| 
               2007.02.09. Papi sorsok a vörös csillag 
              árnyékában* 
              Közszereplők-e, vagy nem 
              az egyházi vezetők? Ezzel a témával foglalkoznak már egy ideje, 
              liberális újságok, 
              legutóbb a 168ÓRA,  és a médiaguruk többsége. Az 
              ok: lehessen kutatni az egyházi vezetők aktáiban. A katolikus 
              püspökök jogi képviselője, Bodorovich Jenő azzal érvel, hogy a 
              közvélemény formálása nem azonos a politikai közvélemény 
              ''feladatszerű” alakításával, márpedig a törvény szerint ez az 
              egyik feltétele annak, hogy valakit közszereplőnek minősítsenek. 
              Az Élet és Irodalom (ÉS) tavaly március 3-ai számában, Ungváry 
              Krisztián történész öt katolikus főpapról, köztük Seregély István 
              egri érsekről állította, hogy a Kádár-korszakban beszervezték. Fel 
              kell tennünk a kérdést: kiknek és miért áll érdekében a történelmi 
              egyházak jelenlegi és volt vezetői elleni hajsza? Mi a cél az 
              időzítéssel? Csak néhány megszállott kutató magánakciójáról van 
              csupán szó, vagy a háttérben fontosabb dolgok vannak? A papság 
              elleni akciók nem új keletűek. 1944 óta üldözték azokat, akik 
              hitük és a keresztény Magyarország védelmében ki mertek állni. 
              A nácizmus idején az 
              üldözések nem annyira nyíltan fordultak az egyház ellen. 
              Alapvetően a náci diktatúrában a papokat vagy az üldözöttek 
              mentéséért, vagy politikai jellegűnek tekinthető ellenállásért 
              hurcolták meg. A kommunista diktatúra hasonlóképpen igyekezett az 
              egész társadalmat és ezen belül az egyházat is a maga ellenőrzése 
              alá vonni. Itt talán egy fokkal nyíltabb volt a diktatúra ilyen 
              irányú törekvése. Bár a felső vezetés szándéka szerint kezdetben 
              még egy barátságos légkört kellett volna teremteni az egyházzal. 
              Ettől függetlenül tudjuk, hogy például már 1946-ra legalább 
              száztizenegy pap került internálótáborba vagy börtönbe, és később 
              ez a szám növekedett. Sokan a menekültek vagy a nők védelmében 
              léptek föl. A legismertebb közülük természetesen Apor Vilmos 
              püspök, de találunk más személyeket is. Például Hummler Károly 
              esztergomi egyházmegyés pap, aki életét adta a nők védelmében. A 
              háború után pedig, ahogy elkezdték az egyház önállóságát 
              fölszámolni, jöttek a különböző vádak. A kommunizmus társadalmat 
              ellenőrzés alá vonni kívánó szándékát nagyon jól jelzi az a 
              gyömrői eset, amely már 1945. tavaszán bekövetkezett. Gyömrő 
              környékéről az összes értelmiségit összegyűjtötte egy pártember, 
              és nagyon súlyos kínzások után végezték ki őket. Köztük volt 
              tanító, orvos és a környék lelkipásztorai. Köztük Mikla Pál ecseri 
              plébános, illetve a szomszédos község evangélikus lelkésze. Míg 
              Gyömrőre hajtották át őket, többeket agyonvertek. Az evangélikus 
              lelkész már el sem jutott a kihallgatásig. A holttesteket egy erdő 
              szélén ásták el. Az ügyre jellemző, hogy ez még 1945. tavaszán 
              történt, amikor az államapparátus, illetve a közigazgatás nem állt 
              helyre, de később sem engedték a hívek, illetve a környék 
              lakosságának följelentésére ezt az ügyet kivizsgálni. Milyen 
              érdekes párhuzam…A Gyurcsány-kormány, a hangzatos reformok alatt 
              ugyancsak az értelmiséget akarja, igaz kifinomultabb, mondhatni 
              liberálisabb módszerekkel elnémíttatni. Ismerjük azt a jelenlegi 
              kormányzati tervet, ami abból áll, hogy a pedagógusok kötelező 
              óraszámát 20-ról 24-re kell emelni, s ez majdnem 40 ezer embert 
              érintő elbocsátást is eredményezhet. Az orvosok kálváriájáról 
              pedig többször beszámoltunk már lap hasábjain.  
              Az első hírhedt 
              koncepciós ügy, mely az egyházat érintette Pócspetriből indult ki. 
