| 
               2007.01.05. Petíció az Európai Unió 
              vezetőihez 
              Miután egyértelművé 
              vált, hogy a Magyar Köztársaság Kormánya nem hajlandó szóba állni 
              az érdekképviseletekkel, egyáltalán nem hallgat az őt ért 
              kritikákra, a neki címzett figyelmeztetésekre, a hozzá intézett 
              kérésekre, az EDDSZ az Európai Unió vezetőihez fordult, hogy 
              állapítsák meg,  a magyar kormány több ponton is folyamatosan 
              megsérti az uniós alapszerződéseket. 
                
              José Manuel Barroso 
               elnök 
               Európai Bizottság
               
                
              
              Tisztelt Elnök Úr! 
                
              Alulírott dr. Cser Ágnes 
              elnök a Magyar Köztársaság Fővárosi Bírósága által 768. számon 
              nyilvántartásba vett Egészségügyi és Szociális Ágazatban Dolgozók 
              Demokratikus Szakszervezete az EDDSZ (1051 Budapest Nádor u. 32.) 
              nevében az EK - Szerződés 194. cikke alapján az alábbi p e t í c i 
              ó t nyújtom be az Európai Bizottsághoz: 
              Kérem a t. Európai 
              Bizottságot, hogy terjesszen javaslatot a Tanács elé annak 
              megállapítására, hogy a Magyar Köztársaság Kormánya súlyosan és 
              sorozatosan sérti az EU - Szerződés 6. cikk (1) bekezdésében 
              foglalt alapelveket. Kérem a t. Európai Bizottságot, hogy 
              kezdeményezze a Tanácsnál, hogy folytasson le vizsgálatot és 
              készíttessen jelentést független szakértőkkel a Magyarországon 
              fennálló szerződésszegő és alapjog sértő helyzet feltárására. 
              Kérem a t. Európai Bizottságot, hogy a jogállamiság kereteinek 
              újbóli helyreállítása érdekében kezdeményezze a Tanácsnál az EU 
              szerződés 7. cikkének (3) bekezdésében foglalt intézkedések 
              megtételét. 
                
              A petíció indokolásául 
              az alábbiakat adom elő: 
                
              A Magyar Köztársaság 
              Kormánya sorozatosan és súlyosan sérti az EU-szerződés 6. cikkének 
              (1) bekezdését, azzal, hogy a kormányzáskor figyelmen kívül hagyja 
              az EU–Szerződésben, valamint a Magyar Köztársaság Alkotmányában 
              deklarált „demokratikus jogállamiságra” vonatkozó alapvető 
              rendelkezéseket. A Magyar Köztársaság Alkotmányával 1949. évi XX. 
              törvénnyel összhangban a Jogalkotásról szóló törvény, 1987. évi XI. 
              törvény határozza meg a jogalkotás rendjét és a jogforrások 
              hierarchiáját, amely kimondja, hogy az alacsonyabb rendű 
              jogszabály nem ütközhet a magasabb rendűvel. A Gyurcsány II. 
              kormány folyamatosan megsérti a demokratikus jogállamiság 
              alapelveit, amikor e törvény rendelkezéseit figyelmen kívül hagyva 
              egyeztetés nélkül, sürgősséggel terjesztette és terjeszti be az 
              országgyűlés elé a törvénytervezeteket. A társadalom tagjaival és 
              szervezeteivel nem folytatta és folytatja le a szükséges 
              egyeztetéseket, a szociális dialógus követelményeit nem tartja be: 
              a 2006. évi Konvergencia program a munkavállalói oldal egyhangú 
              elutasítása ellenére került a Bizottsághoz beterjesztésre. 
              Ugyancsak súlyosan sérült a jogforrások hierarhiája, amikor a 
              Medgyessy kormány 2 kormányhatározatával is megváltoztatta a 
              költségvetési törvény rendelkezését a Club Aliga ingatlan üdülő 
              együttes értékesítéséről, mely ingatlan a költségvetési törvény 
              rendelkezései szerint az egészségügyi dolgozókat és 
              családtagjaikat illeti meg továbbképzési és rekreációs céllal.
               
