2018.02.02.
A lakossági
fogyasztók érdekében
Az Energia Tanács elfogadta a magyar javaslatot
Végre elfogadták
azt az álláspontot, amelyet Magyarország a fogyasztók biztonságos,
fenntartható és megfizethető ellátása érdekében, a szabályozott
árak fenntartása mellett képviselt – tájékoztatta szerkesztőségünket
Aradszki András, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium
államtitkára.
Miként érték
el, hogy módosuljon a villamos energia belső piacról irányelvtervezet?
– 2017. december 18-án tartották meg az EU Energia Tanácsának
ülését, ahol az Európai Bizottság által 2016 novemberében közzétett,
Tiszta energiát minden európainak! című javaslatcsomagban
megnevezett célok valóra váltását szolgáló jogszabálytervezeteket
tárgyaltuk. Ezek között szerepel a villamos energia belső
piacról irányelvtervezet, amely az említett csomaggal összhangban
azt célozta meg, hogy az elektromos áramszolgáltatás minél szélesebb
körben piaci alapon működjön. Ezért az eredeti irányelvtervezet
arra az álláspontra helyezkedett, hogy az európai tagállamokban
mindenhol ki kell vezetni azt a lehetőséget, hogy szabályozott
áron lehessen szolgáltatni az elektromos energiát. A magyar
kormánynak mindig az volt a véleménye erről, és a Tiszta
energiát minden európainak! csomaggal kapcsolatban, hogy
fontosnak tartjuk az elektromos energia szolgáltatásában a belső
piac fejlesztését, de szintén lényeges olyan jogszabályi
keret kialakítása, amely garantálja a fogyasztók biztonságos,
fenntartható és megfizethető energiaellátását. A megújuló
energiák ösztönzése mellett ezek nem járhatnak olyan költségnövekedésekkel,
amelyeket a szolgáltatók kizárólagosan a fogyasztókra
terhelnek rá. Ez a világos álláspontunk fontos politikai és
gyakorlati üzenet volt a vita során. Azt képviseltük, hogy a
tagállamoknak megfelelő mozgásteret kell biztosítani ahhoz,
hogy az adott ország gazdasági és társadalmi szintviszonyainak
megfelelő módon, a legoptimálisabban garantálhassák a
megfizethető árú energia biztosítását, és ezért úgy
gondoljuk, hogy ebben az eszköztárban az árszabályozásnak is
helye van. Noha a kormány véleményét ellenzők azt hangoztatták,
hogy mi ezzel torzítjuk a piacot, a vita során több alkalommal
jeleztük, és ki is mutattuk, hogy az egyetemes szolgáltatói ár
szabályozottsága nem torzítja az elektromos áram piacát.
Ugyanis Magyarországon a nagyfogyasztók, a nagykereskedők piaci
körülmények között adják-veszik az áramot. A védtelen,
kiszolgáltatott helyzetben lévők számára viszont az egyetlen
biztosíték arra, hogy ne szembesüljenek visszaélésszerű
szolgáltatói magatartásokkal az, ha szabályozott áron jutnak
az áramhoz. Azt is hangsúlyoztuk, hogy hazánkban is dönthet úgy
a fogyasztó, hogy piaci alapon veszi igénybe a szolgáltatást.
Tehát nem igaz, amit sokan feltételeztek, és ki is mondtak,
hogy Magyarország kizárja a piaci szolgáltatás igénybevételének
a lehetőségét. Természetesen a szabályozott ár biztonságos,
kiszámítható, előrelátható, és megfelelő védelmet nyújt
a magasabb ár kialakulásával szemben a fogyasztó számára. Szándékunkat
és elképzelésünket nem tudta volna az Energia Tanács
elfogadni szövetségesek nélkül. A mi álláspontunkat osztja
– ha nem is mindenben – Franciaország, Lengyelország, Szlovákia,
Spanyolország, Belgium és Görögország. Így a tanács ülésére
az észt elnökség olyan anyagot hozott, amely különböző feltételek
mellett továbbra is megengedi az árszabályozás fenntartását
a tagállamokban.
Az Európai Parlamentben is támogatják majd ezt a
tervezetet, vagy hosszas vitákra kell számítani?
– Fontos, hogy meg tudtuk védeni álláspontunkat, de az
irányelv tartalmát közösen határozza meg az Európai Unió
Tanácsa és az Európai Parlament. Az EP illetékes (iparért,
kutatásért és energiaügyért felelős – ITRE) szakbizottságában
már eddig is zajlottak viták a Tiszta energiát minden európainak!
javaslatcsomagról. Jelenleg úgy látjuk, hogy az Energia Tanács
legutóbbi ülésén elfogadott általános megközelítés nem
minden elemével ért egyet az EP és az Európai Bizottság sem.
Ezért további hosszú vitára kell számítani. Az Európai
Parlamentben is az említett tagállamok képviselői ülnek, s
reméljük, kialakul egy olyan kompromisszumos javaslat, ami nem
csorbítja a magyar fogyasztók érdekeit. Mi ebben a kérdésben
nem engedünk!
Tehát a következő EP-választás után döntenek
ebben?
– Elképzelhető. Fél évig bolgár elnökség lesz,
szerintem nekik nem ez lesz a prioritásuk. Az osztrák elnökség
idején pedig bármi megeshet. A lényeg, hogy az Európai Unió
Tanácsának és az Európai Parlamentnek kompromisszumos álláspontot
kell elfogadni, és a tanácsi álláspontot a mindenkori elnökség
„gondozza”.
Beköszöntött a tél. Mennyire biztosított hazánk gázellátása?
Gondolok a decemberi ausztriai gázrobbanásra.
– A decemberi gázrobbanás következményeitől többen féltek,
de szerencsére alaptalanul: már aznap estére visszaállt a gázszolgáltatás
Magyarország felé. Szlovénia és Olaszország felé pedig már
délután újra szolgáltatták a gázt osztrák kollégáink. A történtek
miatt újra alaposan megvizsgáltuk a hazai helyzetet. A hazai tárolók
töltöttségi szintje, az ukrán import és a magyarországi földgáztermelés
együttesen garantálja a lakosság és az ipari fogyasztók
folyamatos és biztonságos gázellátását a téli időszakban.
Soha nem volt még annyi földgáz a tárolókban, mint idén. Jól
vizsgáztunk, ugyanis a téli fűtési szezon kezdetére 2016
azonos időszakához képest 23%-kal több, összesen 4,3 milliárd
köbméter földgáz állt rendelkezésre a hazai tárolókban. A
jelentős betárolt kereskedelmi gázmennyiség mellett nőtt a
rendeletben meghatározott biztonsági készlet mértéke is: a
korábbi 915 millió köbméter helyett 1 200 millió köbmétert
kellett készletezni előírtan október végéig, ami már
szeptemberben megvalósult.
Medveczky Attila
|