2018.02.02.
Folyamatos útkeresés
Arra törekszem, hogy a vizuális kultúra nagyobb jelentőséget,
elismertséget kapjon
Mészáros
Marianna grafikusművész, művészeti pedagógus Kecskeméten
született.
1985: Juhász
Gyula Tanárképző Főiskola, matematika–rajz szak; 1998:
Magyar Iparművészeti Egyetem, környezetkultúra–textil szakos
középiskolai tanár.
A kecskeméti
alkotó műveiben elsősorban a művészettörténet iránti vonzódását
próbálja kifejezni. Utazásai során építészeti élményanyagot,
motívumokat gyűjt, melyekből dekoratív, összefogott kompozíciójú
grafikákat, rézkarcokat, festményeket alkot. 1997-ben falinaptárt,
1998-ban és 2010-ben pedig képeslapsorozatot adtak ki a kecskeméti
épületeket feldolgozó műveiből. 1987-től kiállító művész.
A Kecskeméti Képzőművészek Közössége és a Műhely Művészeti
Egyesület tagja. Az Art Brigád Bt. alapítója, amelynek tagjai
művészi ajándékokat, főleg rézkarcokat készítenek különböző
témákról, amelyek számukra fontosak; Kecskemétről,
Magyarországról, s persze más témákban is találunk a munkák
között olyat, amelyet jó szívvel ajándékozhatunk
szeretteinknek.
Mi a fontosabb az életében az alkotás, vagy az oktatás?
– Mivel a tanításból élek, így az oktatás. A tanításnak
rendelem alá alkotó tevékenységemet. Így csak akkor tudok
alkotni, mikor a tanrend „megengedi”. Az alkotást nem úgy
kell esetemben elképzelni, hogyha van szabad félórám, akkor
nekiállok grafikákat, rézkarcokat készíteni. Inkább a
hosszabb tanítási szünetekben alkotok, bár igyekeztem az elmúlt
években minden hónapban egy hétvégét kijelölni az alkotó
tevékenységre.
Gondolom, az oktatás nem csak azért lényeges, mert abból
él.
– Nem, de ez is egy nagyon fontos hivatás, olyannyira,
hogy erre tettem fel az életemet. Nagyon hosszú ideig csak a tanításnak
rendeltem alá mindent. Körülbelül 7-8 éve elhatároztam, hogy
az oktatás területén, amit nagyon muszáj, ami szívügyem –
természetesen megtartva a nívót, mert magammal szemben is elvárást
fogalmazok meg – azt megcsinálom, de ami nem az, és nem kötelező,
arra nemet mondok. Gondolok a tanórán kívüli pluszfeladatokra,
melyek időnként elég nagy terhet jelentenek.
Jól veszem ki szavaiból, hogy magával szemben magasra
helyezi a mércét?
– Ha arra gondol, hogy minden területen minőségi munkára
törekszem, akkor igen.
Szuvenírek Kecskemétről
Csak olyan műveket készít, olyan felkéréseket vállal
el, ami által művészileg kiteljesedik, és örömet okoz?
– Valóban nem vállalok
el mindent, igaz manapság nem is ostromolják a képzőművészek
többségét megrendelésekkel. Kis művészeti vállalkozásommal,
az Art Brigád Bt.-vel mi egy űrt töltünk be, mert Kecskemétről
nem voltak művészi szuvenírek. Így rézkarcokat készítek főleg
a nevezetes épületekről. Megpróbáltam a vásárlók fejével
gondolkozni, hogy vajon mit kedvelhetnek, de nyilván nem tudtam
meghazudtolni magam; azt csinálom, amihez kedvem van, és így jönnek
létre ezek a kis épületpraktikák. Nem biztos, hogy mindig
sikerül a közönség számára hízelgőt készíteni, de talán
nem is ez a legfontosabb.
Természetesen, teljes mértékben nem lehet a közönség
kedvében járni. S azt is mondták fővárosi művészek, hogy a
nagyobb vásárokat eluralja a giccs.