              Magyarországon nem 
              érvényesül a népszuverenitás követelménye, mivel az országgyűlési 
              képviselők nem a választók érdekeit és akaratát, hanem a 
              kormányban levő pártok utasítását képviselik és hajtják végre. A 
              struktúra átalakítási programokat, amely a társadalom többsége 
              részére hátrányos, reform címkével ellátva, a társadalom tudatos 
              félrevezetésével szavaztatják meg az országgyűlésben. A 10 millió 
              állampolgár egészségét és egészségügyét érintő kormányzati 
              intézkedések és törvények előkészítésénél figyelmen kívül hagyták 
              és hagyják az érintettek (betegek és munkavállalók, a szakma) 
              véleményét, valós információk nem jutnak el hozzájuk. A döntési 
              folyamatokban nem vehetnek részt. Nem érvényesül a jogegyenlőség 
              követelménye sem, hiszen az országgyűlés előtti teret, a Kossuth 
              teret törvényi felhatalmazás nélkül 8x-os vasráccsal zárják el az 
              állampolgároktól, annak ellenére, hogy a tér közterület. Az 
              országgyűlés tagjai ingyen használják a jogtalanul elzárt 
              közterületet, míg a többi állampolgárnak fizetnie kell, ha 
              közterületen parkolnak. A társadalom kettészakadt az elégtelen 
              kormányzás és a protekcionizmus miatt kevés gazdagokra és 
              tömegesen szegénységben élőkre, egyre több az éhező gyermek, a 
              tartós, mély szegénységben élők és a tömegesen munkanélkülivé 
              válók száma. Az átláthatóság követelménye súlyosan sérül, amikor a 
              hazai és európai uniós közpénzek bevételei és felhasználásai nem 
              ellenőrizhetőek, nincs tételes tájékoztatás. Nincs valós 
              társadalmi egyetértés és közreműködés sem a nemzeti költségvetés 
              sem az Európai Uniós források felhasználásában. A társadalom 
              megkérdezése és beleegyezése nélkül építi a Medgyessy, Gyurcsány 
              I., Gyurcsány II. kormány központi költségvetési pénzből rendkívül 
              magas áron az autópályákat, ugyanígy a Grippen vadászrepülőgépek 
              vásárlása is megdöbbenést váltott ki. A 2005. decemberében 
              értékesített Budapest Airport repülőtér készpénzes vételáráról 
              kért tájékoztatásra semmitmondó válasz érkezett a kormánytól. A 
              464.5 milliárd HUF kormányzati felhasználása ismeretlen: „A 
              bevétel már felhasználásra került, azt javarészben az államadósság 
              törlesztésére fordítottuk.” Az állampolgároknak semmilyen 
              információjuk nincs az állam által felvett hitelek felvételének 
              körülményeiről, feltételeiről, okáról és felhasználásáról. 10 
              millió állampolgárra - beleértve az újszülöttet és a haldoklót is 
              -, fejenként 1.3 millió HUF államadóság jut (2005. októberi 
              információ). Az átláthatóság, az ügyeik vitelébe való beleszólás 
              és a döntések meghozatalában való részvétel joga és gyakorlata 
              teljes mértékben hiányzik a kötelező magánnyugdíj pénztárak 
              tevékenységében a tagság részéről. Indokolatlanul magas működési 
              költséggel dolgoznak, míg az általuk felhalmozott befizetések 
              befektetéseiről, kezeléséről nincsen elegendő információ, holott 
              mögöttes állami garanciával működnek. A protekcionizmus és a 
              korrupció vizsgálata is feltétlenül szükséges a közszolgáltatások 
              privatizációja illetve magánműködtetésbe adása miatt. Az állami és 
              az önkormányzati tulajdon vagyonkataszterbe foglalása és 
              értékelése nem következett be azoknak létrejöttekor (1990). Ezért 
              átláthatatlan az állami, önkormányzati tulajdon privatizációja és 
              a bevételek felhasználása. Az állampolgárok egyáltalán nem 
