| 
               2007.01.12. E jelben győzni fogsz? 
              Egy 
              legenda szerint Nagy Konstantin császár (306-337) megtérése egy 
              égi jel megjelenése miatt következett be. A Milvian-hídi csata 
              előtt, 312. október 28-án, mikor katonáival menetelt, egy kereszt 
              jelent meg előtte az égen, e szavakkal : ’’E jelben győzni 
              fogsz!’’ (In hoc signo vinces). Később álmában azt az utasítást 
              kapta, hogy új jelet tegyen a zászlóira. Azt mondják, ő volt az 
              első római császár, aki felvette a kereszténységet, bár 
              lehetséges, hogy továbbra is megmaradt korábbi hitében. 
              Társcsászárával, 
              Liciniusszal ő engedélyezte elsőként a keresztény vallás 
              gyakorlását (religio licita – engedélyezett vallás). 
              Az 313-ban Konstantin által kiadott 
              milánói ediktum pedig eltörölte a kereszténység gyakorlásáért 
              korábban kirótt büntetéseket, melyek miatt rengetegen szenvedtek 
              mártírhalált. Az egyház elkobzott vagyonát is visszaadta. 
              Korunkban is van egy olyan politikus, ki úgy gondolja, hogy a 
              kereszt jelével győzelemre viheti pártját, és az egyesült 
              jobboldalt. Ő nem más, mint Orbán Viktor. 
              
                              Orbán hosszú és érdekes utat tett meg, amíg 
              eljutott az úrasztala és az oltár lépcsőihez. Nagyszülei 
              ragaszkodásának eredményeképpen ugyan megkeresztelték, de nem 
              kapott semmilyen vallásos nevelést, s a nagyszülők öregedésével 
              egyre inkább kiszorult otthonról a hit kérdéseiről való 
              beszélgetés. Viktorunk vallástalan közegben nőtt föl, így is járt 
              iskolába, még az egyetemi évek alatt is így volt, egészen addig, 
              amíg meg nem ismerkedett későbbi feleségével, aki viszont – saját 
              elmondása alapján 
              –
              gyakorló katolikus családból származik. 
              ’’Onnantól kezdve mindenfajta változások álltak be az életünkben. 
              Én személy szerint elég hosszú utat tettem meg, hogy azt a 
              mondatot ki tudjam mondani, hogy hívő, keresztény ember vagyok.”- 
              mondta Orbán 2005-ben egy adventi találkozón. Pályája kezdetén 
              viszont Orbán Viktornak még olyannyira nem voltak fontosak az 
              egyházak, hogy ellenezte azok állami támogatását. Akkoriban Orbán 
              még az állam és az egyház szétválasztását sürgette. Garanciákat 
              akart arra nézve, hogy az egyházak semmilyen módon nem 
              gyakorolhatnak befolyást a politikai életre. 1991. július 4-én, 
              mint fideszes képviselő, a következőket mondta a parlamentben, 
              amikor az egyházi intézmények visszaadása volt napirenden: 
              ’’A törvényjavaslat szövegében – amit önök elé beterjesztettek – 
              semmifajta garancia nincsen arra nézve, hogy azokat az 
              ingatlanokat, amelyeket az egyházak megkapnak szociális, oktatási 
              és egyéb célra, azokat arra is fogják használni. Vannak-e 
              garanciák arra nézve, hogy az egyházak nem avatkoznak be 
              közvetlenül a politikai életbe, nem gyakorolnak közvetlen 
              befolyást az államra? Ez a kérdés… Én úgy gondolom, hogy a mai 
              magyar politikai helyzetben az, hogy az állam költségvetési 
              támogatásban fogja részesíteni évente az egyházakat, az 
              kifejezetten függőségi viszonyt teremt az állam, egyház 
              viszonylatában.’’ Az 1990-es évek elején Orbán Viktor és 
              párttársai még annyira egyház- és vallásellenesek voltak, hogy 
              amikor a Kereszténydemokrata Néppárt képviselői felszólaltak vagy 
              egyszerűen csak bevonultak a Parlamentbe, a következő bekiabálások 
              hangzottak el a Fidesz soraiból: ’’Csuhások! Térdre, imára!” „A 
              Fidesz antiklerikális volt, de sosem volt ateista párt” - 
              magyarázza az anno a KDNP-nek címzett beszólásokat Balog Zoltán, 
              református tiszteletes, Orbán Viktor egyik bizalmasa, legfőbb 
              egyházügyi tanácsadója, ’’érdemei miatt” fideszes képviselő. 
