| 
               2007.02.02. Születésnapi beszélgetés 
              Ujlaki Dénes színművésszel 
              -’’Ha az életem első 
              nagy pillére a börtön (’56 után), a második a pályára lépés. A 
              harmadik pillérnek azt az időt tartom, amikor megalapítottuk a 
              Katona József Színházat.”- nyilatkozta egyszer egy interjúban. 
              Legyen ez a három pillér beszélgetésünk alapja. Az ön igazi 
              kálváriája akkor kezdődött el, miután elvégezte a nyolc 
              általánost, s felvették a győri bencés gimnáziumba kollégistának. 
              Egy pesti gyerek, hogyan került Győrbe? 
                
              -Apai nagyapám Győrben 
              élt, nyaranta több hetet töltöttem nála - tehát volt kötődésem a 
              városhoz. Én rettentő rossz gyerek voltam. Csak egy adalék: amikor 
              az utcán megjelentem, akkor a többi gyereket behívták a szülei. 
              Szembe lakott velünk a Gyulai Zita és Gyulai Gyula, s ahogy 
              kiléptem Társ utcai lakásunkból, nagymamájuk kikiabált a kinn 
              játszó unokáihoz: ’’Azonnal gyertek be, jön a Dénes!” A család úgy 
              gondolta, hogy egy olyan változás, mint a bencés kollégiumi élet 
              használni fog, s jobb lesz a magatartásom. Nem jártam sokat oda, 
              24 napot, mert 1960. szeptember 24-én, Szent Gellért napján 
              letartóztattak. 
                
              -Milyen indokkal? 
                
              -Államellenes 
              szervezkedés és fegyverrejtegetés gyanújával. De akkor azt nem 
              mondták meg nekem. Emlékszem, hogy pingpongoztunk a gimnázium 
              valamelyik termében, mikor egyszer csak jött egy kétségbeesett 
              tanár, Lővei Félix atya, és mondta, hogy keresnek, és hogy menjek. 
              Három tagbaszakadt ember állt az atya mögött. Kezdetben kedvesen 
              viselkedtek. Kérdeztem tőlük: az apám küldte-e őket, és mondták, 
              hogy persze, igen, és hogy menjünk is, mert meg akarnak nézni 
              valamit a szobámban. Akkor kezdett nekem gyanús lenni a dolog, 
              amikor leveleimet összeszedték és átkutatták a cuccomat, 
              nyomkodták a párnámat. Ezután közölték, hogy velük kell mennem. 
              Beraktak egy Moszkvicsba, s bevittek a győri ÁVO-ra. Hosszú órákon 
              keresztül faggattak, hogy hova törtem be utoljára, kit öltem meg, 
              szóval összevissza mindenféle baromságot kérdeztek. Végül 
              elővettek egy fényképet egy pisztolyról, és elém rakták. No, akkor 
              erről mit tudok? És rögtön mondtam, hogy igen, ezt én ismerem, az 
              enyém volt. Tudni kell: amikor 1956-ban csapatváltások voltak, 
              akkor tele voltak az utcák fegyverekkel. S egy fiatal kölyök 
              számára egy csillogó pisztoly látványa sokat jelentett. Amikor a 
              fegyverrel való játékom majdnem tragédiához vezetett, odaadtam a 
              pisztolyt egy Lugossy Ferenc nevű ismerősömnek. Ő azt mondta 
              nekem, hogy van valami barátja, és a csőről akar méretet venni, és 
              esztergáltatni akarnak valami pisztolycsövet. Nem is érdekelt 
              engem a dolog. Én odaadtam, elvitte, eltelt egy csomó idő, és én 
              közben elmentem Győrbe. Az még Pesten volt, amikor ezt neki 
              odaadtam. Azt se tudtam, hogy mi történt a Ferivel. Hogy a Feritől 
              ezt hogy vették el, konkrétan nem tudom. A vádiratból arra 
              emlékszem, hogy a Feri meg akart ölni vele egy rendőrt. Hogy ez 
              igaz-e? Nem hiszem. 
                
