| 
               
                2017.01.13.  
              56-os Nemzetőr-szobrot
              állítottak a XVII. kerületben
              
              
              A Rákosmenti
              56-os Alapítvány és a Rákoskerti Polgári Kör pályázatot írt
              ki egy ’56-os Nemzetőr-szobor elkészítésére. A pályázatra
              összesen öt képző- és alkotóművész jelentkezett, akik közül
              Simorka Sándor nyerte el a szobor elkészítésének lehetőségét.
              A Pest megyei Káván élő, rendkívül sokrétű képzőművészt
              a nemrégiben felavatott szobor elkészítéséről és a
              forradalom képzőművészetben való jelenlétéről kérdeztük. 
              – Hogyan szólt
              pontosan a pályázati kiírás? Milyen elvárásokat támasztott
              a kiíró? 
              – A pályázat
              kiírása úgy szólt, hogy 1956-os nemzetőrt ábrázoló, részletesen
              megmunkált, életszerű, egész alakos szobor szellemiségéhez
              illő, akár narratív talapzatán álló alkotás legyen. Az is
              szerepelt még a kiírásban, hogy a szobor anyagának mészkőnek
              kell lennie. Ennek megpróbáltam megfelelni. 
              – Ez mit jelent
              pontosan? A tervek elkészítéséhez fel kell készülni elméleti
              szinten is? 
              – Természetesen
              igen, hiszen ilyenkor szükséges egyfajta ismeretanyag, ami az
              akkori öltözködési és egyéb jellegzetességekre, valamint a
              történelmi háttérre vonatkozik. Felkutattam elég sok korabeli
              fényképet, amelyek segítségével a vázlat eléggé hamar elkészült.
              Az egyértelmű volt, hogy egy lóden- vagy ballonkabátos
              fiatalembert kell megformálni, mégpedig nyakkendősen, amely
              jelzi az egyetemi ifjúság vezérszerepét a forradalom kirobbantásában,
              ami még akkor is közismert tény, ha pontosan tudjuk: utána aztán
              persze mindenféle társadalmi réteg kivette a részét a harcokból,
              és a forradalom végül az egész nemzet ellenállása lett.
              Mivel nemzetőrszoborról van szó, így a férfialak vállán az
              orosz típusú, dióverőnek becézett puska is ott kellett, hogy
              legyen. Hiszen – és itt jön a történelmi ismeretek szükségessége
              – a nemzetőrség a forradalom kitörése miatt szétszaladt
              rendőrséget igyekezett pótolni, tehát vagyonbiztonsági
              feladatokat is végeztek és az ellátási nehézségek leküzdésében
              is részt vettek. 
              – Mennyi időt
              vett igénybe a szobor elkészítése? 
              – A szobor
              teljes elkészítési ideje tulajdonképpen egy év volt. Ebben
              persze minden munkálat benne van és ezt az egy évnyi összes időtartamot
              két részletben kell elképzelni. Az első fél év, még tavaly
              nyáron, a váz, valamint az agyagmintázás után a gipszbe való
              öntés időszaka volt. A tavalyi év végén a süttői kőbányában
              megvásároltuk a magyar mészkövet, egészen pontosan süttői
              szürke mészkövet, abból is a legvilágosabbat, a gazdabányait.
              Idén április közepén kezdtem el immár a süttői mészkőből
              kifaragni a végleges szobrot. Szeptember végére készült el az
              álló figura, és az a kőszikla, amin áll. Ez a nyár most erről
              a szoborról szólt. Végeredményben egy 230 centiméteres nemzetőralak
              készült el, amely a talapzattal együtt 350 centiméter magasságú
              alkotást jelent. A talapzatot jelentő sziklán a felirat így szól:
              Az 1956-os nemzetőrök emlékezetére. A Pesti út felőli részen
              pedig – szintén a sziklán – a nemzetőrök jelvénye látható,
              rajta a jelszavukkal: „A néppel tűzön-vízen át”. Az egész
              kompozíció egy kétlépcsős emelvényen áll. Feltétlenül
              szeretném kiemelni, hogy a munkálatokat a Rákoskerti Polgári Kör
              koordinálta, és megrendelőként ő vezényelte le azt, a szobor
              létrejöttének anyagi alapjait pedig túlnyomó részben magánszemélyek,
              56-os civil szervezetek és az 56-os emlékbizottság támogatta. 
              – Ön szerint
              kellő mennyiségben készülnek az 1956-os forradalom és szabadságharcnak
              emléket állító alkotások? 
              – Nem igazán érzem
              illetékesnek magam abban, hogy erre a kérdésre feleljek. Véleményem
              persze van, és azt hiszem, elmondhatjuk, hogy nem készülnek
              kellő mennyiségben ilyen alkotások. Ebben a tekintetben mintha
              nem volna meg a kellő respektje ennek a hatalmas, történelemformáló
              eseménynek. Kiváltképp szembetűnik ez, ha mondjuk összevetjük
              a magyar történelem más, jeles eseményeihez kapcsolódó alkotások
              mennyiségével. Az is igaz persze, hogy az a történelmi távlat,
              amely megvan a honfoglalás vagy mondjuk az 1848–49-es szabadságharc
              kapcsán, 1956 esetében még objektív okok miatt nincs meg. Így
              a reményünk meg lehet arra, hogy a helyzet javulni fog majd, de
              szükség is volna arra, hogy érdemben javuljon. 
              – Önnek volna még
              ötlete, szívesen készítene még ilyen jellegű alkotást? 
              – Természetesen
              vannak elképzeléseim, és azt is el kell mondani, hogy meglehetősen
              egyediek, mert a lyukas zászló, az avantgárd vaskefe és egyéb,
              mások által elcsépelt, vagy olykor talán tudatosan is lejáratott
              szimbólumok helyett egészen más elképzeléseim volnának. Ötleteim
              tehát volnának, ám mégsem vagyok túlzottan derűlátó, hogy
              ezek megvalósulnak-e valaha. Tapasztalataim ugyanis nem túl
              kedvezőek. Gyakori eset, hogy egy-egy beadott pályázatra még
              csak visszajelzést sem kap az ember, ami azért eléggé lehangoló,
              pláne, ha ez nem egyedi eset. Ennek ellenére a reményt nem
              szabad feladni, és én nem is adom fel, bízom abban, hogy ez
              csak átmeneti állapot és záros határidőn belül javulni fog
              a képzőművészek helyzete, megbecsülése. Éppen a rákoskerti
              Nemzetőr-szobor példája mutatja, hogy vannak helyek, ahol az
              egyszeri képzőművészt is komolyan veszik, és ahol ezért élményt
              jelent dolgozni. 
              
               
               
              Kovács Attila
              |