              1948-ban a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei kisközségben arra hívta 
              fel a híveket Asztalos János plébános, hogy akadályozzák meg az 
              egyházi iskola tervezett megszüntetését. Június 3-án, este a tömeg 
              csoportosan a községháza elé vonult, ahol a képviselő-testület 
              ülésezett. Néhányan megkíséreltek bejutni a tanácskozásra, amit 
              két rendőr próbált megakadályozni, egy riasztólövés is eldördült, 
              ám a tömeg nem oszlott szét. A lökdösődés közben Takács Gábor 
              szakaszvezető csőre töltött puskája az épület lépcsőjéhez ütődött, 
              elsült, s a golyó halálra sebezte a rendőrt. A ’’véres 
              zendülésből”, ’’fasiszta rendzavarásból” a párt- és állami vezetők 
              utasítására koncepciós kirakatpert kreáltak. A községet ÁVO-s 
              különítmény szállta meg, kijárási tilalmat rendeltek el, a 
              kihallgatásokon a község szinte minden lakóját bántalmazták. Az 
              ítélet már nyolc nap múlva, 1948. június 11-én megszületett a 
              Budapesti Büntetőtörvényszék rögtönítélő bíróságán. Asztalos 
              Jánost szándékos emberölés bűntettében való felbujtói bűnrészesség 
              miatt, Királyfalvi (Kremper) Miklós községi segédjegyzőt pedig 
              szándékos emberölés bűntette miatt halálra ítélték. A köztársasági 
              elnök a plébános halálbüntetését életfogytig tartó 
              fegyházbüntetésre változtatta, amit az Elnöki Tanács 1956 
              szeptemberében 15 évi börtönbüntetésre szállított le. A pap nyolc 
              és fél évet töltött börtönben, végig a hírhedt Andrássy út 60. 
              szám alatt. Királyfalvi (Kremper) Miklóst még aznap kivégezték. 
              1948-49-ben indult a koncentrált támadás a katolikus egyház ellen. 
              1948-ban letartóztatták az Actio Catholica vezetőit (köztük Lénárd 
              Ödönt, aki 18 évet töltött kommunista börtönökben), majd Zakar 
              Andrást, Mindszenty bíboros titkárát, végül magát a bíborost. Őt 
              súlyos kínzások után koncepciós perben életfogytiglan börtönre 
              ítélték 1949 februárjában. Letartóztatása előtti levelében - tudva 
              a rá váró kínzásokról, tudatát is eltorzítani képes 
              beavatkozásokról - ezt írta: ’’Nem vettem részt semmiféle 
              összeesküvésben. Nincs bevallanivalóm, semmit sem írok alá. Ha 
              mégis megtenném, az csak az emberi test gyengeségének a 
              következménye, s azt eleve semmisnek nyilvánítom.” Az államhatalmi 
              szervek 1950 nyarán fegyveres erővel kolostorok, rendházak tömegét 
              számolták fel, s tettek több mint tízezer szerzetest egyik napról 
              a másikra földönfutóvá. Az 1950. szeptember 7-én megjelent 
              törvényerejű rendelet hivatalosan is megtiltotta a szerzetesrendek 
              működését. Rákosi Mátyás, a kommunista párt főtitkára gyakran 
              hivatkozott arra, hogy nem új jelenségről van szó. II. József is 
              feloszlatta a rendeket. A főtitkárnak mindenesetre nem kellett 
              volna példáért oly messzire mennie. A hitleri nemzetiszocializmus 
              éveiben is kiürítették a rendházakat és kolostorokat. Számos 
              szerzetes került börtönbe, internáló táborba, s közülük nem is egy 
              a vesztőhelyre. A magát antifasisztának minősítő hatalom 1950-re 
              már nem akart tudni arról, hogy a német megszállás idején 
              lezajlott fajüldözés idején éppen a kolostorok és rendházak 
              nyújtottak biztos menedéket számos zsidónak az őket halálra kereső 
              nyilasok elől. A kolostoroknak és a rendházaknak, mint a vallásos 
              világnézet utolsó bástyáinak felszámolása a kommunisták számára 
              nem tűnt problémamentes feladatnak. Mindenekelőtt el kellett 
              hitetni a közvéleménnyel, hogy a kolostor csak seb a nemzet 
              testén, amelyet föltétlenül el kell távolítani ahhoz, hogy a 
              társadalom egészséges fejlődésnek indulhasson.  
              Ahogy a mostani 
              hajszában is jeleskedik a média egy igen nagy és jelentős része – 
              gondoljunk az ügynökösdin kívül csak a meleg és pedofil papok 
              ügyére, a katolikusoknál a cölibátus eltörlése melletti 
              kardoskodásra – úgy 57 évvel ezelőtt a lélektani előkészítés is a 
              sajtó közreműködésével indult. 1950. májusában egymás után 
              jelentek meg a Vatikánt, az egyházi vezetőket és a papság 
              tevékenységét bíráló cikkek. A Magyar Dolgozók Pártja Központi 
              Vezetőségének 1950. június 1-jei ülésén Révai József beszámolóját 
              elfogadták, s néhány nap múlva A Központi Vezetőség határozatát a 
              klerikális reakció elleni harcról címen a sajtóban közzétették. A 
              határozat 6. pontja előrevetíti az eseményeket: ’’A klerikális 
              reakció tömegagitációjának legfontosabb szervezetei a különféle 
              férfi és női szerzetesrendek. A nagyszámú férfi és női 
              szerzetesrendek vagy maguk mondtak le azokról a feladatokról, 
              amelyeknek teljesítése volt állítólagos hivatásuk, vagy régi 
              szerepük vált feleslegessé a szocializmust építő népi 
              demokráciában, vagy reakciós célokra visszaélnek szerzetesi 
              tevékenységükkel. A szerzetesrendek tagjai mint reakciós hírverők, 
              mint az imperialisták agitátorai járják az országot.” Történt, 
              hogy Hatvan városában a hívek nem engedték, hogy elszállítsák a 
              kolostorból a ferences barátokat. Ezért fecskendőkkel jöttek a 
              rendőrök a rendház elé. De a tömeg nem mozdult a templomkertből. A 
              rendőrök elkezdtek lövöldözni a levegőbe. Ekkor sem mozdult senki. 