              -Igaz, hogy röpcédulákat 
              is terjesztettek? 
                
              -Lehetett akkor az 
              írószerboltokban kapni ún. játék guminyomdát. Azzal készítettünk 
              pár mondatos röpcédulákat, melyeken - többek közt - az orosz 
              csapatok kivonulását követeltük. Majd elhelyeztük őket különböző 
              telefonfülkékbe. Természetesen ez is kiderült. 
                
              -Egyik nagyapja 
              földbirtokos volt, megjárta Márianosztrát, édesapja pedig 
              katolikus újságíró az Új Embernél…Ezeket is vádpontként vették 
              elő? 
                
              -Nagyapám 1956-ban, a 
              Mindszenty- beszéd után, mint volt kisgazda felolvasott egy 
              szöveget a rádióban. Ezért az ártatlan beszéd miatt, ami a 
              többpártrendszerről szólt, kapott 8 hónapot Márianosztrán. 
              Akkoriban egy koncepciós pernek receptje volt. Kellett hozzá 
              valamilyen politikai ’’bűncselekmény”, emellett szükséges volt egy 
              közbűntény és lehetőleg kellett valami klerikális ’’fűszer” is 
              bele. Ez volt az ’’ideális felállás”. Ezért mondhatta nekem az 
              ügyész a tárgyaláson, hogy meggyőződése: én a csontom velejéig 
              fasiszta vagyok. Akkor azt se tudtam, mit jelent ez a szó. 
              ’’Kutyából nem lesz szalonna, akinek ilyen felmenői vannak, az nem 
              is lehet más”- folytatta az ügyész. Tehát abszolúte hátrány volt a 
              származásom. 
                
              -Még ha rövid ideig is, 
              de egyházi intézményben tanult. Nem akarták, hogy papjaira is 
              terhelő mondatokat valljon? 
                
              -Mindent akartak. Úgy 
              történt a dolog, hogy elém raktak egy papírt és egy ceruzát, s azt 
              mondták: írjál. Én akkor egy önéletrajzot írtam. A kihallgató 
              tiszt szerint ez egy nagy nulla volt, ’’írjak mást”- követelte. De 
              nem tudtam mit írni. Ekkor ők kezdtek el fogalmazni helyettem. 
              Amit akartak, azt elérték. Nálam főleg a lelki terror miatt. 
              Viszont soha senkire nem tettem terhelő vallomást. 
                
              -Tudtommal akkoriban 
              volt Szántó Konrád1 atya pere is… 
                
              -Ez volt az a per. Én 
              voltam benne a tizenhatodik rendű vádlott. Összemosták tehát a 
              különböző ügyeket. 
                
              -Sokat volt egyedül a 
              zárkában? 
                
              -Kilenc hónapot 
              töltöttem a Gyorskocsi utcában. Ebből kb. hat és fél hónapig 
              voltam egyedül. Ezt nagyon nehezen viseltem el. Ezért átraktak egy 
              másik zárkába, ahol már volt valaki. Nem tudom, a nevére nem 
              emlékszem, azt tudom, hogy szintén politikai volt. Bátaszéken volt 
              plébános, aki mellé odakerültem, ő valamit mondott a szószékről, 
              kapott is érte 15 évet. Furcsa mód innen átkerültem egy másik 
              emberhez, akkor láttam életemben először csíkos ruhát, százados 
              volt a második világháborúban, vitéz Ábry Györgynek hívták. 
              Fantasztikus volt. Az előző tag mérhetetlen alázattal volt az őrök 
              iránt, és olyan simulékony volt és olyan tisztességtudó és 
              szófogadó, és akkor átkerültem én ehhez a másik emberhez, akiről 
              megtudtam, hogy ez egy ún. öreg sitiprinc volt. A második 
              világháború után, mint háborús bűnöst elítélték, ’56-ig ült, akkor 
              kijött, végiglövöldözte a forradalmat, fölhúzott egy katonaruhát a 
              csíkos ruhára, elkapták, és újra visszavitték és életfogytiglant 
              kapott. 
                
