vissza a főoldalra

 

 

 2016.09.30. 

A mindent átható hit

Simon Erika: Igéink édes hatalma – Huszonnégy szólamban

Különös kötetet tart kezében az olvasó, melyben írók, költők, filozófusok, polgármesterek, szerzetesek, püspökök, művészek – összesen 24-en – beszélnek életükről, megemlítve néhány érdekességet, de mindegyik interjúban közös, hogy az alanyok életét áthatja az Istenben való hit.

A könyv első fejezetében Simon Erika írókat, költőket szólaltat meg. Lezsák Sándor költő, az Országgyűlés alelnöke felidéz egy rossz emléket: „amikor én gyerek voltam egy trolibusz belegázolt a körmenetbe. Láttam a buszvezető arcát, igazán attól ijedtem meg. Az arcától. Mert gyűlölet volt benne s ettől a kitenyésztett arctól jobban féltem, mint attól, hogy a busz esetleg valami nagy bajt csinál, bár megijedtek, sikoltoztak körülöttünk. Másik gyerekkori emlékem: Mindszenty bíboros 1956. november 3-án este beszélt a rádióban. Édesanyám hallgatta és sírt. Hét esztendős voltam, s úgy éreztem, ha Anyuka sír az a fájdalomnak a csúcsa. Iszonytatóbb nincsen annál a tehetetlenségnél, amely összeszorítja az ember szívét. Azután hamar rájöttem, hogy másfajta sírás ez… Megyek oda Anyukához, közben a rádióban Mindszenty beszél, érces, kemény, pattogó hangon, Anyuka pedig mondja, hogy nem szomorú, hanem örömében sír, mert a bíboros atya már nincs a börtönben. Akkor megértettem, hogy mit jelentenek az örömkönnyek. Mint sokak életében a hit, az enyémben is biztonság, állandóság. A szerelemről, a hazáról és Istenről nagyon nehéz beszélni. Inkább élményeket tudok fölidézni, elbeszélni.”

Csukás István író az anyanyelv fontosságáról beszél. Úgy véli, hogy ajándék a magyar nyelv, minden embernek tulajdona. „A költőket, az írókat azért érdemes olvasni, mert ők tudnak ebből teremteni. Nagyon szerettem, és ma is szeretem a viszonylag még feldolgozatlan magyar népmesegyűjteményeket, nincsenek stilizálva, rögösen, darabosan befejezetlen mondatok, fantasztikus szavak vannak bennük. Élő nyelv! Nagyon büszke vagyok a magyar nyelvre. Biztos minden nép, nemzet büszke a nyelvére, de azt hiszem, mi az időmértékes és egyéb versformákban verhetetlenek vagyunk.” Csukás szerint a könyv a legnagyobb varázslat, minden csoda benne van, ami eddig volt, s ami ezután lesz. Amikor bekerült a gyerekirodalomba, és már csinálta, értette is. Rájött, hogy nincs is a műfajok között olyan nagy különbség. Mindig úgy szokta mondani: a jó mese olyan, mint a jó vers, tehát elemelkedik a földtől, a jó mese csodákkal van tele, ha akarom, költészettel, érzelemmel, a mese közelebb áll a vershez, mint a prózához.

Czigány György költő, akit legtöbben hajdani ismert komolyzenei vetélkedőjéről ismernek, verseivel, mondataival is filozofál. Kimondja, hogy talán, és úgy látszik, a lehetetlennel egyezkedünk, szeretnénk testi létünket is öröknek adni s benépesíteni a mennyországot e föld szépségeivel, emlékeinkkel, érzelmeinkkel, álmainkkal, az erdők és a tengerek fényével.

