| 
               2017.01.27. Verséneklő
              Felvidékről
 A kísérletezések után többen visszatértek a klasszikus művészeti
              stílushoz
Zsapka Attila
              énekes-gitáros, a Kor-Zár együttes alapító frontembere
              1968. május 17-én született Párkányban. Hat éves lehetett,
              amikor a televízióban végignézte a Beatles Egy nehéz nap éjszakája
              című filmjét. Ettől kezdve gitáros énekes szeretett volna
              lenni. Nem sokkal később megkapta első gitárját, azóta tart
              mindez. Kamaszként több rövidebb és hosszabb életű
              zenekarban játszott, majd 1989-ben unokatestvérével Zsapka
              Zsolttal megalapította a máig is aktív Kor-Zár verséneklő
              együttest. 2005-ben elhatározta, hogy a Kor-Zár mellett egyéni
              pályán is szerepelni fog. Elsődleges célja az volt ezzel, hogy
              rendszeresen fel tudjon lépni Szlovákia magyar tanítási nyelvű
              iskoláiban, népszerűsítve az énekelt vers műfaját a diákság
              körében. Kezdetben egy szál gitár kíséretében, egyedül járta
              Felvidéket, azóta már barátokat, zenésztársakat is talált
              mindehhez. Az iskolai koncertek általában kitűnő hangulatúak
              és rengeteg pozitív visszajelzést kapnak. Az évek során a
              Kor-Zár tagjai mellett sok kitűnő zenésszel és előadóművésszel
              volt és van szerencséje együtt dolgozni, köztük Kátai Zoltán
              és Dinnyés József énekmondók, a Kaláka együttes, Vadkerti
              Imre előadóművész, Korpás Éva népdalénekes, Gál Tamás színművész,
              Lakatos Róbert brácsaművész, Benkó Ákos dzsesszdobos, Emmer
              Péter gitárvirtuóz, Farnbauer Péter billentyűs, gitáros és
              még sokan mások. Felvidék magyar iskoláit Vadkerti Imrével és
              Sipos Dávid szaxofonossal járják, ez a formáció 2016-ban Harmónia-díjat
              is kapott. Korpás Évával Szécsi Pál emlékkoncerteket
              tartanak, Benkó Ákossal és Emmer Péterrel pedig ZSEB zenekar név
              alatt szórakoztató zenét játszanak Felvidéken és a Kárpát-medence
              magyarlakta vidékein. A verséneklésnek köszönhetően volt
              szerencséje személyesen megismerkedni olyan neves költőkkel,
              mint Gál Sándor, Varró Dániel, Lackfi János, Mészely József
              és még sorolhatnánk, Böröczki Mihályt és Z. Németh Istvánt
              pedig nem csupán alkotótársának, de barátjának is tartja. 
               1956 versben és zenében 
               Tavaly vándorkiállítással és előadással egybekötött
              koncertsorozat szerveztek 1956 emlékére, Mert egy nép azt
              mondta, elég volt címmel. Honnan eredt az ötlet? 
               – A pozsonyi magyar nagykövetségtől eredt az ötlet, és
              dr. Molnár Imre történész-szociológus-diplomata a Pozsonyi
              Magyar Kulturális Intézet vezetője kereste meg Vadkerti Imre
              barátomat, hogy szeretnének egy vándorkiállítással egybekötött
              ’56-os emlékkoncertet rendezni. Imre pedig a
              Vadkerti–Sipos–Zsapka trióra, erre az akusztikus formációra
              gondolt, hogy az lenne a legalkalmasabb a műsorra, ami felkérésre
              született meg. Később ez a trió kibővült, mert úgy
              gondoltuk, színesebb hangzás lenne jó ehhez a műsorhoz, mert
              sokféle dalt éneklünk benne. Ezért a műsorban szerepel a
              Kor-Zár együttes oszlopos tagja, Madarász András (gitár,
              billentyűs hangszerek), és a mélyebb gondolatiság elérése
              miatt Jónás Csaba versmondót is felkértük. 
               A vándorkiállítás azt jelenti, hogy 1956-tal
              kapcsolatos anyagokat is visznek magukkal?
              