              - A Gyorskocsi utca után 
              jött a Markó, ahol köztörvényesekkel is együtt ült. Ők nem 
              bántották magát?  
                
              -Van a börtönben egy 
              furcsa dolog: amikor valaki bekerül egy zárkába, azt rögtön 
              elkezdik a többiek kóstolgatni. Én akkor olyan kimerült állapotban 
              voltam, hogy még a legkeményebb bűnözőknek sem jutott eszébe, hogy 
              kitoljanak velem. Az ottani sitiprinc rám nézett, s így szólt a 
              többiekhez: ezt a fiút hagyjátok békén. 
                
              -S az őrök sem 
              bántalmazták? 
                
              -Nem. Feleslegesen nem, 
              ha megtörtént, azért arról mindig én tehettem, pl. magánzárkásnak 
              adtam be cigarettát. Ami tilos volt. A Gyorskocsi utcában rengeteg 
              görög őr volt. Azt a helyet, ahol mi voltunk, úgy hívták, hogy 
              susogó. Az volt benne a legrosszabb, hogy szinte fájt a csönd. 
              Mamuszban jártak ezek az őrök a márvány trepnin, hihetetlen csönd 
              volt: mikor egy villanykörtének hallod egyfolytában, ahogy az 
              izzója megy, az egy borzalom. Néha, kihallgatások alkalmából 
              jöttek csak rettentő erős zajok. Ha valakit fel akartak vinni, 
              telefonon szóltak az első őrnek, de azt is csöndben, nem csörgött 
              a telefon, hanem csak villogott. Fölvette a telefont, majd 
              megmutatta a megfelelő őrnek a megfelelő számot, akit kivisznek 
              kihallgatásra, és egy ménkű nagy kulcscsomót kezdett el gurítani, 
              csúsztatni ezen a trepnin. A megfelelő őr, akihez odaért a 
              kulcscsomó, kirakta a lábát, és így odacsapódott a zárka 
              vasajtajához a kulcscsomó. Ez volt az egyetlen zaj, amit én ott 
              hallottam az alatt a pár hónap alatt, amit én ott töltöttem. Néha, 
              lázálmomban visszajönnek ezek a percek… 
                
              -Koncepciós per 
              említett. Ügyvédet lehetett fogadni? 
                
              -Minden ügyvédi irodában 
              volt egy kinevezett ügyvéd, aki ezekkel az ún. duplanullás 
              ügyekkel foglalkozhatott. Ők nyilván beépített emberek voltak. Dr. 
              Kovassy Zoltán volt az ügyvédem, aki egy vagyonba került a 
              szüleimnek, de nem igazán tudott mit tenni. Próbált a fiatal 
              koromra és nevelhetetlen mivoltomra hivatkozni, de hiába. 
                
              -Mit mondtak ki az 
              ítéletben? 
                
              -Államellenes 
              szervezkedés, fegyverrejtegetés és szövetséges gyilkossági 
              kísérletben való tevékeny részvétel alapján ítéltek el első fokon 
              hat, másod fokon három évre. Végül is „csak” két évet ültem. 
              Amikor megkaptam a több mint 170 oldalas vádiratot, s ezt 
              megmutattam a már említett öreg Markó-beli sitiprincnek, azt 
              mondta: ’’ezért fel fognak akasztani.” Tehát én súlyosabb 
              büntetésre számítottam. Úgy érzem, hogy én akkor éretlen voltam 
              ahhoz, hogy felfogjam ennek az egésznek az iszonyú tragédiáját. Ha 
              én ezt ésszel végigéltem, felértem volna, akkor nagy 
              valószínűséggel idegileg rokkant lennék. 
                