              Persze, lehet valaki úgy hívő, hogy nem vallásos, nem tartozik egy 
              felekezethez sem. De a Fidesznek akkor fel kellett volna ismernie, 
              hogy a ’90-es évekre a történelmi egyházak nem képviseltek már 
              akkora ’’hatalmat”, mint 1945 előtt, így nem kell attól tartani, 
              hogy pl. egy hatalmas érseki birtokokon kell a szegény 
              parasztoknak dolgozniuk. Orbán viszont 1992-től egyre 
              békülékenyebb hangot ütött meg az egyházakkal szemben. Ennek oka a 
              ’’cápalátogatásos balhé”.  
              Meg kell jegyezni, hogy 
              a hívők és a klérus legutolsó fideszes élménye az előző évi 
              pápalátogatás idejére datálódik, mikor a Magyar Narancs – amely 
              akkor még egyértelműen a Fidesz lapjának számított – ’’Pápa-cápa” 
              különszámot jelentett meg ebből az alkalomból. Ebben 
              ironikus-gúnyos ’’tréfákon” kívül ( pl. rendkívüli tévéprogram a 
              ’’cápa” tiszteletére ilyen műsorokkal: Ferkó gyónni megy – magyar 
              bábfilm vagy Ateista Pista megszívja – lengyel rajzfilm stb. ) az 
              obszcenitásig menő gúnyverseket és egyéb, a kívülállók számára is 
              megbotránkoztató szövegeket közölt. Orbán azonnal felmérte, hogy 
              ez komoly károkat okozhat a Fidesznek, és minden erejét latba 
              vetve betiltatta a szóban forgó lapszám terjesztését. Orbánt és 
              Kövért különösen Eörsi István blaszfemikus gúnyversei 
              bosszantották, s azt üzenték neki, hogy legyen szíves, ne a más 
              lapjával verje a csalánt, hanem legközelebb a Beszélőben 
              publikálja hasonló műremekeit. Orbán tehát emiatt is ’’nyitni” 
              akart az egyházak felé, azon a sajátos módon, ami, félig 
              udvarlásnak, félig fenyegetőzésnek hat: ’’Az egyházak… csak akkor 
              fogják betölteni azt a pozíciót, amely egy modern társadalomban 
              megilleti őket, ha megőrzik és visszanyerik autonómiájukat. 
              Amennyiben a politikai élet szereplői közül egyeseket 
              ellenségeknek, másokat meg szövetségesnek minősítenek, maguk is 
              politikai szereplővé válnak. Márpedig ha valaki erre a porondra 
              téved, akkor rá is érvényesek lesznek a politikai gyakorta 
              kegyetlen törvényei. Ezért mondjuk, hogy hibát követnek el, ha 
              azok szolgálatába szegődnek, akik ideológiai átnevelő tábort 
              akarnak csinálni Magyarországból…Ugyanakkor – a kedvezőtlen példák 
              szaporodása ellenére is – látunk reményt arra, hogy az egyházak és 
              az állam kapcsolata oly módon rendeződjék, hogy az megfeleljen a 
              liberális jogállam elveinek.” Orbán 1992-ben, mint a liberális 
              sajtó kedvence, úgy gondolta, hogy a két év múlva esedékes 
              választásokat a Fidesz fogja megnyerni. Lehetséges koalíciós 
              partnerként számára az SZDSZ-t és bizony az MSZP-t nevezte meg, 
              amely szerinte ’’a következő választási ciklusban hiteles 
              szociáldemokrata párt lehet.” Tehát akkoriban még szó sem esett 
              nemzetről és kereszténységről… 
              A Fideszben a letaglózó 
              1994-es választási vereség után kezdett erősödni a nyilvánosság 
              előtt is a ’’keresztény" jelleg. Már azonban a kilencvenes évek 
              legelején szerveződött a pártban és körülötte egy – főként 
              protestáns – laza egyházi kör. (Balog is akkor került oda barátja, 
