2017.09.08.
TERRORSZERVEZETEK
A
terrorszervezetek működésének eredményeként világszerte állam-nélküli
övezetek jönnek létre, ahol a törvény és rend fenntartása
bizonytalanná válik. Ez az állam-nélküli övezet a no-go zónák
megjelenésével és az ukrán válsággal bekúszott Európába.
Az államalapítás ünnepét új kontextusba helyezi a globális
biztonsági helyzet. A romló biztonsági környezetben az állam
felértékelődik, önmagában vett értékké válik. Az állam
meggyengítését hirdető ideológiák egy platformra sodródnak
a terrorizmussal, az állam és biztonság ellenségévé válnak.
2011;
Tunézia, Egyiptom, Líbia, Jemen, Szíria, Bahrain. 2013;
Ukrajna. A konfliktusok közös vonása, hogy a kiváltó okokat
és a konfliktus lefolyását a világ eltérő régióiban eltérő
módon szabad magyarázni. Népfelkelés, polgárháború, demokráciáért
kiáltó jogos forradalom? Kormánydöntés külföldről finanszírozott
civil hálózattal és fizetett zsoldosokkal? Ami ezekből a
konfliktusokból látható, hogy az államiság törékennyé vált.
Diktatúrákat, demokratikus berendezkedésű országokat hasonló
hatékonysággal törnek meg az állam ellen fegyveres harcot
folytató, állandó mozgásban lévő csoportok.
Politikai
hovatartozástól függetlenül mindenki mást gondol ezekről a
csoportokról. Valaki szerint terroristák – mások szerint lázadók,
felkelők. Ami politikai hovatartozástól függetlenül mindenki
számára látható, hogy tevékenységük eredményeként az állam
elveszíti az ellenőrzést bizonyos területek felett. Ezeken a
területeken az állami erőszakszerveknek átmenetileg vagy állandó
jelleggel nincs fennhatósága, az államellenes csoport saját törvényeit
kezdi rákényszeríteni a helyi lakosságra. Az államellenes
szervezetek működését az állami erőszakmonopólium megbomlása
kíséri. Tevékenységük eredményeként állam-nélküli övezetek
jönnek létre, ahol a korábban ismert törvény és jog érvényét
veszti.
Ilyen
állam-nélküli övezetek figyelhetőek meg éveken keresztül a
háborúba sodródott Szíriában; akár minden hónapra találhatunk
egy újabb térképet, ami bemutatja, milyen területeket tart
ellenőrzés alatt egy-egy fegyveres csoport, és melyiket az állam.
Ahol az állami ellenőrzés megszűnik, ott az államellenes
csoport társadalomformáló ereje kezd érvényesülni. A Daes által
ellenőrzött területeken érvényben lévő saría jogrend egy
ilyen példa; lényege, hogy ezekben a régiókban az állami erőszakmonopólium
többé nem tudja kikényszeríteni az ország törvényeinek
betartását.
Fekete-Afrika
problémáját importáltuk Európába
Ugyanilyen
állam-nélküli övezetek figyelhetőek meg a fekete-afrikai országokban,
ahol akár demokratikus választások mellékes jelenléte mellett
is bármikor megtörténhet egy fegyveres csoport általi puccskísérlet,
elhúzódó gerillaharc, vagy akár gyors lefolyású fegyveres
kormányváltás. Állam-nélküli övezet jött létre a
forradalom utáni Líbiában is, ahol sok évvel a kormány elmozdítása
után évekig nem volt egyértelmű, kivel kell tárgyalni, ha
valaki a kormánnyal akar tárgyalni – de ha tárgyalunk is
valakivel, nem látható előre, hogy ez az erő képes-e érvényesíteni
saját országában a megállapodás ráeső részét. Ennek oka
szintén az állami erőszakmonopólium hiánya, az államiság
megbomlása.
Az
úgynevezett Arab Tavasz lefolyása óta az észak-afrikai országokban
a lényegi frontvonal már nem a különböző politikai szándékú
csoportok közt húzódik, hanem az államiság és az állam-nélküliség
közt. Bizonyos országok sikerrel jártak és az Arab Tavasz
lefolyása után stabilizálták az állam fennhatóságát (pl.
Egyiptom), más országok elbuktak, az államiságot máig nem
sikerült maradéktalanul helyreállítani (pl. Líbia).