              rendelkeznek információval sem az állami tulajdon privatizációs 
              bevételeinek felhasználásáról sem a kormány által vállalt 
              kötelezettségekről (az Egészségbiztosítási Alapot terheli a 
              Postabank konszolidációs költsége, miközben a Postabank 
              privatizációs bevételéből ezt nem fizette ki az Alapnak a kormány. 
              Sőt a járulék tartozások fejében a privatizált állami tulajdonú 
              cégek járulék tartozásai kiegyenlítésére azok értékesítéséből 
              egyetlenegy fillért sem engedett át). A demokratikus jogállamiság 
              elválaszthatatlan része az igazságos közteherviselés is. 1990. óta 
              a Világbanktól e célra felvett hitel ellenére nem jöttek létre a 
              közhiteles nyilvántartások a társadalombiztosításban. A bérből és 
              fizetésből élők viselik a közterhek aránytalanul nagyobb részét, 
              míg a legtöbb piaci szereplő minimálbér után fizeti a közterheket. 
              A multinacionális cégek indokolatlan és aránytalan támogatásban 
              részesülnek a kormányok részéről, az általuk megtermelt profitot, 
              extraprofitot indokolatlan adókedvezményekkel és a munkahely 
              létesítési támogatásokkal együtt elviszik az országból. A 
              multinacionális cégek hátrányosan megkülönböztetik az anyaországi 
              és magyarországi munkavállalóikat akkor, amikor nem biztosítják 
              részükre ugyanazokat a jogokat és juttatásokat kollektív 
              szerződésben. Egyik kormány sem tett eleget a nemzeti 
              reformprogram elkészítésének és a társadalommal való egyeztetési 
              kötelezettségének. Gyurcsány Ferenc által vezetett 2006. évi 
              tavaszi választási kampány során a kormány megszegte azt a 
              törvényi kötelezettséget, hogy nyilvánosságra hozza az 
              államháztartási hiányra vonatkozó konkrét adatokat. E helyett 
              hamis számokat, kevesebb, mint a fele hiányt vallották be. Később, 
              a kormány megalakulása után, több verzióban került nyilvánosságra 
              a hiány nagysága. Az Állami Számvevőszék súlyos megállapításokat 
              tett és tesz nem egyszer marasztalót, és konkrét intézkedési 
              javaslatot a kormány részére. Súlyos kritikával illeti a 
              költségvetési tervezést, az Egészségbiztosítási Pénzügyi Alap 
              hiány tervezését az állami és önkormányzati tulajdon privatizációs 
              eljárásait is. Sajnos semmilyen kötelezettség nem terheli a 
              kormányt, hogy az Állami Számvevőszék javaslatait, elvárásait 
              teljesítse. Magyarországon nem kell részletesen és tételesen 
              elszámolni sem a közpénzekkel sem a kampány ígéretekkel. Az 
              Európai Unió állampolgárának lenni a XX. és XXI. század adománya, 
              és két generáció politikusainak vívmánya a háborúk nélküli Európa 
              megteremtése. Az Európai Unió intézményeire hivatkozó és mutogató 
              tagállami politikusok visszaélnek az unió intézményeivel és a 
              tömegeket negatívan érintő tagállami döntéseiket az európai 
              unióra, mint megfoghatatlanra hivatkozva hozzák meg. Az Európai 
              Unió kommunikációról szóló Fehér könyve azt tűzte célul, hogy 
              közelebb vigye a polgárokhoz az európai uniót! Ez pedig csak úgy 
              lehetséges, ha a tagállamokra egyaránt kötelező jogállamiság 
              garanciáit és működését az európai unió intézményei segítik ezt 
              számon kérni a tagállamokat vezető kormányokon az európai 
              polgároknak. Az Európai Uniót létre hozó szerződés megfelelő 
              eszközt biztosít a polgárok és szervezeteik részére, hogy 
              jogaikkal élhessenek. A Magyarországon felhasznált európai uniós 