              Németh Zsolt hívására.) Ők – lelkészek és egyéb egyházi 
              tisztségviselők – Fidesz-tagokként vagy -szakértőkként, 
              -szimpatizánsokként még a Liberális Internacionálé pártjához 
              kapcsolódtak. Köztük már akkor kirajzolódott egy stratégia arról, 
              hogy a Fidesz miként kapcsolódna a vallásos világhoz. Közelíteni 
              kellett a katolikus egyházhoz (amiben, ’’bármilyen furcsa”, 
              nagymértékben segítette a pártot a református lelkész Balog 
              Zoltán). Történt, hogy 1995-ben a Fidesz, az MDF és a KDNP Mádl 
              Ferenc személyében közös jelöltet állított a köztársasági elnöki 
              posztra. Ezzel az adott pártok a nyilvánosság előtt is 
              demonstrálták az összefogás tényét. Ennek kiemelkedő aktusa volt 
              az a nagygyűlés, amelyet az Erkel Színházban tartott a három 
              jelölő szervezet. A gyűlésen részt vettek a egyházak képviselői 
              is, köztük Paskai László, akkori bíboros, esztergomi érsek. Az 
              első sorban jelöltek ki számára helyet, a három pártelnök 
              szomszédságában. Azok már a helyükön ültek, mikor a katolikus 
              egyházfő megérkezik. Mosolyogva nyújtja a jobbját – csakhogy nem a 
              közvetlenül mellette ülő Giczy Györgynek, hanem előtte átnyúlva – 
              előbb Orbán Viktornak. Giczy visszakapja a maga mozduló kezét, 
              arca egyre zöldebb, míg a prímás hosszan beszélget a Fidesz 
              elnökével; azután végül vele is kezet fog. A beavatottak – köztük 
              a KDNP elnöke – tehát 1995 óta sejtik, ami az 1998-as választások 
              előtt válik véglegessé: az egyház támogatását a 
              kereszténydemokraták helyett immár a Fidesz bírja. Ekkor sokan a 
              tékozló fiú jelzővel illetik Orbán Viktort – szerintem 
              helytelenül. A Fidesz elnöke ugyanis, bár meg volt keresztelve, 
              mégsem gyakorolta vallását, s nem érdekelték a hit dolgai. 
              Tudatosan semmi köze nem volt egyházakhoz, hisz pici kora óta 
              vallástalan közegben élt. Így szó sem lehet visszatérésről. Ha 
              teszem fel, Kóka János, mint ferences diák, aki 18 éves koráig 
              templomba járó volt, most hirtelen erélyesen lépne fel az egyházi 
              iskolák érdekében, s az SZDSZ-t keresztény fundamentalista párttá 
              szervezné át, na az lenne az igazi ’’tékozló fiúság”.  
              
                              1997 nyarára nyilvánvalóvá vált, hogy Fidesz már 
              nem liberális, hanem jobboldali, nemzeti pártként szeretné 
              megnyerni a választásokat. Az év június 12-én a Zeneakadémián 
              tartották meg a reformkor végén elfogadott Ellenzéki nyilatkozat 
              megszületésének 150. évfordulójára való megemlékezést, ami 
              valójában egy fideszes erődemonstráció volt. Ez volt a ’’Polgári 
              Ellenzék Napja”. Itt mondta ki Orbán, hogy a „magyar kormány 
              alkotmányos törvényeinek ellenére idegenszerű, s nem nemzeti 
              befolyás alatt áll.” A beszéd liberális berkekben nagy botrányt 
              váltott ki. Csurka István pedig a Magyar Fórum 1997. július 19-ei 
              számában rámutatott arra, hogy ’’az egyes orbáni tételeket együtt 
              és külön-külön valaki már elmondta. Nem Antall József, mint 
              vélhetnénk…hanem e sorok írója 
              – akit azonban meg sem 
              említenek. Furcsa helyzet. Orbán fel akarja ölteni Antall József 
              mezét, de nem az ő szavait veszi át. Orbán idéz és kihagy. 