– Nagyon remélem, hogy giccset nem csinálok, de szemléletbeli
változás megfigyelhető a szuvenír jellegű és az egyéb
alkalomra készült rézkarcaim között. Ihlető forrásom az építészet,
így nem hazudtoltam meg magam a kecskeméti épületek ábrázolásával.
Mindig is jobban izgattak a kis részletek, a tetők, a lépcsők
– tehát aki ismeri az épületet, rájön, hogy az onnan való,
de ezek nem nagytotál művek, amiket közönség jobban kedvel.
Így a szuveníreken egészében jelenítem meg az épületeket.
Válságokra a válasz: végigmentem az El Caminón
Több, az interneten is fellelhető képén látok csigalépcsőket?
Ezek mit szimbolizálnak?
– Néhány évvel ezelőtt rájöttem, hogy a lépcsőkhöz
való vonzódásom nem csak az építészet iránti rajongásomból
ered, vagy hogy eredetileg matematika szakon végeztem, és
izgatnak a szerkezetek, melyekben meglátom a szépséget.
2013-ban végigmentem a Caminón, s a lépcsőket járva, az a
gondolat fogalmazódott meg bennem, hogy egy épület lépcsőháza
sosem az, ahová meg akarunk érkezni, nem a végpont, hanem a lépcső
összeköti a lenti és a felső világot. Úgy érzem, hogy
folyamatos útkeresésében, útközben vagyok, sosem azt, hogy
megérkeztem volna valahová. Líraibban kifejezve: a lépcsők a
lelkem ablakai.
Tanárnőnek jelentem, készültem: a Szent Jakab zarándokút
spanyolországi szakaszát tette meg. Miért tesz meg több mint
700 kilométeres utat gyalog egyedül egy művész? Mostanában
sokszor reklámozzák könyvekben, kereskedelmi tévékben az El
Caminót, és így kissé divattá degradálódott annak megtétele.
– Több tényező együttes közrejátszása késztetett
az út megtételére – nem a divat. Az egyik az életközepi válság,
amikor belefáradunk abba, amit csinálunk. Esetemben a tanításról
van szó. A másik: gyermekeim felnőtté válásával kicsit fölöslegesnek
éreztem magam. Feltettem a kérdést: mi a dolgom, ha nem kell már
gyermeket nevelnem, és a tanítástól kissé megcsömörlöttem?
50. születésnapomat nagy utazással kívántam megünnepelni.
Eredetileg Indiára, Kínára gondoltam. Közben spanyolul kezdtem
el tanulni – lyukas óráimat hasznosan akartam kitölteni, és
egy spanyol nyelvet oktató kollégám fölajánlotta, hogy
foglalkozik velem. Rájöttem, hogy bizonyára azért tanulok
spanyolul, hogy nem a Távol-Keletre kell utaznom, hanem a Caminóra.
Hisz a véletlenekben?
– A sors néha „küld” számunkra kapaszkodókat,
amiket vagy észreveszünk, vagy nem. Én észrevettem és 3 és fél
évig készültem a Caminóra. A készület újra hittel, erővel
vértezett fel; tudtam, van miért tanítanom, leküzdeni az akadályokat,
és alkotó tevékenységemre is pozitívan hatott. Jelenleg
Kecskeméten művészeti szakgimnáziumban elméleti tárgyat, művészettörténetet
tanítok, hatalmas odaadással. Nagyon szeretem a középkori épületeket,
melyekből sajnos elég kevés található Magyarországon. Vágytam
arra, hogy úgy járjam végig a Caminót, hogy láthassam a középkori
katedrálisokat, kolostorokat, s közben sokat fotózzak. Azt is
tudtam, hogy a fotók alapján itthon majd rézkarcsorozatot, vagy
festményeket készítek.
Megváltoztatta valamiben az El Caminó?
