| 
               2007.01.05. Egy év múlva jöhetne a 
              használatarányos autópálya-díj 
              A nagy tehergépjárművek 
              után már jövő év elején, míg a személyautók után 2009-től lehetne 
              használatarányos autópálya-díjat fizetni, ami a jelenlegi 
              elképzelések szerint egy hosszabb útra többe kerülne, mint 
              amennyibe ma egy négynapos matrica kerül. 
              A Deloitte Üzletviteli 
              és Vezetési Tanácsadó Zrt. adhat tanácsokat az Útgazdálkodási és 
              Koordinációs Igazgatóságnak (Úkig) a használatarányos elektronikus 
              útdíjfizetési rendszer (ED) bevezetésével, illetve használatával 
              kapcsolatban – mondta Sándor Zsolt, az Úkig stratégiai irodájának 
              vezetője. A közbeszerzési pályázatra négy ajánlat érkezett, ám a 
              jelentkezők között konzorcium is volt, így összesen hét vállalat 
              vett részt a tenderen. (Az ED kivitelezésére vonatkozó pályázatát 
              júniusban vonta vissza az Úkig, arra hivatkozva, hogy a szintén 
              folyamatban lévő tanácsadói pályázaton nem tud eredményt hirdetni, 
              mivel a gazdasági tárca az erre elkülönített forrást visszavonta; 
              később azonban mégis megkapták a keretet, így nyílt lehetőség a 
              pályázatra.) A Deloitte havi 15 millió forintért végzi az 
              elkövetkező 24 hónapban az ED előkészítése, illetve beindítása 
              körüli tanácsadói munkálatokat. A nyertes feladata lesz az ED 
              kiépítésére szóló pályázat előkészítése, de közre kell működnie a 
              kivitelező kiválasztásában és kezdetben az üzemeltetés 
              monitoringjában is. Sándor Zsolt elmondta, hogy az ED-pályázat 
              megjelentetésével megvárják az ezzel kapcsolatos 
              kormányhatározatot, ami az irodavezető szerint január vége előtt 
              várható. Amint a határozat megjelenik, az Úkig napokon belül kész 
              a tenderfelhívás megjelentetésére, Sándor Zsolt szerint júliusban 
              már szerződést is köthetnek a kivitelezővel. Az év hátralévő 
              hónapjai minden bizonnyal nem lesznek elegendőek a hálózat teljes, 
              országos kiépítésére, így várhatóan részlegesen indul el a 
              szolgáltatás 2008 elején. Az a pályázó viszont, amelyik nagyobb 
              technikai lefedettséget ígér, előnyösebb helyzetbe kerül, vagyis 
              magasabb pontszámot kap. Arról, hogy hol vezetik be a ED-t, a 
              kormány dönt majd; a ’’minimálprojekt’’ szerint legalább a 
              gyorsforgalmi utakon lenne lefedettsége a rendszernek, míg egy 
              másik, maximalista változat szerint valamennyi – 1, 2 és 3 
              számjegyű – főútra kiterjesztenék az informatikai rendszert, hogy 
              a D4 kategóriába tartozó járművek után bárhol lehessen ilyen módon 
              díjat szedni. Az szinte biztosra vehető, hogy a D4-es kategóriába 
              tartozó, vagyis a 12 tonna össztömeget meghaladó járművek után már 
              a jövő év elejétől ilyen módon egyenlítik ki az úthasználati 
              díjat, de a személygépkocsi-tulajdonosok még biztosan nem így 
              fizetnek majd egy év múlva. Számukra erre legkorábban 2009-ben 
              nyílhat lehetőség, de alternatívaként továbbra is megmarad a 
              jelenlegi, matricás díjfizetési gyakorlat. Más forrásból arról 
              értesültünk, hogy a közlekedési tárca szerint a D1-es járművek 
              (például a személyautók) után mai áron számolva 2009-től 
              kilométerenként 5,60 és 7,50 forintos díjat kell fizetni, míg a 
              D4-es nagyteherautók után 2008 elejétől 22,40-től 26,31 forintig 
              terjedhet a kilométerenkénti díj. Tehát például Budapesttől 
              Debrecenig csaknem 1300 forintba kerül, de ez felcsúszhat 1725 
              forintra is 230 kilométeres távval számolva. A teherautók díja 
              pedig ugyanezen a távon legalább 5152 forint lehet egy útra, 
              vagyis például a személyautók esetében – amíg lehet – érdemesebb 
              lesz négynapos matricát váltani, feltéve hogy annak ára nem 
              emelkedik majd jelentősen 2009-re. Igaz, rövidebb távra viszont 
              olcsóbb lesz így fizetni, mint matricával, és végre a teherautók 
              is annyival többet fizetnek, amennyivel többet közlekednek. Az 
              elképzelések szerint a nyertes pályázónak saját költségén kell 
              majd kiépítenie az úthasználat-arányos díjfizetést biztosító 
              informatikai rendszert, amelyet öt vagy tíz évig üzemeltetnie is 
              kell. A szakemberek szerint a különböző informatikai megoldásokat 
              - mint a GPS vagy a mikrohullám - alapul véve az ED kialakításának 
              költsége 30-40 milliárd forint lehet. Ebben a konstrukcióban az 
              állam öt vagy tíz éven keresztül éves szolgáltatási díjat fizetne, 
              a futamidő végén pedig opciója lenne a kiépített rendszer 
              megvásárlására. A nemzetközi gyakorlat alapján ez évente több 
              milliárd forint szolgáltatási díjat jelentene, ami a futamidő 
              egészére vonatkozóan meghaladhatja az 50 milliárd forintot. 
                
              (forrás: Napi Online) |