              pénzforrások a 25 tagország polgárainak közös pénze. Ezért 
              elengedhetetlenül szükséges, hogy ezekkel a pénzekkel a 
              nyilvánosság előtt elszámoljanak. Ugyanezért nem lehet a 
              konvergencia programra hivatkozva Magyarországon sem 6 millió 
              polgárt megnyomorítva szűk érdekcsoportoknak ellenőrizetlenül 
              tovább gazdagodni. Az EDDSZ 2004-ben sztrájksorozattal támasztotta 
              alá követeléseit, mely a minőségi egészségügyi közszolgáltatások 
              megteremtését és megőrzését célozta. A sztrájksorozatra azért 
              került sor, mert a Medgyessy kormány megszegte a szociális 
              dialógus elemi szabályait nem volt hajlandó érdemi partnerségre és 
              tárgyalásokra. E szomorú gyakorlatot folytatta a Gyurcsány I., 
              Gyurcsány II. kormány, azóta sincs érdemi tárgyalás és 
              megállapodás. Ezért demonstrációkra és petíció benyújtására 
              kényszerültünk. Semmibe veszi a demokratikus civil 
              önszerveződéssel létrejött Nemzeti Egészségügyi Kerekasztal több, 
              mint két éves tevékenységét is. 
              2006. szeptember 17-én a 
              nyilvánosságra hozott miniszterelnöki beszéd egyértelművé tette, 
              hogy …” nyilvánvalóan végig hazudtuk az utolsó másfél-két évet. 
              Teljesen világos volt, hogy amit mondunk az nem igaz. … és közben 
              egyébként nem csináltunk semmit 4 évig”. A 2006. október 6-ai 
              bizalmi szavazás napján az országgyűlés elnökének és a parlamenti 
              frakciók elnökeinek megküldtem Jean-Claude Juncker luxemburg 
              miniszterelnökéhez írott kezdeményező levelemet egy közös vizsgáló 
              bizottság felállítása érdekében. Érdemi választ semmilyen 
              beadványukra nem kaptunk, ezzel szemben folytatódik az egyoldalú, 
              a polgárokat semmibe vevő kormányzati tevékenység. Ezért kénytelen 
              vagyok petíciót beterjeszteni a polgárokat megillető jogok 
              biztosítása és a jogállamiság visszaállítása érdekében. A 
              független szakértőkből álló vizsgálatra azért van soron kívül 
              szükség, mert az ország lakóinak többsége súlyosan eladósodott, 
              mivel az átlag jövedelemből nem képes az átlagos európai 
              életszínvonalat megteremteni. Ezzel szemben a Magyarországon 
              bejegyzett pénzintézetek és üzleti biztosítók adózás előtti 
              nyeresége a legmagasabb a 25 tagországon belül. Mi magyar 
              állampolgárok nem tudjuk, hogy a 4,3%-os GDP hol kerül 
              felhasználásra, és ha ilyen magas a GDP, hogyan alakulhat ki olyan 
              tartós és magas eladósodás, mint amilyet Magyarországon a 
              kormányok hoztak létre. A szakértői vizsgálatra azért is szükség 
              van, mert a 10 új tagországból a GDP növekedési ütemében 4,3%-ot 
              elérő Magyarország és a csak 3,9%-ot elérő Szlovénia között mi 
              okozza a különbséget az euró bevezetésének elérésében és az 
              állampolgárok átlagos életszínvonalát tekintve. A vizsgálat 
              lefolytatását az is megalapozza, hogy egyetlenegy uniós 
              tagországban sem következett be megszorító csomag bevezetése, a 
              konvergencia program érdekében, míg Magyarországon a 
              rendszerváltás óta (1990) a második szocialista-liberális kormány 
              kényszerít rá megszorító csomagot (1995 Bokros, 2006 Gyurcsány) az 
              ország vétlen polgáraira. 
                
              Budapest, 2006. december 
              28. 
                
              Tisztelettel: 
              Cser Ágnes 
              EDDSZ elnök 
                
              Jelen petíciómat az 
              Európai Parlamenthez, annak Petíciós Bizottságához is megküldtem.
               
                
              (Forrás: eddsz.hu) |