              -A Gyűjtőben dolgozni is 
              kellett? 
                
              -A Gyűjtő 
              tulajdonképpen, még a Markót is beleértve, egy üdülőtelep volt. 
              1961-ben kerültem át a Gyűjtőbe, akkor zsufi ház volt, és csupa 
              nagyidős politikai fogoly volt ott. A suszterájban dolgoztam, mint 
              cipő alsó-és felsőrészkészítő. Ezt a szakmát majdnem ki is 
              tanultam…Viszonylag rendes nevelőtisztem volt. 1963-ban valaki 
              felhívta apámat - talán ő lehetett -, azzal, hogy jön a fia, majd 
              letette a telefont. Szegény apám egy sámlival ki is ment a Gyűjtő 
              elé, s várt reám. De nem aznap, hanem másnap szabadultam. 
                
              - Szabadulása előtt nem 
              kapott lelki fröccsöket a börtön vezetőitől? 
                
              - Egyszer hívattak az 
              úgynevezett házi tanácshoz, a börtönnek a parancsnoka és egyéb 
              fejesek ültek ott. Azt, amíg élek, nem felejtem el. Életemben 
              először talán ott lettem kemény vagy ott lettem ember… 
              Megkérdezték tőlem, hogy mondjam meg őszintén, hogy az én 
              politikai nézeteim mennyiben változtak meg, vagy hogy változtak 
              meg, mi történt velem. És elmeséltem nekik, amit otthon hallottam. 
              És ezzel korántsem akarom sem a szüleimre, sem a nagyapámra, 
              semmiféle terhelő dolgot mondani, de mint gyerek tulajdonképpen 
              erről a rendszerről soha egyetlen jó mondatot nem hallottam. De 
              ami bennem addig csak benyomás volt, az itt bent lassan kezdett 
              meggyőződéssé válni. Döbbent csend lett, és teljes nyílt 
              tekintettel így az arcukba elmondtam. Azt kérdezték, hogy mi az 
              érzésem, a gondolatom, én ezt elmondtam így, ahogy van. A 
              központi, nagy ’63-as amnesztiával végül hazaengedtek. Esti 
              iskolában tanultam - ott érettségiztem le-, s közben dolgoztam a 
              Duna Cipőgyárban és az Akadémia Nyomdában. 
                
              - Végül színész lett. 
              Miért választotta a színpadot? 
                
              -Volt a nyomdának egy 
              raktára a Haris közben. A pince ablakából jól láttam a Katona 
              József Színházba- ami akkor még a Nemzeti kamarája volt - igyekvő 
              színészeket, s arról ábrándoztam, milyen jó is volna, ha én is 
              színpadon dolgozhatnék. Mindig érdeklődtem az irodalom iránt, a 
              börtönben az összes klasszikust elolvastam, „zabáltam” a 
              könyveket. Jelentkeztem a Színművészetire, ahová be kellett adni 
              az erkölcsi bizonyítványt is. Ebbe bele volt írva, hogy mi történt 
              velem. Kétszer jutottam el a felvételi vizsga harmadik stádiumába; 
              rajtam kívül mindenkit felvettek. Aztán egy protekció útján 
              bekerültem a Nemzeti Színház stúdiójába. Ennek semmi gyakorlati 
              haszna nem volt. A színház csupán azért találta ki ezt a kis 
              intézményt, hogy legyen egy ellenőrizhető, felelősségre vonható, 
              munkakönyves statisztériája. Az első darab, amibe bekerültem: a 
              Básti Lajos által játszott Lear király előadás volt, s egy testőrt 
              játszottam benne. Egy idő után észrevettem, hogy ezzel nem jutok 
              egyről a kettőre. Ezért egy felvételi után megkérdeztem Ádám 
              Ottót2, hogy mit tanácsol. Ő közölte: magát erre a főiskolára nem 
              vehetjük fel. Menjen el vidékre, és ha szerencséje lesz, akkor 
              magából nagyon komoly színész válhat. Végül is ezt az utat 
              választottam. Elmentem Debrecenbe, ott voltam egy évig, de 
              rájöttem: ez nem az én világom, ezért továbbálltam Veszprémbe, 
              majd onnan Győrbe. Érdekes ez a győri kapcsolat. Nagyszülők, 
              gimnázium, latartóztatás, színház…A városban nem volt ugyan jó 
              színház, de nagyon jól éreztem ott magam. Szerettem horgászni, s a 
              Rába pont kapóra jött nekem. A színházban pedig egyre jobb 
              szerepeket játszottam. 
                