– Nem érzem, hogy megváltoztam volna, de sok mindenben
megerősített; abban, hogy továbbra is az eddigi utamat járjam,
és ne térjek le róla akkor sem, ha időnként falakba ütközöm.
Mit értsek a falakba ütközés alatt? Nem vásárolnak
öntől, nem fogadják el pályaművét?
– Néhány példa: szerettem volna gyakorlati tárgyat
oktatni, de nem engedték. Bizonyítani akartam, hogy igenis képes
vagyok rá, majd rájöttem, nem kell ezt erőltetni, hanem azzal
foglalkozzak, ami tényleg örömmel tölt el. Grafikáimat, festményeimet
sosem azért készítem – kivéve a szuveníreket –, hogy azt
megvásárolják. Pályázat során természetesen arra koncentrálok,
hogy a mű megfeleljen a kiírásnak, de úgy, hogy ne tagadjam
meg magam. Rajz-, majd művészettörténet-tanárként pedig
folyamatosan ennek a területnek az elismertségéért küzdök.
Állandóan harcoltam azért, hogy elismerjék, mennyire fontos a
vizuális nevelés, és ezt a gimnáziumokban is vegyék jóval
komolyabban. Ez nem mindig sikerült, tehát ezen a téren is
falakba ütköztem.
Említette az építészet iránti rajongását. Mennyire
tartja fontosnak a szűkebb és tágabb pátriánk épített örökségének
megismertetését? Hiszen sokszor úgy megyünk el egy klasszikus,
szép épület mellett, hogy fogalmunk sincs annak építőjéről,
eredeti és mostani funkciójáról.
– Egyformán
fontosnak tartom a régi és az új épületek megismertetését.
Nem jó a múltban ragadni, de természetesen a múlt megismerése
nélkül nem létezik jövő. Folyamatosan azt az egyensúlyt
keresem, hogyan legyek 21. századi művész úgy, hogy megőrizzem
a múlt értékeit. Tanítványaimnak is ezt a szemléletmódot
szeretném átadni, ezért szerveztem számukra hazai és külföldi
kirándulásokat. A kirándulások közben diákjaim sokkal többet
láttak a világból, mint a tantermi diavetítések során.
Jobban kéne segíteni hazánkban a városképet meghatározó
épületek megmaradását
Nem vitatom, hogy az új épületeket meg kell ismerni.
Viszont azt látom, hogy több városban, kerületben eléggé
eklektikus az utcakép. Egy lepusztult épület mellett ott áll
egy szép modern. Ez a főépítészek, városvezetők felelőssége?
– Más szabályzókat kéne bevezetni. Tanítványaimnak
sokszor megemlítem, hogy a toszkán San Gimignanóban a 14. század
óta nem adtak ki építési engedélyt – ettől még ez a középkori
település nem skanzen, hanem lakott település, ahol mai színvonalon
élnek. Viszont nem tiltják meg a belső átalakításokat, az
utcaképet tartják jóval fontosabbnak. Sokkal jobban kéne segíteni
hazánkban is a városképet meghatározó épületek megmaradását,
s közben egészítsék ki az új tulajdonosok igényeik szerint.
Spanyolországban is láttam sok olyan kolostort, amit megőriztek
eredeti formájában, de hozzáépítettek az aktuális trendnek
megfelelően, és ízlésesen, mert egy új funkciót kaptak.
A rajzórákat a diákok és szüleik általában nem
veszik komolyan, mondván, abból úgysem szokás megbukni. Hogyan
lehet a tanulók figyelmét felkelteni a rajzra, a vizuális kultúrára?
– A rajztanárnak „ezer fokon kell izzani” ahhoz, hogy
abból „pár fokot” megérezzenek a diákok. Leegyszerűsítve,
ha a tanár közönyös, egykedvű, akkor diákjai nem lesznek
lelkesek. Ha minden egyes osztályban csak 2-3 tanulóhoz jut el,
amit szeretnék, az már siker egy gimnáziumban. Művészeti középiskolákban
természetesen nagyobb a súlya a rajznak, a művészettörténetnek,
mert ezekbe az intézményekbe eleve az ilyen tárgyak iránt érdeklődők
jelentkeznek. Sajnos sokszor ők is úgy gondolkoznak a művészettörténetről,
hogy nem szükséges megismerniük az elődök alkotásait.
