vissza a főoldalra

 

 

 2017.01.20. 

A csökkentett áfakulccsal fehéredik a piac

Az 5%-os áfakulccsal el lehetne érni, hogy a tojásimport, illetve a feketegazdaság jelentősen visszaszoruljon

Mint ismert, a friss tejnél 18 százalékról, a tojásnál és a baromfihúsnál 27 százalékról mérséklődött az áfakulcs 5 százalékra január elsejétől. Dr. Csorbai Attila, a Baromfi Termék Tanács elnök-igazgatója kiemelte, hogy az intézkedés hatására a környező országoknál alacsonyabb lett a forgalmi adó mértéke, a térségben csak Lengyelországban van hasonló mértékű áfa.

 Mit nyer a baromfi- és a tojáságazat azzal, hogy 5%-os lett tojás, valamint a baromfihús áfakulcsa?

 – Az ágazat ezáltal szerencsére megszabadult egy jelentős fekete-szürke gazdaságtól. Tehát megtisztul a termékpálya, s így a legális piaci szereplők számára nagyobb élettér nyílik, s ők a jövő termelésében és termék-előállításában komolyabb szerepet tudnak vállalni.

 5%-nál már nemigen éri meg csalni, tehát fehéredik a piac?

 – Pontosan. Ez a fehéredés ágazatunk egyik legnagyobb nyeresége, hiszen a feketegazdaság visszahúzódásával a legális szereplők piacot nyernek. Mindemellett valószínűsíthető az is, hogy a fogyasztói árcsökkenés – mely láthatóan bekövetkezett – minden bizonnyal forgalomnövekedést és nagyobb keresletet generál a termékeknél. Bízunk benne, hogy e keresleti növekményt magyar beszállítók és magyar termékek fogják kiszolgálni.

 Korábban azt nyilatkozta, hogy évi egymilliárd darabot is elérő importtojás érkezik az országba, amelynek jelentős része átcsomagolva, „magyar termékként” jelenik meg az üzletekben, és ez drasztikusan rontja a hazai gazdálkodók piaci esélyeit. Megfordulhat ez a trend?

 – Úgy gondolom, hogy az importtojások mennyisége már rövid távon is jelentősen csökkenhet. Ennek oka, hogy az óriási mennyiségű import egy része minden bizonnyal érintett volt az áfa elkerülésben, s a különböző kreatív megoldások jelentették a versenyelőnyt a hazai legális szereplőkkel szemben. A „szürke-szereplők” eddig kombinálták a különböző illegális dolgokat, ám az alacsony áfakulcs esetén, ahogy ön is említette, már nem éri meg csalni. A jelölésekkel történő visszaélés önmagában nem képes gazdasági eredményt hozni, így véleményem szerint a két jelzett illegális cselekmény volumene együttesen csökken, s talán idővel meg is szűnik.

 Azt látom, hogy a boltokban szinte elkapkodták a baromfihústermékeket. Tehát ez a kormányzati intézkedés ebben is segít a szektor számára, hogy minél többen vásárolják a jó, magyar baromfit?

 – Azt gondolom, hogy segít. A hazai baromfiágazat egyik jellemzője, hogy az önellátáson túl képes még exportra is termelni. A kedvező intézkedések miatt, mivel alacsonyabbak lettek a fogyasztói árak, a hazai forgalom is megnövekedett – gondoljunk arra, hogy egy évvel ezelőtt a sertéshúst kezdték el idehaza nagymértékben vásárolni. Reméljük, hogy ez hosszú távon a magyar baromfiágazat egésze számára kedvező és előremutató.

 Ez a kereslet új igényként megjelenhet a vágóüzemek felé?

 – Nem jelent új igényt, mert a baromfitermékek minősége eddig sem jelentett problémát. Mennyiségileg kell egy esetleges forgalomnövekedésre felkészülni. Tehát – legalábbis középtávon – bővíteni kell a termelési kapacitásokat és ezzel lehet növelni a termelési mennyiséget.

