében is. A diákok nagy kíváncsisággal
merülnek el nemcsak a színházi jelrendszer tanulmányozásában,
hanem legalább ekkora érdeklődéssel és rácsodálkozással közelítenek
az életkoruknak megfelelő, húsba vágó filozófiai mélységű
kérdésekhez. A tanárok pedig felismerték, hogy az előadások
által felvetett kérdések további közös viták és beszélgetések
anyagául szolgálnak, továbbá a foglalkozásokon épp azok a diákjaik
nyílnak meg leginkább, akikhez korábban kevéssé találtak az
iskolai helyzetekben kulcsot. Az egyetemista fiatalok száma is
megkétszereződött, amely nem kis mértékben annak köszönhető,
hogy jó együttműködést sikerült kialakítani az intézmények
rektorával, dékánjaival, valamint a hallgatói képviseletekkel,
akik megértették, és szívügyüknek tekintik a színházzal
való találkozást. Az előttünk álló évadot is a korábban már
vázolt koncepció alapozza meg. Ahogy Kazinczy Ferenc mondja
epigrammájában: „Jót s jól! Ebben áll a nagy titok.” Színházunk
is ehhez igyekszik tartani magát.
Medveczky Attila
|