Egyáltalán észrevesszük azt, ami szép? Létezik a szép,
mint esztétikai kategória?
– Egységes kategória nincs, de az ízlésnevelésen belül
törekedhetünk arra, hogy az emberek abban is lássák meg a szépet,
amitől eleve idegenkednek. Hiszen egy új épület látványát
általában nehezen szokjuk meg. Sokat beszélhetnénk a közízlésről.
Utazásaim során azt tapasztaltam, hogy a franciáknál az esztétikum
iránti érzéket már a kisgyermekekbe belenevelik. Persze nem
lehet általánosítani, de az bosszant, mikor minden ízlést
elkerülve toldozgatnak-foltozgatnak.
Nem lesz mindenkiből Picasso vagy Munkácsy, de hogyan
tudja azokkal is megszerettetni a rajzot, akik úgy hiszik, nincs
kézügyességük, s félnek bármit is lerajzolni, mert félnek,
hogy kinevetik őket?
– A vizuális
kultúrának csak egyik része az alkotás, a másik a befogadás.
Mindig adtam elméleti és gyakorlati jegyet. Aki nem volt jó az
egyik téren, azt arra biztattam, hogy kompenzálja azt a másikkal.
Így hármas osztályzatnál rosszabbat nem is adtam. Jelenleg
nagyon sok olyan technika áll rendelkezésünkre, ami látványossá
tehet egy munkát az osztályteremben akkor is, ha rajzilag az nem
precíz. Nem várhatjuk el, hogy az anatómiát tökéletesen
ismerjék a gimnazisták, vagy perspektivikus ábrázolásuk hibátlan
legyen, de mindig segítettem számukra példákkal, átrajzoltuk
az ablaknál a kontúrokat, ezzel is meggyorsítottuk a
folyamatot. Ezáltal olyanok is szívesen kapcsolódtak be az órai
munkába, akik úgy hitték, ügyetlenül rajzolnak.
A rajzról térjünk rá az írásra. Mi késztette 7-8
éve a blogírásra?
– Először csak saját alkotótevékenységemről írtam,
majd éppen a példamutatás miatt röviden leírtam, hogy egy-egy
kiállítás miként hatott rám. Tapasztaltam, hogy diákjaimban
nincs meg az igény, hogy önmaguktól elmenjenek egy kiállításra.
A blogbejegyzések által azt akartam bizonyítani számukra, nem
csak beszélek az órákon, hanem tényleg megtekintem a kiállításokat
– nem kötelességből, hanem mert örömem telik ebben –, és
azokról beszámolok. Majd egyre személyesebb lett ez a blog, az
iskoláról is szólt, s bizony nem tetszett igazgatóimnak, ha
kritikai hangot ütöttem meg. Azt tanácsolták, hogy ezt ne
tegyem, így ezután csak az alkotótevékenységről írtam.
Bevallom, belefáradtam a blogírásba. Annak viszont örülök,
hogy sokan visszajeleztek, volt tanítványaim közül is; végre
van egy olyan orgánum, amelyik a kecskeméti kiállításokról
szól.
Beszéltünk már arról, hogy hobbija az utazás. Ez azt
jelenti, hogy a külföldi utakon megismert trendeket beépíti
alkotásaiba?
– Szeretek utazni, de nem tartom magam olyan szakértőnek,
aki felsorolja a világ képzőművészetének trendjeit. Azt azért
látom, hogy néhány évtizede elfordultak a hagyományos táblaképfestészettől,
szobrászattól, és a videó installációk készítése lett a
„trendi”. Mostanra érzékelhető a visszafordulás a
figuralizmushoz. Ezen nem kell csodálkozni, mert a művészettörténet
folyamatos hatások és ellenhatások láncolata. Kiállítások
kapcsán két dologért rajongok, az egyik, mikor olyanra találok,
akivel hasonló a témánk, a lelkületünk, a másik véglet,
mikor azt mondom: én biztos nem tudnék ilyet alkotni.