Tarlós István főpolgármester először Óbudáról mesél. Közli, hogy bizony van a sok jó emlék mellett valami sajnálatos is abban, ahogy elmúlik a gyermekkorunk világlátása. „Mégis jó, hogy a földi életre korlátozódik az idő jelentősége: odaát majd nyilván megismerünk számunkra jelenleg felfoghatatlan dimenziókat. Szívesen haladok ebben az értelemben a gyermekkorom felé. Szüleim már az örökkévalóságba költöztek, én most nem találom őket, de hiszem, hogy a közelemben vannak, nemcsak az emléküket őrzöm. Hiszek egy képzeletünkkel most meg nem közelíthető találkozásban! Annak a kis csillaghegyi templomnak a temetőkertjében nyugszanak, ahol 1947-ben oltár elé álltak. Engem is ebben a templomban kereszteltek, itt voltam elsőáldozó, itt bérmáltak.” A főpolgármester napi imádságába olykor beleszövi a jól ismert gyerekkori kis könyörgések egyes elemeit is, amelyeket először a szüleitől hallott. Hívő emberek voltak. Jó barátságban voltak a plébánosokkal, káplánokkal. „Mindenkinek sokat segíthet egy pappal kötött lelki barátság, bizalmas kapcsolat. Hiszen a világ értékei nem csak azok, amelyeket létezési formánkban érzékelni tudunk. Hitünkért mindennap meg kell küzdeni, s ebben sokat segíthetnek a lelki vezetővel történő beszélgetések.”

Sarbak Gábor irodalomtörténész, a magyar pálos rend kutatója. Apja jogász volt, de Pécsett a ciszterci gimnáziumban görögül és latinul is tanult még. A klasszikus világ auktorainak művei is ott sorakoztak otthon a könyvespolcokon. A jogi könyvekkel együtt a jelenlétük természetes volt számára. A hetvenes években még működött ott tanár, aki évtizedekkel korábban édesapját is tanította. Bizonyára ez is inspiráló örökség. Pécsett gyermekkora mindennapjaihoz tartozott a Pálos templom a Mecsek déli oldalán. Apja jó barátja volt a templomigazgató, de persze akkor még nem sejthette, hogy a pálos történet kutatása a munkája szerves része lesz. A pálos rendtől kapta azt a legmagasabb kitüntetést, hogy tagja lehet a nagy pálos családnak, konfrátere, részese egy olyan spirituális közösségnek, amelyben imáit mindenki a másikért ajánlja fel, „és amely közösség javára szívesen dolgozom. Ez fölemelő érzés és ennek tudatában egy kicsit a világot is másképp, talán egy pálos szerzetes szemével kell – inkább kellene – szemlélnem.”

Bíró László tábori püspök a családokkal és a katonasírokkal foglalkozik. Az interjúban az utóbbiról beszélt. Egy év leforgása alatt kétszer járhatott Voronyezsben, ami mélyen megérintő élmény volt számára, hiszen egykor édesapja is ott volt a Donnál. Újra meg újra hallotta: „amikor a Donnál jártunk, amikor a Don-kanyarban…” Kisgyerekként nemigen tudta elképzelni, hogy mit jelent ez. Egy folyó kanyarjára gondolt, vagy éppen valamely szakaszára csupán: egyik parton mi, másikon az ellenség, és lövünk egymásra. Most már tudja, mit jelenthetett a Don-kanyarnál lenni, hogy az milyen hosszú frontvonal volt! Látta tavaszodóban a tájat, ahol apja gyalogolt télvíz idején. 1942-ben „szerencséjére” láblövést kapott, így visszahozták a mai Ukrajna területére, ott ápolták, hogy hazajöhessen. Küldött haza fényképet: egy hármas halomnál volt a kórház, rajta a kettős kereszt. „Apám úgy feküdt fél kézre ott a dombocskán más katona kollégáival együtt, hogy a beteg lábát előre tolta, az egészségeset maga alá húzta: az itthoniak azt hitték, hogy azt már le is vágták. Kétségbeesett az édesanyja meg a testvérei. Annál nagyobb öröm volt, amikor hazajött, hogy mind a két lába megvan, csak egy csontkinövés emlékeztette szüntelenül arra, amit szerencsésen túlélt. Ő gyalog járta meg az utat, amit magam repülővel tehettem meg. Első alkalommal, a Honvédelmi Minisztérium szervezésében, két orosz és két magyar katonai temetőt látogattunk meg. Koszorúztunk orosz és magyar sírokat. Ilyenkor már csak a meghalt ember méltóságára gondolhatunk. Orosz vagy magyar, noha egymás ellen harcoltak, mindegyiket méltán koszorúzza az ember: valami hősi szándék vezette őket, még ha tragikus történelmi ideológiák vezérelték is ezeket a szándékokat. Az ő szívükben a haza szeretete élt csak. Érdekes volt szembesülni azzal, ahogy az orosz ember a magyar sírokra tekint. Miért ment oda, miért támadta meg a magyar katona az orosz falvakat, amikor azok senkinek sem ártottak?! Egy orosz tábornok megvédte a magyarokat, mondván, az 1848-as szabadságharcban az oroszok szövetségesként a császár oldalán álltak, és leverték a magyar szabadságharcot – mi sem jószántunkból jártunk ott…”