              -Nem zaklatták közben a 
              belügyesek? 
                
              -Dehogynem. Be akartak 
              szervezni 1977-ben III/III-asnak. Egy próbán (én nem is voltam 
              benne a darabban) eltűnt valakinek háromszáz vagy négyszáz 
              forintja, és kihívták a rendőrséget. Egyszer csak hívat az 
              igazgató, és a következőt mondja nekem: Dénes, telefonáltak a 
              rendőr-főkapitányságról, be kell mennie. Mondtam, hogy jó, 
              bemegyek. Bementem, ott fogadott egy ember, hogy eltűnt a pénz, és 
              te loptad el. De akkor én már tudtam, hogy ez hogy működik. 
              Egyszer csak megjelent két civil pali, ilyen nyakkendősök, na, 
              mondom, helyben vagyunk. Ma is úgy vagyok vele, hogy hátszélben 
              ötven méterről megérzem, hogy melyik hova tartozik, milyen 
              osztályon van. Elkezdték, a szokásos szöveget, hogy ugye kutyából 
              nem lesz szalonna... Na, akkor én azt mondtam, hogy kérem szépen, 
              ’’én magukkal nem vagyok hajlandó - akkor már bekeményítettem - 
              semmiféle kommunikációra. Két dolgot döntsenek el most, itt 
              rögtön. Amennyiben úgy döntenek, hogy őrizetbe vesznek, azt tegyék 
              meg. Akkor viszont azonnal kísérjenek a zárkámba, ezt kérem. Én 
              nem vagyok hajlandó beszélni erről a börtönmúltról és az én 
              peremről. Már megkaptam az I. kerületi rendőrkapitányságtól az 
              erkölcsi bizonyítványt, hogy énnekem megbocsátottak, büntetlen 
              előéletűnek számítok. Én mostantól kezdve erről a dologról 
              senkivel, sehol, semmiféle fórumon nem vagyok hajlandó tárgyalni. 
              Engedjenek azonnal haza!” Nem eszik olyan forrón a kását. A 
              lényege az volt, hogy megpróbáltak engem beszervezni, hogy a 
              színházból legyek besúgó, hogy ki milyen politikai meggyőződésű, 
              ki hogy gondolkodik meg mit tudom én. Ott volt egy karmester, a 
              Gulyás, aki eléggé nyíltan rendszerellenes volt. Mondtam, hogy 
              senkiről nem tudok semmit, és hagyjanak békén. Na, ezzel 
              elkezdődtek a fenyegetések, a következő. ’’Nézze, Dénes, ismerjük, 
              magának itt szépen megindult.” És tényleg. Játszottam 
              főszerepeket, a városban imádtak, főleg zenéseket játszottam, amin 
              tulajdonképpen ezt a szakmát meg lehet tanulni. „Ismerjük a maga 
              főnökét, az egy gyáva zsidó, a Váradi György. Én háromszor vagy 
              négyszer behozom magát 24 órára, az úgy kirúgja magát, hogy a lába 
              nem éri a földet.” Mondtam, jó, ezt meg lehet tenni, de én most 
              szeretnék hazamenni. Később pénzt is ígértek, havi 3000-et, ami 
              egy nagy összeg volt, hisz akkor 1200 Ft. volt a fizetésem. Arra 
              is nemet mondtam. Na, egyik reggel, négy órakor, éppen a 
              színészházban aludtam, amikor dörömbölnek az ajtón. Két civil 
              nyomozó volt, berángattak, bevittek ugyanabba az épületbe, ahol 
              annak idején Győrben volt az ÁVO. Felvittek a negyedik emeletre, 
              ahol éppen buliztak az ÁVO-sok. Akkor odavittek egy magas rangú 
              tiszthez, aki megkérdezte: vállalom, vagy sem? Feleltem: 
              csináljanak, amit akarnak, én nem leszek besúgó, sőt a legmagasabb 
              fórumig el fogok menni, és tiltakozni fogok, hogy velem ezt 
              csinálják. Azt mondja: milyen fórum, mire gondol? Hova fog 
              elmenni? Elmegyek a Kádár János titkárságához, engem nem érdekel. 
              És erre azt mondta nekem ez a civil ruhás tiszt, aki nyilvánvalóan 
              ennek az osztálynak a vezetője volt, hogy: ’’ide figyeljen, tudja, 
              hogy ki az a Kádár János? Az én beosztottam ezt a Kádár Jánost úgy 
              rúgja picsán, hogy zúgva száll, mint a győzelmi zászló… Takarodjon 
              innen!”- mondta nekem. Ezután soha többet nem szóltak hozzám a 
              belügyisek. Van bennem egy igen erős igazságérzés. Amikor engem 
              igazságtalanság ér, az ellen mindig tiltakozom. S meggyőződésem, 
              hogy az emberi lélek örökre állhatatos marad az igazságtalansággal 
              szemben. 
                