Az utazások során tapasztaltak alapjai lehetnek egy
sorozatnak is? Gondolok az El Caminóra.
– Születtek utazások ihlette művek, de nem dokumentációs
céllal. Előfordul, hogy évek telnek el az utazásélmény és
az alkotás között. Az El Caminónál már tudatos volt, hogy
minden napra rézkarcot készítsek – ez alkotja a 42 darabos
sorozatot. Legutóbbi sorozatom témái a kőszobrok, amelyek legtöbbször
épületeket díszítenek. Eddig az építészet adta a képeim témáját,
de azért ez is kötődik ehhez. Ezeknek is mind a fotók a
„mankói”. Főleg, mert fiam kőszobrász-restaurátorként végzett,
és számára le kellett fényképezni a szobrokat. Leányom is művészeti
pályára készült, szépen akvarellezett, de végül is a gazdasági
szféra felé vitte az útja.
1998-ban textiltanári szakon végzett. Az interneten
egyetlenegy textil-munkáját sem látom. Ez az én figyelmetlenségem?
– Nem az. Amit említ, az az Iparművészeti Egyetem, mai
nevén Moholy-Nagy Művészeti Egyetem posztgraduális három éves
képzése a főiskolát végzett rajztanárok számára. Viszont
évente más szak indult, amikor jelentkeztem éppen a textil volt
soron. Foglalkoztunk nyomott anyagtervezéssel, szövéssel, varrással,
divattal. A mai napig varrok magamnak, családtagjaimnak, de a
textil nem vált számomra az önkifejezés eszközévé.
Mások a témái grafikáinak, festményeinek és rézkarcainak?
– Mindig valós élmény- és látványvilágból indulok
ki. A fő téma ugyanaz: az épített környezet. Néha azért más
a tematika, így egy kerti szék és annak árnyékai. Ha arra
nagyon ráfókuszálok, szinte absztrakt képet kapok. Volt már
arra példa, hogy egy kedvelt motívumot rézkarcban és festményben
is elkészítettem.
Inkább megveszik a rosszabb, de nagyméretű festményt,
mint a jobb grafikát
Azt vettem észre, ha egy csoportos kiállítást megnézek,
akkor a festmények kerülnek előtérbe, míg a grafikák valahol
eldugva, egy kis helyre. Miért van ez? Talán a kiállításrendezők
úgy gondolják, hogy nagyobb festménnyel lehet becsalogatni a közönséget?
– Köszönöm a kérdést. Éppen emiatt kezdtem el 18 éve
festeni a nagyméretű festményeimet, az akkori Téli tárlaton rögtön
díjat is kaptam. Azt vettem észre, hiába adok be a tárlatokra
jó grafikát, akkor is eldugják a hátsó terembe. Akkortájt
szitanyomatokat készítettem, de aztán nem volt olyan műtermem,
ahol szitázni tudtam volna, festeni viszont a rajzszertárban is
tudtam, még nagy méretben is. Azt nem tudom, hogy a grafikát miért
nem becsülik meg kellően. Holott a Magyar Nemzeti Galéria
Keretek között című kiállítása éppen azt példázza, hogy
1950-es, ’60-as években vásároltak grafikákat, hiszen a tömegekhez
ez a művészeti ág jutott el. Most pedig – tisztelet a kivételnek
– nem vásárolnak grafikát, hanem inkább egy színes festményt,
még akkor is, ha annak művészeti értékére kisebb. Sőt sokan
inkább posztert vesznek. A Műhely Művészeti Egyesület,
melynek tagja vagyok, kétévente rendezi meg Kortárs Költészet
– Kortárs Grafika kiállítását, s egyszer felvetődött a
taggyűlésen, hogy ne csak grafikákra írjuk ki ezt a pályázatot,
akkor erőteljesen hangoztattam: ezt semmiképpen sem helyeslem,
mert ez végre egy olyan lehetőség, amikor csak grafikákat és
mai grafikákat állítanak ki.
