| 
               2007.02.02. Újabb Uniós pofon a magyar 
              agráriumnak 
              A szemétbotrány után 
              újra bebizonyították hazánk Európai Uniós képviselői szakmai 
              impotenciájukat, gyengeségüket. Az Európai Bizottság ugyanis 
              január 24-én elfogadta a zöldség-gyümölcs piacról szóló 
              reformjavaslatot. A javaslat a zöldség- és gyümölcságazat 
              versenyképességének és piacorientáltságának növelésére, valamint a 
              válsághelyzetek jövedelemingadozásainak csökkentésére irányul, 
              továbbá ösztönözni akarja a minőségi fogyasztást. A 
              reformjavaslatok egy része a termelői szervezeteket érinti: 
              rugalmasabbak lesznek, szabályzataikat pedig egyszerűsítik. A 
              termelők minden termék tekintetében szabadon csatlakozhatnak a 
              különböző termelői szervezetekhez. Kiegészítő támogatást – 50 
              százalék helyett 60 százalékos közösségi társfinanszírozást – 
              vezetnek be az olyan területeken, ahol a termelés kevesebb mint 20 
              százalékát hozzák forgalomba termelői szervezeteken keresztül, 
              valamint az új tagállamokban a termelői szervezetek létrehozására 
              való ösztönzés érdekében. Külön támogatásban részesülnek a 
              termelői szervezetek összeolvadásai és a termelői szervezetek 
              társulásai. Továbbra is külön támogatás illeti meg a nemzetközi 
              vagy szakmaközi szinten működő termelői szervezeteket. A 
              tagállamok és e szervezetek nemzeti stratégián alapuló működési 
              programokat dolgoznak ki. A termelői szervezetekre vonatkozó 
              költségvetés most körülbelül 700 millió euró. 
              A válságkezelést e 
              szervezeteken keresztül hajtják végre (50 százalékos közösségi 
              társfinanszírozás mellett). Az eszközök közé tartozik a zöld 
              szüret/be nem takarítás, promóciós és kommunikációs eszközök 
              alkalmazása válsághelyzetben, képzés, betakarítási biztosítás, 
              valamint befektetési alapok felállításához kapcsolódó igazgatási 
              költségek finanszírozása. A termelői szervezetek 50 százalékos 
              társfinanszírozás mellett vonhatnak ki árukat a piacról. Az 
              iskoláknak, gyermektáboroknak, kórházaknak, jótékonysági 
              szervezeteknek, idősek otthonának és büntetés-végrehajtási 
              intézeteknek való ingyenes juttatás érdekében való kivonást 100 
              százalékban az EU fizeti, az egyes termelői szervezetek által 
              forgalomba hozott mennyiség 5 százalékáig. A gyümölcs és zöldség 
              egységes támogatási rendszerbe (etr) való integrálása kapcsán a 
              gyümölcs- és zöldségtermesztésre szolgáló földterületek támogatási 
              jogosultságot kapnak a termeléshez nem kötődő, egyéb mezőgazdasági 
              ágazatokban alkalmazandó támogatási programok keretében. A 
              feldolgozott gyümölcsre és zöldségre vonatkozó valamennyi meglévő 
              támogatást függetlenítik a termeléstől, és megemelik az etr-re 
              vonatkozó nemzeti költségvetési plafonokat. A tagállamok 
              referenciaösszegeket határozhatnak meg, és megszabhatják, hogy 
              mely gazdálkodók részesülhetnek reprezentatív időszakon alapuló új 
              jogosultságokban. Az etr-be körülbelül 800 millió eurót 
              csoportosítanak át. A környezetvédelemre irányuló intézkedések 
              kapcsán a gyümölcs és zöldség etr-be való bevonásából következik, 
              hogy a közvetlen kifizetésekben részesülő gazdálkodók számára 
              kötelező lesz a kölcsönös megfelelés. Továbbá valamennyi működési 
              program a kiadásainak legalább 20 százalékát környezetvédelmi 
              intézkedésekre kell hogy költse. Minden egyes működési programban 
              60 százalékos közösségi társfinanszírozást biztosítanak az 
              ökológiai termelésre. A promóció keretében az Egészségügyi 
              Világszervezet napi 400 gramm zöldség- és gyümölcsfogyasztást 
              javasol – ezt a szintet most csak Görögország és Olaszország éri 
              el. A termelői szervezetek működési programjaikba foglalhatják a 
              gyümölcs- és zöldségfogyasztás népszerűsítését. 60 százalékra 
              emelkedik a közösségi társfinanszírozás mértéke, ha a gyümölcs- és 
              zöldségfogyasztás népszerűsítése iskoláskorú gyermekek vagy 
              serdülők körében történik. A piacról kivont áruk ingyenesen 
              oszthatók szét jótékonysági szervezetek, iskolai, illetve 
              gyermektáborok számára. 
              Ami a harmadik 
              országokkal folytatott kereskedelmet illeti: mivel a 
              világkereskedelmi tárgyalások még folyamatban vannak, a javaslat 
              nem érinti a külkereskedelemre vonatkozó meglévő jogi keretet. Az 
              export-visszatérítések eltörlése azonban javasolt. Az 
              egyszerűsítéshez jelentősen hozzájárulna – a termelői 
              szervezetekre vonatkozó új szabályokhoz, valamint az 
              export-visszatérítések eltörléséhez hasonlóan – a feldolgozási 
              támogatás eltörlése is. A további egyszerűsítést ösztönzi a 
              valamennyi mezőgazdasági termékre – a gyümölcs- és zöldségféléket 
              is beleértve – vonatkozó forgalomba hozatali előírások 
              alapelveinek harmonizálása. A probléma számunkra az, hogy a 
              termeléstől elválasztott közvetlen kifizetések túlságosan nagy 
              arányban vannak jelen a bizottság terveiben. Ez Magyarország, 
              illetve az új tagállamok szempontjából azért rendkívül hátrányos, 
              mert nem marad elegendő forrás a termelési és értékesítési 
              szövetkezetek támogatására - ami különösen alacsony mértékű az új 
              tagállamokban -, és nem marad elég pénz válságkezelésre a rossz 
              időjárású években. Kifogásolható továbbá, hogy a korábbi 
              feldolgozási támogatások 95 százaléka - Olaszországgal az élen - 
              három mediterrán tagállamhoz jut, ami rendkívül méltánytalan 
              eljárás a többi zöldség- és gyümölcstermelővel, de különösen az új 
              tagállamokkal szemben. A paradicsom kiemelt szerepet játszik, és 
              közben nem kerülnek be a támogatandó zöldségkultúrák közé olyanok, 
              mint például a korai burgonya vagy a csemegekukorica, ami 
              Magyarország számára kulcsfontosságú lenne. A feldolgozási 
              támogatásban részesíthető termékek közé nem vették fel a bogyós 
              gyümölcsöket, például a meggyet és a gombát.  
                
              Medveczky Attila, 
              a MIÉP Sajtóosztályának 
              tagja  |