              -De a győri színházat is 
              otthagyta… 
                
              -Igen, mert a filmezés 
              miatt összeütközésbe kerültem az akkori igazgatóval. Bacsó Péter 
              kinézett engem, s megkért, hogy a Harmadik nekifutás c. filmjében 
              szerepeljek. Nagyon sokat köszönhettek annak, hogy általában 
              szeretnek az emberek. A filmesek is nagyon megkedveltek, így egyik 
              filmből mentem bele a másikba. Közben feljöttem Pestre, a Bartók 
              Gyermekszínházba - ez a mostani Új Színház épületében volt -, ahol 
              nem töltöttem el sok időt, mert konfliktusba kerültem a teátrum 
              vezetőségével. Ezt követően elszerződtem Miskolcra, ahol végre 
              együtt dolgozhattam Csiszár Imrével, aki pályám meghatározó 
              egyénisége volt. A következő állomás: Szolnok. Ott találkoztam 
              Székely Gáborral, s mikor őt kinevezték a Nemzeti Színház 
              igazgatójává, visszamentem Miskolcra. Ott játszottam Major Tamás 
              Lear királyában Kent grófot, amikor kaptam egy levelet a 
              Nemzetitől, hogy le akarnak szerződtetni. S amikor megalakult 
              1982-ben a Katona József Színház, jómagam is átszerződtem oda. 
              Azóta is oda szólít a szerződésem. 
                
              -Mi különböztette meg 
              akkor a Katonát akkor a többi fővárosi színháztól? 
                
              -Jobbára vidékről 
              felszerződött ambiciózus fiatal játszott benne és egy-két nagyágyú 
              jött át a Nemzetiből. Egyfajta utópisztikus álomban éltünk: 
              létrehozunk egy demokratikus színházat, ahol mindenki elmondhatja 
              a véleményét, ahol egyenlően kapunk jutalmat. Nagyon hamar 
              felébredtünk az álomból. Sajnos a színház nem egy demokratikus 
              intézmény, s az alapító tagok közül talán négyen vagyunk jelenleg 
              a Katonában. 
                
