2017.01.20.
Így
írtok ti
A brüsszeli
Politico hírportál Csalással fertőzött budapesti metrórendszer
címmel közölt egy cikket, melyben az Európai Csalás Elleni
Hivatal egyik határozatáról ír, amely szerint a 4-es metró
beruházása kapcsán az arra kapott összeget vissza kellene
fizetnie Magyarországnak. Csak azt nem hangsúlyozzák, hogy éppen
a Fidesz 2010-es választási győzelmét követően kezdtek
foglalkozni a metrókocsik beszerzésének ügyével a magyar hatóságok.
Az
Európai Csalás Elleni Hivatal (OLAF) szerint Magyarországnak
vissza kell fizetnie mintegy 300 millió euró (93 milliárd
forint) támogatási összeget az Európai Bizottságnak és az
Európai Beruházási Banknak (EIB), miután egy vizsgálatot követően
„súlyos szabálytalanságokat, csalás gyanúját és esetleges
korrupciót” állapított meg a magyar fővárosban hosszan elhúzódott
4-es metró infrastrukturális beruházása miatt. A portál
szerint az uniós bizottság tanulmányozza az OLAF megállapításait
és értékeli a lehetőségeket, az EIB pedig a lehetséges válaszlépéseket
fontolgatja.
Borbély Lénárd,
a Fidesz csepeli polgármestere, a vizsgálóbizottság vezetője
hétfői sajtótájékoztatón elmondta, hogy a közbeszerzés során
már a metrószerelvények gyártását és leszállítását sem
a legelőnyösebb ajánlat nyerte el. Aba Botond, a BKV Zrt. volt
vezérigazgatója az alábbiakról számolt be a bizottságnak: Az
eljárás lefolytatásához különböző döntés előkészítő
bizottságokat hoztak létre. A gyakorlatban a „Városháza”
jelölte ki a bizottság tagjait. Az egész beszerzés alatt óriási
lobbista forgalom volt a BKV Zrt. központjában. A DBRProjekt
Igazgatóság, amelynek az igazgatója ekkor Gulyás László
volt, teljes mértékben önműködőként dolgozott mint végrehajtó.
Az instrukciókat a „Városházáról” kapta folyamatosan. Aba
Botond kezdeményezte Gulyás László leváltását, azonban ezt
megakadályozták a „Városházán”. Az a tény, amely szerint
a közbeszerzési kiírástól eltérő módon – teljesítés nélkül
– plusz 25% előleg kamatozott a tender győztes számláján,
jelentős gazdasági előnyt jelentett az Alstom Transport S.A. számára,
és jelentős pénzügyi hátrányt a Magyar Államnak.
Sz.
|