              Ezután drótköteleket hoztak, és az összes ávós puskatussal 
              nekirohant az embereknek rohamsisakban, és szinte mindenkit 
              halálra vertek. Az ávósok azután Péter Gáborral az élen 
              berontottak a kolostorba. Először puskatussal megverték a 
              nővéreket, majd a barátokra került a sor. Némely egyházi személy 
              esetében egészen tragikomikus vádakkal is találkozunk. Például a 
              pécsi egyházmegyés Havót Ferencet 1961-ben azért ítélték el, mert 
              házkutatás során bélyeggyűjteményt találtak nála. Az elsőfokú 
              bíróság hét évre ítélte. Ezt a feljebbviteli bíróság 
              felülvizsgálta, mondván, hogy a bélyeggyűjtés nem tekinthető olyan 
              súlyos államellenes összeesküvésnek, ezért öt évre mérsékelték az 
              ítéletét – mert végül is vallásos témájú bélyegeket gyűjtött. 1949 
              és 1953 között tíz olyan papról tudunk, akiket ekkor tartóztattak 
              le, s 1954-ig a börtönökben vagy a kínzások hatására haltak meg. 
              Üldöztetésük oka: részben a marxista szocializmussal, illetve a 
              békepapi mozgalommal szembeni magatartásuk vagy az ifjúsággal való 
              foglalkozás. Másokat egyszerűen egy kommunista csoport 
              antiklerikalizmusa vagy személyes bosszúja miatt öltek meg (amint 
              ez történt Mikla Pál és társai esetében is). Széll Kálmán váci 
              kanonoknak azért kellett meghalnia, mert végrehajtotta püspöke 
              rendelkezését, amely az államnak nem tetszett. Pétery József 
              püspök az első békegyűlés meghirdetésekor megtiltotta papjainak, 
              hogy azon részt vegyenek, mert ez az embertelen és istentelen 
              rendszer legalizálását jelenthetné. Miután egyesek mégis elmentek 
              a gyűlésre, a püspök három udvari papját - Széll Kálmánt, 
              Brusznyay Józsefet és Oetter Györgyöt - megbízta, hogy hallgassák 
              ki őket. A hatalom mindhármukat letartóztatta. Széll Kálmán a 
              munkatáborban meghalt. Kenyeres Lajos tiszavárkonyi plébános buzgó 
              lelkipásztor volt, hittanosai, hívei nagyon szerették. A 
              szószékről esetenként szókimondóan tiltakozott az országot és az 
              egyházat ért támadások miatt. A környékbeli kommunista 
              funkcionáriusok ezt nem nézték jó szemmel. Hitoktatásból hazafelé 
              tartva ávósok rohanták meg, összeverték, majd tarkón lőtték és a 
              Tiszába dobták. A folyóparton találták meg kerékpárját, 
              szentolvasóját, vérnyomok között. Holttestét a Tiszából halászták 
              ki, jól láthatóak voltak rajta a kínzás nyomai: a sebek és a 
              kivert fogak helye. Természetesen még tovább lehetne sorolni a 
              tragikus eseteket… 
              1948-ban Rákosi a 
              kommunista párt budapesti vezetőinek értekezletén bejelentette, 
              hogy a klerikális reakcióval az év végéig végezni kell. Amikor a 
              három történeti egyház vezetője nem volt hajlandó aláírni a 
              híveiket hátrányosan érintő, az állam által javasolt 
              ’’egyezményeket”, mindhármuk sorsa megpecsételődött. Ravasz László 
              református püspököt lemondatták, Ordass Lajos evangélikus püspököt 
              bebörtönözték. Ezt követően a református és az evangélikus egyház 
              megfélemlített új vezetői ’’szabadon” aláírták - a megállapodást. 
              Ettől kezdve a hatalomnak döntő szava volt abban, kiből lehet 
              egyházi vezető, és kiből nem. A katolikus egyház első embere, 
              Mindszenty bíboros még ellenállt. 1945-től 1948-as 
              letartóztatásáig Mindszenty József bíboros testesítette meg a 
              kiépülő kommunista diktatúrával szemben a katolikus alternatívát. 
              Nemcsak személyes magatartása volt iránymutató, hanem tanítása is, 
              melynek sarokkövei koncentráltan jelennek meg az 1947-48-ra 
              meghirdetett Boldogasszony-év ünnepségein hatalmas tömegek (néha 
              százezer ember!) előtt elmondott szentbeszédeiben. A bíboros 
              tisztában volt vele, hogy a ’’fordulat évében” az egyre 
              agresszívebb egyházellenes kampány és az iskolaállamosítás feszült 
              légkörében szavai túlmutatnak a konkrét vallási tartalmakon, és 
              társadalmi üzenetet hordoznak. Ez logikusan következett abból, 
              hogy Mindszenty az egyházat és a társadalmat egységben szemlélte. 