              -Azt írják Önről, hogy 
              robosztus alkata és remek humora elsősorban karakterfigurákban 
              érvényesült a legjobban. Nem zavarja, hogy elkerülik a nagy 
              főszerepek? 
                
              -Nagyon jóba voltam 
              Gobbi Hildával, egészen a halála előtti pillanatokig. Ő mondta 
              nekem a következőt: ’’micsoda hülyeség, hogy epizódszínész, és 
              vezetőszínész. Két színész van: rossz színész és jó színész.” 
              Három színházban játszom jelenleg: a Katonában, a Vidám Színpadon 
              és a Turay Ida Színháznál. Amire felkérnek, s ami jó, s amivel 
              szívem, eszem, s igazságérzetem ’’egyet ért”, azt én örömmel és 
              szívesen eljátszom. Igaz, olyan szerepet is el kell játszanom, ami 
              ellen igazságérzetem tiltakozik, de azért, mert szerződés kötelez 
              erre. 
                
              -Apropó humor. 
              Megnevettetni, megríkatni, vagy elborzasztani nehezebb-e a mai 
              közönséget? 
                
              -Szegény közönség, 
              amilyen világot élünk, már a pénztárnál elborzad, amikor megtudja: 
              mennyibe kerül egy jegy. Csak a borzalmakat látja maga körül. 
              Jelenleg, ami engem a legjobban aggaszt az, hogy nem tudok két 
              hónapra előre kalkulálni. Ez a létbizonytalanság. Nem tudok semmit 
              sem előre tervezni. Az emberek szeretnek nevetni, s ha belépnek a 
              színházba: örülni akarnak a produkciónak. Ezért nem szabad arcul 
              csapni őket a színházban. Mi egy szolgálatot teljesítünk. Az a 
              dolgunk, hogy kiszolgáljuk az embereket, hogy jól érezzék magukat. 
                
              -Darvasi Ilona, a Turay 
              Színház igazgatónője szerint sokszor előfordul, hogy a rendező 
              megerőszakolja a darabot, így nem azt kapja a néző, amit vár. S 
              ilyenkor csak alap az eredeti dráma a rendező önkifejezéséhez, s 
              megváltozatják az eredeti mondanivalót. Mi erről a véleménye? 
                
              -Ha valaki beül egy 
              operettre, nem lila ködöket akar nézni, nem mobiltelefonnal 
              rohangáló színészek játékára kíváncsi, hanem szép ruhákat, jó 
              hangú primadonnát, táncos lábú táncoskomikust szeretne látni a 
              színpadon. Aki pedig Shakespeare-darabot szeretne megnézni, akkor 
              az eredetit akarja megtekintetni. Ha az előadásba mindenféle 
              üzenetet erőszakolunk bele, akkor a néző feláll és kimegy. Volt 
              már erre példa. 
                
              -Kőszegen a Tóték c. 
              előadásban játszotta a tűzoltóparancsnokot. Ezt követően volt 
              olyan művész, aki dicsérte, mások lehúzták alakítását…Mennyire 
              érdekli az, hogy mit mondanak, írnak önről a kritikusok? 
                
              -Ha emberileg bántanak 
              meg egy kritikában, azt nem szeretem. A szakmai jellegű 
              bírálatokat viszont elfogadom. Viszont nem lehet mindenkinek 
              megfelelni. S butaságnak tartom, ha egy kritikus összehasonlítja a 
              különböző produkciókat. Vegyük példának a Döglött aknák mostani 
              színre vitelét. Ezt nem lehet összehasonlítani a híres 
              Kállai-Major előadással. Én magamból, és nem a régi produkcióból 
              indultam ki, amikor elolvastam a darabot, s azt mondtam: ez egy 
              tragikomédia, s itt a veséjébe kell menni a mű mondanivalójának. 
              Ha a játékunk nem ’’életre-halálra” megy, akkor nem fognak nevetni 
              a nézők. Ha viccelnék ebben a darabban, akkor az egész csapnivaló 
              lenne. A két főszereplő végsőkig harcol egymással, s ez adja a 
              tragikomikumát a darabnak. 
                