              Csurkától idéz, de Antall szerint hagy ki.” Tehát már akkor 
              elkezdődött a MIÉP szavazótáborának és tagságának elszipkázási 
              kísérlete. A nagy átváltozásban azonban többen is kételkedtek. ’’A 
              fiataldemokraták nem keresztények és konzervatívok, ha azt teszik, 
              amit nagymesterük, Otto von Lambsdorff, a Liberális Internacionálé 
              (LI) elnöke mond .” – jelentette ki Lányi Zsolt, az FKgP 
              frakcióvezető-helyettese 1998 januárjában. Giczy György, a KDNP 
              elnöke sem fogta vissza magát ugyanekkor: ’’Az Antall-kormány 
              alatt keresztény kurzusról kiabáltak, most pedig ők akarnak a 
              legjobb kereszténydemokraták lenni.“ A választások előtti belső 
              identitászavart egyébként mi sem bizonyította jobban, mint hogy 
              Csépe Béla jelölését követően Heves megyében több városi 
              alapszervezet is kilépett a Fideszből. Orbán Viktor, immár 
              miniszterelnökként 1998 augusztus végén magánbeszélgetésen fogadta 
              Otto von Lambsdorffot, a LI tiszteletbeli elnökét, és tájékoztatta 
              arról, hogy pártja szeptember végén dönt a Európai Néppártba (EPP) 
              való átlépésről. Külpolitikai okokra hivatkozott Martonyi János 
              külügyminiszter nemrég, amikor az uniós csatlakozás előnyei között 
              említette az átjelentkezést, mivel – mint mondta – az EPP az 
              Európai Parlament legnagyobb frakciója. Jan Weijers, a LI 
              főtitkára azonban világossá tette a sajtónak: a Fidesz vezetői a 
              magyar belpolitikai helyzettel indokolták döntésüket a szervezet 
              ljubljanai elnökségi ülésén, nevezetesen: a posztkommunista 
              utódpárttal szemben ők jelentik a potenciális ellensúlyt egy 
              jobboldali tömörülés élén. Mielőtt még az a ’’hatalmas” és 
              ’’komoly” vád érne engem, hogy MSZP-s ügynökként bántom a 
              jobboldal igen tisztelt „vezér”-ét, s ezután behúzott nyakkal kell 
              járnom a Polgárok Háza előtt, közölném, hogy 1998 és 2002 között 
              több pozitív intézkedést is hozott Orbán és csapata. Példakánt a 
              kultúra, a szociálpolitika és a környezetvédelem területét hoznám 
              fel. Az Orbán-éra alatt létrejött több minisztériumi alapítású 
              közhasznú társaság, például a külországokban zajló kulturális 
              megjelenések szervezésére vagy az Uránia Nemzeti Filmszínház és az 
              Ernst Múzeum működtetésére. Az akkori kormány egy nemzet adósságát 
              törlesztette a kulturális örökség védelméről szóló törvény 
              megalkotásával és a Nemzeti Színház megépítésével, új 
              zarándokhelyet hozott létre az Álmok álmodói kiállítással, minden 
              magyarországi önkormányzatnak megadta a méltó ünneplés lehetőségét 
              a Magyar millennium ünnepségsorozatával. Az 1998-ban elfogadott 
              kormányprogram egyik legradikálisabbnak tűnő gondolata volt, hogy 
              a gyermekvállalás terheinek viselésében az államnak is jelentős 
              szerepet kell kapnia. Ez a szerepvállalás az alapvető társadalmi 
              szolidaritásra kívánt építeni, arra a legtöbbek által osztott 
              gondolatra, hogy a megszülető gyermek az ország, az egész nemzet 
              számára fontos, s ezért az állam is felelősséggel tartozik. Ennek 
              köszönhetően az újra nyújtott és fenntartott, majd bővített – 
              elsősorban anyagi – eszközök biztosították, hogy a gyermeket 
              vállaló családoknak lényegesen kisebb valószínűséggel kelljen a 
              gyermekkel együtt a szegénységet is vállalnia. A környezetvédelem 
              terén meg kell említeni, hogy jelentős feladatot és kihívást 
              jelentett akkoriban a Tisza térségében az egyre magasabban tetőző 
              árvízi csúcsok, a ciánszennyezés és a hasonló, várhatóan tartós 
              kockázatok kezelése. Megalkották a Vásárhelyi-tervet, abból a 
              felismerésből, mely szerint hagyományos módon már nem kezelhető 
              árvizek problémájának megoldására összetett, a vidékfejlesztés, a 
              természetvédelem és a turizmus céljait is szolgáló, gazdaságilag 
              hatékony, de így is jelentős állami forrásokat igénylő 
              fejlesztéseket kell megvalósítani. 
