| 
               2017.02.24. Az elsők között
              az uniós források felhasználásában
 Csak azokat a magyar vállalkozásokat támogatjuk, amelyek
              munkahelyet teremtenek, vagy jelentősen hozzájárulnak a gazdasági
              növekedés szintjének emelkedéséhez
A kormány több
              olyan döntést hozott az elmúlt két évben, melynek az volt a célja,
              hogy a magyar vállalkozások több forráshoz jussanak, és lehetőleg
              gyorsabban kapják meg ezt a pénzt, mint a nemzetközi
              konkurencia – szögezte le Csepreghy Nándor, a Miniszterelnökség
              miniszterhelyettese. 
               Csaba László közgazdász azt mondta: „az uniós pénzek
              viták és bürokratikus okok miatt nem érkeznek”. Bánki Erik
              képviselő pedig az ellenkezőjét állította. Akkor most mi az
              igazság? 
               – Nagyon egyszerű pontot tenni a vita végére, hiszen több
              százmilliárd forintnyi forrás érkezett tavaly a magyar államkasszába. 
               Vannak még vitáink Brüsszellel?
              
               
               – Állandóan vannak, de ezeket nem úgy kell értelmezni,
              hogy rendkívül súlyosak lennének, és emiatt becsődölne a
              magyar gazdaság. Minden uniós tagállamnak, így Magyarországnak
              is számtalan vitája, nézeteltérése van Brüsszellel. Ennek
              oka, hogy Brüsszel szeretne mindegyik tagállam számára egységes
              gazdaságirányítási, fejlesztéspolitikai modellt működtetni.
              A nemzetállamok kormányai viszont különböző programokat
              akarnának végrehajtani az adott ország gazdasági felvirágoztatása
              érdekében. Tehát ebből eredően vannak konfliktusok, de ezek
              nem jelentenek gondot a fejlesztéspolitikában. A vitákat
              szakmai keretek között folytatjuk le, és az elmúlt években a
              magyar kormány a vitákat rendre megnyerte. Ilyen eset volt az
              aszfaltügy, az előlegek kérdése, s a pályázatértékelői
              rendszer is, de ez utóbbiban részben engedtünk az Európai
              Bizottságnak. Tehát az idő előrehaladásával és a fejlesztések
              területén megjelenő újabb aktualitások
              során mindig vitákkal kell számolni, amelyek egyben a szakmai
              program megoldásának lehetséges útjai is.
              
               
               Brüsszel bizonyos mértéken túl csak teljesítésalapú
              számlákat fizet ki. Ez mekkora kockázattal jár a magyar költségvetés
              szempontjából?
              
               
               – Ez a vita arról szól, hogyha azt akarják, hogy
              állandó maradjon a különbség a fejlettebb nyugati államok és
              a magyar gazdasági szereplők között, akkor a magyar kormánynak
              másként kell a fejlesztéspolitikát működtetnie, mint Brüsszelnek.
              Tehát az államnak nagyobb kockázatot kell vállalnia a magyar vállalkozások
              érdekében. Brüsszelnek maximalizált a kockázatvállaló képessége,
              tehát meghatározza azt, mennyi pénzt fordít a saját kasszájából
              a magyar vállalkozások számára. A kormány álláspontja, hogy
              mivel mi érdekeltek vagyunk a magyar vállalkozások sikerében,
              ezért többet finanszírozunk, mint amit Brüsszel lehetővé
              tenne. Ennek az a célja többek között, hogy ne csak szinten
              tartsuk például egy magyar és egy osztrák vállalkozás különbségét,
              hanem csökkentsük is azt. Ennek eléréséhez azonban több pénz,
              egyszerűbb jogszabályok, kevesebb bürokrácia szükséges.
              Mindez pedig egy nemzetállami kormány feladata, így ezt a
              magatartást Brüsszeltől nem is várhatjuk el. 
               Jól állunk az európai uniós fejlesztési források
              felhasználásában?
              
               
               – Amennyiben a felhasználás statisztikai adatait nézzük,
              minden mutató tekintetében az élbolyba tartozunk. Magyarország
              a 2014–2020 között rendelkezésre álló forráskeret 88%-át
              már meghirdette, a támogató döntéssel lefedett keret aránya
              51%-on áll, 2017 tavaszáig a további lehetőségeket is kiírjuk,
              2018, 2019 és 2020 pedig a végrehajtás évei lesznek. Jelenleg
              hazánk kiemelkedően jó pozícióban van akár a visegrádi államok
              összevetésében, akár az EU-28-ak összevetésében. Az előbbi
              kategóriában az elsők, az utóbbiban pedig az első ötben
              vagyunk. 
               Minek köszönhető ez a jó
              eredmény?
              
               
               – A kormány több olyan döntést hozott az elmúlt két
              évben, melynek az volt a célja, hogy a magyar vállalkozások több
              forráshoz jussanak, és lehetőleg gyorsabban kapják meg ezt a pénzt,
              mint a nemzetközi konkurencia. Ezt a versenyelőnyt úgy lehet számukra
              biztosítani, hogy az általuk kivitelezett fejlesztések
              gyorsabban valósuljanak meg, mint például Franciaországban.
              Innentől képesek a piacon versenyképesebben működni. A másik
              ok, amiért a kormány sokkal gyorsabban nyitotta ki a fejlesztési
              forrásokat, az az, hogy a britek kilépésével meglátásunk
              szerint nagyon komoly a kockázata, hogy 2020-ig csökken az EU
              fejlesztési költségvetése. S ezt csak azoknak az államoknak a
              kárára lehet megtenni, amelyek nem használták fel időben és
              hatékonyan a rendelkezésükre álló forrásokat. Magyarország
              nem akar ezen államok közé tartozni, ezért a kormány a térséget
              és az egész uniót figyelembe véve is sokkal hamarabb nyitotta
              meg a fejlesztési kereteket, mint ahogyan más EU-s tagállamok.
              Ezért reméljük, hogy Magyarországot nem éri kár a britek kilépésével. 
               Több tanulmány szerint a magyar kkv-szektor léte erősen
              függ az EU-s forrásoktól. Miniszterhelyettes úr is
              nyilatkozott arról, hogy 2020 után megváltozik a támogatási
              rendszer. Ha a kis- és közepes vállalatok elesnek az uniós támogatásoktól,
              az komolyabb bajokhoz vezethet a magyar gazdaságban? 
               – Akkor vezethetne ez komolyabb bajokhoz, ha erre nem készülnénk
              fel. Már a mostani 2020-ig, illetve 2022-ig tartó fejlesztési
              ciklusban is éppen ezért döntöttünk arról, hogy a magyar vállalkozások
              közül csak azok kapnak támogatást, amelyek munkahelyet tudnak
              teremteni vagy jelentősen hozzájárulnak a gazdasági növekedés
              szintjének emelkedéséhez. Le kellett választani a fejlesztési
              forrásokat a szociális ellátó rendszerről. Számunkra nem követendő
              az a trend, amit a 2007 és 2013 közötti ciklusban
              tapasztaltunk, hogy több vállalkozás, projekt csak az európai
              uniós fejlesztési forrás miatt tudott megmaradni. Tehát ha
              csak az ilyen fejlesztési forrás tesz rentábilissá egy céget
              vagy egy projektet, akkor az összeget nem jól használják fel.
              Ezért mi azt hangsúlyozzuk: inkább kevesebb cég kapjon támogatást,
              de azok valóban járuljanak hozzá az ország gazdasági céljainak
              eléréséhez a foglalkoztatáson és a fenntartható projekteken
              keresztül. 
               
               Medveczky Attila
             |