              Mindszenty mind a deportált zsidók és malenkij robotra hurcoltak, 
              mind a kitelepített svábok és felvidéki magyarok, mind az 
              internáltak és bebörtönzöttek érdekében szót emelt. Nézetei 
              elemzéséből az is kiderül, hogy nem közismerten hajlíthatatlan 
              természete tette őt ’’párbeszéd-képtelenné” a kommunistákkal 
              szemben, hanem az a felismerés, hogy a diktatúra természetéből 
              adódóan az egyház csak elvtelen, erkölcstelen és megalázó 
              kompromisszumot tudott volna kötni, ennek pedig a bíboros 
              sziklaszilárdan ellenállt. A vallás és a materializmus küzdelme a 
              hercegprímás szerint egészen konkrét formát öltött az iskolák 
              államosításában, amelyet jogtiprásként és az ifjúság erőszakos 
              kisajátításaként ítélt el. A bíboros a hívek figyelmét a család 
              kitüntetett szerepére irányította, hiszen az intézményi háttér 
              hiányában a szülőkre hárul a hitvallásos nevelés feladata: ’’A hit 
              létéről vagy nem-létéről van szó, legalábbis gyermekeitek 
              életében. A kereszténységet át kell mentenünk a jövő nemzedék 
              életébe tanítással és példával.” Papjaihoz intézett utolsó 
              üzenetében pedig ezt a programot adta: ’’Világító oszlopok 
              legyünk!” Mindszentyit a fogságban testileg-lelkileg megkínozták, 
              s hazug vádak alapján életfogytiglani fegyházra ítélték, ami a 
              keresztény világban nagy fölháborodást váltott ki. Mindszenty 
              bíboros letartóztatását követően az esztergomi káptalan nem az 
              állam által kijelölt békepapot választotta az egyházmegye 
              vezetőjévé, hanem a jog szerint is elsődlegesen esélyes Meszlényi 
              Zoltán segédpüspököt. Az ávó napokon belül ítélet nélkül 
              elhurcolta, börtönbe zárta. Két és fél évig magánzárkában 
              tartották, ahol megbetegedett, majd a rabkórházban meg is halt. 
              Jeltelen sírba temették. 1951. május 18-án letartóztatták Grősz 
              József kalocsai érseket, aki Mindszentyt követte a püspöki kar 
              élén. Egy hónap múlva elítélték: a demokratikus államrend 
              megdöntésére irányuló szervezkedés vádjával. Az ítélet: 15 évi 
              börtön. Perének 21 mellékpere volt, melyek során 15 halálos 
              ítéletet hoztak. 
                              1951. 
              május 19-én - egy nappal Grősz érsek letartóztatása után! - a párt 
              és a kormány létrehozza az Állami Egyházügyi Hivatalt (ÁEH). Ezt 
              az intézményt az 1990-es fordulat után egyesek úgy igyekeztek 
              beállítani, mintha ennek feladata az egyház és az állam 
              együttműködésének koordinálása lett volna. Valójában - a megmaradt 
              okiratok és sokak személyes tapasztalatai szerint is - az egyházak 
              megtörése, az állami céloknak megfelelő manipulálása volt a 
              feladata. Ennek az alakultnak volt az utolsó elnöke a hajdani 
              villamoskalauz, Miklós Imre, aki már fiatalon, megalakulása óta az 
              ÁEH munkatársa volt, majd 1971-től a katolikus főosztályt 
              irányította. 1989. április 30-áig államtitkári rangban a hivatal 
              elnökeként működött. Vezetése alatt a Hivatal több papot ítélt 
              szilenciumra, s azokat a kispapokat, akik nem szimpatizáltak a 
              párttal együttműködő békepapokkal, nem engedte felszentelni. 
              Mindemellett az ÁEH besúgóhálózatot is működtetett. Hajdani tagjai 
              egyetértésével Grősz érsek perének második napján az ÁVH 
              (Államvédelmi Hatóság) házi őrizetbe vette Shvoy Lajos 
              székesfehérvári, Pétery József váci és Hamvas Endre csanádi 
              püspököt. Arra kényszerítették őket, hogy helynökükké és 
              irodaigazgatójukká békepapokat nevezzenek ki. 1951 júliusától 
              törvényerejű rendelet mondta ki, hogy minden jelentősebb egyházi 
              hivatal betöltéséhez az állam előzetes hozzájárulása szükséges. 
              1956 májusában a püspöki kar kérésére felfüggesztették Grősz 
              József kalocsai érsek 15 évi börtönbüntetését, majd miután letette 
              az esküt az alkotmányra, újra átvehette egyházmegyéje 
              kormányzását. Feltehetjük a kérdést: vajon miféle kínzásokon és 
              esett át az érsek? Mi tette lehetővé, hogy ő lett a püspöki kar 
              elnöke? Hogyan lehetséges, hogy a későbbiekben nem állt ki a 
              börtönbe zárt papok és keresztények mellett? Hogyan történhetett 
              meg, hogy a püspöki kar tagjai a kommunisták börtönébe sínylődőket 
              egyes esetekben a rendszer kifejezéseit használva több esetben 
              megbélyegezték? Vajon milyen nyomás alatt tették meg ezt? S milyen 
              lelki-testi állapotban váltak az egyházi vezetők más alkalmakkor 
              is az állam eszközeivé? A kérdések kutatandók; de mindezekről csak 
              az események minden összefüggésének ismeretében jogos beszélni! 