               
               – Így van. A budapesti Terror Háza Múzeum a kiállítás
              anyagának nyilvános, szabad felhasználását biztosította. Az
              56-os kiállítás anyaga teljes mértékben a Balassi Intézet érdeme,
              tehát nem mi töltettük le azokat, hanem ők, és tették molinókra.
              A Balassi Intézet úgy döntött, hogy 2×1 méteres molinó formájában
              ezeket kinyomtatja, és ez a 16 molinósorozatból álló anyag,
              amely fotókat, dokumentumokat tartalmaz, „vándorol” velünk
              együtt. Azokat a koncert napjára összeállítjuk, és egy-két
              napra a helyszínen hagyjuk, hogy az iskolások, és az érdeklődők
              megtekinthessék. 
               Együttesükkel eddig hány helyen léptek fel?
              
               
               – A Vadkerti–Sipos–Zsapka trióval főleg Felvidéken
              és Magyarországon koncerteztünk. Tavalyi fellépéseink száma
              pedig meghaladja a 80-at. Hála Istennek nagyon sok helyre mehettünk,
              sok helyen szerepelhettünk, főleg ezzel az akusztikus trióval,
              de sikerült más formációkkal is fellépnünk. Az ’56-os műsorral
              eddig négy előadásunk volt, és újabb négy biztosan lesz januárban
              és februárban. Természetesen vannak még terveink. A Kor-Zár
              együttes a 26 év alatt rengeteg koncertet adott Felvidéken és
              külföldön, és a többi formációnkkal is alkalmunk van
              rendszeresen színpadra lépni. 
               Tehát elég sok helyen léptek fel. Ilyenkor mindig
              felvetődik a kérdés, hogy az előadások nagy száma nem teszi
              rutinszerűvé a koncerteket? 
               – Előadóként abban a szerencsés helyzetben vagyunk,
              hogy nagyon szeretjük az általunk megszólaltatott dalokat, műsorokat.
              Ezért nem válik rutinszerűvé egyik produkciónk sem. Igaz sok
              esetben ugyanazt játsszuk, mert vannak olyan „alapdalaink”,
              melyek természetszerűleg ismétlődnek. Persze igyekszünk
              valamilyen szinten újítani a műsorokon. Az is lényeges, hogy a
              trió tagjait barátság fűzi össze. Ezért fellépéseink nem
              unalmasak, nem tekinthetők kötelező munkának. Nem is lépünk
              fel naponta, hanem kisebb kihagyásokkal koncertezünk. A közönség
              kedvében járunk azzal, hogy legalább egy-két új dallal újítjuk
              a műsorokat. 
               Tervezik új CD kiadását?
              
               
               – Nagyon szeretnénk új hanghordozót megjelentetni. Már
              félkész állapotban van Böröczki Mihály verseire írt összeállításom,
              és 2016 végén beszéltük meg Vadkerti Imrével és Sipos Dáviddal,
              hogy ez lesz a trió első lemeze. Tehát közösen – vendégzenészekkel
              együtt – szereplünk rajta, és közösen is adjuk ki a CD-t. 
               Az ’56-os műsorukról nem adnak ki lemezt?
              
               
               – Ezen nem gondolkodtunk, mert a műsorban nem csak a saját-,
              hanem főleg Kormorán-dalokat játsszunk, s ezeket fölösleges
              volna a mi előadásunkban kiadni. 
               Említette Böröczki Mihály nevét. Egyik lemezükön
              kortárs költők verseit zenésítették meg, és tudtommal
              szeretnék ezt a vonalat továbbvinni. A kortárs költemények
              hallatára sokan fogják a fejüket, mert valami „lila ködös”,
              értelmezhetetlen dologra gondolnak. Mi erről a véleménye? 
               – Böröczki Mihály azon költők közé tartozik, akik lényegre
              törően, de rímekben fejezik ki magukat, és nem szabad verssel
              foglalkoznak. Azt tapasztalom, hogy a sok kísérletezés után a
              művészetekben egyre többen térnek vissza a klasszikusnak
              mondható, értelmezhető formákhoz – melyeket könnyebb
              befogadni. Az irodalomban is tetten érhető ez a törekvés;
              egyre több verset írnak klasszikus formában, melyek énekelhetők.
              A már említett CD úgy jött létre, hogy nagyon sok szép kortárs
              költeményt sikerült megzenésítenünk. A szabad verseket
              nagyon nehéz dalba foglalni, legfeljebb a hangulatukat lehet zenével
              kifejezni. 
               Térjünk rá pályájára. Miként lesz egy mezőgazdasági
              mérnökből zenész?
              
