2018.06.12.
Magyar évad a nosztalgia jegyében
Az 54 ezres lélekszámú városban a 12-13 ezres, folyamatos
bérletszám rendkívüli siker
A Gárdonyi Géza
Színház szellemisége, az a színházeszmény, amelyet vállaltan
képvisel, ritka a magyar színházi életben. Az egri színház új
évadáról, szellemiségéről, látogatottságáról Blaskó Balázs
direktort kérdeztük.
Több mint hét
évvel ezelőtt, mikor először beszélgettünk, azt nyilatkozta,
hogy a hagyományokra szeretnének építkezni, és a népszínházi
küldetés mellett tette le a voksát. Azóta változtatott ezen a
metóduson?
– Nem; egyik mottóm: „ami
sikeres és bevált, azon ne változtass”. Az a színházmodell, amit
első igazgatói ciklusom elején elképzeltem, beváltotta a hozzá
fűzött reményeket, így e szerint dolgozunk ma is. Úgy gondolom,
olyan színház, amelynek széles rétegeket kell tudnia
megszólítani, nem is működhet másképp, mint műfaji
sokszínűséget, s e mellett természetesen a mához szóló
színrevitelt megvalósítva. Prózai- és zenés darabokat,
vígjátékot, drámát, musicalt, operettet, táncjátékot,
meseelőadásokat egyaránt kínálunk. A népszínházi modell
következetes életben tartása eredményezte, hogy a 2015/2016-os
évadban a befogadóképességhez arányítottan, s pótszékes
előadásainknak köszönhetően 103,7 %-os rátával az ország
leglátogatottabb színháza lettünk az egyik gazdasági napilapban
megjelent adatok szerint. Nézőszám tekintetében azóta sem
panaszkodhatunk. Egy 54 ezres lélekszámú városban a 12-13 ezres,
folyamatos bérletszám egészen rendkívüli. A nagy, nemzeti
státuszú vidéki színházak sem rendelkeznek ennél magasabb
bérletszámmal – amire nagyon büszkék vagyunk.
Ha már a
bérletet említette; igaz, hogy új bérlettípust vezetnek be?
–Igen, fenntartónk, Eger
Megyei Jogú Város közgyűlése felkérésére dolgoztunk ki egy új
bérletkonstrukciót: a 19-29 év közötti fiatalokat és a helyi 40
év alatti házaspárokat szólítjuk meg, az Eszterházy-bérlet
keretében. Számukra az önkormányzat támogatásával 50%-os áron
tudunk bérletet biztosítani. Lakcímkártya és személyi igazolvány
bemutatásával igazolható a jogosultság. Újdonság még, hogy a
Németh László- és Illyés Gyula-bérlettel rendelkezők számára
bérletes napjaikon, ráadásként stúdiószínházi előadást is
kínálunk – minimális áremelés mellett. Ezzel is népszerűsíteni
szeretnénk stúdiónkat, ahol intimebb közelségbe kerülhet előadó
és néző. Nem könnyű egy stúdiószínpadot működtetni, már csak
azért sem, mert társulatunk relatíve kis létszámú, így nehéz
egyeztetni a nagyszínpadi előadásokat a stúdió lehetőségeivel,
de nagyon fontosnak tartom az ott folyó műhelymunkát. A terem
mintegy 70 néző befogadására alkalmas, ezért nagyon megfontoltan
kell az előadásokat tervezni, hiszen ezek nem rentábilisak.
Természetesen nem minden a pénz, de fontos odafigyelnünk, hogy a
stúdióelőadások létrehozásának összege ne térjen el nagy
mértékben a bevételtől, a látogatottságtól.
Míg sok – főleg
fővárosi – színház nagyszínpadán a rendezők a nézők
idegrendszerét teszik próbára, vagy alternatív darabokat
mutatnak be, addig Egerben az adófizetők pénzével nem
játszadoznak?
– Úgy gondolom, egy
népszínházi küldetésű teátrumban a stúdió a kissé alternatívabb
irányzatok bemutatására alkalmas terep. Így került május 12-én
színre Ionesco Különóra
c. egyfelvonásosa,
Csurulya Csongor rendezésében. A darab alapjaiban fogalmazza meg
a társadalom működését és a társadalmi, hatalmi manipuláció
befolyásoló hatását.