              Tudni kell, hogy Kádár János politikai rendőrsége messze 
              túltejesítette Hruscsov utasításait: totális támadást indított 
              mindazok ellen, akik az élő egyház tagjaiként vállalták vallásos 
              meggyőződésüket, vagyis nem elégedtek meg az államhatalom által 
              ellenőrzött hallgató egyház bénaságával, az ún. 
              sekrestye-katolicizmussal. (Jelenünkben is sokan vannak, akik a 
              történelmi egyházakat visszazavarnák a templom falai közé, mert 
              zavarják őket, hogy iskolákkal, kórházakkal rendelkeznek.) Ők 
              lettek a ’’fehér vértanúk”, akik börtönnel, egzisztenciájuk 
              feladásával, családi nehézségekkel fizettek azért, mert szembe 
              szálltak a rájuk törő ateizmussal. 
                              Az ún. 
              rendszerváltás után folytatódott a hisztérikus kampány az egyházak 
              ellen. Még Balog Zoltán, Orbán Viktor ’’udvari papja” szerint is 
              1990 után a nyilvánosság színpadán nem volt igazán hiteles az 
              egyház, nagyképűnek és sértődöttnek hatott. Kezdetét vette egy 
              agymosási kampány, s több liberális politikus, és újságíró 
              úton-útfélen azt hangoztatta – így teszik most is -, hogy az 
              egyház hatalomra tör. Ez természetesen egy rosszindulatú 
              vádaskodás. Az állam és egyház szétválasztásának fogalmát 
              magyarázzák félre egyesek. Az természetes, hogy szervezeti 
              értelemben önállónak kell lennie az államnak és az egyháznak. De 
              ugyanazon a földön élnek a hívek, mint az ateisták, sőt mindketten 
              ugyanazon állam polgárai is: az embereket nem lehet 
              kettéválasztani, hogy most én, mivel hívő vagyok, csak az 
              egyházhoz tartozom, s a magyar államhoz pedig nem. Az államnak és 
              az egyháznak értelmes és szabad együttműködésre kell törekednie 
              számos kérdésben: például az oktatás és a nevelés, a szociális 
              gondoskodás és az egészségügy területén. A társadalom ezeken a 
              területeken is igényli az egyház közreműködését, ezért a 
              közfeladat-vállalásért magától értetődően ugyanazt a támogatást 
              kell kapnia, mint bármely más szervezetnek. Már csak azért is, 
              mert az egyház annak idején rendelkezett a tevékenységéhez 
              szükséges anyagi alapokkal, de ezeket erőszakkal elvették tőle, 
              ezek a javak az állam kezébe kerültek. Az egyház nem hatalomra 
              tör, nem gazdagságot akar, hanem be akarja tölteni küldetését, és 
              ennek bizony anyagi feltételei is vannak. 
              A ’90-es évek legnagyobb 
              hazai antiklerikális akciója a dabas-sári iskolaügy volt. Az egyik 
              oldalon állt az egyház, a másikon a sajtó nagy része és az SZDSZ. 
              Gondolom, többen emlékeznek még arra a történetre, amikor is 
              átadták az egyháznak a helyi általános iskolát. Néhányan nem 
              értettek egyet a döntéssel, sokan azonban igen, így aztán két 
              táborra szakadtak a lakók és hatalmas vita kezdődött. Az ügy 
              hosszú hónapokig, sőt évekig szerepelt a lapok címoldalán. 
              Megszólaltak az érintettek, a „szakértők”, sőt a nagypolitika is 
              foglalkozott a történettel, egyenest a parlamentig jutott az ügy, 
              még az akkori államfő is véleményt nyilvánított. Sőt még mások is, 
              megérkeztek az első külföldi visszhangok. A dabas-sári iskolaügy 
              úgynevezett topptéma lett a sajtóban, a belpolitikában. Az egyik 
              tábor az egyházi oktatást követelte, a másik pedig a világit. A 
              gondot az okozta, hogy csak egy iskola volt Sáriban, így aztán 
              hosszú idő után született egy döntés; Fodor Gábor idején 
              kettéosztották a tanintézményt: egy világi, és egy egyházi részre. 
              Arról elfeledkeztek, hogy az önkormányzat volt az, ami átadta az 
              egész iskolát az egyház kezelésébe. Ez volt az alapító oklevélben. 
