| 
               
              
                2008.06.06.  
              A
              boldog ember 
              (Vígszínház) 
              Száz
              évvel ezelőtt, 1908 januárjában jelent meg először a Nyugat,
              a Petőfi Irodalmi Múzeum (PIM) és még néhány színház a
              Magyar Televízióval (MTV) karöltve összefogott, hogy méltóképpen
              emlékezzenek meg erről a kerek évfordulóról. A 43 évet megélt
              Nyugat a magyar sajtótörténet kétségkívül egyik meghatározó
              folyóirata, irodalmunk egének olyan fényes állócsillagai közölték
              benne írásaikat, mint Ady Endre, Babits Mihály, Kosztolányi
              Dezső, Tóth Árpád, Szabó Dezső. Móricz legismertebb műve,
              a Hét krajcár jelent meg a lap hasábjain. A folyóirat –
              abban a korban szokatlan, újfajta nézőcsalogató és olvasószerző
              kísérletként – 1911. november 26-án, vasárnap délelőtt 11
              órakor a Vígszínházban a 32 éves Móricz Zsigmond tiszteletére
              matinét rendezett, amiben Csortos Gyula szavalta el Ady Endre:
              Levélféle Móricz Zsigmondhoz című költeményét. Móricz
              maga olvasta fel a Sasfiók című vallomását, és a már
              visszavonultan élő Blaha Lujza főszereplésével játszották
              el Móricz (felső képünkön) erre az alkalomra írt Az aranyos
              öregek című rövid vígjátékát. A 
              mai Vígszínház
              visszanyúlt saját hagyományaihoz, A boldog ember címmel ez év
              május 5-én, hétfőn kétrészes esttel emlékezett a 97 esztendővel
              ezelőtti alkalmára. Ezzel a felújítással fejezték tiszteletüket
              Móricz Zsigmond és a Nyugat előtt. Az első rész a Matiné a Vígszínházban
              1911 címet viselte, és a műsor kisebb eltérésekkel
              megegyezett a közel száz év előttivel. Ady versét Kamarás Iván
              olvasta fel, a Hét krajcárt Pap Vera (alsó képünkön) mesélte
              el, Az aranyos öregek szerepeit Kútvölgyi Erzsébet, Lukács Sándor,
              Kern András, Rajhona Ádám és Tornyi Ildikó meg Varju Kálmán
              alakította. Fesztbaum Béla rövid tájékoztató és nagyarázó
              szövegeket olvasott fel. Az est második részében Forgách András:
              Tercett című drámáját játszották. Ennek a darabnak az ősbemutatója
              a Felolvasószínház keretén belül 1993-ban volt a Petőfi
              Irodalmi Múzeumban. A Tercett megalkotásához eredeti leveleket,
              visszaemlékezéseket, dokumentumokat használt fel, valamint Móricz
              Virágnak Anyám regénye és Móricz Lilinek Kedves Mária című
              könyvét. A Tercett Móricz Zsigmond első házasságának
              tragikus végkifejletét járja körbe. Móricz 1905 januárjában
              vette feleségül a frissen végzett tanítónőt, Holics Eugéniát,
              közismertebb nevén, Jankát. Janka bevonult az irodalomtörténetbe,
              legalább ötven Móricz-alkotásnak ő az ihletője, az író regényeinek,
              novelláinak anya, feleség, mártírasszony modellje. Ő a föld-víz,
              az életet megkötő Boldogasszony. A művekben is nyomon követhetjük,
              hogy az eleinte harmonikus kapcsolat rövid idő alatt miként változott
              vívódó, marakodó ellenkezéssé, ami odáig vezetett, hogy 20
              évi házasság után, 1925 áprilisában Janka öngyilkosságot követett
              el. A Jankával megélt emberi boldogtalanság segítette elő Móricz
              nagy íróvá érését, ez a gazdag szenvedés, fölemésztő
              indulatok, házastársi súrlódások teremtették meg benne a műveket.
              
               „Én
              Janka nélkül – írja Móricz felesége halála után – nem
              lettem volna az, aki lettem, s Janka nálam nélkül egy pontos,
              szolid, egyszerű és finom polgár asszony lett volna.” Móricz
              1923 vége felé, a Búzakalász című színdarabjának próbáin
              találkozott Simonyi Máriával. Az író a 45. éve felé járt,
              úgy érezte, a sors tartogat még számára valamit. Ekkor
              perzselte meg őt az a végzetes szenvedély, ami mindent elsöpört
              útjából. A karcsú, különleges szépségű Simonyi Mária ünnepelt
              színésznő, sikereinek a csúcsán állt, amikor Móricz
              megismerte. A gyászév letelte után, 1926. június 29-én, az író
              47. születésnapján esküdtek meg. Házasságuk mindössze 11
              esztendeig tartott, 1937-ben elváltak útjaik. Simonyi Mária
              neve végérvényesen összefonódik a titokzatos varázsú, pusztító
              vágyakat ébresztő Móricz-hőnők, a szél-tűz, a férfit elemésztő
              Szépasszonyok személyével, mert Móricz valamennyi bódító,
              asszonyisága mágikus erejű csábításával ható nőalakjának
              ő lett a mintája. Forgách András drámája azt az egy évet állítja
              középpontjába, amikor Móricz a két nő között őrlődik. A
              Tercett nem csak az író belső küzdelmét, az alkotás gyönyörűséggel-kínlódással
              teli folyamatát, hanem a szavakért és a szavakkal folytatott
              harcát is igyekszik megfogható közelségbe hozni. Úgy mutatja
              be Móriczot, hogy a közönség meglátja benne az esendő
              embert, a két asszony mágneses vonzásától ide-odalökődő férfit.
              Ez a Móricz nem tankönyvekbe belemerevedett irodalomtörténetei
              alak! A publikum látja Móriczot, a művészt és Zsigmondot, az
              önmagával tusakodó embert. 
              Móricz
              Zsigmondot Hegedűs D. Géza jeleníti meg, aki úgy éli a nézők
              elé irodalmunk egyik lángelméjét, hogy abban mindenki
              egyszerre látja Móricznak, a zseniális írónak a tehetségét
              és emberi gyöngeségét. Jankát Börcsök Enikő viszi fel a színre.
              Az ő Jankája ugyanolyan kemény asszony, mint a Móricz-regények
              béli hősnők. Danis Lídia Máriát játssza, alakításából
              sugárzik az a végzetes erő, ami kifordította önmagából Móriczot.
              A Vígszínházat csak dicsérni lehet az est megszervezéséért,
              Hegedűs D. Gézát a rendezésért, a közszolgálati tévét
              pedig azért, hogy a Tercettet június 2-án, hétfőn, főműsoridőben
              leadta. 
              
               
               
              Dr. Petővári Ágnes
              
              
              |