„A hit és a zene – legalábbis számomra – valahogy szétválaszthatatlan. Ahogy színre lépett az emberiség, a hitét is zenével fejezte ki. Nem lehet másként a hálaadás, érezték rögtön: olyan valaki uralkodik fölöttünk, akihez mi kevesek vagyunk, és Őt dallal kell dicsérni” – mondja Medveczky Ádám Kossuth-díjas karmester. Arra a kérdésre, hogy az alkotó fel tudja-e mérni saját értékeit, így felelt: az embernek mindenekelőtt küszködnie kell magával, hogy reálisan lásson, ne legyen álszerény, de ne is legyen dicsekvő. Ezeket a veszélyeket vállalni kell. Magánéletemről különösebben nagy értéket esendőségem miatt nemigen mondhatok, de amire tényleg a hitem tanított meg, az az igazmondás, a megbízhatóság és a pontosság. Vannak buktatói az életnek, mégis az igazmondást kell vállalni mindenkor, nem örvendetes következmények ellenére is. A zene előadásában is igazat kell mondani, nem szabad másokat utánozva, őszintétlenül törekedni valami hatás fölkeltésére. A pontosság és a megbízhatóság nagyon fontos. Kínosan ügyeltem arra, hogy minden próbán és minden előadáson időben ott legyek. Egyszer volt olyan életemben – sose felejtem el –, elaludtam egy koncert előtt, s lekéstem azt. Nagyon fáradt voltam, lefeküdtem délután és elfelejtettem a vekkert bekapcsolni. Úgy törték rám az ajtót a szálláson, hogy már vár a közönség, mindenki ül a helyén. Nem olyan régen Győrben történt ez, talán tíz esztendeje. Azóta sem tudtam kiheverni, iszonyú érzés volt. A megbízható pontosságra valójában a zenekari munka szoktatott rá.” Medveczky Ádám szerint a zenekari pontosság és megbízhatóság segít a jellemformálásban is. Hangsúlyozza: az esendő ember hite nem hibátlan, de fogságban tart, hála Istennek. „Gárdonyi Géza Szent Margit életéről írt regényének címe: Isten rabjai. Ebben az értelemben szólok én is a fogva tartásról. Ami pedig önértékelésem szakmai részét illeti: nem tudom sokszor megállapítani pontosan, milyen az, amit csinálok, de azért érzem.” A Kossuth-díjas karmester vallja, hogy a hit nem morózus valami. Az rossz, ha valaki, mikor szükséget szenved vagy nagyon szenved, csak akkor próbál hinni a Jóistenhez fohászkodva. Természetesen akkor is, de minden pillanatban a hit kell hogy éltesse az embert: próbáljon meg azonosulni ezzel a csodával az örömteli pillanatokban is. Minden nap észre kell venni, hogy ki formálja ezt a világot.

Tudjuk, hogy a hit és tudás különbsége sokak számára analóg a racionális és az irracionális különbségével. De ne véljük úgy, hogy a hit olyasvalami lenne, ami irracionális. Nem állhat az ésszel hadban, nem zuhanhat a homályba. A filozófiai hit a tudás szövetségese. Ahogyan a filozófia alapeleme, a megismerés, a filozófiai hit is meg akar valamit világítani – önmagát. A világ realitásának tovatűnő létezése van Isten és az egzisztencia között. A megismert valóság csupán jelenség, nem magában való, lebeg előttünk, a világ dolgait értelmezni tudjuk, de magát a világot nem. A kötet interjúiból arra következtethetünk: Isten abszolút transzcendencia a világhoz képest, amely Isten nyelvén szólal meg. A világ az örökkévaló és az időbeli metszéspontja, amely a világ időiségében merül el.

 

(Simon Erika: Igéink édes hatalma – Huszonnégy szólamban; Hungarovox Kiadó, Budapest, 2016.)

 

M.A.