               
               – Nem én vagyok az egyedüli zenész, aki más területről
              talált rá erre a szép hivatásra. Valóban sok helyen
              dolgoztam, és teljesen mást tanultam, mint zenét. Ennek ellenére
              mindig arra gondoltam, hogy egyszer zenész leszek. Végül is a
              szerencsének vagy a véletlennek köszönhetem, hogy hivatásos
              zenész vált belőlem. Ami pedig a zenei ismereteket illeti, most
              szeretném behozni lemaradásomat, ami már nem annyira egyszerű.
              Jelenleg a nagytapolcsányi konzervatóriumban klasszikus éneket
              tanulok és zenei tanulmányokat folytatok. 
               Gondolom, azért eddig valakitől csak elleste a zenei
              fortélyokat?
              
               
               – Amikor sokat hallgatunk zenét, az megragad bennünk. S
              természetesen nem egyedül zenélek, így zenész kollégáim,
              barátaim kölcsönösen tanulnak egymástól. A verséneklés terén,
              a pályám során a kezdetektől fogva nagyon sok kitűnő zenésszel
              találkozhattam, például Dinnyés Józseffel, Kátai Zoltánnal
              vagy a Kormorán együttes tagjaival. Rajtuk kívül még sok
              mindenkitől sikerült fortélyokat ellesnem. Olyan mesterekről
              van szó, akik nem közvetlenül tanítottak, mégis sokat köszönhetek
              nekik. 
               Mindig is a könnyűzene érdekelte?
              
               
               – Arra nem gondoltam, hogy komolyzenével foglalkozzam, bár
              középiskolásként nagyon szerettem operákat lemezjátszón
              hallgatni, akkor még operaházba nem jutottam el. Mivel már
              kamasz voltam, amikor érdekelt a komolyzene, elég késő is lett
              volna elkezdeni például zeneelméletet vagy egy klasszikus
              hangszert tanulni. Ez most ellentmondhat annak, hogy most mégis
              klasszikus éneket tanulok, de ez nem jelenti azt, hogy operaénekes
              szeretnék lenni, csak az alapvető zenei ismeretek elsajátítását.
              S az is tény, hogy az alap a klasszikus éneklés és énektechnika. 
               Mégis, melyik volt az az együttes, vagy énekes, aki
              eleinte nagy hatással volt önre?
              
