| 
               
                2017.02.10.  
              A tankerületi központok döntenek
              
              
              Valamennyi iskolába
              el szeretnénk menni, hiszen fontos, hogy közvetlen visszajelzést
              kapjak arról, hogy miként lehet a rendszeren a továbbiakban
              finomítani – közölte lapunk megkeresésére Dr. Solti Péter
              a Klebelsberg Központ elnöke. 
              
               Január 16-ától áll a Klebelsberg Központ élén. A
              Kliket megalakulása óta nagyon sokan támadják, ellenzéki
              politikusok, polgármesterek, felheccelt tanárok egyaránt. Jól
              átgondolta, hogy milyen feladatra vállalkozik, mert bizonyára
              nem lesz a legnépszerűbb ember Magyarországon? 
              
               – Nem népszerűségi verseny megnyerésére, hanem nagyon
              komoly és szép feladatra vállalkoztam. Tény, hogy nehéz a
              feladatom, de megvannak azok a szépségei, amelyeket – bízom
              benne – az eredmények visszatükröznek. 
              
               Mégis milyen szépségei vannak a feladatának?
              
               
              
               – Nagyon vonzó lehetőségnek, kihívásnak, szép
              feladatnak tartom, hogy egy nagyon komoly fenntartó szervezet
              koncepciója megváltozik, és végig vihetem ezt az átalakítást.
              A jogszabályi változások egyértelműen mutatják az utat, s
              biztosítani kell, hogy kialakuljon az a végeredmény, amelynek
              alapján valamennyi iskola nyugodt körülmények között,
              megfelelő feltételek mellett tud
              dolgozni.
              
               
              
               Intézményirányítási és finanszírozási
              rendszer kialakításáért felelős miniszteri biztosi és elnöki
              feladatai mennyiben hasonlítanak? 
              
               – Biztosi feladatköröm a koncepció kialakításában nyújtott
              szerepemre utal. Így a korábbi Kliknek, jelenleg a Klebelsberg Központnak,
              illetve a tankerületi központok működését is terveztem, és
              részt vettem létrehozásukban. Első miniszteri biztosi felkérésem
              a felsőoktatásra irányult, elsősorban a kancellári rendszer
              megjelenéséhez kapcsolódott. Eredeti feladatom 2014 decemberétől
              az volt, hogy abban nyújtsak segítséget a fenntartónak, hogy a
              kancellári rendszert a felsőoktatási intézményrendszerben
              megfelelő hatékonysággal sikerüljön bevezetni. Majd, mikor
              felvetődött az állami köznevelés-irányításon belül a
              fenntartói funkció átalakítása, akkor ezzel egészült ki
              feladatköröm. A két funkció közti párhuzam vagy hasonlóság,
              hogy a stratégiaalkotás és a tervezési folyamatok kapcsolódnak
              a miniszteri biztosi, míg az operatív irányítási rész az elnöki
              megbízásomhoz. 
              
               Tavaly nyáron Palkovics László államtitkár úr úgy
              vélte, a Klik átalakításával új viszonyokat teremtettek a
              fenntartói és működtetői területen, hatékonyabb és szolgáltató
              szemléletű rendszert alakítottak ki. Mikor önt kinevezték,
              akkor pedig azt írták, hogy a Klebelsberg Központ az eddigieknél
              nagyobb hangsúlyt fektet arra, hogy menedzserszemlélettel végezze
              feladatait. Nincs ebben ellentmondás? 
              
