| 
               2017.05.08. Képviselni
              kell a magyar kisipart is
 A már megkezdett adózási könnyítést tovább lehetne finomítani
 Az Ipartestületek
              Országos Szövetsége (IPOSZ) idén a kisiparosokat érintő
              kedvező adózási szabályok ismertetésére, a feketegazdaság
              elleni eredményesebb fellépésre, a vállalkozások digitalizációjára,
              a munkaerő-utánpótlásra helyezi a hangsúlyt. Ezért fogadták
              el a közelmúltban a 2017 legyen a mikro- és kisvállalkozások
              éve című akciótervet. Németh László, az Ipartestületek
              Országos Szövetségének elnöke többek között arról
              nyilatkozott, hogy a kkv szektor tagjai számára milyen pályázatokat
              kéne kiírni, hogyan kéne megerősíteni a szolgáltatókat, s
              miként kapcsolódhatnak be a szakképzésbe. 
               Vegyük sorra a pontokat. A kormány azt hangoztatja,
              hogy kiemelten fontosnak tartja a kis- és középvállalati
              szektorral való együttműködést, a kkv-k versenyképességének
              javulását. Januártól nyolc újabb program indult a Gazdaságfejlesztési
              és Innovációs Operatív Programon belül, összességében 416
              milliárd forint vissza nem térítendő támogatás és további
              több mint 200 milliárd forint egyéb pénzügyi eszköz áll
              rendelkezésre. Várhatóan hamarosan elindul a tőkeprogram is.
              Mit kéne még tenni a kormánynak? 
               A rendszerváltás óta a mikro-, kis- és középvállalkozók
              nem kaptak olyan megkülönböztetett figyelmet, mint külföldön,
              például Németországban. Tehát még tovább kéne javítani a
              szektor állapotán. Elkülönítve kellene a mikro- és kisvállalkozásoknak
              ezekből a forrásokból biztosítani. Mégpedig úgy, hogy a pályázatokat
              annak tudatában írják ki, hogy a legkisebb vállalkozásoknak a
              legtöbb esetben nem több tízmillió forintra van szükségük,
              hanem 3-10 millióra, ha csak ekkora mértékben szeretnének
              beruházni. Tehát lejjebb kéne vinni azokat az értékeket,
              amelyek pályázhatók. Amikor az alsó határ 30-50 milliónál
              kezdődik a pályázatoknál, ezeket a
              kisvállalkozók képtelenek lehívni. 
              
               
               Az önerő biztosítására
              gondol?
              