 Van annyi baromfihús, hogy megfeleljenek a növekedő keresletnek?

 – Természetesen, hiszen a hazai baromfiszektor eddig is kielégítette a magyar fogyasztási igényeket. Baromfihúsból az önellátási szint megközelíti a 180%-ot. Tehát a mennyiség rendelkezésre áll. Tudni kell, hogy a fogyasztói ár a nettó ár, valamint az általános forgalmi adó összege. Mivel az adó összege január elsejétől csökkent, így értelemszerűen csökkent a fogyasztói ár is, hiszen egy-két nap alatt nem változtak meg a közgazdasági feltételek.

 A baloldali média azt harsogja, hogy a vásárlók becsapásáról van szó, mert az áfamérséklés csak pár hétig csökkenti az árakat, utána, mint a sertéshús esetében, újra drága lesz a baromfi és a tojás. Sőt még a madárinfluenzát is felemlegetik. Mi erről a véleménye?

 – Jós nem szeretnék lenni, de tény, hogy a keresleti és kínálati viszonyok változása esetén változhat a fogyasztói ár is. A kérdés reális megítéléséhez egyébként célszerű volna a környező országok baromfitermékeinek árfigyelése és a hazai árakkal való egybevetése, mert így nyomon követhető az ilyen irányú nettó ármozgás. Az alacsonyabb adókulcs ugyanakkor ebben az esetben is alacsonyabb fogyasztói árat kell hogy eredményezzen, mint a környező magasabb áfakulcsú országokban. Egyes lapokban azt említik, hogy a baromfi-influenza hatása miatt emelkednek az árak. A magyar fogyasztási szerkezetben, legnagyobb arányban (mintegy 85-90%-ban) a csirke- és pulykahús szerepel. Ezt a két termékpályát alig, vagy csak minimális mértékben érintette a madárinfluenza, így nem gondolom, hogy ez jelentősen befolyásolhatja a fogyasztói árakat.

Tisztázzunk valamit, ha 5%-ra csökkent az áfakulcs, az azt jelenti, hogy 22%-kal olcsóbban vehetik meg a vásárlók a termékeket?

 – Attól függően, hogy mit arányítunk mihez, változik az érték. Az áfa mértékének csökkenése 27%-ról 5%-ra 22% csökkenés. Ugyanezen változás a termék árában másképp fog realizálódni. A példa kedvéért vegyünk alapul egy 1000 Ft nettó árú terméket (pl.: csirkemell filé). E termék 1270 Ft összegű fogyasztói árral rendelkezik 27% áfa mellett, míg 1050 Ft az 5%-os kulcs mellett. Ha az új árat elosztom a régi árral (1050/1270) 17,3% árcsökkenést látunk; ha a csökkenés mértékét osztjuk az új árral (220/1050) 20,9% változásról beszélünk. A matematika már csak ilyen…

 Az viszont látható, hogy komoly a konkurenciaharc a kereskedelmi láncok között.

 – Még a 27%-os áfa idején is tapasztaltuk a konkurenciaharcot. Tény, hogy egy olyan alapvető élelmiszerről és termékről van szó, amely esetében az áruházláncok versenyeznek, hogy ki tudja olcsóbban adni, vevőcsalogató módon ki tudja jobban értékesíteni. E rendkívül erős konkurenciaharc miatt nem tudják, és nem lehet eltüntetni, „lenyelni” a forgalmiadó-különbség fogyasztói árban meglévő különbségét.

 Utolsó, de lényegi kérdésem, hogy az orosz embargó miként érintette az ágazatot?

 – Az embargó a magyar baromfi termékpályát kevésbé érintette. Leginkább a vízi szárnyas termékek voltak jelen az orosz piacon. Körülbelül 4-5 ezer tonna fagyasztott árut vittünk régebben Oroszországba. Amikor a blokádot kihirdették, akkor ez árletörő készletként jelentkezett a piacon. Szerencsére a piaci szereplők találtak olyan értékesítési lehetőségeket, amelyek átvették az orosz piac szerepét.

 

Medveczky Attila