               – Semmilyen ellentmondás nincs ebben. Elsősorban a szolgáltató
              szemlélet irányából közelítenem meg a rendszert. Tudni kell,
              hogy 2016-ban alapvetően a rendszer átalakításának jogi
              megalapozottsága, illetve ennek alapján egyfajta pilot-működése
              valósult meg. Tavaly a Klik egységes szervezetként működött,
              de a minisztériumi irányítás mellett elindult az átalakulása,
              úgy, hogy ehhez rendelkezésre álltak a megfelelő jogszabályok.
              2017-től már ténylegesen működik a Klebelsberg Központ mint
              középirányító szervezet, és funkcionálnak a tankerületi központok
              mint a fenntartói irányításban ténylegesen döntéshozatali
              joggal rendelkező szervezetek. Azt kell idén elérnünk, s
              nagyon remélem, hogy ez a tanév végére már egyértelművé válik,
              hogy az a decentralizált működés, amit eredetileg célként tűztünk
              ki magunk elé, az iskolák számára is látszódni fog. A szolgáltató
              központúság alatt azt értem, hogy alapvetően annak a feltételét
              kell biztosítanunk, hogy az iskolákban a szakmai munkára
              tudjanak koncentrálni, amelyhez a fenntartó biztosítja a
              megfelelő hátteret. Amikor egy iskolában működési probléma
              vetődik fel, vagy a működés során előre tervezetten valamin
              változtatni kell, akkor az adott tankerületi központ, illetve
              szükség esetén a Klebelsberg Központ rendelkezésre áll, s
              nagyon gyorsan, és hatékonyan megoldja. Tehát a döntéseket a
              tankerületi központok hozzák meg, a Klebelsberg Központ
              feladata az, hogy ebben segítse őket. 
              
               Többen attól tartanak, hogy az önkormányzatok nem szólhatnak
              már bele az intézmények működésébe. Mi erről a véleménye? 
              
               – Az önkormányzat a helyi közösségi élet meghatározó
              szereplője, nélküle elképzelhetetlen egy adott iskola működése.
              Az iskolai oktatás pedig a helyi közösségben élőkre van nagy
              hatással. Meg kell találni az önkormányzatokkal a kapcsolódási
              pontokat. Ilyen például az infrastruktúra használata, vagy
              fejlesztése, amely önkormányzati tulajdonban van. Ezek közül
              sok az olyan, amely nem kifejezetten oktatási célokat szolgál,
              hanem például sportcélokat. Az, hogy egy adott tanuszodát,
              tornatermet, nagyobb sportlétesítményt milyen módon tud közösen
              az iskola és az önkormányzat a közösségi élet szolgálatába
              állítani, bizonyítja az együttműködés fontosságát és minőségét.
              Az önkormányzatokat érdekeltté kell tenni abban, hogy erősödjön
              az együttműködése az iskola vezetőjével, és a tankerületi
              központtal. 
              
               Mi a tankerületi tanácsok feladata?
              
               
              
               – A tankerületi tanács javaslattevő fórum. Ezek a tanácsok
              az önkormányzatok, az egyházak, a nemzetiségi önkormányzatok,
              vagy akár a helyi kamarák, felsőoktatási intézmények, vállalatok
              véleményét csatornázzák be az iskolákról szóló döntésekbe,
              hiszen ezek a szervezetek közösen alakítják az oktatás irányait. 
              
               Az intézmények gazdálkodásában mennyire érdekeltek
              az iskolák igazgatói? Szeptemberben szülői értekezleten
              voltam, és akkor felvetette az iskola vezetője, hogy nem lehet
              tudni, miből szerzik be a krétát, a fénymásolópapírokat. 
              
               – Az iskolaigazgatóknak jelentős szerepük van az adott
              iskola költségvetésének megalkotásában. A tankerületi központok
              megtervezik a költségvetést, azon szakmai munka alapján, amit
              legjobban az iskolaigazgatók ismernek. Tehát az iskolaigazgatók
              nélkül nem alakulhat ki az éves költségvetés. Ez felelősséget
              is jelent az iskolaigazgató szempontjából, mert neki egészen
              pontosan át kell látnia azt, hogy hogyan alakul az adott tanév,
              s azon belül mikor és mekkora összeget kell a feladatokra fordítani.
              A szakmai vita után kialakul a költségvetés, melyhez a szükséges
              kereteket a tankerületi központ biztosítja. Minden olyan éles
              helyzetet – erre aktuális példa a fűtésrendszerek meghibásodása
              –, ami esetleg ezektől a költségvetési keretektől eltér, a
              tankerületi központok képesek kezelni. 
              