Többször szó esett Kecskemétről. A megyeszékhelyen
és vonzáskörzetében sok kiváló képzőművész alkot.
Mennyire összetartóak?
– Inkább összetartóak.
Amikor közös vagy cserekiállítást rendezünk szentendrei,
szegedi vagy debreceni művészekkel, azt látjuk, más alapon
szerveződtek az ottani körök. A Kecskeméti Képzőművészek Közösségében
minden képzőművészeti ág és stílus művelője képviselteti
magát. Azt nem állítom, hogy a közösségen belül ne lennének
néha nézeteltérések, viták, de jól működik Balanyi Károly
grafikus- és zománcművész kiváló vezetésével. Egyik célunk,
ha nem a legfontosabb, a művészeti értékek védelme és hatékony
megjelenítése a város életében.
A mai képzőművészeti korszakot egyesek izmusdúlásnak
titulálják, mások pedig azt mondják, hogy nincs egységes stílus,
mindenki abban alkosson, amiben tud. Művésznő milyen stílusirányzat
képviselőjének tartja magát?
– Nem kategorizálom magam. Egyik kiállításon a megnyitó
beszédet tartó a képemet konstruktivistának nevezte, amin megdöbbentem.
Az igaz, hogy világos szerkesztés jellemzi műveimet, de több
érzelem van bennük, mint a 20. század elejei konstruktivistákban
volt. Érződik rajtuk, hogy női munkák, akkor is, ha időnként
eléggé szikárak a szerkezetükkel.
A „női munkák”-on felkaptam a fejem. Nagyon sok a képzőművészetben
alkotó hölgy kikéri magának, hogy művésznőnek szólítsák,
mert azt mondják, ugyanolyan művészek, mint a férfiak.
– Ez egy örök téma. Amit mondtam, azzal arra utaltam,
hogy a nőiséget kifejezi az, hogy másként nyúlok hozzá a
szikár elemekhez is. Tehát érzékenységre gondoltam. Abban is
látok különbséget, hogy miként fest egy férfi, és miként
egy nő. Nyugodjon meg, én nem sértődöm meg a művésznő
megszólításon. Egy előadásra ki kellett gyűjtenem, hogy a női
és a férfi művészek alkotásainak vásárlói ára között óriási
a különbség – nem csak nálunk, ez az egész világra
vonatkozik. Talán éppen ezért tiltakoznak a nemünkhöz tartozó
művészek, hogy a „nő” jelzőt ne tegyék nevük mellé,
mert már „leértékelik” a munkáikat.
Attól, hogy akár nő, akár férfi elvégez egy művészeti
egyetemet, máris művésszé válik, vagy kell ahhoz valami más
is?
– Szükséges az alkotás iránti vágy. Jól tudom, hogy
húszas éveimben ez hiányzott belőlem. Akkor annyi minden más
lekötött, hogy alkotással elvétve foglalkoztam. Gyermekeim születése
után éreztem, hogy valami még hiányzik az életemből, s ez
volt az alkotás. Amint említettem hosszú ideig csak az iskolai
szünetben alkothattam, ami feszültséggel járt, mert várnom
kellett, amíg, ami bennem van, azt „kirajzoljam”. Most már
sokkal több időm jut művészi munkára. Ehhez át kellett
programoznom az agyam, mert anyukámtól azt tanultam; először a
kötelesség, azután a szórakozás. Mivel az alkotó tevékenységet
évtizedekig szórakozásnak vettem, ezért a teendők mögé került.
2010 körül viszont elhatároztam, az alkotás is kötelességem,
s azóta következetesen ezt az utat járom.
Medveczky Attila
|