               
               – Szécsi Pál – anyukám kedvenc énekese –
              bakelitlemezeit szinte rongyosra hallgattam; nagyon szerettem
              dalait. Hatéves lehetettem, amikor a televízióban végignéztem
              a Beatles Egy nehéz nap éjszakája című filmjét. Kivételesen
              édesapám megengedte, hogy este nyolc óra után is tévét nézhessek…
              A film hangulata annyira megfogott, hogy elhatároztam: gitáros
              énekes leszek. Később Dinnyés József, Kátai Zoltán, a Kaláka
              Együttes, Szörényi Levente és a hozzá tartozó zenekarok
              hatottak rám. 
               Amikor 1989-ben megalapította a Kor-Zár együttest,
              milyen cél vezérelte, és tudta-e, hogy nem könnyű a művészetből
              megélni? 
               – A Kor-Zárt nem azért hoztuk létre, hogy ez megélhetést
              biztosítson számunkra. Akkor harmadéves főiskolás voltam,
              Zsolt unokatestvérem elsős. Szerettünk zenélni, gitározni, és
              kerestük a lehetőségeket – több főiskolai bulin játszottunk.
              Majd úgy éreztük, tudnánk mi is írni dalokat. Szövegekkel is
              próbálkoztunk, de közelebb állt hozzánk a versmegzenésítés.
              Korpás Éva énekművész biztatására mentünk el, akkor még
              trióban – Zsolttal és Vén Kamill barátommal – a Kaláka
              fesztivál amatőr versenyére, ahol sikeresen szerepeltünk, és
              az a zenei világ nagy hatással volt ránk. Akkor döntöttünk
              úgy, hogy szeretnénk a lehető legtovább zenélni, és minél több
              emberhez eljutni Felvidéken. 
               2005-ben elhatározta, hogy a Kor-Zár mellett egyéni pályán
              is szerepelni fog, mégpedig a magyar tannyelvű iskolákban. Ezt
              úgy képzeljük el, hogy a diákok mondjuk éppen József Attiláról
              tanulnak, és ön gitárral a kezében elénekel egy-két megzenésített
              dalt, s ezáltal könnyebben megszeretik a nebulók az irodalmat? 
               – Bízom benne, hogy ennek van egy ilyen hozadéka is. Az
              az ötlet, hogy iskolákat keressek fel, nem tőle eredt. Igaz,
              nem a pedagógiai főiskolán tanultam, de a legtöbb barátom
              odajárt. Mikor ők tanárok lettek, és tudták, hogy verseket éneklek,
              felkértek, hogy vegyek részt rendhagyó irodalomórákon. Ezután
              jöttem rá, hogy több iskolát is felkeresek, mert ezzel a diákoknak
              többletet adhatok. Amit nekik sok esetben be kell magolniuk, azt
              más formában, zenében is lehet értelmezni. Az iskolai előadások
              során általában az összes évfolyam hallgatja a koncertünket,
              de az a tapasztalatunk, hogy főként az alsó tagozatosok fogékonyak
              rá igazán. 
               Mennyire népszerű műfaj a verséneklés?
              
               
               – Egyértelmű, hogy nem populáris műfaj, nem a tömegigényt
              elégíti ki, hanem van egy érdeklődő réteg, akik számára érdemes
              lemezeket készíteni. Jellemzően nem dalszövegeket írunk –
              eddig két hanghordozón egy-egy unokaöcsém tollából származó
              szövegű dalunk jelent meg – hanem irodalmi műveket zenésítünk
              meg. Mi ezt teljesen rendben való és fontos dolognak tartjuk.
              Persze nem láthatnak televíziós showműsorokban, és nem minket
              játszanak a rádiókban. De nem vagyunk annyira a háttérben,
              hogy sehol sem kapnánk lehetőséget. 
               A felvidéki magyar rádió sem játssza dalaikat?
              
               
               – Minden elismerésem a Pátria Rádióé, amelyik nemcsak
              a Kor-Zár együttessel foglalkozik, hanem odafigyelnek a fiatal
              tehetségekre is. A Tompa Mihály Vers- és Prózamondó Verseny
              verséneklő kategóriájának zsűritagjaként sok jó énekest
              ismerhettem meg, és szerencsére ők egy-két éven belül demóval
              vagy CD-vel jelentkeznek, melyekből játszik a Pátria Rádió. 
               Tehát évtizedek múlva lesznek méltó utódai a Kor-Zárnak?
               
               – Nagyon bízom
              benne, hogy igen, sőt ennek a műfajnak már most is vannak aktív
              fiatal képviselői. Ők azért nem csak versénekléssel
              foglalkoznak, hanem kipróbálják magukat más műfajokban is. A
              Kicsi Hangot is Rimaszombatban fedezték fel, és remélem, hogy
              sok hozzájuk hasonló tehetséges zenekar nő majd ki onnan. 
               Négy gyermek édesapja. Gyermekei jelentik az első közönséget?
              
               
               – Hat és kilenc éves kislányomnak szoktam először eljátszani
              a megzenésített gyermekverseket. Amit két idősebb gyermekemnek
              megmutattam annak idején, mert kíváncsi voltam a véleményükre,
              az a Radnóti-töredék. El is mondták kritikáikat, s azt, mi
              tetszik benne. A zenés irodalmi összeállítást – a dalok közben
              Radnótiról is mesélek – 2009-ben a költő születésének századik
              évfordulójára készítettem. Abban az esztendőben egy szál
              gitár kíséretében mintegy 100 alkalommal mutattam be iskolákban
              és művelődési házakban Felvidéken, Magyarországon és Erdélyben. 
               Gyermekeit taníttatja zenére?
              