              Amikor azonban egy 5-6 százaléka a helyieknek ez ellen fellázadt, 
              majd ezt fölkapta az egyházzal nem barátságos sajtó többsége, 
              akkor találták ki, hogy ketté kellene osztani az épületet. Abból a 
              célból, hogy akiknek nem kell egyházi iskola - ez addigra már a 
              szülők 10-13 százalékát jelentette -, azoknak ne kelljen távolabbi 
              oktatási intézménybe vinni gyermekeiket. A világi iskola 
              igazgatóját Nagy Ferencnek hívták, aki többször volt SZDSZ-es 
              képviselőjelölt, ’94 után alpolgármester lett, majd főnöke 
              lemondása után 1998-ig polgármester. A támadások természetesen 
              több fronton tovább folytatódtak. 2005. decemberében ezrek 
              vonultak az utcára az egyházi iskolák támogatásának növeléséért, 
              mert az Oktatási Minisztériumtól kapott adatok alapján csökkent az 
              egyházi intézményekbe járó gyerekek után nyújtott állami 
              támogatás. Ekkor a sajtó arról regélt, hogy egy iskola igazgatója 
              arra kötelezte diákjait: vegyenek részt a tüntetésen. Utóbb 
              kiderült, hogy erről szó sem volt. A diákok választhattak: 
              demonstrálni mennek, vagy pedig tanulni. Még abban az időben 
              történt, hogy egy nappal a matek-érettségi előtt emailben adták 
              meg a matematikatételek fellelhetőségét a Szent Margit Gimnázium 
              igazgatójának, s a történelemtételeket pedig maguk a diákok vitték 
              be neki kinyomtatva. Ekkor a sajtó az egyházi iskolák 
              támogatásának kormányzati megnyirbálását hozta összefüggésben 
              azzal hogy a kiszivárogtatott történelemtételekkel elsőként a 
              Szent Margit Gimnázium állt elő. Természetesen a reformátusok sem 
              maradtak ki a ’’jóból”. Volt idő, amikor attól visszhangzott a 
              sajtó, hogy a Károli Gáspár Református Egyetem Hittudományi 
              Karáról kizártak egy magát homoszexuálisnak valló hallgatót. Az 
              egyik fél azzal érvelt, hogy felsőfokú tanulmányok folytatására - 
              szexuális orientációjától függetlenül - mindenkinek joga van, míg 
              a másik álláspont szerint az egyházi autonómia sérül, ha az 
              egyháznak tanításával ellentétes szempontot kell figyelembe 
              vennie, például a lelkészképzésben. Az gondolom olvasóink előtt is 
              ismert, hogy az egyház - szabadságát védendő és a világi ügyek 
              jogos autonómiáját tiszteletben tartandó - elfogadta az állam és 
              az egyház következetes, intézményes elválasztását. Mára azonban 
              úgy tűnik, hogy a hatalom megijedt az elválasztástól, és különböző 
              módszerekkel megkísérli felülírni, vagy legalábbis átértelmezni 
              azt. Ebben eszközzé silányulnak emberi jogok is, melyek eredendően 
              az állam hatalmának korlátozására fogalmazódtak meg. Az állam 
              egyre inkább azzal az igénnyel lép fel, hogy a szekuláris 
              összefüggésben értelmezett emberi jogok érvényesülését az egyházon 
              belül is számon kérje, legyen szó a nemek egyenjogúságáról vagy 
              akár a nemi identitás szabad megválasztásáról. Csakhogy az 
              ’’egyház” a lelkiismereti és vallásszabadságról, valamint az 
              egyházakról szóló 1990. évi IV. törvény értelmében olyan 
              önkormányzattal rendelkező jogi személy, melyet azonos hitelveket 
              követők alkotnak vallásuk gyakorlására. Mindezek után következett 
              az ügynökkérdés előtérbe helyezése. 
              Az ÉS ominózus, már a 
              bevezetőben említett lapszámában Ungváry Krisztián történész 
              leírja, az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltárában 
              végzett kutatás alapján azonosította az egyházi vezetőt, akinek 
              beszervezési kartonja nem került elő, a ’’Tanár” fedőnevű ügynök 
              életrajzi adatai azonban teljesen megegyeznek Paskaiéval. Ungváry 
              közölte: a kutatás eredménye alapján Paskait - aki lelki vezetőnek 
              került fel Budapestre a Központi Szemináriumba -, először 1965-ben 
              környékezték meg, tartótisztje kezdetben Keresztury György 
              százados volt. Azelőtt kb. egy évvel, 2005. február végén az 
              interneten egy anonim, ingyenes tárhelyen megjelent egy 219 nevet 
              - köztük Paskai László nevét is - tartalmazó ügynöklista. A 
              Szakértő 90 által feltett névsor megjelenése után néhány érintett, 
              ügynökmúlttal vádolt katolikus vezető nyilatkozatban reagált a 
              vádakra. Kiss-Rigó László címzetes katolikus püspök büntetőeljárás 
              megindítását kérte nevének az ’’ügynöklistán” való megjelenése 
              miatt. Kiss-Rigó László kijelentette, hogy soha semmilyen ügynöki 
              tevékenységet nem folytatott, erre soha nem is kérte senki. Sem 
              külföldi útról, sem személyről vagy bármilyen eseményről semmiféle 
              jelentést sem szóban, sem írásban nem tett. 2005. március 1-jén 
              pedig büntetőeljárás megindítását kérte ismeretlen tettes ellen 
              Szőke János római katolikus lelkész, a Don Bosco Szalézi Társaság 
              tagja amiatt, mert neve és személyes adatai – ’’részben helyesen, 
              részben manipuláltan” - szerepeltek az ’’ügynöklistán”. 