              -Mennyire aktuális ma a 
              Döglött aknák? 
                
              -Január 16-án Karcagon 
              játszottuk ezt a darabot. A nyíltszíni tapsok tömkelege mutatja, 
              hogy mikor mennyire aktuális Csurka István műve. A mi pályánk 
              olyan, hogy ha az életedben háromszor összejön az, hogy kiváló a 
              darab, jó a partner, jó a rendező, szeretik a darabot, akkor 
              elmondhatod: sikeres voltál. A Döglött aknák az egyik olyan 
              állomása pályafutásomnak, ahol megvannak a fenti feltételek. 
                
              -Mit gondol: a politika 
              mennyire szól bele a művészeti életbe? 
                
              -Abszolúte beleszól. 
              Viszont a választások alkalmából egyetlen egy nagy párt 
              kampányában ez a szó, hogy kultúra: nem hangzott el. De még olyan 
              szinten se, hogy kulturált beszéd, vagy kulturált közlekedés. Ami 
              egy nép, egy nemzet alapja: az oktatás, a kultúra és az 
              egészségügy, az el van feledve. Ha épp a szocialista kormány nem 
              tudja megoldani az elmaradott, szocialista-szimpatizáns keleti 
              térségek kulturális és anyagi felzárkózatását, akkor 
              antiszocialista. 
                
              -Ön szerint 1990 óta 
              csökkent, vagy nőtt a színészet presztízse? 
                
              -Rengeteget csökkent. Az 
              ’50-es években egy befutott színészre még felnéztek 
              Magyarországon. Egy példakép, a társadalmi élet központja volt. 
              Mára ez teljesen megváltozott. Legtöbbször csak azokat a 
              színészeket ismerik fel, akik a televízióban szerepelnek. Na 
              persze, ők legtöbbször nem is igazi színészek. 
                
              -Olvastam, hogy a 
              Művészetek Völgyében tavaly még a főztével is sikert aratott. Ez 
              az egyik kedvenc időtöltése, hobbija? 
                
              -Vidéki színészi 
              koromban megtanultam: az a legjobb, ha az ember főz magára. 
              Édesanyám csodálatosan főzött, s felnőtt fejjel azokat az ízeket 
              próbáltam megtalálni, amiket gyerekkoromban kaptam. Szeretek 
              piacra járni, s legutóbbi kapros, oldalas székely káposztám 
              valódi, nagy ’’közönségsikert” aratott. Ez viszont nem hobbi, 
              hanem a pénz által diktált szükségszerűség. Amivel valóban 
              szeretek szabadidőmben foglakozni, az a horgászás. 
                
              -Milyen perspektívája 
              van ma egy fiatal színésznek Magyarországon? 
                
              -Ha nekem gyermekem 
              lenne, aki azt mondaná, hogy erre a pályára akar menni, 
              tűzzel-vassal próbálnám távol tartani a színészettől. Nem anyagi, 
              hanem elsősorban erkölcsi dolgok miatt. A színészet mára egy 
              nagyon kiszolgáltatott pályává vált. Könnyen szellemi 
              prostituáltakká válhatunk. Manapság az a helyzet, hogy aki 
              sikertelen színész, ha megteheti, alapít egy színi magániskolát. 
              Fizetik a szülők az irdatlan pénzeket. Majd 2 millió forint 
              kifizetése után, szerencsétlen fiatal ott áll az oklevelével, s 
              nem kell sehova. Ezen nincs mit csodálkozni, hiszen sok egyetemet 
              végzett, diplomás színész is szerződés nélkül van. Igazi ’’sztár” 
              pedig csak az lehet, akit a kereskedelmi csatornák 
              foglalkoztatnak. Némely műsoruk kimeríti az emberiség elleni 
              bűntett fogalmát.   Medveczky Attila |