               
               – Nem erőltettem rájuk a zenetanulást, inkább saját késztetésből
              tanulnak zenét. Legidősebb lányom egy budapesti szakiskolában
              dzsesszéneket tanul. Fiam jelenleg autodidakta hobbizenész, a két
              kicsit pedig művészeti iskolába járatjuk, zongorára és
              balettre. A cél, ha zenészek szeretnének lenni, akkor megkapják
              ahhoz az alapképzést, tudjanak fejlődni. 
               A különböző felvidéki magyar fesztiválokra elhívják
              önöket?
              
               
               – Számos hazai fesztiválon volt szerencsénk ilyen-olyan
              formációnkkal szerepelni már. Említhetném itt többek között
              a Martosi Nyári Egyetemet, a Kürti Borfesztivált és az Alsószeli
              Jurta Napokat, amelyek műsorán szinte évente rendszeresen ott
              vagyunk, de szerepeltünk már a Gombaszögi Nyári Táborban, is
              és számos fesztiválon, falunapon. Örömmel mondhatom, hogy
              Felvidéken ismernek és hívnak minket. 
               Ebből meg lehet élni?
              
               
               – A Kor-Zárból nem, de a zenéléséből már igen, mert
              nagyon sokféle műsort kínálunk, és sokféle síkon mozog
              zenei tevékenységem. Például Szécsi Pál emlékkoncertet
              adunk elő. Magam végzem a menedzseri munkát, tehát a műsorok
              promózását, s a műsorkínálatokat szétküldöm az intézményeknek,
              s én szervezem a koncerteket. Nem tudjuk olyan áron kínálni a
              műsort, hogy még egy profi menedzser is megéljen belőle. Az,
              hogy a Pátria Rádió és a Szlovák Televízió magyar szerkesztősége
              foglalkozik velünk, nem elég önmagában ahhoz, hogy tömegeket
              vonzzanak koncertjeink. 
               Több CD-t is kiadtak. Az internet átalakította a
              piacot?
              
               
               – A kezdeteknél, amikor az internet még nem zavarta a
              lemezpiacot, sem voltak kereskedelmi forgalomban a lemezeink és
              most is csak a koncertjeinken lehet elérni azokat. Akik ott
              lemezt vásárolnak, általában lelkesedésből teszik, támogatni
              szeretnének vele bennünket. Arra is számtalan példa volt már,
              hogy az interneten láttak, vagy hallottak bennünket és ezt követően
              érdeklődtek CD iránt a honlapunkon. Számunkra tehát inkább
              pozitívumot jelentenek az internet kínálta lehetőségek. 
               Semjén Zsolt miniszterhelyettestől megkapták a Külhoni
              Magyarságért Díjat. Mit jelent számukra ez az elismerés? 
               – Nagyon örülünk a díjnak, és nagy megtiszteltetés
              számunkra az, hogy méltónak találtak minket erre a kitüntetésre.
              Az pedig külön öröm, hogy a díjra a felvidéki magyarság köréből
              jelöltek bennünket. Igaz ez nem egy szakmai díj, tehát nem a
              zenekar művészeti munkásságát díjazták ezzel az elismeréssel,
              hanem az összetartozás-tudat erősítését. 
               2016-ban képviselőként indult a Magyar Közösség Pártja
              színeiben. Magyarországon egy bizonyos réteg azt mondja, a művész
              ne politizáljon. Miért vállalta el a felkérést?
              
               
               – A kisebbségben élő magyarság körében élő művész
              számára mást jelent a politizálás. Számomra a Magyar Közösség
              Pártja az egyedüli, amely a magyarságot képviseli. Berényi József,
              a párt korábbi elnöke keresett föl azzal, hogy mint „húzó
              név” kerüljek fel a választási listára. Sosem voltak
              politikai ambícióim, de vallom, hogy egy magyar közösséget
              csakis egy párt képviselhet. Ezért mondtam igent a felkérésre.
              Azt tapasztalom, hogy egyre több – nem csak idehaza –
              elismert, tehetséges magyar művész él Felvidéken, és bízom
              a szép jövőben. 
               
              Medveczky Attila |