              Beadványában kifejtette, hogy személyére vonatkozóan a lista 
              állításának semmilyen valóságalapja nincs. Ezt követően egy 
              Adriányi Gábor nevű Németországban élő teológus nyilatkozta azt a 
              Népszabadságnak, hogy mintegy hatvan katolikus egyházi emberről 
              bizonyítható, hogy ügynöki jelentéseket írt a szocializmus idején. 
              Veres András püspök, a Magyar Katolikus Püspöki Kar akkori titkára 
              a támadásokra reagálva kijelentette: az úgynevezett beépített 
              emberek többségéről paptársai tudták, hogy jelentéseket 
              készítenek. ’’Nem egyszer, papi összejövetelen az illetők el is 
              mondták, hogy kérlek, ha itt vagyok köztetek, akkor ne beszéljetek 
              ilyen jellegű kérdésekről, mert nekem jelentenem kell” - mondta, 
              hozzátéve, hogy voltak olyanok, akik tevékenységükért bocsánatot 
              is kértek társaiktól. Hangsúlyozta: egyiküknek sem kell nagy 
              nyilvánosság előtt elnézést kérnie, ’’hiszen nem a társadalom, 
              csak esetleg néhány társuk ellen vétettek”. Veres András szerint 
              azoktól várható nyilvános bocsánatkérés, akik a pártállami 
              rendszert működtették, és másokat megaláztak. Ungváry az Este című 
              TV-műsorban, 2006. február 3-án kijelentette: több egyházi személy 
              „16 évvel a rendszerváltás után is kötelezőnek ismerik el ezzel 
              azt az esküt, amit a Kádár-rendszernek tettek, amikor aláírták a 
              beszervezési nyilatkozatokat.” Ez akadályozza meg a kutatást 
              –szerinte. Fodor Gábor pedig olyan javaslattal állt elő, mellyel 
              az átvilágítási törvény közszereplőkre vonatkozó felsorolását 
              emelnék át a levéltári törvénybe, kibővítve az egyházi 
              személyekkel, ezzel definiálnák pontosan a közszereplő fogalmát. 
              Emellett tágítanák a levéltár számára átadandó iratok körét.
               
              A sajtóban tehát újra és 
              újra megjelenik vád, amely szerint egyházi vezetők a kommunista 
              diktatúra rendszerének „ügynökei” voltak. S ráadásul - folytatja a 
              vád - nem hajlandók szembenézni ezzel a kérdéssel. Bizonyára 
              szükségszerű, hogy az egyház szembenézzen a múltjával, hogy számos 
              hibáját, tévedését átgondolja, azokért alkalmasint bocsánatot 
              kérjen. Komoly önvizsgálatra adhat okot, hogy az egyház egyes 
              tagjai naivságból vagy emberi gyengeségből együttműködtek az 
              elnyomó rendszerrel (bár sok esetben csupán a közreműködés 
              látszatát keltették, abban bízva, hogy ezzel az egyház helyzetét 
              menthetik). De vajon érett-e a helyzet a nyilvános önvizsgálatra 
              akkor, amikor a korszak igazi vétkesei érinthetetlenek? Alkalmas-e 
              ma az időpont erre, amikor a társadalom tudatának célzott 
              manipulálása folyik sok-sok területen - többek között az egyházat, 
              s általában a múltat érintő kérdésekben is? Amikor az elmúlt évek 
              igazi bűnöseinek (olykor emberiség elleni bűntettnek számító bűnök 
              elkövetőinek) dokumentumait eltüntették, s ők esetleg vezető 
              állásokban élnek. (Milyen érdekes, hogy a szadeszes Fodor ügyködik 
              az ’’ügynök” papok felkutatásáért, viszont nem zavarja, hogy 
              pártjában olyan emberek is vannak, kiknek felmenői oszlopos tagjai 
              voltak a múlt rendszer elnyomó gépezetének.) S ha néha-néha ki is 
              derül valami múltjukról, ennek többnyire semmilyen következménye 
              nincs. Vajon nem ők-e azok, akik leginkább mozgatják ezt az egyház 
              elleni vádaskodást - hogy legyen a népnek miről gondolkoznia - , 
              miközben az egész országgal elfeledtetik, hogy a diktatúra 
              vezetői, kitervelői, működtetői itt élnek közöttünk, s az ő 
              bűntetteikről nem is esik szó? Mondják, hogy keresztényeknek 
              késznek kell lennünk a megbocsátásra minden ember, minden bűnös 
              iránt. De amikor a régi, sok esetben embertelen rendszer 
              funkcionáriusai az egyházat kezdik el legfőbb vádlottként 
              beállítani, akkor kötelességünk tiltakozni. Arról is szólnunk 
              kell, hogy a hazánkban ma használt „ügynök” fogalom maga is 
              alkalmas arra, hogy a társadalmat tudatosan félrevezesse. Az 
              ügynök egy bizonyos rendszer titkos munkatársa vagy legalábbis 
              lefizetett besúgója. Az ’’érintettség” kérdését maga a 
              rendelkezés, illetve az Országgyűlés 41/2002 (VII. 12) határozata 
              is talán direkte félrevezetően fogalmazza meg: a volt ügynökök 
              érintettségét vizsgáló bizottság feladatává teszi, hogy vizsgálják 
              meg, kik voltak az előző rendszerben bizonyos területen dolgozó 
              főhivatású ’’ügynökök”, kik adtak jelentést, kik kaptak ezért 
              fizetést, kik írtak alá hálózati feladatra vonatkozó 
              nyilatkozatot... és a b) pont: kik „szerepelnek a felsorolt 
              szervek hálózati nyilvántartásában”. Tehát az „ügynök” megbélyegző 
              címszó alá sorolhatók teljesen vétlen emberek is, pl. olyanok, 
              akiknek hozzájárulásuk nélkül beírták a nevét a jelzett szervek 
              nyilvántartásába. Vagy olyanok, akikből a titkosrendőrség 
              valamilyen semleges témában aláírást, illetve esetleg beszámolókat 
              csikart ki, de ők másnak ártó nyilatkozatot vagy jelentést nem 
              tettek. Nagy Lajos, a Nemzetbiztonsági Hivatal megalapítója és 
              első igazgatója megdöbbentő tényekről számolt be egy interjúban az 
              ATV Napkelte című műsorában 2002. augusztus 9-én 7.15-kor. 