                              A 
              2002-es bukta után Orbán a szocialisták elleni ’’keresztes háború” 
              vezéreként lép fel, s hogy bizonyítsa vallásos énjét, egyszer 
              misén, máskor református istentiszteleten vesz részt. (Orbán 
              református vallású.) Püspökök és tiszteletesek hívják meg 
              beszélgetésekre, előadások tartására. 2006 december közepén pedig 
              a Fidesz elnöke a Mélység és magasság című interjúkötetet mutatta 
              be, amelyben Balog Zoltán református lelkésszel, fideszes 
              politikussal Halász Zsuzsa újságíró beszélget. A könyvet elolvasva 
              rádöbbenhetünk arra, hogy a fiatal Balogban és az ifjú Orbánban 
              volt egy közös vonás: a lázadás. Balog Zoltán édesapja református 
              lelkész volt, ám a fiú erősen tiltakozott és lázadt az ellen, hogy 
              belőle is pap legyen. Ezért egy színjeles gimnáziumi 
              bizonyítvánnyal és egy kitűnő érettségivel nem jelentkezett 
              sehova, – anno még ki is rúgatta magát a gimnáziumból, s csak 
              vizsgázni járhatott vissza –hanem elment Diósgyőrbe betanított 
              esztergályosként dolgozni. Megismerkedett a miskolci alvilág 
              peremén mozgó alakokkal, akik egyszer ki is mentették egy éjjel 
              egy ellenséges banda ’’karmai közül”. Balog akkoriban a hitet 
              egyfajta olyan erkölcsi korlátnak érezte, ami beszűkíti az életét. 
              A lázadás részeként még ezt is eljátszotta, hogy istennélkülinek 
              deklarálja magát. Végül mégis jelentkezett a teológiára, de két év 
              után felszólították: hagyja el az egyetemet. Az ok: újabb lázadás. 
              Tanult egy keletnémet lány a teológián. Balog szerelmes lett belé, 
              el akarta venni feleségül. ’’Mi csak püspöki engedéllyel 
              házasodhattunk, azt viszont nem kaptam meg.”* A fiú mégis 
              elvette feleségül a lányt. Balog kiutazott feleségével az NDK-ba, 
              s csak akkor jött haza, amikor megszületett gyermekük. A püspök, 
              Dr. Bartha Tibor behívatta őt, s azt közölte vele: nem engedi, 
              hogy lelkész legyen. Balog Zoltán ezután lázadásból, és bosszútól 
              vezérelve elment azokhoz dolgozni, akiket a teológián sokat 
              szidtak: a katolikusokhoz. Végül a budapesti püspöknek 
              köszönhetően református lelkész lehetett. Orbán is lázadó volt. 
              Lázadt az iskolai és menzai szabályok ellen, a katonaság ellen, az 
              SZDSZ gyámsága ellen, a Charta ellen, a nagykoalíciós elvárások 
              ellen; mindennemű kényszert és korlátot le akart dönteni. 