               Egy dunántúli tankerületi központ eltérő adottságokkal
              rendelkezik, mint egy délkelet-magyarországi? 
              
               – Természetesen óriási különbségek vannak a tankerületek
              között, melyek költségvetésben, gyermeklétszámban,
              alkalmazotti létszámban, az iskolahálózat összetettségében
              is megmutatkoznak. Az egyes iskolák is más és más sajátosságokkal
              rendelkeznek. Ezeket figyelembe véve kell az érdemi munkát
              megszervezni, a költségvetést megtervezni. Egy felsőoktatási
              hasonlattal élve: nem lehet összehasonlítani a Magyar Képzőművészeti
              Egyetemet a Pécsi Tudományegyetemmel. Mindkettő egyetem, de
              teljesen más sajátosságokkal rendelkezik, ennek következtében
              a költségvetésük sem ugyanakkora. 
              
               Ha már az egyetemeket említette: tavaly decemberben
              mintegy 29 milliárd forint értékben 12 egyetemi PPP-projektet
              (közfeladat ellátása magántőke bevonásával) sikerült kiváltani.
              Idén is folytatódik a PPP-konstrukciók kiváltása? 
              
               – Az idei költségvetés 18 milliárd forintot tartalmaz
              erre a célra, de reményeim szerint a tavalyihoz hasonló
              volumenben válthatjuk ki az előnytelen PPP-konstrukciókat. 
              
               Térjünk vissza a Klebelsberg Központhoz. A Pedagógusok
              Demokratikus Szakszervezete szerint nem a vezető személyén,
              hanem a túlközpontosított rendszeren kellene változtatni. Mi
              erről a véleménye? 
              
               – A túlközpontosított rendszer már megváltozott,
              szeptember óta a döntéseket a helyi szintre delegáltuk. Az
              eddig elmondottakból is kiderült, hogy megnőtt az iskolaigazgatók
              mozgástere. Ez azt is jelenti, hogy januártól ha valamire
              nagyon gyorsan szüksége van, saját maga be tudja szerezni
              bizonyos keretig. Tehát az anyagi jellegű problémák mára
              megszűntek. Ha nem kell ilyen problémákkal foglalkozni az iskolákban,
              akkor sokkal jobban lehet fókuszálni az oktatásra, és a pedagógus–szülő–gyermek
              kapcsolatra. 
              
               Tervei szerint felkeresi a tankerületi központokat és
              tárgyal az iskolaigazgatókkal?
              
               
              
               – Valamennyi tankerületi központba el szeretnénk menni,
              és amennyire lehet minél több iskolát meglátogatni. Hiszen
              fontos, hogy közvetlen visszajelzést kapjak arról, hogy miként
              lehet a rendszeren a továbbiakban finomítani. Nagy szerencsém,
              hogy ebben segítségemre lesz egy kiváló szakember, Hajnal
              Gabriella elnökhelyettes asszony, aki 17 évig volt iskolaigazgató,
              így teljes mértékben ismeri az iskolák problémáit s ezeket
              – mint hajdani pedagógus-sztrájkbizottsági tárgyaló –
              rendszerszinten is látja. 
              
               Milyen célból monitorozzák az intézményeket?
              
               
              
               – Meg szeretnénk tudni, hogyan lehet a működést jobbá
              tenni, hogy minden feltétel adott legyen a pedagógusok hatékony
              munkájához. Tehát az elsődleges feladatom az, hogy az iskolák
              működését biztosítani tudjam. Munkám értékmérője az
              lesz, ha nem kell majd a Klebelsberg Központról gyakran
              nyilatkoznom, mert azt tapasztalják az érintettek, hogy jó a működési
              modell, és az iskolák tényleg a szakmai tevékenységükre
              tudnak koncentrálni. 
              
               
               
              Medveczky Attila
              |