              Elmondta, hogy ők a Nemzetbiztonsági Hivatalból igyekeztek 
              eltüntetni a számukra fontos személyekre vonatkozó adatokat, az 
              ügynökök kartonjai közé viszont betettek olyan neveket is, akik 
              nem voltak ügynökök. Céljuk a szándékos félrevezetés volt, az 
              okirat-hamisítás. S erről ő büntetlenül nyilatkozhatott. Lehet-e 
              ilyen körülmények között, ilyen meghamisított dokumentumok 
              birtokában tisztán látni? Igazságos-e a megzsarolt egyház 
              esetleges gyengeségeit nagyító alá venni, amikor magának a zsaroló 
              és embertelen rendszernek és funkcionáriusainak, a zsarolók 
              felelősségre vonásáról egy árva szó sem esik? Nem vonom kétségbe, 
              hogy a kommunizmussal együttműködő egyháziak ügyével is kell 
              foglalkozni, de korántsem úgy, hogy emellett alig esik szó az 
              elmúlt rendszer sötét politikájáról. Sőt ezt a kort ma is 
              teljességgel elhallgatja, szeretné elfelejtetni a hivatalos 
              politika és a média. Az is abszurdum, hogy néhány médium a hívek 
              érdekére hivatkozik, amikor meg szeretné tudni, kik voltak az 
              ügynökök a különböző egyházakban. Pont az Élet és Irodalom a 
              Magyar Narancs védi a híveket főpapjaiktól? Ez elég nevetséges. Mi 
              a támadás oka? A félelem. Lapunkban már beszámoltunk arról, hogy 
              diszkriminálják az egyházi iskolákat, s idén az iskolafenntartó 
              egyházakat mintegy ötmilliárd forint illetné meg az 1,84 milliárd 
              forinttal szemben. Nem veszi jó néven a kormányzat, hogy a 
              nihilizmus terjesztésével szemben, vannak olyan iskolák is, melyek 
              nevelnek is, és értéket közvetítenek. A mostani gazdasági 
              helyzetben, amikor a családok nagy része megélhetési problémákkal 
              küzd, miközben egy szűk, kivételezett réteg tagjai azon 
              morfondíroznak, hogy megváljanak- e helikopterüktől vagy sem, 
              akkor a hívek lelki gondozása jobban előtérbe kerül az 
              egyházaknál. Vigyázni kell arra, hogy az emberek 
              kétségbeesésükben, vagy gyarlóságuk miatt ne nyúljanak az 
              alkoholhoz, a droghoz és más önpusztítást elősegítő szerekhez a 
              nehéz időkben. Az egyház papjai – persze akadhatnak kivételek, 
              hiszen ők is ’’emberből vannak” – az igazság követésére és a 
              Tízparancsolat betartására szólítják fel a híveket. A hazugsággal 
              szemben az igazság fontosságát hangsúlyozzák. ’’Szeretted az 
              igazságot és gyűlölted a hamisságot: annakokáért felkent téged az 
              Isten, az örömnek olajával” – íme az egyik egyházi ének refrénje a 
              zsidókhoz írt levél alapján. Nem beszélve arról a korán sem 
              mellékes dologról, hogy a történelmi egyházak tagjai értéket 
              próbálnak közvetíteni. El kell tehát bizonytalanítani a híveket, 
              az arcukba kell vágni: „mit akartok papjaitoktól, ezek mind a 
              kommunisták ügynökei voltak.” Fél a hatalom azoktól, akik fel 
              akarják világosítani az igazságról a társadalmat. ’’Világító 
              oszlopok legyünk!”- mondta papjainak Mindszenty hercegprímás. 
              Vannak, akik teljes sötétségben akarják tartani a társadalmat. 
              Rajtunk is múlik sikerül-e nekik. 
                
              Medveczky Attila 
              *A szerző ismeri Hetényi 
              Varga Károly Papi sorsok a horogkereszt és a vörös csillag 
              árnyékában c. három kötetes munkáját. Írásának tudatosan, 
              figyelemfelhívás és nem plagizálás céljából adta a fenti címet. 
                |