                              A 
              könyvbemutatón Orbán Viktor közölte: a jobboldalt óvva inti az 
              egyházak kritizálásától. Mindez elég érdekes intelem. Maga Balog 
              közli az interjúkötet 59. oldalán: ’’A jobboldalon túlságosan is 
              elterjedt, hogy mi semmi rosszat nem mondunk az egyházakról, 
              eleget bántják őket a kommunisták. Ez így van, de a saját 
              óvatosságunk mégsem szül jó vért.” Ezután arról értekezik, hogy az 
              egyházakat érintő ügynökkérdést rendezni kéne. Ha egy jobboldali 
              ember kritizálja a békepapokat, nem hiszem, hogy hatalmas bűnt 
              követne el. A moldvai csángómagyarok 1990 óta folyamatosan kérik a 
              magyar mise bevezetését falvaikban. Nyisztor Tinka 
              kezdeményezésére és vezetésével a pusztinaiak több rendben jártak 
              Petru Ghergheli jászvásári római katolikus püspöknél és 
              Jean-Claude Perisset bukaresti pápai nunciusnál; 1991-ben 
              Budapesten a magyar misére vonatkozó kérést nyújtottak át 
              őszentsége II. János Pál pápának; kérvényt juttattak el dr. 
              Jakubinyi György gyulafehérvári érsekhez; a vonatkozó 
              dokumentációt átadták Gabriel Andreescunak, 1999 nyarán pedig a 
              magyar fővárosban adták át Göncz Árpád köztársasági elnöknek; 
              2001-ben Pusztinán vette át a kérelmezett magyar mise iratcsomóját 
              Tytti Isohookana-Asunmaa finnországi Európa tanácsi képviselő, a 
              moldvai csángók anyanyelvű misézéséért az Európa Tanács is 
              fellépett a 2001/15021-es ajánlásában. 2004 decemberében szintén a 
              pusztinaiak vitték az egyházmegyei zsinat elé ebbéli kérésüket. Ám 
              a Vatikán még mindig nem lép fel erélyesen a moldvai magyar 
              katolikusok védelmében. Ez olyan dolog, melyet egy magyar 
              keresztény embernek kritizálni lehet, sőt kell is. Ettől még nem 
              vagyunk antiklerikálisok. 
                              Vannak, 
              akik kételkednek Orbán megtérésében és jobboldali voltában, mások 
              viszont elhiszik minden szavát, de olyanok is vannak, akik 
              rendkívül károsnak tartják vallásosságát, és politizálását. A 168 
              óra c. hetilap maga az Orbán-fóbia megtestesülése. Azt írják róla, 
              hogy nem is politikai beszédeket mond, hanem prédikációkat. 
              Messianisztikus kinyilatkoztatásokat tesz a Biblia nyelvén, 
              gyakorta világvégét vizionál, az országot gyülekezetként kezeli, s 
              láthatólag teljesen azonosult a hitszónok szerepével, 
              vándorprédikátorként járja a vidéket. Debreczeni József, aki az 
              ’’ott a haza, ahol a haszon” filozófiáját vallja, s tán eddig – a 
              MIÉP-et leszámítva, mert azt mindig is gyűlölte – egyedül a 
              legitimista párt mellett nem sündörgött, többször leírta, hogy 
              Orbánnak mennie kell. Publicistánk őt teszi felelőssé a tavaly 
              őszi események miatt. ’’Amíg nem távozik a magyar politikából, nem 
              lesz béke, és nem lesz nyugalom.”- írja. Gyurcsányt viszont nem 
              bántja, hanem dicséri brutális őszinteségét. És ez a hamisság az 
              egészben. A Fidesz elnökének hibái szinte eltörpülnek 
              Gyurcsányéhoz képest. De ezekre is rá kell mutatni, pont a 
              jobboldali pártok jövője érdekében. Az egyik hiba a ’’kisgömbőc” -féle 
              politizálás. Minden jobbos pártot bekebelezni, s aki ellenáll, azt 
              szétzilálni. A MIÉP, mivel nem hagyta magát, ellenfélként lett 
              kezelve. Előbb kiszorították a nyilvánosságból. Majd az arra 
              kapható képviselőit, illetve értelmisége holdudvarának bizonyos 
              tagjait üveggyöngyökért megvásárolták. Mindemellett emlékezhetünk 
              a Pannon Rádió Fidesz vezette ORTT általi elhallgattatására, majd 
              Pokorni nyilvános örömére a 2002-es választások éjszakáján, hogy 
              kiesett a MIÉP a parlamentből. A Fidesz már a 2002-es kampányban 
              is a „ragadd el” módszerhez folyamodott, elsősorban a 
              MIÉP-szavazók magához bolondításával. Gátlástalanul használták a 
              MIÉP radikális nemzeti jelszavait, megbízott újságíróik 
              radikálisabbak és keményebbek voltak mindenkinél, és a Fidesz 
              hagyta, hogy ezt a hangot a sajátjaként értékeljék a választók. 