Ami
a mai biztonságpolitikai környezetben legnagyobb fenyegetést
jelenti, az nem egy ellenséges szándékú hatalom befolyási kísérlete,
vagy akár a tényleges gyarmatosítás. Egy olyan helyzetben,
amiben – akár egy idegen – állami szereplő
kontrollhelyzetben van, érvényesül az erőszakmonopólium elve,
garantált a rend és jog bizonyos szintű (az idegen hatalom érdekeinek
megfelelően módosított) fenntartása.
A
mai biztonságpolitikai környezetben legmeghatározóbb fenyegetés
nagyságrendileg nem összehasonlítható a gyarmati sorsra jutás
veszélyével. A terrorszervezetek tevékenységének eredményeként
nem jön létre új államiság, de a korábbi államiság megszűnik,
ha a hatóságok nem mutatnak kellően határozott fellépést.
Ennek szemléletes példája Líbia, ahol az államellenes
fegyveres csoportok elmozdították a regnáló hatalmat, de újra
stabilizálni nem tudták az országot. Az egymás ellen elhúzódó
fegyveres harcot folytató szervezetek forgatagában az ENSZ külső
beavatkozással próbál egy újabb kormányzó erőt megszilárdítani.
A
mai biztonsági környezetben legmeghatározóbb fenyegetés az állam-nélküliség
terjedése. Korábban ez a jelenség egy afrikai probléma volt,
ami Európát nem érintette. Az Arab Tavasszal azonban ez az állam-nélküli
régió Fekete-Afrikából felkúszott az észak-afrikai országokba,
majd az ukrán válsággal és tömeges bevándorlás által tovább
hizlalt no-go zónákkal tovább kúszott Európába. Ma az állam-nélküliség
mint fenyegetés már nagyon is európai probléma. Ennek felismerését
egyelőre politikai törésvonalak akadályozzák, de
politika-mentes állami szereplők már tisztában vannak ezzel a
problémával.
Ukrajnában
a 2013-14-es forradalom után működésben maradtak a forradalom
során megerősödött fegyveres csoportok. Ezek a csoportok ma
jelentősen más erőt képviselek, mint a forradalom előtt. Önhatalmúan
gazdasági blokádot hirdetnek és valósítanak meg, a regnáló
hatalom akarata ellenére, a regnáló hatalomra nézve az utólagos
legitimálás kényszerével. Funkcióját tekintve nem lényeges,
hogy ezek a csoportok milyen ideológiát képviselnek. Ami lényeges,
hogy látszódnak az állami erőszakmonopólium megbomlásának
jelei, és ez nem egy kontextus nélkül értelmezendő probléma,
mert az ukrán erőszakmonopólium meggyengülése azt jelenti,
hogy az állam-nélküli övezet elkezdett bekúszni Európába.
Nyugat-Európában
szintén látszódnak az államiság megbomlásának jelei.
Ezekben az országokban etnikumtól, történelmi hagyatéktól,
aktuális gazdasági erőtől és politikai helyzettől függően
másként nyilvánul meg az államiság megbomlása, mint egy
afrikai vagy egy közel-keleti országban. Nyugat-Európában az
államiság megbomlásának jelei a no-go zónák jelenléte,
valami a hatósági személyek no-go zónákkal kapcsolatos attitűdjének
megváltozása. Az államiság megbomlásának jele, hogy a hatóságok
másként reagálnak egy no-go zónában történt törvényszegésre,
mint egy nem no-go zónában történt bűncselekményre.
A
no-go zónák jelenléte nem jelenti, hogy az ország egészében
megbomlana az államiság. Ehelyett a hatósági személyek attitűdje
megváltozik, melynek eredményeként az állam öntudatlanul
elengedi az erőszak-monopóliumot bizonyos, méretüket tekintve
nem jelentős területeken. Megéri-e a hatósági fellépés
egy 3-4 utcányi területen, ahol kivétel nélkül semelyik lakos
nem mutat – európai értelemben vett – jogkövető magatartást,
és egy ember letartóztatása csak újabb húsz bűncselekmény
elkövetését vonja magával?
A
hatósági személyek elkezdenek másként tekinteni a no-go zónában
elkövetett „apróbb”
bűncselekményekre, pl. lopás, rablás, könnyű testi sértés,
mert egyértelmű, hogy ha bemennek elfogni az elkövetőt, ennek
eredményeként újabb 10-20 bűncselekmény (hivatalos személy
elleni erőszak) történhet, és radikalizálhatnak korábban még
nem rendőrellenes személyeket. A no-go zónák hatósági személyek
szemszögéből szubjektív módon elkezdenek más megítélés alá
esni, mint az ország többi része – ami az állami erőszakmonopólium
megbomlásának jele.