               
               Pontosan. Nemrég vettem részt egy fórumon, amelyen
              elhangzott, hogy egy nyugatra dolgozó 8-10 fős faipari cég nem
              tud hitelhez jutni az önerőhöz, képtelen befejezni a pályázatát,
              beruházását, s ez a fejlődés akadálya. Ezért olyan
              garanciaszervezet kellene, amely a kisvállalkozókat úgy támogatja,
              hogy könnyebben jussanak hitelhez. Hiszen a szektor tagjai nagyon
              rugalmasak, gyorsan képesek a piacváltásra, de ennek feltétele,
              hogy időben hitelhez jussanak. Emellett külön kéne választani
              a termelő szektort és a szolgáltató ipart, mert egyre nagyobb
              gondot okoz egy szolgáltatás – gondolhatunk a gázszerelőre,
              festőre és még sorolhatnám – igénybevétele. A szolgáltatók
              fejlődése is lényeges, ezért nekik is kéne elérhető
              hiteleket nyújtani, pályázatokat kiírni. Hiszen a mikrocégekből
              lehetnek kis- vagy középvállalkozások. A magyar vállalkozások
              nagy része mikro- és kisvállalkozás. Ezért kell őket megerősíteni.
              A szolgáltató szektor számára nagyon kevés pályázatot írnak
              ki, holott a szolgáltatások szinten tartása szükséges. Erre
              egy példa: cukrászok, vagy a wellness fürdőknél a fodrászok
              világszínvonalú szolgáltatásokat nyújtanak a turistáknak
              is. Magyarországon nagyon fejlesztik a turizmust, egyik húzóágazatunk
              lehet, de ehhez nélkülözhetetlen, hogy azok a szolgáltatások
              is fejlődjenek, amelyeket a külföldi turisták igénybe
              vesznek. Ők már nem tudnak nagyobb kapacitást létrehozni, a
              teljesítményükön sem tudnak sok esetben javítani, de a szolgáltatásuk
              színvonalát fenn kell tartani. Tehát ha nagymértékű a fogászati
              turizmus, akkor tudnak a fogtechnikusok a fogászokkal együtt
              dolgozni, ha az előbbiek is tudják tartani a színvonalat. És
              most értünk a másik ponthoz, hogy fel kell készítenünk a
              kisvállalkozókat a digitalizációra. Ezen a téren meg kell említeni,
              hogy az IPOSZ-nak széles körű a külföldi partnerhálózata,
              és ezért már az észak-rajna-vesztfáliai kézműves kamarával
              előrehaladott tárgyalásokat folytatunk a tapasztalatuk átvételére.
              Emellett a visegrádi országok társszövetségeivel közösen
              programot indítanánk arra, hogy felhívjuk a figyelmet az
              elektronikus megoldásokra, illetve vizsgáljuk ezek kisiparosokra
              gyakorolt hatását. A csehek például előrehaladottabbak a kisvállalkozások
              digitalizációjának tekintetében, mint Magyarország. A visegrádi
              országokkal lévő közös programra pályáznánk, mert
              szervezetünknek saját anyagi forrása – állami támogatás híján
              – nincs külön a kisvállalkozások tevékenységének támogatására,
              de információt tudunk közvetíteni és gazdaságszervezési
              feladatokat is el tudunk látni. A külföldi partnerekkel több közös
              pályázatot is be szeretnénk nyújtani, mert célunk a jó példák
              átvétele. S itt kell megemlíteni, hogy tíz-tizenkét éven belül
              jelentős gondok lehetnek a helyi szinten jelenleg még elérhető
              szolgáltatások nyújtásával, ha nem lesz megfelelő utánpótlás.
              A rendszerváltás után létrejött vállalkozói réteg
              fokozatosan elöregedik, és a fiatalok sok esetben nem akarják
              átvenni a vállalkozást, mert látják, hogy az mennyi gonddal jár.
              Még mindig nem eléggé csökkentették a kisvállalkozások
              adminisztrációs terheit. Ezért a fiatalokat nemcsak a szakmai
              ismeretekre, hanem a vállalkozói szemléletre, a vállalkozás működtetésére
              is ki kellene képezni – azért is, mert az elkövetkezendő időszakban
              gondot jelent majd a kisvállalkozások átörökítése. 
               Holott azt halljuk, csökkentek az adminisztrációs
              terhek. 
               Vannak pozitívumok is, de azért azt tudni kell, hogy a
              mikrovállalkozások székhelyét, telephelyét általában családi
              házakhoz jelentik be. A kéményseprésre vonatkozó új jogszabályok
              alapján így ezeknek a vállalkozásoknak kell kifizetniük kéményseprés
              díját. Ez kis dolognak tűnhet, de számos más ilyen kicsinek tűnő
              terhet is viselnek a mikro- és kisvállalkozások, melyeknek
              kitermelése összességében komoly gondot okoz. A vállalkozás
              vezetője menedzseli a céget, szerzi be az anyagokat, végzi a
              szakmai irányítást; tehát nincs külön jogász, anyagbeszerző.
              Olyan sok jogszabályváltozást kell figyelemmel kísérniük, s
              annyi és olyan adminisztrációs terhet rónak rájuk, melyek
              indokolatlan mértékű erőforrást vonnak el egy vállalkozás
              életében a termeléstől. A mikro- és kisvállalkozások képtelenek
              a jogszabályi és adminisztratív változások napi szintű követésére,
              nem tudnak minden követelményre figyelni, hiszen azok a valódi
              vállalkozási tevékenységüktől veszik el az időt. Itt jut
              nagy szerep az érdekképviseleteknek, amelyek közérthető formában,
              szelektálva biztosítják a kkv-k számára az információkat,
              és segíteni tudják őket abban, hogy a törvényes előírásoknak
              is megfeleljenek. Ehhez viszont az érdekképviseleti munka el- és
              felismerése szükséges az állam részéről, amelyet megfelelően
              támogatnak – enélkül ugyanis a kkv szektor versenyhátrányba
              kerül. A mikro- és kisvállalkozások még pályázni sem tudnak
              külön képzésre, hiszen egy-egy alkalmazottat kéne képezniük,
              s ezt csak ernyőszervezeteken keresztül tudják megtenni, ha az
              érdekképviseletek célirányosan nekik szervezik a képzéseket.
              Ezért olyan ernyőszervezeti pályázatokra is szükség lenne,
              melyek a vállalkozások versenyképességének megőrzését
              teszik lehetővé, mivel a kkv-kat fel kell készíteni a kor kihívásaira. 
               Ez kapcsolódik a digitalizációhoz?
              