              Közben eszébe sem jutott ezeket a radikális gondolatokat 
              megvalósítani. Ezt tették a múlt évi országgyűlési választások 
              előtt is. A Fidesz tán a testvérpárt, a Likud rosszallásától 
              tartott, hogy mit fognak szólni, ha a MIÉP-Jobbik-Kisgazdák, a 
              Harmadik Út bekerül a parlamentbe, és az esetleges 
              kormányalakításkor ennek a pártnak a hozzájárulására, szavazatára 
              szorul? Kampányoló csapataiknak kiadták, hogy össze kell szedni az 
              ajánlószelvényt a MIÉP elől, rábeszélték az embereket: a 
              kommunisták legyőzése a legfőbb cél, és ez csak akkor valósulhat 
              meg, ha mindenki a Fideszre szavaz. Elvész a szavazat, amit a 
              MIÉP-re és a kis pártokra adnak le. Nos ez hazugság. 2002-ben 
              éppen az a 10 képviselő hiányzott Orbán miniszterelnökségéhez, 
              akiket a MIÉP vihetett volna be. Számszerűen győzött a Fidesz, de 
              nem tudott kormányt alakítani. Minden rá adott szavazat is 
              elveszett. Ahogy 2006-ban is. De tavaly történt egy másik érdekes 
              eset is. Orbán a két forduló között meghátrált, visszalépett a 
              miniszterelnök-jelöltségtől, s ezzel pedig elárulta, cserbenhagyta 
              mindazokat a milliókat, akik bíztak a radikális jelszavakat is 
              hangoztató Fideszben és vezérében. Hiba továbbra, hogy a Fidesznek 
              nincsenek taktikai szavazói, mert nincs szövetségese. Ha a helyzet 
              változatlan marad, – márpedig még nincs arra utaló jel, hogy a 
              Fidesz más valódi, saját bázissal rendelkező, és nem csak a média 
              által felfújt politikai erőhöz közelítene – továbbra sem számíthat 
              jelentős szavazatmozgásra a két forduló között. Ha azt tenné egy 
              párttal, mondjuk a MIÉP-pel, amit az MSZP az SZDSZ-szel, hogy arra 
              buzdítja szavazóit: az első fordulóban voksoljanak a kisebb 
              listájára, s így legyen esély a koalíciós kormányzásra, akkor 
              lenne az igazi változás a magyar közéletben. Ehhez viszont 
              bátorság kell. Orbán mondta egy 2005-ös adventi, keresztény 
              találkozón a következőket: ’’…az embernek nem szabad gyávának 
              lenni, mert a végén nem azt fogja tenni, amit helyesnek tart, 
              hanem azt, amit az erősebb kér tőle…nem a nemzetközi tőkének meg 
              külső hatalmaknak – Moszkvának vagy Washingtonnak – tartozunk 
              elszámolással, hanem ennek a népnek. Mert ezt kell szolgálnunk.” 
              Akkor tessék ezek szerint cselekedni, végül is nem beszarábiában 
              élünk.  
                
              
              Medveczky Attila 
                
              *Mélység és magasság c. 
              könyv, 45.oldal. |