Ami
egyelőre nem látható, hogy mi történik, ha a no-go zónák
nem néhány utcából állnak, hanem ez a jelenség továbbterjeszkedik
egy egész városra. Ilyenre egyelőre nem volt példa nyugat-európai
országban, de a no-go zónák, párhuzamos társadalmak megjelenése
a tömeges bevándorlással megkérdőjelezhetetlenné vált. Az
állam-nélküliség megjelenése valós fenyegetés, és ebben a
környezetben az államiság újraértékelődik. Az állam megléte,
a stabilitás önmagában vett értékké válik, amit minden szükséges
eszközzel fenn kell tartani, mert a saját szemünkkel láthatjuk,
mi történik ott, ahol megbomlik az államiság.
Állam-nélküliség
és politika
Az
állam-nélküliség Európában megjelenésével a politikai
paletta egésze átrendeződik. Ameddig Európában európai
habitusú, európai értelemben vett jogkövető emberek éltek,
addig komolyabb veszély nélkül lehetett közéleti vitát
folytatni arról, hogy erősebb, vagy gyengébb legyen-e az állam.
Voltak olyan vélemények, miszerint erős állam kell, autoriter
vezetővel. Más vélemények szerint gyenge állam kell, az egyénre
a lehető legkevesebb állami kényszer nehezedjen. Az afrikai típusú
állam-nélküliség fenyegetése nélkül ezek pusztán ideológiai
viták voltak, melyek kapcsán a legsúlyosabb nemzetbiztonsági
fenyegetés az volt, hogy – ellenállás hiányában – egy állam
helyett egy másik állam fog gazdasági-politikai fennhatóságot
gyakorolni.
Ez
a helyzet alapjaiban megváltozik azzal a jelenséggel, hogy az állam-nélküliség
elkezdett bekúszni Európába. A Közel-Keletről és Afrikából
millió számra Európába érkező személyek jelentős hányada
európai értelemben nem jogkövető. Egy tartózkodási engedély
megadásával nem törlődik el az ember gyermekkora, múltja,
kultúrája, a régi viselkedéskörnyezetből adódó összes
reakciója. Az európai jogkövető magatartásnak már a lehetősége
sem merül fel, amikor egy afrikai személy anélkül élhet egy
európai nagyvárosban, hogy megtanulná az adott ország nyelvét,
és mindeközben továbbra is a saját népe közt – Európába
hozott afrikai környezetben – szocializálódhat. Ilyen feltételek
mellett nem lehet többé társadalmi vitát folytatni arról,
hogy az állam gyakorolhat-e nagyobb kényszert az egyénre –
mert a kevesebb állami kényszer előfeltétele egy homogén
jelleggel jogkövető társadalom volt.
Azok
a személyek, csoportok, melyek ebben a megváltozott biztonsági
környezetben a gyengébb állam eszméjét hirdetik, vagy rendkívül
alacsony értelmi képességűek, vagy ellenséges szándékúak.
Mindkét esetben célszerű gondoskodni arról, hogy a lehető
legkevesebb befolyást gyakorolják a közéleti viták alakulására.
A nem-beavatkozó állam, az állam nélküli egyén lehetősége
megsemmisült abban a pillanatban, ahogy valaki döntést hozott több
millió nem jogkövető személy Európába beengedéséről.
Az
állam-nélküliség mint fenyegetés Európában megjelenése a
liberalizmus eltűnésének előfutára. Az erős állam felértékelődik,
az európai jogrend alapjaiban megváltozik. Kevesebb hangsúly
helyeződik az emberi jogokra, felértékelődik a stabilitás és
biztonság. Az állam önmagában vett értékké válik, és aki
az állam gyengítését hirdeti, egy platformon áll a terroristákkal.
A terroristák az államellenes erő katonai szárnya, de a liberálisok
jelentik az államellenes erő politikai, civil szárnyát. A
fenti kontextus mentén lényegi különbség nincs a kettő közt.
Erre
emlékezünk augusztus 20-án: a magyar állam évezredes örökségére,
ami a mai biztonsági környezetben elsődleges értékké válik.
Mi nem leszünk holt állam. Ennek az új és egyetlen társadalmi
lövészároknak két oldala van, és aki az élet oldalán áll,
társadalmi helyzettől, vagyoni helyzettől, politikai hovatartozástól
függetlenül kezdeményező erővé kell váljon.
(hf.ru/czyla)
|