Néhány történelmi dráma is
szerepelt már stúdiónk kínálatában, s folytatva ezt a sort,
műsorra tűzzük Fekete Sándor művét, mely az egri születésű
Lenkey János tábornokról, személyéről, tragédiájáról, a
tizennegyedik aradi vértanúról szól. Sokat várunk Örkény István
Kulcskeresők című
tragikomédiájától is, amely 2019 tavaszán kerül itt színre.
Tehát elérkeztünk a
2018/2019-es évad bemutatóihoz. A felsoroltakon kívül milyen
újdonságokat láthatunk?
–„A nosztalgia jegyében” címet
viseli a következő, magyar évad. A nosztalgia nem múltba
fordulást jelent, hanem szeretetteljes, örömteli hangulatot.
Természetesen lesznek olyan darabok is, melyek társadalmi
problémákat feszegetnek. Kezdésként, az évad első nagyszínpadi
bemutatója szeptember végén, rendezésemben, Móricz:
Rokonok című drámája. Ezt
követi november közepén Békeffi István - Lajtai Lajos: A
régi nyár című operettje Halasi
Imre színrevitelében. 2018. december elején László Miklós:
Illatszertár c.
vígjátékát Frigyesi András
állítja színpadra. A következő naptári év első bemutatóját,
Farkas Ferenc Csínom Palkó
című tánc-daljátékát Moravetz Levente rendezi. Az egri Gárdonyi
Géza Színház tánctagozata, a GG Tánc Eger Magyar
rapszódiák címmel, Liszt Ferenc
műveire koreografált táncjátékot visz színre Topolánszky Tamás
vezetésével. Az évadot 2019. április 12-én Szigligeti Ede
Liliomfija
zárja, melyet én rendezek.
Természetesen folytatódik a kooperáció a Babszem Jankó
Gyermekszínházzal, s a legkisebbek három mesejátékot: a
Mátyás-évhez kapcsolódóan a Mátyás király juhászát,
ezen kívül a Boszorkányok a bármi utcából
–t és a stúdióban Az égig érő paszuly
premierjét láthatják. A
gyermekszínházzal való együttműködést az NKA is támogatja, s
mindkét fél számára gyümölcsöző. Fontos összetevője továbbá
évadunknak, hogy szeptember 26. és 30. között hetedik alkalommal
rendezzük meg az immár hagyományossá vált Országos
Stúdiószínházi Táncfesztivált, ahol a legnevesebb kortárs
táncegyüttesek lépnek fel. Reményeink szerint tehát izgalmas,
gazdag, sok szeretet és élményt sugárzó bemutatósorozat
következik majd.
Új színészeket
szerződtetnek a jövő évadban? Régen az volt a szokás, hogy a
főiskoláról kikerültek vidéken kezdtek. Most pedig mintha nem
szívesen mennének olyan vidéki színházba, amely nem nemzeti
státuszú.
– A Kaposvárott végzettek
általában azokhoz a színházakhoz kerülnek, melyek szorosan
együttműködnek az egyetemmel: a kaposvári, a kecskeméti, a
székesfehérvári teátrumhoz és a Pesti Magyar Színházhoz. A pesti
színművészetis friss diplomások zömét pedig a fővárosi színházak
vezetői szerződtetik. Alig jönnek olyan nagyságú színházakba,
mint amilyen az egri, de hiszen anyagilag sem tudunk versenyezni
a nagy színházakkal. Szomorú, hogy a kultúra területén dolgozók
közalkalmazotti bértáblája 10 éve nem változott. Ennek a
bértáblának az alsó harmadát az évente emelkedő garantált
bérminimum már „benyelte”. Ezért fordul elő, hogy 15-20 év
munkaviszonnyal, több diplomával rendelkező vezető kollegák
bérét emelni kell ahhoz, hogy elérje a garantált bérminimumot, s
egy új, kezdő kollega garantált bérminimuma megegyezik a
felemelt vezetői fizetéssel. Csak a 7500 forintos vezetői pótlék
„különbözteti meg” anyagilag a vezetőt a beosztottól. Minden
fórumon próbálok ennek hangot adni, több grémiumot és hivatalos
személyt is felkerestem ez ügyben, de még nem tudjuk, mit hoz a
jövő. Egy biztos, új tag nem érkezik hozzánk, de nem is távozik.
Amint kiderült, a város
vezetői magukénak érzik a színházat. Ez elmondható a lakosokról
is?
–Teljes mértékben. Mindazt a
teljesítményt, mindazt az eredménysort, amiről már szót
ejtettem, nem értük volna el az egri és a kistérségi közönség
rendkívüli szeretete, odafigyelése, ragaszkodása nélkül.
|