               
               Igen, mert az előbbiekben ismertetett okok miatt a mikro-
              és kisvállalkozások nem tudnak egyesével pályázni, csak egy
              ernyőszervezet segítségével. Az IPOSZ célja, hogy egy ilyen pályázat
              keretein belül bevonjuk a mikrovállalkozásokat a digitalizációba,
              és próbáljuk őket képezni, felkészíteni, hiszen előfordul,
              hogy az idősebb, de még szakmailag aktív vállalkozók a számítógépet
              sem tudják kezelni, vagy az építőiparban az e-napló kitöltése
              is gondot jelent. 
               Tehát nem csak segélykiáltványt fogalmaztak meg,
              hanem javaslatokat is tettek a kormánynak annak érdekében, hogy
              az IPOSZ-on belül programokat tudjanak szervezni a mikro- és
              kisvállalkozók számára? 
               Így van; már eddig is próbáltuk behozni a külföldi példákat.
              Nemrég zárult a Hanza Parlamenttel közösen szervezett, a körforgásos
              gazdasággal kapcsolatos felkészítő sorozatunk, amelyen
              meghallgattuk azokat a tapasztalatokat és javaslatokat, hogy miként
              tervezzék meg a vállalkozások a termékeiket, hogy abból ne
              keletkezzen újrafeldolgozásra nem alkalmas hulladék. Örömmel
              tapasztaltuk, hogy Magyarországon nagyon sok kisvállalkozás
              eleve így gondolkodik. A nemzetgazdasági tárcához eljuttatott
              javaslataink szintén olyan pontokat tartalmaznak, amelyek a
              magyar mikro- és kisvállalozások helyzetbe hozásával hazánk
              versenyképességének növelésére irányulnak. 
               Hogyan akarnak eredményesebben fellépni a feketegazdaság
              ellen? Legutóbb a Földművelésügyi Minisztérium nyilatkozta,
              hogy az áfacsökkentés mellett már nem éri meg csalni. 
               A feketegazdaságot teljes mértékben megszüntetni nem
              lehet, de a gazdaság fehérítéshez valóban szükséges az áfa
              csökkentése. A jogszabályokat már az európai kisvállalkozói
              törvény, a „small business act” szerint kellene megalkotni,
              és a „gondolkodj kicsiben” uniós gondolatot Magyarországon
              a legkisebbekre kellene átültetni. A mikrovállalkozásokra
              vonatkozó politikában egyértelműen meg kellene határozni,
              hogy milyen adminisztratív terhektől mentesülhetnének, és a már
              megkezdett adózási könnyítést esetükben tovább lehetne
              finomítani. Ha csökken az adó, akkor az kedvez nekik,
              munkahelyeket hozhatnak létre, illetve őrizhetnek meg, innovációkat
              valósíthatnak meg, azaz a XXI. századi megoldásokat vezethetik
              be a vállalkozás működésébe, amelynek végső soron a lakosság
              és a többi hazai vállalkozás lesz a haszonélvezője.
              Javaslatot készítünk ezért a feketén működők kiszűrésére,
              mert aki nem adózik, az törvénytelen, igazságtalan versenyelőnyt
              élvez, és azzal nem is lehet tisztességesen versenyezni. 
               A szakképzésbe is bekapcsolódnak?
              
               
               A Visegrádi Alap támogatásával két projektet bonyolítottunk
              le sikeresen a közelmúltban. Az első pályázat keretében felmértük,
              hogy a négy visegrádi országban miként működik a duális képzés,
              a második pályázat révén pedig négy szakmai területen – fém-,
              üveg-, asztalos- és építőipar – tevékenykedő képzőintézmények
              és szakemberek tapasztalatcseréjét szerveztük meg. Ezáltal az
              IPOSZ megteremtette annak alapját, hogy ezek a további pályázatok
              keretében diákcsereprogramokat valósíthassanak meg a négy
              ország között. A Visegrádi Alappal kialakított együttműködésünk
              új szintjét a már említett digitalizáció témakörében
              szeretnénk folytatni, hiszen aki ebből kimarad, az véglegesen
              lemarad. Ennek elkerülése érdekében a magyar családi, mikro-
              és kisvállalkozások legnagyobb érdekképviseleteként az IPOSZ
              számít mind a kormányzat, mind tagsági bázisunk, mind pedig a
              társadalom támogatására. 
               
               Medveczky Attila
             |